Protokół Nr XI/08

P R O T O K O Ł Nr XI/08
z XI Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 21 kwietnia 2008 r.
 
            Obrady XI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.
 
            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1410.
 
            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 15 radnych.
 
Radni obecni:
1/ Pan Jerzy Barańczuk                - Wyczółki,
2/ Pani Beata Dubińska                - Żerczyce,
3/ Pan Jerzy Fiedoruk                  - Klukowicze,
4/ Pan Michał Jadczuk                  - Nurzec-Stacja,
5/ Pani Katarzyna Jezierska          - Nurzec-Stacja,
6/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,
7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,
8/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,
9/ Pan Jarosław Nikiforuk           - Siemichocze,
10/ Pan Zbigniew Olesiński          - Nurzec-Stacja,
11/ Pan Jerzy Olesiuk                    - Tymianka,
12/ Pan Zenon Podbielski              - Nurzec-Stacja,
13/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,
14/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja,
15/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.
 
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
 
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
5 Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,
6/ Sołtysi.
/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.
 
            Obradom XI sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
 
Do punktu 1-go
 
            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
            Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.
            Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z X sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z X sesji Rady Gminy.
            Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że w piątek nie był jeszcze napisany protokół z sesji.
 
            Uwag do protokołu z X sesji Rady Gminy nie wniesiono.
 
            W wyniku jawnego głosowania protokół z X sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty 14 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 15 radnych.
 
Do punktu 2-go:
 
            W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – zapoznał z proponowanym porządkiem obrad XI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja.
 
            Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o zmianę porządku obrad XI sesji w następującej formie: pkt 8 przesunąć przed pkt 6, gdyż zgodnie ze Statutem Gminy Nurzec-Stacja, odpowiedzi na zapytania radnych powinny być udzielane bezpośrednio.
/Wniosek w załączeniu/ Zał. Nr 2.
            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z cytowanym zapisem w Statucie odpowiedzi na zapytania radnych udzielane są na sesji, jednak nie zawsze możliwe jest udzielenie odpowiedzi bezpośrednio po zgłoszeniu zapytania. Często udzielenie odpowiedzi wymaga uzgodnień, sprawdzenia stanu faktycznego, aby odpowiedź była wiążąca, dlatego punkt odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych ujmowany jest w dalszej kolejności porządku obrad.
            Pan Jacek Sitarski – Radca prawny – wyjaśnił, iż punkt odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych ujmowany jest w dalszej kolejności porządku obrad, aby zapewnić czas Wójtowi na przygotowanie się do udzielenia odpowiedzi. Nadmienił, iż taka praktyka stosowana jest w większości gmin.
 
            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jana Raczyńskiego dotyczący zmiany porządku obrad.
 
            W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za przyjęciem wniosku, 9 głosami przeciw i 5 głosami glosami wstrzymującymi wniosek Radnego Jana Raczyńskiego nie został przyjęty.
 
            W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XI sesji Rady Gminy został przyjęty 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych. A brzmi on następująco:
1.       Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z X sesji Rady Gminy.
2.       Przyjęcie porządku obrad.
3.       Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.
4.       Interpelacje i zapytania radnych.
5.       Informacja o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2007 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r.
6.       Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy i zadań rzeczowych za 2007 r.
- Absolutorium Wójtowi Gminy.
7.        Podjęcie uchwał w sprawach:
1/ Zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja.
2/ Ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.
3/ Zmiany w planie budżetu gminy na 2008 rok.
4/ Ustalenia najniższego wynagrodzenia w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz określenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania dla pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkołach podstawowych, przedszkolu i gimnazjum na terenie Gminy Nurzec-Stacja.
5/ Zmiany uchwały w sprawie przyjęcia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
8.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9.        Sprawy różne i wolne wnioski.
Do punktu 3-go
 
Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Następnie poinformował o realizacji zadań. I tak: wyłoniono wykonawcę na ułożenie chodnika przy ul. Okrężnej, którym zostało Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe w Siemiatyczach. Z uwagi na niesprzyjające warunki atmosferyczne oraz trudno z pozyskaniem sprzętu nie wykonano równania wszystkich dróg. Naprawiono wiatę na przystanku w Tymiance. Trwają prace w zakresie sprzątania ulic. Zakupiono kosze na śmieci. Prowadzone są prace związane z porządkowaniem spraw własnościowych dróg, posesji świetlic i szkół. Wstępnie uzgodniono z Dyrektorem PKS, okresowe uruchomienie kursu autobusu do Wólki Nurzeckiej. Jeśli kurs autobusu będzie rentowny zostanie utrzymany natomiast, jeśli nie będzie rentowny zostanie zlikwidowany. Planuje się przeznaczyć do sprzedaży 10 działek. W miesiącu maju ogłoszony będzie przetarg na wycinkę drzew w ramach cięć sanitarnych na nieruchomości gminnej przy ul. Szkolnej oraz drzew na posesji po byłej szkole w Moszczonie Pańskiej. W trakcie przygotowanie są wnioski o dofinansowanie do budowy dróg, których termin złożenia jest do 25 kwietnia 2008 r. Na dzień dzisiejszy nie zostały jeszcze ogłoszone zasady naboru wniosków na dofinansowanie do budowy wodociągów i kanalizacji.
 
Do punktu 4-go
 
Interpelacje i zapytania radnych.
  1. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, kiedy zostanie posprzątana droga gminna na odcinku od byłej dyżurki w kierunku osiedla po Jednostce Wojskowej.
Wnioskował, o uporządkowanie terenu w rejonie Wojskowego Klubu Sportowego.
Uprzątnięcie topoli, która w poniedziałek spadła na boisko sportowe i nikt nie interesuje się sprzątnięciem.
 
  1. Ran Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o zlikwidowanie zastoiska wody na ulicy Zakątnej.
Zainstalować lampę oświetlenia ulicznego na słupie przy Remizie Strażackiej.
Zwrócił uwagę, na zbędne ustawienie znaku przejście dla pieszych na ulicy Krótkiej.
 
  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – jaka jest opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykorzystania Busa.
Jakie poczyniono starania w zakresie ściągnięcia zaległego podatku od byłej spółki prowadzącej działalność na nieruchomości po tartaku?
Kiedy zostanie naprawiona droga we wsi Zalesie oraz wiata na przystanku PKS?
 
  1. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy są jakieś informacje odnośnie wymiany pomp w hydroforni, w Tymiance.
 
Do punktu 5-go
 
Informację o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2007 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 4.
 
            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapoznał z pismem Zarządu Gminnej Spółdzielni „SCH” w Nurcu-Stacji w sprawie umorzenia podatku od nieruchomości.
/Pismo w załączeniu/ Zał. Nr 5
 
            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do przedstawionej informacji o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2007 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
 
            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych, Rada przyjęła informację o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2007 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r. w sprawie zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych, nie wnosząc uwag do realizacji tej uchwały.
 
Do punktu 6-go
 
                  Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy i zadań rzeczowych za 2007 r. oraz Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Nurzec-Stacja sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2007 rok przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Zarządzenie w sprawie przyjęcia sprawozdania w załączeniu/ Zał. Nr 7.
/Uchwała RIO w załączeniu/ Zał. Nr 8.
 
                  Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy i zadań rzeczowych za 2007 r. i wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.
                  Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Nurcu-Stacji wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2007 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
/Uchwała w załączeniu/ Zał. Nr 10.
 
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poprosił o przedstawienie protokołu Komisji Rewizyjnej w sprawie sprawdzenia zasad wykorzystania busa, gdyż przed podjęciem decyzji odnośnie udzielenia absolutorium należy wiedzieć, w jaki sposób gmina realizuje umowy.
 
2/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapoznał z protokołem Komisji Rewizyjnej w sprawie zasad wykorzystania busa.
/Protokół w załączeniu/ Zał. Nr 11.
 
3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż wnioskował o konkretną opinię a w protokole nie ma takich zapisów. Nadmienił, iż z wyjaśnień PFRON wynika, że samochód nie może być wykorzystywany do innych wyjazdów jak przewóz osób niepełnosprawnych.
 
4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że samochód „bus” głównie jest wykorzystywany do dowozu dzieci niepełnosprawnych do Szkoły w Siemiatyczach, bądź wykorzystywany jest do realizacji zadań związanych z osobami niepełnosprawnymi. Dzieci dowożone, do szkoły specjalnej w Siemiatyczach do Nurca-Stacji i z Nurca-Stacji do miejsca zamieszkania przywożone są autobusem szkolnym wraz z dziećmi dowożonymi do szkół na terenie gminy, co w znacznym stopniu wpływa na oszczędności w eksploatacji pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnym. Nadmienił, przy tym, że nawierzchnia dróg na trasie od miejsca zamieszkania dzieci niepełnosprawnych do Nurcu-Stacji jest w większości żwirowa, co pozwala twierdzić, że samochód ten bardziej byłby narażony na uszkodzenia. W szczególnych sytuacjach jest wykorzystywany samochód bus do innych celów, gdyż nie dysponujemy innym samochodem do przewozu większej ilości osób, lecz przy wykorzystaniu samochodu do innych wyjazdów zawsze organizowany jest dowóz dzieci niepełnosprawnych zastępczym środkiem transportu.
 
5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że na jego wniosek został przyjęty od Komendy Powiatowej Straży Pożarnej samochód „Polonez”, który powinien być wykorzystywany do innych celów jak przewóz osób niepełnosprawnych.
 
6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż samochód ‘Polonez” jest wykorzystywany przy realizacji innych zadań gminy, jednak czasami zachodzi konieczność skorzystania z tego samochodu, np. do przewozu dzieci na zawody sportowe lub inne konkursy. Nadmienił, iż skoro jest taka wola Rady możemy zaprzestać wykorzystywania tego samochodu, a do dowiezienia dzieci na zawody itp. będziemy korzystać z pojazdów wynajmowanych w PKS.
 
7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się z zapytaniem do radcy prawnego, jakie są zasady udzielania absolutorium Wójtowi Gminy.
 
8/ Pan Jacek Sitarski – Radca prawny – poinformował, że zgodnie z przepisami absolutorium udziela się w wyniku jawnego glosowania bezwzględną większością głosów w obecności ustawowego składu rady. Bezwzględna większość na dzisiejszej sesji będzie stanowiła 8 głosów.
 
9/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że w 2004 r. przy udzieleniu absolutorium nie było większości głosów i co dalej w takiej sytuacji.
 
10/ Pan Jacek Sitarski – Radca prawny – wyjaśnił, iż w takiej sytuacji kwestia absolutorium nie została rozstrzygnięta.
 
11/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że czytał protokoły z sesji, która była zwoływana na wniosek radnych i w teczce z protokołami z sesji z 2004 r. nie ma wniosku o zwołanie sesji nadzwyczajnej oraz brak jest zapisu w protokole, że jest to sesja nadzwyczajna.
 
12/ Eugenia Naumiuk – Inspektor d/s obsługi rady gminy – wyjaśniła, iż protokoły z sesji są aktami kategorii „A”, wniosek o zwołanie sesji nie stanowi załącznika do protokołu, dlatego znajduje się w teczce organizacji posiedzeń.
 
13/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż w trakcie posiedzeń komisji, gdy był rozpatrywany projekt budżetu gminy wnioskował o przeznaczenie nadwyżki budżetowej na realizację zadań w zakresie drogownictwa.
 
14/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o zabieranie głosu w dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2007 r.. Uważa, że nadwyżka budżetowa nie jest przedmiotem sprawy rozpatrywanej w punkcie sprawozdanie z wykonania budżetowego.
 
15/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż skoro wnioskował o realizację zadań w ramach nadwyżki budżetowej to powinna być informacja o realizacji tych zadań w ramach nadwyżki budżetowej. Uważa, że skoro zostały niewykorzystane środki finansowe to należy dyskutować na temat ich wykorzystania.
 
            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż rozdysponowanie nadwyżki budżetowej nie jest rozpatrywane w punkcie sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007 r. Poprosił o zabieranie głosu w temacie przedstawionego sprawozdania. Następnie w związku z brakiem głosów w dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy poddał pod glosowanie przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 r.
 
            W wyniku jawnego głosowania sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007 r. zostało przyjęte 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych.
 
            Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski.
            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy została podjęta 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr XI/74/08 w załączeniu/ Zał. Nr 12.
 
Do punktu 7-go
 
 Podjęcie uchwał w sprawach:
 
Do p. punktu 1-go:
 
       Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
 
      Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.
 
      Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.
 
      Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
 
      W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr XI/75/08 w załączeniu/ Zał. Nr 14.
 
Do p. punktu 2-go:
 
      Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
 
      Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.
 
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na przedstawioną informację o kosztach wyżywienia dla uczniów określonych w pkt 3 i w pkt 4 o kosztach wyżywienia dla pracowników i innych osób uprawnionych do korzystania ze stołówek szkolnych. Poprosił o wyjaśnienie, czego dotyczą koszty wynagrodzenia pracowników i inne związane z funkcjonowaniem stołówek szkolnych.
 
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z projektem uchwały ustala się, odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów w wysokości kosztów produktów wykorzystanych do przygotowania posiłków. Natomiast dla pozostałych osób uprawnionych do korzystania z posiłków w stołówkach szkolnych w wysokości kosztów produktów wykorzystanych do przygotowania posiłków plus kosztów utrzymania stołówek szkolnych tj. wynagrodzenia pracowników i innych kosztów związanych z funkcjonowaniem stołówki. Nadmienił, iż decyzja należy do rady czy dopuszcza stawki dla pozostałych osób w wysokości tylko tzw. wsadu do kotła.
 
3/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że zapis w uchwale odnośnie innych osób uprawnionych do korzystania z posiłków w stołówkach szkolnych powinien brzmieć „wsad do kotła plus koszty utrzymania stołówki”.
 
4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż proponowany zapis dotyczy tych samych kosztów.
5/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż środki na wynagrodzenie pracowników są zagwarantowane w budżecie gminy. Uważa, że opłaty za posiłki powinny być przeznaczone tylko na zakup produktów.
 
6/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji nad projektem uchwały zwróciła uwagę na proponowaną odpłatność dla osób uprawnionych w poszczególnych placówkach. Uważa, że zbyt wysoka odpłatność będzie ustalona w przedszkolu w porównaniu do innych placówek.
 
7/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, że koszt utrzymania stołówek jest zróżnicowany z uwagi na ilość wydawanych posiłków.
 
8/ Pani Halina Kapuścińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Siemichoczach – poinformowała, że koszty utrzymania stołówki szkolnej w Siemichoczach są niższe, gdyż szkoła ma własną działkę i część produktów pochodzi z działki. Ponadto rodzice dzieci przywożą nieodpłatnie ziemniaki.
 
9/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy w ramach opłat za korzystanie z posiłków dyrektorzy są w stanie utrzymać stołówki, czy również stołówki dofinansowywane są z budżetu gminy.
 
10/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, iż bez wynagrodzeń pracowników z opłat wnoszonych przez osoby żywione jest możliwość utrzymania stołówek szkolnych.
 
11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż zapis odnośnie dodatkowych opłat o koszty utrzymania stołówek dotyczy tylko osób uprawnionych, natomiast dzieci będą wnosić tylko opłaty za wsad do kotła. Ponadto zgodnie z wyjaśnieniami Sekretarza proponowane ustalenia są przeniesione z dotychczasowych opłat, które ustalali dyrektorzy szkół, a obecnie zgodnie z przepisami stawki ma określić Rada Gminy.
 
12/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż po wyjaśnieniu Przewodniczącego Rady Gminy uważa, że zapisy w projekcie uchwały są właściwe i wnioskował o podjęcie uchwały w wersji przedłożonej przez Wójta.
 
13/ Pan Roman Wudarski – stwierdził, że właściwie zostały określone stawki opłaty za korzystanie z posiłków w stołówkach szkolnych. Bardzo dobrze, że pozostałe osoby uprawnione do korzystania z posiłków wnoszą opłaty w wysokości pełnych kosztów produktów i kosztów przygotowania posiłków.
 
14/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – stwierdziła, iż rozumie, w jaki sposób będą ustalane opłaty za korzystanie z posiłków, lecz jako nauczyciel małej szkoły uważa, że opłaty dla osób uprawnionych do korzystania z posiłków będą dość wysokie.
 
15/ Pani Beata Dubińska – Radna, Żerczyce – zapytała, czy w przedszkolu brano pod uwagę również koszty przygotowania innych posiłków jak obiady.
 
16/ Pani Elżbieta Mazurek – Dyrektor Przedszkola – wyjaśniła, że ustalając kalkulacje brano pod uwagę tylko koszty związane z przygotowaniem obiadów.
 
17/ Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – zapytał, kto sprząta w kuchni pracownicy zatrudnieni w kuchni, czy inne osoby zatrudnione w szkole.
 
18/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Przedszkola – wyjaśnił, iż pracownicy kuchni wykonują wszystkie prace związane z działalnością kuchni tj. przygotowanie posiłków sprzątanie itp.
 
      W związku z brakiem głosów w dyskusji Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.
 
      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
      W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta 13 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr XI/76/08 w załączeniu/ Zał. Nr 16.
 
Do p. punktu 3-go:
 
      Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2008 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy
     
      Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2008 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 17.
 
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o przeznaczenie nadwyżki budżetowej na remonty dróg, zakup znaków drogowych.
 
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w budżecie gminy mamy skomulowany deficyt w kwocie 910 tys. zł i po wprowadzeniu nadwyżki z 2007 r. nadal będziemy mieć deficyt. Posiadamy tzw. wolne środki, które można wprowadzić do budżetu w momencie, gdy mamy do realizacji bardzo pilne zadania.
 
3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poprosił o wyjaśnienie skąd pozyskano środki w kwocie 40 tys. zł, które zostały przeznaczone na opracowanie dokumentacji na drogi powiatowe.
 
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż planując budżet gminy na 2008 r. zostały uwzględnione podwyżki dla nauczycieli, na które nie była jeszcze przyznana subwencja. Po otrzymaniu subwencji i uzgodnieniu z Regionalną Izbą Obrachunkową z subwencji tej przeznaczyliśmy dodatkowo 5 tys. zł na podwyżki dla nauczycieli, a pozostałą kwotę przeznaczyliśmy na inne wydatki gminy.
 
      Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod glosowanie wniosek Radnego Jana Raczyńskiego dotyczący przeznaczenia nadwyżki budżetowej na remonty dróg .
      W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za, 10 glosami przeciw, 4 głosami wstrzymującymi wniosek Radnego Jana Raczyńskiego nie został przyjęty.
 
      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
 
      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
      W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r… została podjęta 14 głosami za, 1 głosem przeciwnym, w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr XI/77/08 w załączeniu/ Zał. Nr 18.
 
Do p. punktu 4-go:
 
       Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania w tabeli zaszeregowania miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach podstawowych, przedszkolu i gimnazjum na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz akceptacji wartości jednego punktu w poszczególnych jednostkach omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
 
      Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania w tabeli zaszeregowania miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach podstawowych, przedszkolu i gimnazjum na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz akceptacji wartości jednego punktu w poszczególnych jednostkach przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.
 
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego w Szkole Podstawowej w Nurcu-Stacji określona została najniższa wartość jednego punktu.
 
2/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły – wyjaśnił, iż z uwagi na oszczędności wynagrodzenia nie są zbyt wysokie.
 
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż przygotowując projekt uchwały, biorąc pod uwagę, że pracodawca występuje z wnioskiem o akceptację wartości jednego punktu, zwróciliśmy się do Dyrektorów Szkół o przeanalizowanie i zaproponowanie stawki najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu. Dyrektorzy poszczególnych placówek zaproponowali poszczególne stawki, które zostały zapisane w uchwale. Nadmienił, iż ustalając wyższą stawkę wartości jednego punktu, dyrektor nie będzie mógł zrealizować uchwały biorąc pod uwagę ustalony budżet dla szkoły i wówczas będzie zmuszony wystąpić do Rady o zwiększenie środków finansowych dla tej placówki, ewentualnie wstrzymać realizację innych zadań.
 
4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o ustalenie jednej stawki wartości jednego punktu dla wszystkich szkół.
 
5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż umowę o pracę podpisuje dyrektor i dyrektor wnioskuje o ustalenie wartości jednego punktu w ramach posiadanego budżetu.
 
6/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – poinformował, iż złożył swoją propozycję odnośnie wartości jednego punktu, jednak jeśli Rada uważa za celowe i zwiększy środki finansowe to możemy podwyższyć wartość jednego punktu.
 
      Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - poddał pod głosowanie wniosek Pana Jana Raczyńskiego dotyczący ustalenie jednej stawki wartości jednego punktu dla wszystkich szkół.
 
      W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za wnioskiem, 9 glosami przeciw, 4 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych wniosek Pana Jana Raczyńskiego nie został przyjęty.
 
      Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania w tabeli zaszeregowania miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach podstawowych, przedszkolu i gimnazjum na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz akceptacji wartości jednego punktu w poszczególnych jednostkach przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
 
      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
      W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania w tabeli zaszeregowania miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach podstawowych, przedszkolu i gimnazjum na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz akceptacji wartości jednego punktu w poszczególnych jednostkach została podjęta 12 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XI/78/08 w załączeniu/ Zał. Nr 20.
 
Do p. punktu 5-go:
 
      Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
 
      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 
      Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
 
      W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
 
      W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XI/79/08 w załączeniu/ Zał. Nr 21.
 
Do punktu 8-go
 
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. I tak:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jeden pracownik gospodarki komunalnej od sześciu miesięcy przebywa na zwolnieniu lekarskim, a przy jednoosobowym zatrudnieniu trudno było zrealizować wszystkie zadania. W niedługim czasie zostanie uporządkowany teren przy ulicy od byłej dyżurki oficera w kierunku osiedla. Wykonano wycięcia drzew przy tej drodze i dokonamy oprysku, aby zapobiec odrastaniu tych drzew.
- odnośnie topoli, która nie została sprzątnięta na boisku sportowym wyjaśnił, iż przeprowadzi rozmowę z osobą, która wygrała przetarg na wycięcie topoli, aby w jak najkrótszym terminie dokonała uprzątnięcia wyciętego drzewa.
- odnośnie uporządkowania terenu boiska sportowego poinformował, że w niedługim czasie tj. od 2 maja będzie zatrudniony pracownik do dyspozycji Dyrektora GOUK, który zadba o właściwe utrzymanie tego obiektu.
- odnośnie zalania ul. Zakątnej poinformował, że po intensywnych opadach deszczu było zalanych wiele ulic. W celu wyeliminowania tego problemu, należałoby wybudować kanał burzowy, który odprowadzałby wodę ze wszystkich ulic. Nadmienił, iż bez przebudowy kanału burzowego trudno jest rozwiązać problem związany z zalewaniem ulic po intensywnych opadach. Dla częściowego wyeliminowania tego problemu mamy zamiar oczyścić istniejące studzienki chłonne oraz zainstalować studzienkę chłonną na ul. Zakątnej.
- odnośnie przejścia ulicznego na ul. Krótkiej wyjaśnił, iż ulica ta nie ulicą zamkniętą, lecz ulicą o ruchu jednokierunkowym, dlatego przejście dla pieszych zostało zachowane.
- Odnośnie zainstalowania lampy oświetleniowej przy Remizie Strażackiej wyjaśnił, iż nie było wniosków o jej zainstalowanie. Poinformował, że po załatwieniu pozwolenia na zainstalowanie lampy, zostanie zakupiona i zainstalowana lampa oświetlenia ulicznego przy Remizie Strażackiej.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, odnośnie zadłużenia po spółce funkcjonującej na bazie byłego tartaku. Dług tej spółki został wpisany do hipoteki i czekamy na realizację. Nadmieniła, że w roku 2007 było ogłoszone dwie licytacje, jednak z powodu braku chętnych do nabycia postępowanie umorzono.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie odnośnie naprawy ulicy we wsi Zalesie. Wyjaśnił, iż droga w miejscowości Zalesie jest w złym stanie technicznym, lecz na terenie gminy mamy bardzo dużo takich dróg. Na realizację tych zadań potrzeba bardzo dużo środków finansowych. W celu naprawienia tej drogi zostanie zakupiona masa bitumiczna, którą zostaną usunięte większe zadolenia.
- Odnośnie naprawy wiat przystankowych poinformował, że została naprawiona wiata w Tymiance, która była uszkodzona po huraganie, jednak na gruntowną wymianę nie mamy funduszy, dlatego nie został naprawiony przystanek we wsi Zalesie.
- odnośnie wymiany pomp na hydroforni w Tymiance wysłano w dniu 2 kwietnia 2008 r. pismo do Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku. Dotychczas nie otrzymaliśmy odpowiedzi na przekazany wniosek.
4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił uwagę, że niewłaściwie powiadomiono sołtysa i radnego o wyjazdowym posiedzeniu komisji z Urzędu Wojewódzkiego, odnośnie ustawienia wiat przystankowych w Syczach i Zalesiu. Następnie zapytał, dlaczego zostało przesłane tylko pismo odnośnie ustaleń związanych z budową wiaty w Syczach a nie ma opinii odnośnie wiaty na przystanku w Zalesiu.
 
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż trudno jest przekazywać pisma do Urzędu Wojewódzkiego, czy Urzędu Marszałkowskiego w sprawie ustawienia znaków lub wiat przystankowych w bardzo krótkich odstępach czasu. Zaproponował, aby ustalić zadania do wykonania odnośnie oznakowania dróg i w jednym piśmie przekazać do właściwych zarządców dróg. Trudno jest, aby w odstępach kilkudniowych powoływać komisję i oceniać zasadność ustawienia znaków.
 
6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, iż oznakowanie drogi z kierunkiem do wsi Zalesie jest konieczne, gdyż karetka pogotowia miała problemy z dojazdem do tej miejscowości. Kończąc poinformował, że trudno jest określić, które zadania są niezbędne do wykonania, dlatego zgłaszane są wnioski wówczas, gdy dany problem wyniknie.
 
Do punktu 9-go
 
 Sprawy różne i wolne wnioski.
 
  1. Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji w Nurcu-Stacji – poinformował, że z dniem 1 maja 2008 r. zostanie zwiększona obsada etatowa w miejscowym Posterunku Policji. Zwiększona obsada etatowa funkcjonariusz policji umożliwi częstsze przeprowadzenie kontroli w zakresie spożywania alkoholu w miejscach publicznych tj. przy sklepach, na co zwracają uwagę mieszkańcy w swoich anonimach. Kończąc złożył życzenia świąteczne wyznawcom prawosławia.
 
  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy będzie zakupiony nowy samochód na wyposażenie Posterunku Policji w Nurcu-Stacji.
 
  1. Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji w Nurcu-Stacji – poinformował, że Posterunek Policji w Nurcu-Stacji ma na wyposażeniu dwa samochody używane, które są sprawne.
 
  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zaproponował, aby opracować harmonogram równania dróg, wówczas w każdej miejscowości będą realizowane zadania. Kończąc przypomniał, iż w tym roku kończy się ważność dokumentacji na budowę wodociągu, a wodociąg nie jest budowany.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż trudno jest opracować harmonogram równania dróg, gdyż ze względu na warunki atmosferyczne nie zawsze będzie możliwość jego realizacji. Ponadto mamy problemy z pozyskaniem sprzętu do równania dróg. Nadmienił, iż jest usatysfakcjonowany z realizacji zadań w zakresie równania dróg, gdyż nie zostały wykonane prace we wszystkich miejscowościach. W pierwszej kolejności wykonano prace na drogach, po których jeździ autobus szkolny. Zapewnił, iż będzie czynił starania, aby wszystkie drogi zostały wyrównane, jednak trudno jest określić dokładny termin wykonania tych prac, gdyż mamy problemy z pozyskaniem sprzętu. Na terenie gminy równarka pracowała 56 godzin, a warunki atmosferyczne sprawiły, że drogi w dalszym ciągu wymagają równania. Odnośnie dokumentacji technicznej na budowę wodociągu poinformował, że zdaje sobie sprawę z faktu, iż dokumentacja traci ważność, jednak nie mamy środków własnych, aby zadanie te zrealizować. Oczekujemy na środki z Unii Europejskiej, które mają być uruchomione, prawdopodobnie w miesiącu czerwcu.
 
  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że na terenie wsi Borysowszczyzna nie były równane drogi, dlatego proponował, aby ustalić kolejność wykonywania prac, wówczas we wszystkich miejscowościach realizowane byłyby zadania. Następnie zwrócił uwagę, na problem z zaopatrzeniem w wodę wsi Borysowszczyzna. W sytuacji, jeśli Pan Krupiński zlikwiduje działalność, wówczas mieszkańcy utracą możliwość zaopatrzenia w wodę. Zapytał, co będzie w sytuacji, jeśli nie otrzymamy dofinansowania do budowy wodociągu a mieszkańcy utracą możliwość korzystania z wody ze studni w gospodarstwie Pana Krupińskiego.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie tylko mieszkańcy wsi Borysowszczyzna mają problem z zaopatrzeniem w wodę. Podobna sytuacja występuje w miejscowościach Zabłocie, Sokóle. Nadmienił, iż jeśli nie otrzymamy dofinansowania z funduszy unijnych wówczas wspólnie z Radą Gminy będzie zastanawiać się nad rozwiązaniem tego problemy. Być może korzystając z pożyczki z ochrony środowiska z udziałem środków własnych będziemy te zadanie realizować.
 
  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Radna, Nurzec Kolonia – poinformowała, że Pan Krupiński nie planuje zamykać gospodarstwa. Następnie podziękowała Wójtowi, że bardzo dobrze zostały porównane drogi. Obecnie warunki pogodowe sprawiły, że drogi znowu zostały zniszczone to trudno mieć pretensje do Wójta.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że na terenie gminy mamy ponad dwadzieścia miejscowości. Wysyłając równarkę po jednym dniu do danej miejscowości potrzeba dwudziestu dni roboczych, pomijając również okresy, w których warunki atmosferyczne nie pozwalają na wykonywanie tych prac. Biorąc powyższe pod uwagę, trudno jest wykonać prace na wszystkich drogach.
 
  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, które projekty techniczne na realizację zadań inwestycyjnych tracą ważność w tym roku.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że posiadane projekty techniczne na realizację zadań inwestycyjnych nie tracą ważności w roku bieżącym.
 
  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, co gmina zrobiła w zakresie zaorywania drogi zagumiennej przez Pana Zasieńczuka.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że zaorywanie dróg przez mieszkańców jest nagminne. Aby prowadzić skuteczną interwencję, musimy zlecać geodecie okazanie drogi i udowodnić, że została naruszona granica drogi. Nadmienił, iż przeprowadził rozmowę z Panem Zasieńczukiem, który twierdzi, iż nie naruszył granic drogi. Odnośnie gnojowicy obiecał, że obecnie już może wjechać na pole i sprzątnie.
 
  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy będzie przeprowadzona akcja posesja i kontrola w zakresie właściwego utrzymania psów.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie planuje przeprowadzenia akcji posesja jednak, jeśli radni uważają, że kontrole przynoszą wymierne korzyści możemy zorganizować taką akcję.
 
  1. Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji – poinformował, że są zgłoszenia odnośnie wałęsających się psów, jednak osoby zgłaszające nie chcą podać nazwiska zgłaszającego ani wskazać właściciela psa, dlatego trudno jest prowadzić skuteczna interwencje.
 
  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że powinny być prowadzone akcje posesja, aby zmobilizować osoby, które nie są zainteresowane właściwym utrzymaniem posesji do zadbania o swoje nieruchomości..
 
  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił Kierownika Posterunku Policji o wyjaśnienie, czy jest możliwość wejścia na czyjąś posesję.
 
  1. Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji – wyjaśnił, iż zgodnie z przepisami prawa, jeżeli ktoś wchodzi na czyjąś posesję wbrew woli posiadacza, właściciela jest to przestępstwo. Przestępstwem jest również sytuacja, jeśli ktoś wejdzie na posesję a właściciel poleci jej opuszczenie a dana osoba nie dostosuje się do polecenia.
 
  1. Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – stwierdził, iż obowiązuje ustawa i uchwała Rady Gminy w sprawie zasad utrzymania czystości i w oparciu o te przepisy można nakazać realizację zadań wynikających z tych przepisów.
 
  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Radna, Nurzec-Kolonia – zabierając głos w dyskusji w temacie utrzymania czystości na terenie gminy stwierdziła, iż powoływanie komisji i prowadzenie kontroli powoduje dodatkowe koszty dla gminy. Uważa, że radni, sołtysi i inne osoby powinny zadbać o swoje posesje a za ich dobrym przykładem pójdą inni mieszkańcy.
 
  1. Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – zwrócił uwagę, że w miejscowości Zalesie, występując braki w oświetleniu ulicznym. Nadmienił, iż w miejscowości tej pracowali pracownicy Zakładu Energetycznego, którzy usuwali gałęzie nad linią energetyczną, lecz na prośbę mieszkańców odmówili wymiany żarówek. Polecili, aby zgłosić dodatkowo do Zakładu konieczność wymiany żarówek.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wymianą żarówek zgodnie z umową zajmuje się Zakład Energetyczny w ramach konserwacji, jeśli nie świeci, co najmniej trzy kolejne żarówki. W sytuacji, jeśli są braki w oświetleniu zgłaszamy do Zakładu i sukcesywnie żarówki są wymieniane. Nadmienił, iż wymiana żarówek nie przynosi pożądanych efektów, gdyż w większości miejscowości zachodzi konieczność wymiany lamp oświetleniowych.
 
  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, iż mieszkańcy zwracają się z prośbą o wykonanie oświetlenia ulicznego na ulicy Pogodnej.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż przystępując do realizacji zadań na ulicy Pogodnej w pierwszej kolejności należy uregulować stan prawny. Przystępując do instalacji lamp oświetleniowych na tej ulicy należy uzyskać pozwolenie z Zakładu Energetycznego.
 
  1. Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – proponował, aby w miejscowości Borysowszczyzna budować wodociąg w ostatniej kolejności, gdyż w poprzednim okresie mieszkańcy nie chcieli przyłączyć się do wodociągu.
 
  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż nie możemy kierować się proponowanymi przez Radnego Karpiuka kryteriami. Budowa wodociągu we wsi Borysowszczyzna przewidziana jest jako jedna inwestycja z innymi miejscowościami i jeśli pozwolą możliwości finansowe powinna być realizowana.
 
  1. Pan Michał Jadczuk – Radny, Augustynka – wnioskował o wycięcie dębu na drodze w pobliżu posesji Pana Deca, który utrudnia przejazd szczególnie sprzętem żniwnym.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż konieczność wycięcia dębu na drodze we wsi Augustynka zgłaszał Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg i Staroście, którzy zapewnili, że drzewo zostanie usunięte.
 
  1. Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o wycięcie sosny we wsi Litwinowicze, w pobliżu drogi w kierunku Stołbc, której jeden konar zagraża dla linii energetycznej.
 
  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wnioskowana o wycięcie sosna we wsi Litwinowicze jest bardzo ładnym drzewem, dlatego zostanie sprawdzone i usunięty zostanie tylko konar zagrażający dla linii energetycznej.
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XI sesji Rady Gminy.
 
Na tym protokół XI sesji Rady Gminy zakończono.
 
Protokołowała:                                                                        Przewodniczący Rady
 
Eugenia Naumiuk                                                                                  Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2008-05-20

Data modyfikacji: 2008-05-20

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2008-05-20