Protokół Nr XXII/09

P R O T O K O Ł  Nr  XXII/09

z XXII Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 17 listopada 2009 r.

 

            Obrady XXII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1432.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 10 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pani Beata Dubińska                - Żerczyce,

2/ Pan Jerzy Fiedoruk                  - Klukowicze,

3/ Pan Michał Jadczuk                  - Nurzec-Stacja,

4/ Pani Katarzyna Jezierska          - Nurzec-Stacja,

5/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,

6/ Pan Zbigniew Olesiński          - Nurzec-Stacja,

7/ Pan Jerzy Olesiuk                    - Tymianka,

8/ Pan Zenon Podbielski              - Nurzec-Stacja,

9/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,

10/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja.

 

Radni nieobecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk                - Wyczółki,

2/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,

3/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,

4/ Pan Jarosław Nikiforuk           - Siemichocze,

5/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

4/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

5/ Sołtysi.

6/ Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiGW – Zakład Eksploatacji Wodociągów w Białymstoku.

7/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Zakładu Eksploatacji Wodociągów w Bielsku Podlaskim.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom XXII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

            Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

 

            Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z XXI sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z XXI sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z XXI sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z XXI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty 8 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 9 radnych.

 

Do punktu 2-go:

 

            W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski, zapoznał w proponowanym porządkiem obrad XXII sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poprosił o rozszerzenie porządku obrad poprzez wprowadzenie dodatkowego punktu tj. Podjecie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego. Nadmienił, iż Rada Gminy upoważniła go do sprzedaży nieruchomości, jednak uchwała ta nie daje upoważnienia do sprzedaży nieruchomości dla użytkownika wieczystego, gdzie sprzedaż następuje w formie bezprzetargowej. Nadmienił, iż Pan Malczewski nabył lokal przy ul. Żerczyckiej i użytkowanie wieczyste na działkę, na której znajduje się ten budynek a obecnie wystąpił o nabycie na własność działki.

 

2/ Pan Zbigniew Olesiński- Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że na posiedzeniu komisji zgłaszał wniosek o przyjęcie do planu na 2010 rok budowy przyłącza Osiedla „Zielone do kanalizacji. W wyniku głosowania na posiedzeniu komisji przyjęcie wniosku nie zostało rozstrzygnięte. W związku z tym zapytał, w którym punkcie może powić wniosek i zostanie on rozpatrzony.

 

 3/ Pan Jacek Sitarski – Radca prawny – wyjaśnił, iż w porządku obrad na dzisiejsze posiedzenie nie jest przewidziane rozpatrzenie budżetu gminy na 2010 rok. Na następnej sesji będzie rozpatrywany budżet na 2010 rok i wówczas może być rozpatrywany wniosek o uwzględnienie zadania w zakresie wykonania przyłącza do kanalizacji Osiedla „Zielone”.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego, wnioskowanego przez Wójta Gminy rozpatrzyć w punkcie 5 p. punkcie 9.

 

            Nastepnie poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z wnioskowaną zmianą.  

 

            W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XXII sesji Rady Gminy wraz ze  zmianą wnioskowaną przez Wójta Gminy został przyjęty jednogłośnie 9 głosami za, w obecności 9 radnych. A brzmi on następująco:

1.       Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Gminy.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.       Interpelacje i zapytania radnych.

5.       Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Ustalenia stawek podatku od nieruchomości.

2/ Ustalenia stawek podatku od środków transportowych w roku 2010.

3/ Określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

4/ Zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja..

5/ Uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami i Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nurzec-Stacja.

6/ Zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

7/ Zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013.

8/ Zmian w budżecie gminy na 2009 rok.

9/ Wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego.

6.       Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta.

7.       Informacja o stanie realizacji zadań oświaty za miniony rok szkolny.

8. Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych do złożenia oświadczeń pracowników Urzędu Gminy dokonanej przez Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta, Wojewodę Podlaskiego i Urząd Skarbowy.

8.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9.       Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, że mieszkaniec naszej gminy Pan Mieczysław Białach otrzymał wyższy stopień oficerski. W związku z tym na dzisiejszej sesji gościmy przedstawicieli Wojskowej Komendy Uzupełnień, którzy wręczą nominację. Następnie poprosił Pana Mieczysława Białacha o zajęcie miejsca przy stole Przewodniczącego, a przedstawicieli WKU o wręczenie aktu mianowania.

 

Przedstawiciel WKU przedstawił wyciąg z decyzji Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 październik 2009 r. w sprawie mianowania na wyższy stopień wojskowy podporucznika niebędącego w czynnej służbie wojskowej na stopień porucznika, który następnie wręczył Panu Mieczysławowi Białachowi. Następnie przedstawiciel WKU wręczył list gratulacyjny w związku z mianowaniem na wyższy stopień oficerski oraz podziękowania za trud włożony w walce o wolność i demokrację, podpisany przez Komendanta WKU w Bielsku Podlaskim. Poinformował, że do gratulacji przyłącza się również Wójta Gminy Nurzec-Stacji.

 

Pan Mieczysław Białach podziękował za przyznany mu awans.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy – złożył gratulacje, wręczył wiązankę kwiatów.

 

Następnie Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczą przedstawiciele Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku – Eksploatacja Wodociągów. W związku z koniecznością realizacji innych zadań zwrócili się oni z prośbą o umożliwienie im omówienia zagadnień w zakresie eksploatacji wodociągów i oczyszczalni w początkowej części sesji, dlatego przed omawianiem punktu 3-go tj. interpelacje i zapytania radnych udzieli głosu przedstawicielom Gospodarstwa Pomocniczego. Radni będą mieli również możliwość zadawania pytań dotyczących eksploatacji wodociągów i oczyszczalni.

            Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego wniosku Przewodniczącego Rady Gminy.

 

Do punktu 3-go

 

Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.

 

Następnie poinformował o realizacji zadań. I tak:

- Na podstawie uzyskanych informacji wiadomym jest, że nasz projekt, który został złożony wspólnie z powiatem na przebudowę drogi Augustynka – Siemichocze – Tymianka – Wólka Nurzecka został pozytywnie zaakceptowany przez Urząd Wojewódzki. Projekt został oceniony bardzo wysoko i został umieszczony na trzecim miejscu i o ile zostanie wyłoniony wykonawca w roku 2010 będzie realizowany. Jest to zadanie dość duże, bo około 9 km dróg. Do realizacji tego zadania my dokładamy ponad 2 000 000 zł, 3 000 000 zł otrzymamy z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych i 1 700 000 zł dokłada Powiat. Nadmienił, iż inne wnioski składane na przebudowę dróg powiatowych na terenie Gminy Dziadkowice i Grodzisk nie zostały zakwalifikowane do dofinansowania. Realizacja tego zadania jest dość dużym obciążeniem dla naszego budżetu jednak, przebudowa tej drogi sprawi, że uzyskają właściwe połączenie komunikacyjne wszystkie miejscowości na terenie wschodnim gminy.

- W okresie międzysesyjnym na terenie naszej gminy wydarzyła się tragedia, która dotknęła pracowników ochrony granicy. Pracownicy wykonując lot patrolowy związany z ochroną wschodniej granicy na terenie naszej gminy ulegli wypadkowi, w którym zginęło 3 pracowników. Poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięci poległych pracowników pogranicza.

- Pozytywnie zaopiniowano nasz projekt na przebudowę drogi Sycze – Wakułowicze – Grabarka. Projekt nasz został oceniony bardzo wysoko został umieszczony na drugim miejscu w skali województwa. W województwie było złożonych 102 wnioski, a nasz wniosek otrzymał 120 punktów tj. prawie maksymalna liczba punktów. O ile zostanie wyłoniony wykonawca będzie on realizowany w 2010 roku.

- W zakresie przebudowy dróg gminnych dobiegają końca prace związane z przebudową drogi żwirowej w Augustynce w okolicach Pana Cieśluka. Możliwe, że w tym tygodniu Komisja dokona odbioru tej drogi. Na realizację tego zadania środki w większości pochodzą z Urzędu Marszałkowskiego. Po ukończeniu prac na tej drodze zmieniona zostanie trasa kursu autobusu szkolnego, co usprawni dowożenie dzieci do szkoły.

- Dokonano odbioru wszystkich zaplanowanych inwestycji w zakresie przebudowywanych dróg o nawierzchni gruntowej na asfaltową między innymi ul. Brzozowa, Wierzbowa, Zaolzie, Okrężna, Werpol i część drogi w Moszczonie Pańskiej. Łącznie przebudowano 3 400 m dróg gminnych, a łącznie z drogami powiatowymi na terenie naszej gminy przebudowano prawie 8 km dróg. Nadmienił, iż przyszły rok zapowiada się jeszcze bardziej optymistycznie, gdyż przebudowany zostanie prawie 9 km odcinek drogi powiatowej i nasz odcinek 1700 m tj. prawie 10 km dróg. W roku 2011 trudno będzie przyjąć do realizacji większe inwestycje, gdyż zaciągamy kredyt na realizację tych zadań.

- Kończą się również prace w zakresie dożwirowania dróg gminnych. Wprawdzie potrzeby w tym zakresie są bardzo duże, a dożwirowano tylko niektóre drogi w małym zakresie. Możliwe, że w okresie wiosennym wrócimy do dożwirowania dróg.

- Ciągłe opady deszczu powodują to, że drogi gruntowe są w małym stopniu przejezdne i nie mamy możliwości przeprowadzenia ich równania.

- Otrzymaliśmy już wtórniki geodezyjne na ul. Pogodną, Kasztanową, Lipową, co pozwoli na opracowanie dokumentacji technicznej na przebudowę tego kompleksu osiedla mieszkaniowego. Możliwe, że jeszcze w roku bieżącym ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej.

- Kończą się prace przy adaptacji budynku, przy ul. Świerczewskiego, który ma być przeznaczony na mieszkania socjalne dla mieszkańców baraku przy ul. Poniatowskiego.

- Zakończono prace przy remoncie świetlicy wiejskiej w Augustynce. Wykonano zmianę pokrycia dachu, oszalowano i wymieniono stolarkę okienną, dzięki tym pracom budynek nabrał nowego wyglądu.

- Zakończono już prace związane z naprawą schodów i zadaszenia przy Ośrodku Zdrowia.

- Dobiegają końca prace związane z budową boiska „Orlik”. Wykonana została nawierzchnia boisk pozostało do wykonania budynek socjalny. Termin na realizację tego zadania już został przekroczony w związku, z czym naliczane będą odsetki za nieterminowe wykonanie zadania.

- Wykonano przyłączenie osiedla „Zielone” do wodociągu w Nurcu-Stacji, natomiast odłączona hydrofornię, która pracowała na terenie jednostki wojskowej.

- Rozpoczęto dalsze układanie chodnika na ul. Leśnej, pozostał jeszcze odcinek 170 m i na tym etapie prace zostaną zakończone. Liczymy na to, że aura pozwoli na zakończenie tego zadania.

- Skierowane zostało 21 wniosków do sądu w stosunku do osób, które nie wnosili opłat za przyłączenie do kanalizacji. W stosunku do 8 wniosków już zapadły prawomocne wyroki. Z tego tytułu w miesiącu październiku i listopadzie wpłynęło 5 000 zł, pozostałe należności po rozłożeniu na raty wpływają na nasze konto.

 

            Następnie Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poprosił o zabranie głosu Kierownika Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku i omówienie spraw związanych z eksploatacją wodociągów.

 

  1. Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW – zabierając głos, stwierdził, iż uważa, że dzisiejsze zaproszenie na sesję pokierowane jest złożeniem wniosku o podwyższenie taryf dla zaopatrzenia w wodę i odprowadzenie ścieków. Na terenie tutejszej gminy cena wody i ścieków nie była zmieniana od lat dwóch. W roku ubiegłym udało się przesunąć obowiązujące taryfy na rok bieżący, co przyniosło skutki takie, że poniesiono straty na eksploatacji wodociągu w 2007 r. 34 000 zł strat, na ściekach 7 800 zł, w 2008 r. na wodzie 19 500 zł, 1000 zł na ściekach, w roku bieżącym na wodzie straty wynoszą 22000 zł na ściekach 7000 zł. W związku z powyższym złożono wniosek o podwyższenie taryf. Nadmienił, że rozumie radnych, iż trudno jest podejmować takie decyzje i tłumaczyć wyborcom, przyczyny takich decyzji. Wyjaśnił również, że na wzrost kosztów eksploatacji bardzo duży wpływ ma cena energii elektrycznej, która w roku 2009 wzrosła o ponad 40% w stosunku do roku poprzedniego. Ponadto na wzrost kosztów ma wpływ coraz większa awaryjność z uwagi na wiek wodociągu jak i małe zużycie wody w stosunku do liczby odbiorców.

        D y s k u s j a:

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż z przedstawionego wniosku wynika, że zostanie wprowadzono abonament za ścieki w kwocie 4,10 zł miesięcznie, którego dotychczas nie było.

 

2/ Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku – wyjaśnił, iż wprowadzenie abonamentu pozwoliło na obniżenie taryfy na m3 ścieków. Z wyliczonych kosztów bez abonamentu taryfa za m3 ścieków wynosiłaby ponad 5 zł. Abonament jest miesięczny i wnoszą jego również osoby, które korzystają z przyłącza tylko okresowo, a utrzymywać przyłącze firma musi przez cały rok.

 

3/ Pan Włodzimierz Bondarenko – Sołtys Sołectwa Werpol – zapytał, dlaczego jest tak niskie ciśnienie wody u odbiorców w miejscowości Werpol, którzy są podłączeni do hydroforni w Tymiance.

 

4/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – z przedstawionego wniosku wynika, że zakład ponosi straty na wodzie. Zapytał, czego dotyczą koszty związane z oczyszczalnią ścieków.

 

5/ Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku – wyjaśnił, iż są to koszty energii. Na dowód, czego przekazał pismo zakładu energetycznego, w którym określono średni wzrost ceny energii.

/Pismo w załączeniu/ Zał. Nr 3

 

6/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – stwierdziła, iż zbyt długo trwa usuwanie awarii wodociągu. Jako przykład podała awarię na ul. Nowej, gdzie woda wyciekała przez pięć dni. Podobnie było z awarią w Żerczycach. Wyciek wody przez kilka dni powoduje straty, za które musza płacić mieszkańcy.

 

7/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Zakładu Eksploatacji Wodociągów w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, że awarii nie można otworzyć natychmiast gdyż, jeśli jest wyciek to należy wygrodzić i odczekać, aby zostały zamulone przerwy powietrzne. Ponadto przy usuwaniu awarii jest ustalony czas na usunięcie awarii i czas na odtworzenie nawierzchni. Na terenie świeżo usuniętej awarii nie można natychmiast odtworzyć nawierzchni, gdyż musi nastąpić zamulenie. Zagęszczenie gruntu natychmiast po usuniętej awarii spowoduje załamania nawierzchni. Termin na usunięcie awarii jest 3 dni od dnia powiadomienia o awarii. Na ul. Nowej możliwe, że zbyt późno został powiadomiony konserwator lub konserwator późno powiadomił zakład. Poinformowała, że na każdym rachunku jest nr telefonu kontaktowego z zakładem i każdy mieszkaniec może bezpośrednio powiadomić zakład usług o istniejącej awarii, wówczas uniknie się wydłużenia terminu usunięcia awarii.

 

8/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że usuwanie awarii na ulicy Nowej nastąpiło dopiero po pięciu dniach od powiadomienia.

 

9/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Zakładu Eksploatacji Wodociągu w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, że usunięcie awarii na ul Nowej nastąpiło po trzech dniach od powiadomienia. Zobowiązała się sprawdzi w rejestrze dane odnośnie tej. Nadmieniła, że na ul. Nowej jest bardzo duże obciążenie wodociągu gruntem, gdyż jest on ułożono na głębokości około 2 m. Ponadto jest to stary wodociąg i rury ulegają uszkodzeniu pod ciężarem gruntu. Podobna sytuacja jest z wodociągiem w kierunku Żerczyc. W poprzednim okresie wybudowano przyłącze do Żerczyc z rur kanalizacyjnych a nie wodociągowych. Część tego odcinka już została przebudowana, a część wymaga przebudowy. Chcąc, aby sprawnie funkcjonował wodociąg należy przebudować wiele odcinków wodociągu w Nurcu-Stacji. Musimy przymierzać się do rozbudowy hydroforni w Tymiance, ponieważ hydrofory i odżelażacze są słabe, co uniemożliwia zamontowanie większej pompy, a tym samym podwyższenia ciśnienia wody.

10/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czym podyktowane są straty w oczyszczalni. Z przedstawionych wyjaśnień wynika, że straty podyktowane są wzrostem cen energii, a energia wzrasta o 40% a wykazane straty stanowią około190%.

 

11/ Pan Tadeusz Kłosek - Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku – wyjaśnił, iż przy przychodzie 80 000 zł, koszty energii stanowią 40 000 zł.

Kończąc poinformował Radnego Olesińskiego, że wpłynęło pismo w sprawie odbioru ścieków. W najbliższym czasie zostanie ustalony harmonogram dostaw i przekazany zainteresowanym.

 

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych.

 

1. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak będzie rozwiązana sprawa śmieci, składówek na drzewo, wózek, rower, ścieków z budynku socjalnego przy ul. Świerczewskiego.

 

2. Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – zgłosił następujące zapytania:

    1/ Jaką kwotę powiat dołożył do drogi asfaltowej do Grabarkia, a jaką do drogi Żerczyce – Zabłocie na terenie naszej gminy.

     2/ Dlaczego powiat nie prowadzi odkrzaczenia drogi Nurzec-Stacja – Mielnik na odcinku naszej gminy. Czy ktoś z Urzędu Gminy jest zainteresowany przebiegiem prac w zakresie odkrzaczania na tym odcinku drogi. Od 2 tygodni prace są przerwane, a odkrzaczony jest odcinek od Radziwiłówki do granicy Gminy Nurzec-Stacja.

      3/ Czy w propozycjach Pani Dyrektor GOUK do budżetu gminy na 2010 jest ujęty remont świetlicy w Zalesiu tj. wymiana stolarki okiennej i naprawa schodów wejściowych.

      4/ W związku ze zbliżającym się okresem grzewczym, czy na dzień dzisiejszy pomieszczenia, które gmina przejęła w dzierżawę od firmy SKR są już wszystkie wykorzystane zgodnie z potrzebami i celem, do których miały być wykorzystane? Czy są jeszcze pomieszczenia puste?

 

3. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Radna, Nurzec Kolonia – zgłosiła następujące zapytania:

      1/ czy w projekcie planu budżetu na 2010 uwzględniono remont świetlicy w Nurcu.

      2/ Czy byłaby możliwość porządnego dożwirowania drogi gminnej Nurczyk – Augustynka od asfaltu w Augustynce w kierunku Nurczyka, gdyż jest ona trudno przejezdna.

 

4. Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – czy będzie przeprowadzone równanie ulic w Nurcu-Stacji, gdyż niektóre są w fatalnym stanie?

 

5. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy w bieżącym roku przewidziane jest żwirowanie dróg gminnych /łatanie dziur/?

 

Do punktu 5-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/Proponowane stawki podatku pod nieruchomości w załączeniu/ Zał. Nr 4.

/Informacja o prognozowanych kwotach podatku na 2010 r. w załączeniu/ Zał. Nr 5

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż z przedstawionej informacji o prognozowanych kwotach podatku na 2010 r wynika, że dochody z tytułu wpływu podatku zmniejszą się o 27 336,34 zł.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż jeśli przyjęte zostaną stawki podatku od nieruchomości proponowane przez Wójt wówczas dochody z tytułu podatku zmniejszą się o 27 336,34 zł. Natomiast, jeśli stawki podatku od nieruchomości pozostaną na poziomie roku ubiegłego wówczas dochody z podatku zmniejszą się o większą kwotę, tj. o 110 923,55 zł zmniejszą wpływy z podatku rolnego, o 20 897,71 zł zmniejszą się wpływy z podatku leśnego oraz mniejsze będą dochody z tytułu podatku od nieruchomości o 67 449,36 zł od osób prawnych i o 37 035,56 od osób fizycznych.

 

3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie – stwierdził, iż na podstawie wyjaśnień Pani Skarbnik dochody gminy przy pozostawieniu ubiegłorocznych stawek podatku od nieruchomości zmniejszą o kwotę około 236 000 zł.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości została podjęta 7 głosami za, 2 głosami przeciw, 1 głosem wstrzymującym w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/125/09 w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Do p. punktu 2-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na rok 2010 omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/ Proponowane stawki podatku od środków transportowych w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych w roku 2010 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych w roku 2010, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych w roku 2010 została podjęta 9 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/126/09 w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

Do p. punktu 3-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/127/09 w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

Do p. punktu 4-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy nie jest błędny zapis w § 2 uchwały; „Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje ze skutkiem od 1 stycznia 2009 r.”.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, iż uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia, lecz zaliczenie dróg do kategorii dróg gminnych następuje ze skutkiem od 1 stycznia 2009r., jest to zapis prawidłowy.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/128/09 w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

Do p. punktu 5-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami i Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy. Nadmieniła, iż omawiane dokumenty uzyskały pozytywną opinię władz powiatu i województwa.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami i Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby tak obszerne materiały przekazywać radnym wcześniej, chociaż na 2 – 3 tygodnie, żeby można było dokładnie je przeanalizować.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami i Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nurzec-Stacja, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami i Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 9 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/129/09 w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

Do p. punktu 6-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy. Nadmieniła, iż temat ten został szczegółowo wyjaśniony przez przedstawicieli Zakładu Eksploatacji Wodociągów.

/Wniosek o zmianę taryf w załączeniu/ Zał. Nr 17

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy Rada może podjąć uchwałę z niższą stawką.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż jeśli chcielibyśmy obniżyć stawkę to musielibyśmy opracować swoją kalkulację i udowodnić dla zakładu eksploatacji wodociągów, że nie mają racji przedstawiać takiej stawki.

 

2/ Pan Jacek Sitarski – radca prawny – wyjaśnił, iż ustawa nie daje możliwości Radzie ustalenia stawek. Zgodnie z ustawą kalkulację i wnioskowanie o zatwierdzenie stawek ma możliwość tylko przedsiębiorstwo. Rada może tylko zatwierdzić wnioskowane stawki przez przedsiębiorstwo, ewentualnie nie zatwierdzić.

 

W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania 0 głosów za, 10 głosami przeciw, w obecności 10 radnych, Rada jednogłośnie nie zatwierdziła taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

Do p. punktu 7-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Następnie poinformował, że na dzisiejszej sesji mamy zaszczyt gościć Panią Annę Tomulewicz Koordynatora Wojewódzkiego, która omówi szczegółowo zadania możliwe do realizacji.

 

            Pani Anna Tomulewicz – Koordynator Wojewódzki – omówiła, szczegółowo zadania możliwe do realizacji w ramach omawianej strategii.

 

            Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – podziękował Pani Annie Tomulewicz za pomoc w realizacji programu. Nadmienił, iż dzięki wdrożeniu tego programu skorzystały dzieci szkolne, mieszkańcy gdyż zostały zorganizowane imprezy w miejscowościach wiejskich, dom pomocy w Grabarce.

 

            Pani Anna Tomulewicz – Koordynator Wojewódzki – stwierdziła, iż przyjęcie omawianej uchwały pozwoli na realizację dalszych zadań.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/130/09 w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

Do p. punktu 8-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, z czego wynikają dochody w kwocie 255 zł, wykazane jako kary umowne.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że została naliczona kara umowna za nieterminowe pracowanie dokumentacji na remont schodów i zadaszenia przy Ośrodku Zdrowia.

 

W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r., a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r. została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/131/09 w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

Do p. punktu 9-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czym jest podyktowane to, że działka będzie sprzedana bezprzetargowo.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, iż zgodnie z art. 32 ust.1. który mówi, że „Nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu” natomiast „art. 37 ust. 2. Nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli: pkt 5) sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego;” W związku z powyższymi zapisami ustawowymi nie możemy postąpić inaczej.

 

W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr XXII/132/09 w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Do punktu 6-go:

 

W punkcie tym, Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy przedstawił skargę na działalność Wójta wniesioną przez Państwa Haliny i Zbigniewa Kosieradzkich za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, dotycząca rozgraniczenia nieruchomości, a w szczególności okazania drogi.

/ Skarga w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

            Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego dotyczącego skargi Państwa Haliny i Zbigniewa Kosieradzkich przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w roku 2007 Pan Kosieradzki zwrócił się o okazanie granic nieruchomości. Powołaliśmy geodetę, który okazał granice nieruchomości, wówczas Pan Kosieradzki nie zgodził się z okazaniem. Zaproponowaliśmy, aby Pan Kosieradzki skoro nie zgadza się z okazaniem granic przez geodetę powołanego przez gminę sam wskazał osobę, która dokona okazania. Z przekazanego pisma przez Pana Kosieradzkiego wynika, że przeprowadził on rozmowę z pięcioma geodetami i nie wyrazili oni zgody na wykonanie rozgraniczenia, dlatego ponownie zwrócił się do Urzędu, aby my wskazali geodetę. Biorąc pod uwagę, że siemiatyccy geodeci nie chcą przyjąć tego zlecenia, przeprowadzono rozmowę z geodetą z Bielska Podlaskiego, który zgodził się przyjąć nasze zlecenie. Po zapoznaniu się z aktami sprawy odmówił wykonania tego zadania. Obecnie zleciliśmy wykonanie rozgraniczenia dla Okręgowego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego w Białymstoku ul. Grottgera. Przedsiębiorstwo przyjęło zlecenie i określiło koszt brutto na kwotę 5 490 zł. Nie wiemy, czy Pan Kosieradzki zgodzi się z postępowaniem przeprowadzonym przez tę firmę i czy dofinansuje koszty postępowania. Nadmienił, iż następnym etapem w tym postępowaniu, jeśli nie dojdzie do porozumienia jest postępowanie sądowe.

 

2/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy jeśli po rozgraniczeniu okaże się, że droga przebiega przez działkę tego Pana to on też będzie ponosił koszty rozgraniczenia? Czy koszty w całości poniesie gmina? Nadmienił, iż pytanie swoje zadaje dlatego, że na terenie wsi Borysowszczyzna są również nieprawidłowości.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że na terenie gminy mamy bardzo dużo spraw spornych. Przyjmując, że gmina ma ponosić koszty rozgraniczenia wówczas budżet gminy w całości należałoby przeznaczyć na te cele.

 

4/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że chodzi mu o ustalenie, kto będzie ponosił koszty, jeśli okaże się że droga przebiega po działce prywatnej.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w chwili obecnej nie może stwierdzić, iż droga przebiega po działce Pana Kosieradzkiego. Z wyjaśnień Pana Kosieradzkiego wynika, że droga przebiega po jego działce, więc zaproponował mu, aby zagrodził swoją nieruchomość i nie pozwolił korzystać z niej dla mieszkańców.

 

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy na podstawie okazania geodety Pan Kosieradzki ma rację, czy nie?

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż Pan Kosieradzki nie zgodził się z okazaniem geodety, a czy ma rację trudno jest stwierdzić jednoznacznie. Nadmienił, iż Pan Kosieradzki nie użytkuje swojej nieruchomości, to normalnym jest, że mieszkańcy jeżdżą po jego nieruchomości.

 

8/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – jak dalej ma być prowadzona ta sprawa? Czy gmina poniesie koszty rozgraniczenia?

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że po wykonaniu rozgraniczenia gmina poniesie koszty, a swoich roszczeń będzie się domagać w dalszej kolejności.

 

10/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Klukowicze Kolonia – poinformowała o problemach związanych z przebiegiem drogi w Klukowiczach Komisji na granicy z miejscowością Wyczółki. Pan Błocki najprawdopodobniej wyorał część drogi. Uważa, że powinien odstąpić, chociaż 3 m, gdyż obecnie mieszkańcy nie mają dojazdu do pól.

 

11/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w chwili obecnej trudno jest określić, czy droga przebiega prawidłowo. Często mieszkańcy różnie jeżdżą, co jest nie zawsze zgodne z właściwym przebiegiem drogi.

 

12/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Klukowicze Kolonia – stwierdziła, iż obecnie mieszkańcy nie mają dojazdu do pól.

 

13/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby Pan Wójt wydelegował pracownika Urzędu Gminy, który sprawdzi czy droga przebiega prawidłowo.

 

            Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie zapytanie: czy skarga jest zasadna?

 

            W wynika jawnego głosowania Rada na zapytanie czy skarga jest zasadna 0 głosów za.

 

            Następnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – poddał pod glosowanie zapytanie: czy skarga jest bezzasadna?

 

            W wyniku jawnego glosowania 8 glosami za, 2 glosami wstrzymującymi Rada uznała, że skarga jest bezzasadna.

 

            Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania 8 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi w obecności 10 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja, uznając skargę za bezzasadną.

/Uchwała Nr XXII/133/09 w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

Do punktu 7-go:

 

Informację o stanie realizacji zadań oświaty za miniony rok szkolny przedstawiła Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty w Urzędzie Gminy.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż w dalszym ciągu brak jest pomieszczenia na świetlicę, lekcje wychowania fizycznego odbywają się na korytarzu. Zapytał jak w perspektywie dyrektor szkoły widzi rozwiązanie tego problemu?

 

2/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – wyjaśnił, iż w szkole podstawowej do zajęć świetlicy są wydzielone pomieszczenia.. Natomiast, jeśli młodzież ma takie życzenie to może przebywać na boisku szkolnym lub przebywać na zewnątrz szkoły. Młodzież przebywająca na boisku lub na terenie szkoły jest pod opieką nauczyciela. Jeżeli chodzi o zajęcia wychowania fizycznego odbywają się one na korytarzu i na boisku, jeśli pozwalają warunki atmosferyczne, pokierowane to jest tym, że w szkole jest jedna sala gimnastyczna wspólna z gimnazjum i nie ma możliwości odbywania zajęć w-f ze wszystkimi klasami w tym pomieszczeniu. Nastepnie poinformował, że szkoła uczestniczyła w programie obszarów wiejskich. Odnośnie wyników sprawdzianów w szkole podstawowej jest on niższy o 0.02 od najlepszych. Wynik Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji jest wyższy od wyniku Szkoły Podstawowej w Siemichoczach. Ponadto w Szkole Podstawowej w Nurcu-Stacji jest uczeń, który ma niższy poziom a jego wynik ze sprawdzianu, obniża wynik szkoły.

 

3/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum w Nurcu-Stacji – udzielił dodatkowych wyjaśnień do przedstawionej informacji i zapytań Radnego Raczyńskiego. I tak: W Gimnazjum prowadzona jest świetlica. Ponadto nauczyciele prowadzą dodatkowe zajęcia z młodzieżą. W ramach programu rozwoju obszarów wiejskich młodzieży został zorganizowany wyjazd do teatru narodowego. Szkoła otrzymała 5000 euro z Włoch. Środki te nie zostały jeszcze wykorzystane, z uwagi na brak dyspozycji, na jaki cel można było je wykorzystać. Obecnie mamy już informację, że mamy przeznaczyć je na zadania w zakresie sportu. Zostaną one wprowadzone do budżetu na 2010 i będą wykorzystane w przyszłym roku. Następnie podziękował Przewodniczącemu Rady Gminy za przekazanie 1000 zł na stypendia dla uczniów. Odnośnie wyników z egzaminów poinformował, że trzy lata temu szkoła miała najlepszy wynik w województwie, jednak nie zawsze jest możliwość uzyskania takich wyników, pomimo starań. Ogólnie należy stwierdzić, że wyników z egzaminów w naszej szkole są powyżej średniej w województwie.

 

4/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – poinformował, że szkoła ma za zadanie nie tylko nauczanie dzieci, ale również zapewnienie bezpieczeństwa. Dzięki działaniom Wójta powstaje przejście obok szkoły, co pozwoli wyeliminowanie wchodzenia osób postronnych na teren szkoły, a tym samym poprawi bezpieczeństwo w szkole, chociaż dotychczas nie było problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w szkole.

 

5/ Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty w Urzędzie Gminy – udzieliła wyjaśnień do wypowiedzi Dyrektora Sobieszuka odnośnie wyników egzaminów. Poinformowała, że w sprawozdaniu komisja egzaminacyjna wyraźnie określiła, że Szkoła Podstawowa w Siemichoczach osiągnęła wynik 24,90, natomiast Szkoła Podstawowa w Nurcu-Stacji osiągnęła wynik 24,44, więc wynik Szkoły w Siemichoczach jest wyższy.

 

6/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdziła, iż nie powinno być problemu, że dzieci przebywają na powietrzu. Dzieci po kilku godzinach spędzonych w salach lekcyjnych chętnie przebywają na powietrzu.

 

7/ Pani Beata Dubińska – Radna, Żerczyce – wyraziła swoją opinię w zakresie opieki nad młodzieżą poza zajęciami lekcyjnymi. Uważa, że nauczyciel nadzoruje młodzież w każdym miejscu, jednak trudno jest, aby przy każdej grupie młodzieży był nauczyciel. Ponadto młodzież też chce mieć trochę samodzielności, nie zawsze musi być pod kontrolą nauczyciela.

 

Do punktu 8-go:

 

 Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych do złożenia oświadczeń pracowników Urzędu Gminy dokonanej przez Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta, Wojewodę Podlaskiego i Urząd Skarbowy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Informacje w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

            Uwag do przedstawionych informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 9-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. I tak:

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Olesińskiego dotyczące odbioru śmieci, ścieków i pomieszczeń gospodarczych dla mieszkańców budynku socjalnego. I tak:

- osoby, które zamieszkają w lokalach socjalnych przy ul. Świerczewskiego będą musiały same zawrzeć umowy z firmą dokonującą odbioru śmieci.

- odnośnie budynków na skład opału, rowery itp. wyjaśnił, iż gmina ma obowiązek zapewnić mieszkań socjalnych, nie musimy martwić się o zabezpieczenie im wszelkich wygód.

- odnośnie ścieków powinni płacić za odbiór nieczystości.

 

Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak będzie rozwiązana sprawa ścieków, gdyż wspólnota nie będzie ponosiła kosztów za ścieki z tych mieszkań.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż trudno jest zakładać, że osoby zamieszkałe w budynku socjalnym nie będą wnosić opłat. Uważa, że jeśli wspólnota przyjmie tych ludzi do swego grona to zapewne dostosują się oni do ustaleń wspólnoty. Nadmienił, iż mieszkańcy ci nie są ludźmi, którzy nie posiadają żadnych dochodów, dlatego nie powinno być z nimi kłopotów.

 

Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż opłata za ścieki może być w wysokości 20 zł za m3, a ludzie ci nie wniosą takich opłat.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że mieszkańcy baraku przy ul. Poniatowskiego mieszkają w bardzo trudnych warunkach, gdyż budynek ten może w każdej chwili ulec zawaleniu. Możliwe, że w pierwszym okresie poprzez GOPS wspomożemy ich.

 

2. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie Radnego Jana Raczyńskiego dotyczące dofinansowania do dróg powiatowych. Do drogi powiatowej Siemiatycze – Grabarka gmina ma dofinansować 317 000 zł, a do drogi Żerczyce – Zabłocie mamy dofinansować 140 000 zł, łącznie mamy dofinansować do przebudowy dróg powiatowych 457 000 zł i taką kwotę mamy przewidzianą w budżecie gminy. Nie wiemy, w jakiej kwocie finansuje powiat, gdyż realizowany jest projekt „Poprawa dostępu dróg powiatowych do dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze powiatu siemiatyckiego” a kwota przewidziana na realizację zadań zawiera również inne zadania.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że chodzi mu o podanie kwoty, jaką powiat dokłada do przebudowy dróg na naszym terenie.

 

 Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że w chwili obecnej nie mamy jeszcze rozliczenia z powiatu. Dokładną informację będziemy mieli po złożeniu sprawozdania przez powiat, jako rozliczenia z dotacji.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż wstępnie planowaliśmy dofinansowanie w kwocie 318 000 do drogi Siemiatycze – Grabarka i 218 jako dofinansowanie do drogi Żerczyce – Zabłocie, dlaczego kwoty te uległy zmniejszeniu.

 

Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż umowa określała dofinansowanie w kwocie 318 000 zł do przebudowy drogi do Grabarki i 200 000 zł do drogi Żerczyce – Zabłocie. W maju był aneks do umowy, w którym zmniejszono dofinansowanie i określono 317 000 zł do drogi do Grabarki i 140 000 zł do drogi do Zabłocia. Zmniejszono również o te kwotę wydatki budżetowe na 2009 rok.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego nie zwiększono zakresu robót na drodze do Zabłocia skoro zostały środki finansowe.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż do przetargu na zamówienie publiczne należy określić zakres robót. W wyniku przetargu uległ zmniejszeniu koszt zadania i nie można było zwiększyć zakresu robót.

 

3. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Jana Raczyńskiego dotyczące odkrzaczenia drogi w kierunku Radziwiłówki. Poinformował, że z uwagi na brak możliwości przerobowych nie dokończono odkrzaczenia tej drogi.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że prace w zakresie odkrzaczenia drogi na terenie Gminy Mielnik nie wykonywało starostwo, lecz firma z Bielska Podlaskiego, dlatego nasuwa się pytanie, dlaczego nie wykonano na terenie naszej gminy.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż jest to droga powiatowa i my nie mamy większego wpływu na realizację tego zadania.

 

4. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Raczyńskiego dotyczące wynajmu pomieszczeń do SKR. Poinformował, że Gmina nie wynajmuje pomieszczeń od SKR. W umowie przy zakupie części budynku jest zapis odnośnie pomieszczeń, które zostają zakupione. Wszystkie pomieszczenia są wykorzystane.

 

5. Pani Irena Janoszuk – Dyrektor GOUK – udzieliła odpowiedzi na zapytania dotyczące remontu świetlic. Poinformowała, że we wniosku do budżetu gminy przewidziała remont schodów i malowanie stolarki okiennej w świetlicy, w Zalesiu. Natomiast do remontu świetlicy w Nurcu zaplanowała ogólnie zakup materiałów.

 

Pani Małgorzata Kozulko – Sołtys Sołectwa Nurzec Wieś – poinformowała, że od kilku lat ubiega się o wykonanie remontu szczytów w świetlicy w Nurcu, jak dotychczas nic w tym zakresie nie zostało zrealizowane.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że z uwagi na przewidziane do realizacji inwestycje w zakresie przebudowy dróg trudno było wygospodarować środki na realizację wielu innych zadań. Nadmienił, iż w roku 2010 nie będzie możliwości wykonania większych remontów świetlic, chyba, że pojawią się jakieś możliwości pozyskania środków pozabudżetowych.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż w większości świetlic została wymieniona stolarka okienna, tylko pozostały niewymienione okna w Zalesiu. Zapytał, kiedy zostaną zrealizowane zadania w zakresie remontu świetlicy w Zalesiu? Czy w tej miejscowości Radny ma sam realizować zadania.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w miejscowości Augustynka remont świetlicy został wykonany dzięki inicjatywie mieszkańców. Natomiast o wymianie stolarki okiennej w Zalesiu po raz pierwszy usłyszano na ostatnim posiedzeniu komisji. Poprzednio mówiło się o malowaniu stolarki okiennej.

 

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż od dwóch lat zgłasza do Pani Dyrektor GOUK wymianę stolarki okiennej, gdyż jest nieszczelna i jak dotychczas zadanie te nie jest realizowane. W okresie zimy w świetlicy jest bardzo zimno i młodzież korzystająca ze świetlicy musi przebywać w ciepłym ubraniu.

 

6. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytania dotyczące równania i żwirowania dróg. Wyjaśnił, iż z uwagi na opady deszczu równanie dróg mija się z celem. Dożwirowanie dróg tylko w najgorszych miejscach zostanie wykonane. Natomiast na terenie miejscowości Nurczyk, Chanie i Augustynka firma, która buduje drogę w Augustynce złożyła zobowiązanie, że po zakończeniu prac naprawi drogi, które zostały zniszczone podczas transportu żwiru.

 

Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że konieczne jest dożwirowanie drogi od Nurczyka do drogi nowo budowane w Augustynce oraz drogi przy wyjeździe z piekarni koło posesji Pana Mazura.

 

 

Uwag do udzielonych odpowiedzi, na zapytania radnych nie wniesiono.

 

Do punktu 10-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – podziękował Wójtowi i pracownikom za pomoc w remoncie świetlicy w Augustynce oraz za budowę drogi w Augustynce. Uważa, że na podstawie kruszywa, jakie tam zostało nawiezione będzie to bardzo dobrze wykonany odcinek drogi.

 

2. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy zostało coś wyjaśnione odnośnie stanu prawnego budynku i posesji Agronomówki w Tymiance. Nadmienił, iż budynek ten jest bardzo zniszczony.

 

3. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nieruchomość ta jest własnością Skarbu Państwa. Odnośnie przyjęcia tej nieruchomości na własność gminy, stwierdził, iż należy zastanowić się, na jaki cel ten budynek może być wykorzystany i czy celowym jest jego przyjęcie.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XXII sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół XXII sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                                        Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                                   Zenon Podbielski

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2010-02-05

Data modyfikacji: 2010-02-05

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2010-02-05