Protokół Nr II/06

                               Nurzec-Stacja, dnia 5 grudnia 2006 r.

P R O T O K Ó Ł  Nr II/06

z II Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 5 grudnia 2006 r.

 

Obrady II sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

Obrady rozpoczęto o godz. 10.20, a zakończono o godz.14.45.

 

Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,

2/ Pani Beata Dubińska - Żerczyce,

3/ Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,

4/ Pan Michał Jadczuk - Nurzec-Stacja,

5/ Pani Katarzyna Jezierska - Nurzec-Stacja,

6/ Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,

7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,

8/ Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,

9/ Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,

10/ Pan Zbigniew Olesiński - Nurzec-Stacja,

11/ Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka,

12/ Pan Zenon Podbielski - Nurzec-Stacja,

13/ Pan Jan Raczyński - Zalesie,

14/ Pani Antonina Rosa - Nurzec-Stacja,

15/ Pan Roman Wudarski - Nurzec-Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt IV kadencji,

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt elekt,

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

5/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.

 

Obradom II sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja,, Panią, Raisę Pachwicewicz Wójta IV kadencji i Pana Piotra Jaszczuka Wójta elekta, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z I sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z I sesji Rady Gminy.

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż „uważa, że nie może powtarzać się sytuacja z przed czterech lat, że protokół jest pisany na, tak, jak ja uważam. A dlaczego, otóż: Nie ma w protokole wypowiedzi pańskiej po objęciu przewodnictwa. To tylko jak Pani Gienia uważa. To, co Pan powiedział pod adresem Pana Raczyńskiego. Nie ma w protokole pytania Pana Radnego Raczyńskiego. Myślę, że wie Pan, o jakie pytanie chodzi? Czy nie? Odnośnie radnego Nikiforuk. Po przerwie to było. Tych dwóch rzeczy nie ma Proszę, aby na przyszłość, nie wiem, kto ma wpływ na pisanie protokołu i na pracownika odnośnie pisania protokołów myślę, że Wójt, żeby do takich rzeczy nie dochodziło. Żeby nie traktował wybiórczo sesji, to, co się pisze, czego się nie pisze.”

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż nie jest w stanie skontrolować pracownika, gdyż nie jest w stanie zapamiętać, tego, co Państwo tu mówicie.

 

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż „ po to są środki techniczne, typu dyktafon, żeby pani protokolantka nie mogła powiedzieć, że nie pamięta. Odtwarza, a jak mało jeden, to mamy drugi dyktafon”.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy –wyjaśnił, iż czy to będzie z dyktafonu, czy z protokołu brudnopisu pisane, nie jest w stanie skontrolować, czy była taka wypowiedź, czy nie była, gdyż nie może zapamiętać dosłownie, tego, co było mówione na sesji, dlatego zadaję pytanie: czy są zastrzeżenia do protokołu? Po zgłoszeniu zastrzeżeń, protokół zostanie uzupełniony i przyjęty wraz z poprawkami. Nadmienił, iż nie można obrażać protokolanta.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż on nie obraża protokolanta.

 

6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż w dniu dzisiejszym zachowaniem swoim doprowadził Pan ponownie panią Genię do płaczu.

 

7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w obecności radnych zwrócił protokolantce uwagę, mogę powiedzieć, co odpowiedziała:, że nie będzie pisała tego, co ja chcę, całego stenogramu sesji, będzie pisała protokół. Uważa, że tak być nie może, po to jest dyktafon, że protokół ma odnosić to, co było na sesji.

 

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż jest regulamin pisania protokołu.

 

9/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż jeśli jest zadawane pytanie do powinno być zapisane.

 

10/ Eugenia Naumiuk – Inspektor Urzędu Gminy – zwróciła się z zapytaniem do Radnego, Wudarskiego, jakiej treści ma być wnioskowane pytanie, jak ma być zapisana poprawka do protokołu.

 

11/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż po objęciu przewodnictwa przez Pana Przewodniczącego była wypowiedź, Pana Przewodniczącego, tej wypowiedzi nie ma w protokole, a pani ma nagrane na kasecie, co mówił Pan Przewodniczący. Następnie po wznowieniu obrad było pytanie Raczyńskiego:, Co zdarzyło się między Panem Przewodniczącym a Panem Nikiforukiem bezpośrednio przed głosowaniem, pani też ma to nagrane na kasecie.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – zaproponował, aby przystąpić do przyjęcia protokołu wraz z poprawkami wnoszonymi przez Radnego Wudarskiego.

 

W wyniku jawnego glosowania protokół z I sesji Rady Gminy wraz z proponowanymi poprawkami przez Radnego Wudarskiego został przyjęty 13 głosami za przyjęciem protokołu, 2 głosami wstrzymującymi.

 

Do punktu 2-go

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Podbielski przedstawił porządek obrad, a następnie zapytał, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Uwag do proponowanego porządku obrad nie wniesiono. W wyniku jawnego głosowania porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. A brzmi on następująco:

1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z I sesji Rady Gminy.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Ślubowanie Wójta Gminy.

4. Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r.

2/ Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja.

3/ Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

4/ Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007.

5/ Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

6/ Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok.

7/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja.

8/ Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja.

9/ Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja.

10/ Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka.

11/ Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka.

12/ Projekt uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji.

13/ Projekt uchwały w sprawie powołania samorządowych instytucji kultury.

14/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Nurcu-Stacji.

15/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Samorządowej Biblioteki Publicznej w Nurcu-Stacji.

16/ Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.

5. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

W punkcie, tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – poinformował, że zgodnie z art. 29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą złożenia wobec rady gminy ślubowania. Następnie poprosił Pana Piotra Jaszczuka o złożenie ślubowania.

 

Pan Piotr Jaszczuk złożył ślubowanie zgodnie z rotą ślubowania określoną w art. 29a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, następującej treści „Obejmując urząd wójta gminy uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy”. Ślubowanie zostało złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

 

Po złożeniu ślubowania przez Pana Piotra Jaszczuka, Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski stwierdził, iż Wójt złożył ślubowanie wobec Rady Gminy i od tej chwili obejmuje obowiązki Wójta Gminy Nurzec-Stacja.

 

Następnie, Przewodniczący Rady Gminy złożył gratulacje Wójtowi Gminy Panu Piotrowi Jaszczukowi. Życzył samych sukcesów w pracy na stanowisku Wójta.

 

Pan Zenon Podbielski podziękował w imieniu własnym i radnych, za współpracę Wójtowi III i IV kadencji Pani Raisie Pachwicewicz. Przeprosił, za wypowiedziane być może słowa krytyczne przez niego jak i radnych.

 

Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt III i IV kadencji podziękowała za współpracę radnym. Nadmieniła, że z okresu przepracowanych tych ośmiu lat, zachowa w pamięci tylko miłe wspomnienia. Kończąc podziękowała za współpracę pracownikom Urzędu Gminy.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy - podziękował wszystkim wyborcom za obdarzenie zaufaniem i wybór na stanowisko wójta. Nadmienił, iż rozumie to jako kredyt zaufania z jednej strony jest jego podpis, z drugiej strony jest zapotrzebowanie społeczne w postaci budowy dróg, wodociągów, infrastruktur, które musi wykonać dla społeczeństwa gminy. Następnie złożył gratulacje radnym, w związku z powierzeniem im funkcji radnego. Podkreślił, iż radni zostali obdarzeni największym autorytetem w swoim środowisku i to od nich w dużej mierze będzie zależało jak będzie układała się współpraca między radnymi i wójtem. Zwrócił się, z prośbą do radnych, aby zapomnieli o przebiegu kampanii wyborczej, która została zakończona i przeszła do historii. Biorąc pod uwagę, że społeczeństwo wybrało radnych i wójta, aby realizowali potrzeby społeczne. Nadmienił, iż w sytuacji, jeśli będą kłótnie i swary trudno będzie zrealizować zadania, na które oczekuje społeczeństwo, tj. budowa dróg, wodociągów. Kończąc raz jeszcze apelował o wzajemne zrozumienie, aby można było jak najwięcej zrealizować zadań, na które oczekuje nasze społeczeństwo.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę w obradach, aby umożliwić radnym złożenie gratulacji wójtowi gminy.

 

Wznowienie obrad.

 

Do punktu 4-go

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 2.

 

W związku z wnioskiem Komisji dotyczącym wystąpienia do Wojewody o zmianę zasad przyznawania pomocy rolnikom, aby można było wykorzystać przyznane środki finansowe Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy poinformowała, że w dniu dzisiejszym kontaktowała się z Urzędem Wojewódzkim w wnioskowanej sprawie. W wyniku rozmowy wyjaśniła, iż nie będzie dodatkowego terminu na rozpatrzenie wniosków. Środki finansowe, które nie zostały wykorzystane na wypłatę zasiłków, musimy zwrócić do budżetu województwa. W ramach zwróconych środków mogą być wypłacane zasiłki po rozpatrzeniu odwołań.

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. została podjęta 14 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/6/06 w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

Do p. punktu 2-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż wybory w poprzedniej kadencji odbywały się w różnych terminach, dlatego termin odbycia zebrań w tej kadencji jest wydłużony.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Uwag do projektu uchwały i opinii Komisji nie wniesiono.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/7/06 w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 3-go:

 

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o przedstawienie informacji o ile wzrastają stawki podatku w stosunku do roku poprzedniego.

 

Pan Piotr Mudel poinformował o wzroście stawek podatku w poszczególnych grupach podatkowych. I tak:

1) od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m² powierzchni – proponowana stawka wzrasta o 1 gr,

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych od 1 ha powierzchni – 3,00 zł, bez zmian,

c) od sklasyfikowannych w ewidencji gruntów jako drogi - dr – nie będącymi drogami publicznymi wg art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych z dnia 21.03.1985 r. / Dz.U.z 2004r Nr.204 poz.2086/ od 1 m² powierzchni – 0,03 zł, bez zmian,

d) pozostałych od 1 m², w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,15 zł., wzrost o 1 gr,

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych od 1 m² powierzchni użytkowej – 0,42 zł, wzrost o 1 gr,

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m² powierzchni użytkowej – 11,45 zł, wzrost 0 10 gr,

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym od 1 m² powierzchni użytkowej – 7,00 zł, bez zmian,

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1 m² powierzchni użytkowej – 3,64 zł, wzrost o 3 gr,

e) pozostałych od 1 m² powierzchni użytkowej, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 4,20 zł, wzrost o 10 gr.

3) od budowli:

a) służących do poboru, uzdatniania i dostawy wody oraz odprowadzenia ścieków – 0,5% ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 – 7, bez zmian,

b) pozostałych 2% ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7, bez zmian.

/Informacja proponowane stawki podatku od nieruchomości na rok 2007 w załączeniu/Zał nr 6

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnego do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7

 

Uwag do proponowanych stawek podatku od nieruchomości i opinii komisji nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego glosowania za uchwałą w sprawie stawek podatku od nieruchomości głosowało 10 radnych, 1 był przeciwny i 3 wstrzymało się od głosu na ogólny stan radnych obecnych na sali 15.

W związku z tym, że liczba oddanych głosów nie była zgodna z ilością radnych biorących udział w głosowaniu przeprowadzono reasumpcję głosowania.

W wyniku ponownego jawnego glosowania uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości podjęta została 11 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 3 głosami wstrzymującymi, na ogólną liczbę 15 radnych.

/Uchwała Nr II/8/06 w załączeniu/ Zał. Nr 8.

Do p. punktu 4-go:

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007 omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, ogólny stan radnych 15.

/Uchwała Nr II/9/06 w załączeniu/ Zał./ Nr 10.

Do p. punktu 5-go:

Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał kto wypełnia informację a kto wypełnia deklarację?

Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż informację podatkową wypełniają osoby fizyczne, a deklarację osoby prawne.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Uwag do opinii komisji i projektu uchwały nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/10/06 w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

Do p. punktu 6-go:

 

Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Jerzy Olesiuk.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Uwag do omawianego projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok podjęta została jednogłośnie 15 głosami w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/11/06 w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

Po podjęciu uchwały Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

 

Wznowienie obrad II sesji Rady Gminy:

 

Do p. punktu 7-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w statucie Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Uwag do omawianego projektu uchwały nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/12/06 w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

Do p. punktu 8-go:

 

W punkcie tym Pan Krzysztof Staniszewski poinformował, iż zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym, radnym przysługują diety, oraz zwrot kosztów podróży w sytuacji, jeśli radny wyjeżdża poza teren gminy. Nadmienił, iż w projekcie uchwały nie są zaproponowane stawki.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby dietę dla przewodniczącego Rady Gminy ustalić ryczałtową w wysokości 700 zł, przewodniczącym komisji 250 zł za posiedzenie, a radnym 150 zł za posiedzenie. Zmniejszając dietę dla przewodniczącego rady bez naruszenia budżetu można podwyższyć dietę dla przewodniczących komisji, gdyż mają więcej pracy od pozostałych radnych.

 

2/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zaproponował, aby przewodniczącemu rady ustalić dietę ryczałtową w wysokości 100 % najniższego wynagrodzenia, przewodniczącym komisji 200 zł za posiedzenie i radnym 150 zł za posiedzenie. Nadmienił, iż przewodniczący komisji nic nie wypracuje bez członków komisji, dlatego nie może być zbyt zróżnicowana dieta. W związku z tym proponuje zmniejszenie diety dla przewodniczących komisji, z kwoty proponowanej przez Radnego Raczyńskiego 250 zł, na 200 zł.

 

3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że w Gminie Drohiczyn dieta przewodniczącego rady wynosi 600 zł. Uważa, że nasz przewodniczący nie ma więcej pracy od przewodniczącego w Gminie Drohiczyn, dlatego dieta w kwocie 700 zł miesięcznie jest wystarczająca.

 

4/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby dietę przewodniczącego rady określić ryczałtowo 700 zł, radnym pozostawić diety na dotychczasowych zasadach, nie wprowadzając zróżnicowania wysokości diet dla przewodniczących komisji i pozostałych radnych.

 

W związku z brakiem innych wniosków Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski dotyczące wysokości diet.

 

W wyniku jawnego glosowania wnioskiem Pana Jana Raczyńskiego, który brzmiał: przewodniczącemu rady ustalić dietę ryczałtową w wysokości 700 zł, przewodniczącym komisji 250 zł za posiedzenie i radnym 150 zł za posiedzenie, głosowało 5 radnych, 8 było przeciw i 2 wstrzymało się od głosu, w obecności 15 radnych. Przewodniczący stwierdził, iż wniosek nie został przyjęty.

 

W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem Pana Jerzego Olesiuka, który brzmiał: przewodniczącemu rady ustalić dietę ryczałtową w wysokości 100 % najniższego wynagrodzenia, przewodniczącym komisji 200 zł za posiedzenie i radnym 150 zł za posiedzenie, głosowało 8 radnych, 5 było przeciwnych i 2 wstrzymało się od głosu w obecności 15 radnych.

 

W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem Pana Romana Wudarskiego, który brzmiał: dietę przewodniczącego rady określić ryczałtowo 700 zł, radnym pozostawić diety na dotychczasowych zasadach, głosowało 7 radnych, 8 było przeciwnych, w obecności 15 radnych. Przewodniczący obrad stwierdził, iż wniosek nie został przyjęty, gdyż nie uzyskał większości głosów za.

 

W związku z tym, że największą liczbę głosów uzyskał wniosek Pana Jerzego Olesiuka, został przyjęty wniosek Radnego Jerzego Olesiuka.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do Sekretarza Gminy jak ma być zapisana wysokość diety dla przewodniczącego rady, skoro wniosek był określony procentowo.

 

Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w związku z przyjętym wnioskiem nie można zapisać stawki kwotowo. Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu będzie tak jak do tej pory działał automat, że dieta będzie wypłacana w wysokości 100 % wynagrodzenia wynikającego z ustawy.

 

Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 8 głosami za, 5 głosami przeciw i 2 głosami wstrzymującymi w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/13/06 w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

 

Do p. punktu 9-go:

 

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż jest to jednorazowe upoważnienie.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że ustawa o samorządzie gminnym i statut gminy nie zezwalają, aby dawać upoważnienie dla przewodniczącego rady gminy do występowania z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja. Czynności tych może dokonać rada gminy lub komisja rewizyjna, a nie przewodniczący rady. Następnie zwrócił się z zapytaniem do Sekretarza Gminy, czy w innych sąsiednich gminach były podejmowane uchwały upoważniające przewodniczącego rady gminy do dokonywania tych czynności. Nadmienił, iż jeśli w innych gminach są uchwały dotyczące takich upoważnień to wówczas zmieni zdanie i będzie głosował za podjęciem proponowanej uchwały i udzieleniem upoważnienia dla przewodniczącego gminy.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż nie wie jak jest w innych gminach. Wyjaśnił, iż zgodnie z przepisami postępowanie te przeprowadza osoba, która jest do tego zobowiązana. Postępowanie jest dokonywane na pisemne polecenie i ktoś to polecenie musi wydać, dla osoby, która te postępowanie musi przeprowadzić. Zgodnie z art. 37 Ustawy o ochronie informacji niejawnych, zwykłe postępowanie sprawdzające przeprowadza się z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 z art. 76 ust. 3 pełnomocnik ochrony na pisemne polecenie kierownika jednostki organizacyjnej. Zgodnie z art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, czynności w zakresie prawa pracy określone w art. 1, który mówi „ustawa określa statut prawny pracowników zatrudnionych w urzędzie marszałkowskim i wojewódzkich jednostkach organizacyjnych, starostwie powiatowym i powiatowych jednostkach organizacyjnych, urzędzie gminy i jednostkach organizacyjnych”. Pan Wójt jest zatrudniony w Urzędzie Gminy. Pracodawcami w naszym przypadku dla Wójta Gminy jest organ stanowiący, czyli Rada Gminy lub upoważniony przez ten organ, w formie uchwały Przewodniczący Rady Gminy. Następnie poinformował, że kierownik nie może dopuścić pracownika do dostępu do informacji niejawnych, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji niejawnych, bez uzyskania poświadczenia w zakresie dostępu do informacji niejawnych. W tym celu musi ktoś podpisać polecenie o przeprowadzenie postępowania.

 

3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy są jakieś przeciwwskazania, aby dać upoważnienie osobie z komisji rewizyjnej. Uważa, że przewodniczący rady gminy ma określone jasno obowiązki pracy w radzie i nie ma potrzeby rozszerzać tych obowiązków.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że zgodnie z wcześniej cytowanymi przepisami w omawianej sprawie decyduje rada gminy, lub upoważnia przewodniczącego rady. Nadmienił, iż jest to czynność jednorazowa, gdyż poświadczenie zgodnie z obowiązującymi przepisami jest ważne 10 lat.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby upoważnić do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

6/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – poinformował, iż nie wyraża zgody na wykonywanie czynności w zakresie występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy. Decyzję swoją uzasadnił tym, że należy zachować powagę sesji. Nadmienił, iż Komisja Rewizyjna ma swoje zadania określone w statucie gminy jak i regulaminie Komisji Rewizyjnej.

 

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 8 głosami za, 5 głosami przeciw i 2 głosami wstrzymującymi.

/Uchwała Nr II/14/06 w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

Do p. punktu 10-go:

 

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

Uwag do omawianego projektu uchwały nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr II/15/06 w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

Do p. punktu 11-go:

 

Przystępując do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja, Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy poprosił o umożliwienie opuszczenia sali obrad, aby nie utrudniać pracy rady nad tym projektem uchwały. Następnie opuścił salę obrad.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinie Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poprosił Sekretarza o podanie kwot stawek wynagrodzenia dla Wójta.

 

Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż zgodnie z wnioskiem komisji, wynagrodzenie Wójta ma być ustalone wg najniższych stawek określonych w rozporządzeniu. Zgodnie z określonymi stawkami: wynagrodzenie zasadnicze wynosi 3450 zł, dodatek funkcyjny 1080 zł, dodatek specjalny 20% sumy wynagrodzenia zasadniczego i funkcyjnego, oraz wysługa lat w wysokości 20%.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka została podjęta jednogłośnie 15 głosami za.

/Uchwała Nr II/16/06 w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

Do p. punktu 12-go:

 

Projekt uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż zgodnie z nowymi przepisami, mamy obowiązek przekształcenie jednostki instytucji kultury w instytucję kultury.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

W wyniku jawnego głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji 0 głosów, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący. Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski stwierdził, iż uchwała w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji nie została podjęta.

 

W związku z niepodjęciem uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż nie ma potrzeby rozpatrywania kolejnych punktów tj. 13, 14, 15 dotyczących powołania samorządowych instytucji kultury i przyjęcia ich statutów.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 20 min przerwę w obradach.

 

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 16-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków omówił Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy. Nadmienił, iż wniosek złożony przez Gospodarstwo Pomocnicze przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych spełnia warunki formalne, określone w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały 80 w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków został przełożony na następną sesję Rady Gminy. Wniosek swój uzasadniał tym, że w posiedzeniu nie uczestniczy przedstawiciel Gospodarstwa Pomocniczego prowadzącego eksploatację wodociągu. Wnioskował, aby w posiedzeniu, gdy będzie rozpatrywany projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków uczestniczył przedstawiciel zakładu usług np. Pan Lewko, Pani Trzeciak, czy Pani księgowa, która by wyjaśniła, stwierdzane nieprawidłowości w kalkulacji. Nadmienił, iż dokonał analizy, otrzymanej w dniu wczorajszym kalkulacji i stwierdził, że jest w przedstawionych dokumentach szereg niejasności. Poinformował, iż z analizy wynika, że są następujące niejasności tj. we wniosku przedstawiono analizę w okresie od dnia 1.09.2005 r. do 31.08.2006 r. W przedłożonych materiałach został przedstawiony bilans jednostki budżetowej zakładu Gospodarstwa Pomocniczego sporządzony na dzień 31.12.2005 r. Fakt, że został wykazany cały tylko 2005 r. to już jest nieprawidłowość, którą możemy pominąć. Następnie zwrócił uwagę, że osoba znająca się na księgowości, po zapoznaniu się z bilansem stwierdzi, że jest wszystko dobrze, prawdopodobnie zysk jest odprowadzony i wychodzi się na zero. Z analizy dokumentów wynika, niepokojące spostrzeżenie, biorąc pod uwagę przedstawione w bilansie aktywa i pasywa, stan na początek roku, analizując dalej są aktywa trwałe, środki trwałe. Zdziwienie wywołuje fakt, że jest nowa oczyszczalnia ścieków, na wybudowanie, której gmina poniosła dość duże koszty, ponadto środkami trwałymi są hydrofornie i wartość tych budynków powinna być w bilansie. Jako dowód na przedstawione nieprawidłowości przedstawił dopisek „objaśnienie: wykazane w bilansie wartości aktywów trwałych i obrotowych są pomniejszone odpowiednio o odpisy aktualizujące tj. umorzenie wartości niematerialnych, umorzenie środków trwałych”. Umorzenie środków trwałych wynosi 1624000 zł, czyli wartość środków trwałych takich jak oczyszczalnia, hydrofornie, przekazanych dla wodociągów została zaniżona. Następnie zwrócił uwagę, że firma ta jest bardzo bogata, jeżeli na koncie jest pozycja 49458 zł, która dotyczy pożyczek udzielonych pracownikom na remonty mieszkań..Zapytał, ilu pracowników jest zatrudnionych na terenie naszej gminy. Po wyjaśnieniu, że na terenie Gminy Nurzec-Stacja jest zatrudnionych dwóch pracowników, stwierdził, iż niepokojącym jest, że dwóm pracownikom udzielono pożyczek w takiej kwocie, a spłacono w 2005 r. tylko 1600 zł.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż przedstawiona kalkulacja dotyczy całego przedsiębiorstwa, dlatego można było występować do przedsiębiorstwa o uzupełnienie dokumentów, gdyż nie dali nam kalkulacji kosztów poniesionych na eksploatację wodociągów i kanalizacji na terenie naszej gminy. Następnie zwrócił się z prośbą do Pani Skarbnik o poinformowanie, czy oczyszczalnia jest przekazana dla Gospodarstwa Pomocniczego, czy jest naszą własnością.

 

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż oczyszczalnia, hydrofornie i cała infrastruktura jest naszym środkiem trwałym i figuruje na naszych środkach trwałych. Przedstawiony bilans jest bilansem Gospodarstwa Pomocniczego i dotyczy ich środków trwałych, ponadto w bilansie są zobowiązania i należności tego przedsiębiorstwa. Nadmieniła, iż środki trwałe typu hydrofornie, oczyszczalnia, są naszą własnością, Gospodarstwo Pomocnicze prowadzi tylko eksploatację. Kończąc raz jeszcze podkreśliła, iż jest to bilans Gospodarstwa Pomocniczego i są to ich aktywa i pasywa.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił uwagę, że przesunięcie terminu rozpatrzenia wniosku trudno jest przewidzieć, czy da nam pozytywne rezultaty, gdyż dzisiaj, czy jutro upływa termin zatwierdzenie stawek przez Radę Gminy.

 

5/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż dotychczasowe stawki obowiązują do 31 grudnia 2006 r.

 

6/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż termin zatwierdzenia bądź odrzucenia stawek przez Radę Gminy upływa w dniu jutrzejszym.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, że po rozmowie z Panem Wójtem uznano, że jest tylko taka możliwość, że Wójt wystąpi do Gospodarstwa o uzupełnienie wniosku, gdyż nie ma kalkulacji kosztów, związanych bezpośrednio z eksploatacją wodociągu i kanalizacji na terenie naszej gminy.

 

8/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o odrzucenie uchwały, w związku z brakiem kalkulacji kosztów związanych z eksploatacją wodociągu i kanalizacji na terenie naszej gminy.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod glosowanie wniosek Radnego Romana Wudarskiego, dotyczący odrzucenia uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w związku z brakiem kalkulacji kosztów, związanych z eksploatację wodociągów i kanalizacji na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

W wyniku jawnego głosowania 13 głosami za wnioskiem i 2 głosami wstrzymującymi, na ogólną liczbę radnych 15, wniosek Pana Romana Wudarskiego dotyczący odrzucenia uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w związku z brakiem kalkulacji kosztów, związanych z eksploatację wodociągów i kanalizacji na terenie Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty. A tym, samym została odrzucona uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

Do punktu 5-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak zostanie załatwiona jego interpelacja złożona piśmie w dniu wczorajszym do Przewodniczącego Rady Gminy, czy będzie rozpatrzona na najbliższej sesji.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż interpelacja zgodnie ze statutem, kierowana jest do Wójta Gminy i niezwłocznie zostanie skierowana do Wójta Gminy.

 

3/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż jest to sprawa bardzo pilna, gdyż woda nie nadaje się do spożycia. Nadmienił, iż w dniu wczorajszym rozmawialiśmy na ten temat na posiedzeniu Komisji i zostałem wprowadzony w błąd przez Pana Putko i Panią Wójt, którzy wyjaśniali, iż pobrano próbki i przekazano do badania. Okazało się, że próbki zostaną pobrane dopiero jutro. Biorąc pod uwagę, że woda nie nadaje się do spożycia, osoby odpowiedzialne za stan wody, powinny wywiesić informację dla mieszkańców na klatkach schodowych, że woda nie nadaje się do spożycia, bądź, pod jakimi warunkami. Wiadomym jest, że nie podłączymy wodociągu do ujęcia w Nurcu-Stacji natychmiast, jednak, aby nie dopuścić do zatrucia mieszkańców, powinni być powiadomieni mieszkańcy o zaistniałej sytuacji.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się, z zapytaniem do Radnego Olesińskiego, gdzie jest napisane, że woda nie nadaje się do spożycia.

 

5/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że zgodnie z wynikami badań dołączonymi do interpelacji woda nie nadaje się do spożycia, gdyż stwierdzono obecność bakterii coli w ilości 8 w 100 ml wody. Nadmienił, iż chodzi mu o poinformowanie mieszkańców, czy można tę wodę spożywać, czy po przegotowaniu, czy na surowo.

 

6/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – przeprosił za zaistniałe nieporozumienie, które wynikło w dniu wczorajszym. Wyjaśnił, iż przed udzieleniem informacji przeprowadzono rozmowy telefoniczne z przedstawicielami Gospodarstwa Pomocniczego. W rozmowie Pan Lewko udzielił niepełnych wyjaśnień. Następnie Pani Wójt rozmawiała z Panią Trzeciak, która poinformowała, że dokonano płukania sieci wodociągowej i wystąpiono do Sanepidu o pobranie próbek. W dniu dzisiejszym rozmawiałem z Panią Haliną Wrona, z Sanepidu , która oświadczyła, że urządzenia zostały oczyszczone i próbki zostaną pobrane w środę w przyszłym tygodniu. Odnośnie dyrektywy unijnej poinformowała, że ta dyrektywa została zawieszona a następna jeszcze nie została wydana. Wodę można spożywać.

 

7/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż skoro są wyjaśnienia, że woda nadaje się do picia to wywiesić informację, że woda nadaje się do picia.

 

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do Wójta Gminy, aby wystąpić do Sanepidu, czy do przedsiębiorstwa prowadzącego eksploatację wodociągów, aby określili czy woda nadaje się do spożycia, jeśli nie nadaje się do spożycia to niech podstawią cysterny do zaopatrzenia mieszkańców w wodę.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy – wyjaśnił, iż jego zdaniem gdyby woda nie nadawała się do spożycia to Sanepid wprowadziłby zakaz spożywania wody. Skoro zakaz nie został wprowadzony to znaczy, że woda odstępuje tylko do norm, ale nadaje się do spożycia. Zapewnił, że w dniu jutrzejszym wystąpi do Sanepidu o przebadanie wody i poinformowanie mieszkańców, czy woda nadaje się do spożycia.

 

10/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę na niewłaściwe wykonywanie nawierzchni dróg powiatowych. Jako przykład podał drogę Tymianka – Wólka Nurzecka. Nawierzchnia tej drogi nie przypomina nawierzchni asfaltowej, ale drogi żwirowej. Proponował, aby wystąpić z wnioskiem do Starostwa o powołanie komisji i pokazanie jaka jest nawierzchnia tej drogi. Uważa, że system jakim została wybudowana ta droga nie zdaje egzaminu. Następnie zwrócił uwagę, na naprawianie ubytków na drogach. Nadmienił, iż przy uzupełnianiu ubytków na naszych drogach powstaje kopiec, natomiast na terenie działania innego Zarządu Dróg ubytki są naprawione i widać tylko po kolorze asfaltu. Jako przykład podał naprawę drogi na terenie Gminy Kleszczele.

 

11/ Pan Roman Wudarski- Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby zorganizować posiedzenie rady wyjazdowe /bez wypłaty diet radnym/ i sprawdzić stan dróg, stan budynków stanowiących mienie gminy, aby radni mieli rzeczywisty obraz gminy. Mając pełny obraz naszego majątku, wówczas możemy przystąpić do omawiania budżetu, gdyż powinniśmy realizować te zadania, które są najpilniejsze, bez względu na podziały i układy.

 

12/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poparł wniosek Radnego Romana Wudarskiego. Nadmienił, iż w projekcie budżetu zapisane do realizacji zadania nie są właściwe. Uważa, że należy pojechać w teren i każdy radny niech pokaże, jakie zadanie na jego terenie, jest najpilniejsze do realizacji. Po zapoznaniu się w terenie, z potrzebami danej miejscowości, powinny być ustalone zadania do realizacji. Podkreślił, iż nie może być takiej sytuacji, jak na osiedlu w Nurcu-Stacji, że planuje się modernizację dwóch ulic, których nawierzchnia nie jest w najgorszym stanie, a pomija się budowę ulicy Lipowej, gdzie jest najgorszy problem, gdyż zalewana jest posesja i szklarnia, zalewane są studzienki. Kończąc, poinformował, iż nie będzie porozumienia co do planu budżetu gminy, jeśli nie będzie zorganizowane posiedzenie wyjazdowe w trakcie, którego zostaną sprawdzone poszczególne drogi.

 

13/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż zadania nakreślone w projekcie budżetu zostały ustalone właściwie, gdyż przewidziano budowę wodociągu, co jest zadaniem priorytetowym. Odnośnie zadań w zakresie drogownictwa poinformował, iż każdy radny będzie popierał realizację zadań na swoim terenie w granicach swego okręgu wyborczego.

 

14/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby przyjąć do zasobów dróg gminnych drogę od cmentarza w kierunku osiedla po jednostce wojskowej, gdyż w obecnym stanie prawnym droga ta jest niczyja.

 

15/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż droga od cmentarza do Jednostki Wojskowej, nie figuruje w rejestrach jako droga, lecz jako las. Fakt, że Jednostka Wojskowa wybudowała tę drogę nie daje podstaw, aby ją zdjąć z ewidencji lasów. Nadleśnictwo nie przekaże tej drogi nieodpłatnie. Po dokonaniu przez rzeczoznawcę wyceny tej drogi, okaże się, że będzie bardzo wysoka jej wartość, a tym samym koszt wykupienia przez gminę tej drogi.

 

16/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że należy wystąpić do Nadleśnictwa o wydzielenie tego odcinka drogi do osiedla po Jednostce Wojskowej i przekazanie na rzecz gminy, na zasadzie wymiany na inną działkę z zasobów gminy. Następnie zwrócił uwagę, że w przyszłości będzie potrzeba podłączenia osiedla do wodociągu gminnego, którędy zostanie wykonane przyłączenie jeśli nie pozyskamy tego odcinka drogi.

 

17/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że biorąc pod uwagę, iż droga ta figuruje w rejestrach jako las, to potrzebna będzie zgoda Ministerstwa na jej przekazanie.

 

18/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie –zapytał, Radnego Olesiuka, czy on uważa, że prawidłowym jest, że we wsi Moszczona Pańska przewiduje się do realizacji budowę wodociągu, budowę drogi Sycze - Wakułowicze i modernizację drogi we wsi Moszczona Pańska, a nie będą realizowane żadne zadania na terenie innych miejscowości, których reprezentują radni Barańczuk, Jadczuk i inni, gdzie są naprawdę złe warunki. Czy to jest w porządku.

 

19/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka - stwierdził, iż jego zdaniem jest to w porządku, gdyż jest to tylko projekt budżetu do, którego można nanieść poprawki. Następnie zwrócił się do Radnego Raczyńskiego, czy było w porządku, gdy w poprzedniej kadencji wszystkie zadania były realizowane w Nurcu i jego okolicach. Zadłużenia w budżecie powstały wiadomo z jakiego tytułu tj. w związku z budową oczyszczalni i kanalizacji, która będzie służyć na Mieszkańcom Nurca stacji i okolic.

 

20/ Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – stwierdził, iż Zalesie nie jest podłączone do kanalizacji.

 

21/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka – stwierdził, iż miejscowość Zalesie ma większe szanse na podłączenie do kanalizacji aniżeli inne miejscowości. Nadmienił, iż dotychczas była niesprawiedliwość w podziale budżetu, obecnie będziemy inaczej patrzeć na realizację zadań.

 

22/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż to nie rada ostatniej kadencji podjęła decyzje o budowie oczyszczalni z własnych środków i zaciągnęła kredyty. Decyzja o zaciągnięciu kredytu została podjęta przez poprzednią radę, gdy wy byliście radnymi i podjęliście decyzję o zaciągnięciu kredytu.

 

23/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż Radny Wudarski nie widział jak przebiegało głosowanie odnośnie przyjęcia do realizacji zadania w zakresie budowy oczyszczalni. Następnie poinformował, że każdy radny ma swój rozum i nikt nie będzie ustalał, jaka ma być decyzja poszczególnych radnych. Każdy radny ma prawo się wypowiedzieć i należy jego wypowiedź uszanować.

 

24/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, iż pomimo, że dzisiejsza sesja nie jest poświęcona rozpatrywaniu budżetu, chciałaby się odnieść do przewidzianych w budżecie zadań w zakresie budowy dróg. Przewidziane zadania w zakresie drogownictwa będą ograniczać się do opracowania dokumentacji, aby jeśli pojawią się dotacje z funduszy unijnych można było wystąpić o dofinansowanie.

 

25/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż rozumie konieczność opracowania dokumentacji, aby można było występować o dofinansowanie. Uważa jednak, że należy pojechać w teren, póki są sprzyjające ku temu warunki i ustalić najpilniejsze zadania do realizacji.

 

26/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że jeżeli budżet nie zostanie przyjęty do końca grudnia, Wójt pracuje w oparciu o projekt budżetu. Wszystkie zadania przewidziane w projekcie budżetu w miesiącu styczniu zostaną wprowadzone do realizacji.

 

27/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż od szeregu lat budowana jest droga powiatowa Tymianka – Wólka Nurzecka pomimo, że budowa drogi nie została zakończona, to wybudowany odcinek drogi w dalszym ciągu jest niewłaściwie wykonany, gdyż nawierzchnia nie została utwardzona. Następnie zwrócił uwagę, że niepokojącym jest fakt, iż mieszkańcy Nurca-Stacji nie wnoszą opłat za podłączenie do kanalizacji. Uważa, że jak dotychczas wszyscy mieszkańcy partycypowali w kosztach budowy wodociągów, dlatego należy wyegzekwować równie opłaty od mieszkańców Nurca-Stacji za przyłączenie do kanalizacji.

 

28/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – stwierdził, iż Radny Raczyński prowokuje do nieporozumień w Radzie stwierdzając, że przewidziane do realizacji zadania są niesłuszne. Uważa, że na terenie jego okręgu wyborczego, nie ma ujętych do realizacji zbyt wielu zadań, gdyż budowa wodociągu na terenie Moszczony Pańskiej będzie realizowana po drodze, budując wodociąg do miejscowości Sokóle. Budowa asfaltu we wsi Moszczona Pańska od dłuższego czasu jest wnioskowana. Droga Sycze – Wakułowicze jest trudno przejezdna, dlatego należy wybudować ten odcinek drogi.

 

29/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż mając skromny budżet nie możemy dopuścić, aby w jednej miejscowości było realizowanych kilka inwestycji a w innej nie były realizowane żadne zadania. Jako przykład podał realizacje zadań na terenie wsi Wyczółki, gdzie nie jest przewidziane do realizacji żadne zadanie. Uważa, że ustalając zadania należy zobaczyć w terenie potrzeby i wówczas zatwierdzić zadania do realizacji.

 

30/ Pan Wiktor Karpiuk = Radny, Moszczona Pańska – stwierdził, iż kilka lat temu była budowa droga Klukowicze – Wyczółki.

 

31/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż od czasu wybudowania kanalizacji przy jego posesji przez otwory w pokrywie studzienkowej wybija woda, ponadto w czasie opadów spływająca woda z ulic zalewa jego posesję. Uważa, że należy wykonać odprowadzenie wody, a następnie przystępować do budowy ulic o nawierzchni asfaltowej.

 

32/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że aby ująć do realizacji inne zadania należy wskazać środki finansowe, które mogą być przeznaczone na realizację wnioskowanego zadania.

 

33/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, kto zgłaszał zadania do projektu budżetu gminy.

 

34/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że zgodnie z procedurą opracowywania i zatwierdzania budżetu, poszczególne stanowiska pracy składają wnioski z zadaniami do realizacji, w terminie do 20 października. Nadmieniła, że rok rocznie jest wnioskowanych o wiele więcej zadań, aniżeli pozwalają na realizację nasze możliwości finansowe, dlatego przyjmowane są wybrane zadania.

 

35/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o uporządkowanie poprzez pospychanie wysypisk śmieci.

 

36/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zadania do realizacji zostały zgłoszone niewłaściwie. Wnioski w zakresie drogownictwa składał Pan Eugeniusz Staniszewski i pomimo interwencji Pana Michała Jadczuka, dotyczącej zalewania jego posesji, nie ujął do planu zadania, aby tej sytuacji zapobiec.

 

37/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż nie interweniował u Pana Staniszewskiego odnośnie zalewania jego posesji. Problem związany z zalewaniem posesji zgłaszał do konserwatora wodociągu i kanalizacji Pana Wawrzyniaka.

 

38/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, kiedy będzie budowany wodociąg we wsi Borysowszczyzna, skoro zadanie zostało przewidziane w latach 2007-2008.

 

39/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że budowa wodociągu jest przewidziana jako jedna inwestycja przewidziana do realizacji na 2007-2008 rok.

 

40/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż wybudowanie nawierzchni asfaltowej na ulicy Słonecznej nie spełni oczekiwań Pana Jadczuka w zakresie zalewania jego posesji. Rozwiązaniem tego problemu jest wybudowanie kolektora odpływowego. Nadmienił, iż podobna sytuacja była na ulicy Zakątnej, gdzie po położeniu asfaltu problem z odprowadzeniem wody uległ nasileniu.

 

41/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – ponowił swój wniosek dotyczący wyjazdu w teren i dokonania oceny, które zadania są najpilniejsze do realizacji.

 

42/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż wnioski do planu budżetu zgłaszali radni i każdy radny jest zorientowany, jakie zadanie na jego terenie jest najpilniejsze do realizacji, dlatego nie ma potrzeby organizowania posiedzenia wyjazdowego.

 

43/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja - stwierdziła, iż nieprawdą jest, że zadania zostały ustalone niewłaściwie. Na przewidzianej do realizacji ulicy na osiedlu jest wyrwa, gdzie w okresie opadów ulica staje się trudno przejezdna, dlatego istnieje konieczność budowy tej ulicy. Nadmieniła, że wyjazd w teren w okresie, gdy nie ma opadów deszczu może być niewłaściwie odebrane przez radnych.

44/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż jego zdaniem wyjazd w teren jest celowy, gdyż radni nie mają rozeznania odnośnie istniejącej sytuacji w terenie.

 

45/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż do czasu rozwiązania problemu z odprowadzeniem wody nie powinna być asfaltowana żadna ulica na osiedlu, gdyż woda z tych ulic będzie zalewała jego posesje. Następnie poinformował, iż zlewki z Przedszkola często zapychają kanalizację. Proponował, aby zlewki były oddawane mieszkańcom, jako pasza dla zwierząt.

 

46/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż przeprowadził rozmowę z Panią Dyrektor Przedszkola, która wyjaśniła, iż zlewki nie są zrzucane do kanalizacji.

 

47/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż nie powinni radni prowadzić sporów odnośnie przewidzianych zadań do realizacji, gdyż mamy nowego Wójta, zaczynają funkcjonować nowe środki pomocowe, co pozwala sądzić, iż wszystkie zadania sukcesywnie będą realizowane.

 

48/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o poinformowanie, dlaczego nie został zakwalifikowany nasz wniosek o dofinansowanie do rozbudowy wodociągu.

 

49/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że złożony przez nas wniosek o dofinansowanie do budowy wodociągu, został odrzucony, z uwagi na zaliczenie przyłączy do kosztów kwalifikowanych. Nadmienił, iż przy składaniu wniosku, jeżeli są uwagi można nanieść poprawki. Na etapie składania wniosku nie było uwag, uwagi zostały wniesione na etapie, gdy nie było możliwości naniesienia poprawek.

 

50/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy mieszkańcy będą wnosić opłaty za przyłączenie do wodociągu.

 

51/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż według ostatniej oceny wniosku koszty przyłączenia nie są kosztami kwalifikowanymi, jednak ktoś musi te koszty ponieść. W chwili obecnej nie wiemy kto i w jakiej wysokości te koszty pokryje.

 

52/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż był wniosek Radnego Wudarskiego odnośnie zorganizowania sesji wyjazdowej, przed rozpatrzeniem projektu budżetu gminy na 2007 rok. Proponował, aby odstąpić od wypłacania diet radnym.

 

53/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż popiera wniosek odnośnie zorganizowania sesji wyjazdowej, aby zobaczyć stan naszych budynków, dróg, mienia gminy.

 

54/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował, aby organizować posiedzenie w sobotę, gdyż w ostatnim okresie jest dużo posiedzeń i radni mają problemy ze zwolnieniem z pracy zawodowej.

 

55/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że jeżeli zostanie zwołana sesja to muszą być wypłacone diety radnym.

 

56/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż skoro nie mamy wypłacać diety radnym, to posiedzenie wyjazdowe powinno być zorganizowane bez oficjalnego zwoływania sesji, dlatego należy ustalić termin posiedzenia.

 

57/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – poinformował, iż zwracał się do Rady poprzedniej kadencji, aby dokonać lustracji szkół. Obecnie skoro jest taka wola radnych to nawet w sobotę szkoła zostanie udostępniona. Proponował, aby diety przekazać na Komitet Rodzicielski w Szkole.

 

58/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż nie pamięta, aby był wniosek Dyrektora dotyczący lustracji szkół. Uważa, że należy zorganizować posiedzenie wyjazdowe, jako wycieczkę bez wypłacania diet, aby nie obciążać budżetu gminy.

 

59/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej – stwierdził, iż w ciągu jednego dnia trudno jest zorientować się w problemach szkół. Uważa, że aby właściwie ocenić problemy szkół należy poświęcić jedno posiedzenie tylko szkołom.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady II sesji Rady Gminy w Nurcu Stacji.

 

Protokołowała:                                                                                         Przewodniczący Rady:

 

E. Naumiuk                                                                                               Zenon Podbielski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2007-02-26

Data modyfikacji: 2007-03-01

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2007-02-26