Protokół Nr XIV/08

P R O T O K O Ł  Nr XIV/08

z XIV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 17 listopada 2008 r.

 

            Obrady XIV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1430.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 12 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk                        - Wyczółki,

2/ Pani Beata Dubińska                        - Żerczyce,

3/ Pan Michał Jadczuk                         - Nurzec-Stacja,

4/ Pan Wiktor Karpiuk                         - Moszczona Pańska,

5/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,

6/ Pan Michał Muszkatel                      - Wólka Nurzecka,

7/ Pan Jarosław Nikiforuk                    - Siemichocze,

8/ Pan Zbigniew Olesiński                   - Nurzec-Stacja,

9/ Pan Jerzy Olesiuk                             - Tymianka.

10/ Pan Zenon Podbielski                     - Nurzec-Stacja,

11/ Pan Jan Raczyński                          - Zalesie,

12/ Pani Antonina Rosa                        - Nurzec-Stacja,

 

Radni nieobecni usprawiedliwieni:

1/ Pan Jerzy Fiedoruk                   - Klukowicze,

2/ Pani Katarzyna Jezierska          - Nurzec-Stacja,

3/ Pan Roman Wudarski               - Nurzec-Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5 Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

6/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom XIV sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

            Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

            Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z XIII sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z XIII sesji Rady Gminy.          

Uwag do protokołu nie wniesiono.

           

            W wyniku jawnego głosowania protokół z XIII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

 

Do punktu 2-go:

 

         W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – zapoznał z proponowanym porządkiem obrad XIV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych Starostwo Powiatowe planuje złożyć wniosek na dofinansowanie do budowy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka. Realizacja tego zadania jest możliwa przy naszym dofinansowaniu, dlatego należy podjąć uchwałę o udzieleniu pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka, odcinek dł. 1,050 km”.

Kolejną uchwałą, którą chcę przedstawić do rozpatrzenia Radzie jest zabezpieczenia środków finansowych w budżetach Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych w Gminie Nurzec-Stacja realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”.

Zaproponował, aby rozpatrzyć wnioskowane uchwały w p. punkcie 10 i 11 porządku obrad.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że GOPS przygotował multimedialną prezentację realizacji programu PPWOW w Nurcu-Stacji na lata 2008-2009, który był realizowany w okresie od czerwca do października 2008 r. Zaproponował, aby prezentację realizacji tego programu zrealizować w punkcie 5 po zapytaniach i interpelacjach radnych.

 

         Uwag do proponowanych zmian w porządku obrad nie wniesiono.

 

         W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XIV sesji Rady Gminy wraz ze zmianami, został przyjęty jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych. A brzmi on następująco:

 

1.       Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XIII sesji Rady Gminy.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.       Interpelacje i zapytania radnych.

5.       Prezentacja realizacji programu PPWOW w Nurcu-Stacji na lata 2008-2009 – realizowanego w okresie od czerwca do października 2008 r.

6.       Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Stawek podatku od nieruchomości.

2/ Stawek podatku od środków transportowych.

3/ Zmiany w budżecie gminy na 2008 r.

4/ Przystąpienia Gminy Nurzec-Stacja do stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu”.

5/ Ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym.

6/ Zmian w statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji.

7/ Upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji Pani Bożeny Marianny Szyszko do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych.

8/ Przedłużenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.

9/ Inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

10/ Udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka, odcinek dł. 1,050 km”.

11/ Zabezpieczenia środków finansowych w budżetach Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych w Gminie Nurzec-Stacja realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”.

7.  Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych pracowników dokonane przez Wojewodę Podlaskiego, Przewodniczącego Rady Gminy i Urząd Skarbowy.

8.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9.        Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.

Następnie poinformował o realizacji zadań w okresie do 14 sierpnia 2008 r. do dnia dzisiejszego. I tak: 

- w zakresie drogownictwa: w wyniku przetargu nieograniczonego wyłoniono wykonawcę na budowę dróg żwirowych tj. budowę drogi dojazdowej do pół z przebudową przepustu współfinansowaną przez Urząd Marszałkowski. Budowa drogi została już wykonana i odebrana przez pracownika Urzędu Marszałkowskiego.

-Wykonano żwirowanie dróg w niektórych sołectwach. Zakres wykonanych prac ustalali sołtysi lub radni. Wykonane prace w zakresie utrzymania dróg nie pokryły potrzeb. Zapewnił, iż zadania, które nie zostały zrealizowane będę wykonane w pierwszej kolejności w 2009 r..

-Wytyczono granice drogi, orowowano i nawieziono żwiru na odcinku 700 m na drogę tzw. ścianka w Siemichoczach. W następnym roku po niewielkim uzupełnieniu żwiru droga ta nabierze stabilności.

-Wykonano podział geodezyjny działki w Nurcu-Stacji na styku ul. Wodociągowej i Pogodnej w celu, żeby rozpocząć prace związane z wytyczeniem ul. Pogodnej. Na dzień dzisiejszy ulica Pogodna nie istnieje, dlatego należy spotkać się z mieszkańcami ul. Pogodnej i ustalić, jakie są możliwości, czy mieszkańcy wyrażą zgodę na przekazanie części nieruchomości na rzecz gminy, aby uregulować sprawę tej ulicy. Nadmienił, iż z realizacją tego zadania nie możemy zwlekać, gdyż porządkowanie spraw własnościowych jest długotrwałym zadaniem.

-Odkrzaczono 21 km dróg, między innymi odkrzaczono drogę, o której mówił Radny Raczyński na posiedzeniu komisji. Nadmienił, iż odkrzaczono tę drogę dużo wcześniej, aniżeli Radny wnioskował na posiedzeniu komisji. Zadania w zakresie, odkrzaczania dróg wykonano w ramach prac interwencyjnych z projektu tzw. drogowiec.

- odnośnie planowanych do realizacji w bieżącym roku, zadań w zakresie przebudowy dróg gminnych i powiatowych z dofinansowaniem z funduszy unijnych przypomniał, iż na poprzedniej sesji informował, że nasz wniosek został oceniony dobrze, bez żadnych uwag. Po kilku dniach okazało się, że pozytywnie ocenione 121 wniosków jest niezgodnych z prawem Unijnym w zakresie ochrony środowiska. Biorąc pod uwagę, że nie można było otrzymać dotacji, podjęto prace związane z dostosowaniem wniosków do przepisów unijnych, w zakresie ochrony środowiska. W ubiegłym tygodniu została ogłoszona druga punktacja przez Marszałka Województwa. Wniosek nasz uzyskał 63 punkty, jest to najlepsza ocena wśród gmin naszego powiatu. Dodatkowo dość wysoko oceniono projekty złożone przez Starostwo Powiatowe dotyczące zadań na terenie naszej gminy. Nadmienił, iż ze 120 wniosków pozytywnie oceniono 60 wniosków. W ostatnim okresie Wojewoda ogłosił nabór wniosków w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”. Biorąc pod uwagę, że nie wiemy jak końcowo zostanie oceniony nasz wniosek i czy otrzymamy dofinansowanie, dlatego przedstawiamy na dzisiejszej sesji projekt uchwały o wprowadzenie, którego wnioskowałem, przy przyjmowaniu porządku obrad.

- wykonano oznakowanie ulic w Nurcu-Stacji,

- ukończono budowę chodnika w Nurcu-Stacji przy ul. Żerczyckiej,

- wymieniono okna w Przedszkolu,

- wykonano inwentaryzacje i plan usuwania azbestu.

-w zakresie gospodarki nieruchomościami sprzedano budynek mieszkalny w Siemichoczach i dwie działki w Werpolu, pozostałe działki nie znalazły nabywcy. Wobec powyższego podjęto decyzje o obniżeniu ich wartości o 10% i ponownie ogłoszono przetarg. Jednocześnie ogłoszono przetarg na sprzedaż budynku mieszkalnego przejętego od Nadleśnictwa. Nadmienił, iż osoba zamieszkująca w tym budynku nie wyraziła chęci zakupu budynku na przewidzianych zasadach najemcy, dlatego przetarg odbędzie się 21 listopada br. Drugi budynek przejęty od Nadleśnictwa zostanie sprzedany na zasadach przewidzianych najemcy, gdyż osoba zamieszkująca wyraziła chęć nabycia, do końca roku i złożyła stosowne oświadczenia.

- Zabezpieczono budynek na terenie Jednostki Wojskowej, który zakupiliśmy od Agencji Mienia Wojskowego, przez lepikowanie dachu.

- Przeprowadzono rozmowę z mieszkańcami budynku przy ul. Poniatowskiego. W trakcie rozmowy poinformowano ich, że w 2009 r. budynek ten zostanie rozebrany. Spotkanie mało również na celu uzyskanie informacji, jakie oczekiwania mają mieszkańcy w stosunku do gminy i jakie warunki można im zaproponować

- przeprowadzono remont budynku ośrodka zdrowia polegający na przebudowie więźby dachowej i pokrycie dachu blachą trapezową, wymieniono przeszkoloną ścianę budynku, wymieniono okna w części mieszkalnej.

- zakończono prace związane ze zmianą przekryciem budynku Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji, z jednoczesną wymianą uszkodzonych łat i przebudową kominów. Podziękował radnym za podjęcie decyzji w zakresie zmiany pokrycia dachu w szkole. Nadmienił, iż jeśli by nie podjęto decyzji o zmianie pokrycia dachu mogłoby dojść do uszkodzenia więźby dachowej, co w dużej mierze podniosłoby koszty.

- przebudowano więźb dachową i przekryto budynek remizy strażackiej z świetlicy w Siemichoczach. Podziękował radnemu i mieszkańcom za pomoc w realizacji tego zadania. Podziękował również Komendzie Wojewódzkiej Straży Pożarnej za pomoc finansową na realizację tego zadania.

- trwają prace związane z prowadzeniem cięć sanitarnych w tzw. „kulturkach” w Nurcu-Stacji. Drewno opalowe jest przekazywane bezpośrednio na plac szkolny do kotłowni. Natomiast drewno lepszej jakości postaramy się sprzedać, aby pokryć koszty pozyskania.

- w zakresie działalności kulturalnej: podziękował Pani Bożenie Stasiuk sołtysowi Sołectwa Augustynka oraz mieszkańcom za uczestnictwo w wojewódzkich imprezie dożynkowej i zajęcie czołowego miejsca, co przyczyniło się do promocji naszej gminy.

- W omawianym okresie Gminny Ośrodek Upowszechniania Kultury zorganizował dwie dyskoteki, Muzyczną niedzielę w Klukowiczach, Jesienne spotkania w Siemichoczach, wystawę fotograficzną, wznowiono też zajęcia w zakresie nauki tańca (dwie grupy). Dokonano remontu świetlicy w Wólce Nurzeckiej i Tymiance oraz wykonano ogrodzenie przy świetlicy w Tymiance. Doposażono niektóre świetlice w krzesełka i stoliki.

- w dniu 13 listopada br odbyło się spotkanie szkoleniowe, a jednocześnie podsumowujące realizację zadań w zakresie programu PPWOW. Podziękował Przewodniczącemu i radnym za udział w spotkaniu. Na realizację zadań z tego programu otrzymaliśmy 240 tys. zł. W roku bieżącym z dofinansowaniem, ze środków tego programu odbyły się takie imprezy jak „Dzień Nurca” i inne organizowane w sołectwach, zakupiono rzutnik. Nadmienił, iż dla właściwego określenia zadań realizowanych z tego programu w roku następnym musimy dokonać korekty naszej strategii, która była opracowana kilka lat wcześniej.

- w zakresie zaopatrzenia w wodę z przykrością należy poinformować, że do dnia dzisiejszego nie ogłoszono zasad i kryteriów naboru wniosków na dofinansowanie do budowy wodociągów. Najprawdopodobniej nastąpi to w roku przyszłym. Kolejnym niepokojącym problemem w zakresie zaopatrzenia w wodę jest jakość wody na terenie osiedla Jednostki Wojskowej. Woda na tym osiedlu w okresie jesiennym, znowu jest niezdatna do spożycia w stanie surowym. Biorąc pod uwagę konieczność wyeliminowania tego problemu podjęliśmy decyzję i zaproponowaliśmy w projekcie budżetu zwiększoną ilość środków, aby można było wykonać przyłączenie osiedla jednostki wojskowego do wodociągu w Nurcu-Stacji.

- odnośnie wpłat za przyłącza kanalizacyjne poinformował, że odbyły się już pierwsze rozprawy sądowe w stosunku do niektórych osób, uchylających się od wnoszenia wpłat za przyłącza kanalizacyjne. Zwrócił się do radnych, aby przekazać osobom, które nie wniosły opłat przystąpiły do realizacji tego obowiązku, gdyż zbędne są dodatkowe koszty w zakresie odsetek i kosztów sądowych.

 

Do punktu 4-go:

 

            Interpelacje i zapytania radnych:

 

1.      Pan Zbigniew Olesiński – Radny Nurzec-Stacja – zapytał, jak przedstawia się sprawa uzyskania dofinansowania przez gminę z funduszy unijnych. Czy prawdą jest, że otrzymaliśmy środki na budowę dróg, czy nie? Nadmienił, iż na podstawie informacji podanych w internecie dowiedział się, że 6 listopada br Gmina Nurzec-Stacja otrzymała 3 466 000 zł na remont i przebudowę dróg lokalnych.

 

2.      Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zgłosił następujące zapytania. I tak:

1/ Dlaczego we wsiach Zalesie i Sycze nie wykonano jesiennego równania dróg?

2/ Dlaczego we wsi Zalesie nie rozgraniczono przebiegu granicy drogi zagumiennej?

3/ Czy Pan Wójt poczynił jakieś działania w sprawie usunięcia kałuży gnojowicy pochodzącej z posesji Pana Zasieńczuka, która utrudnia przejazd mieszkańcom korzystającym z drogi zagumiennej?

4/ Czy Pan Wójt podjął działania w kierunku wyeliminowania wywozu nieczystości ciekłych, które firma SKR wylewa na wysypisko śmieci zamiast przekazywać do oczyszczalni ścieków?

5/ Dlaczego we wsi Zalesie nie odkrzaczono drogi od wsi w kierunku wiaty przystankowej PKS?

6/ Dlaczego w Szkole w Nurcu-Stacji do dnia dzisiejszego nie zatrudniono opiekuna świetlicy (pomimo podjęcia przez Radę Pedagogiczną uchwały o zatrudnieniu takiej osoby na rok szkolny 2008/2009?

7/ Dlaczego w Syczach i Zalesiu nie zlikwidowano wysypisk śmieci zgodnie z założeniami o likwidacji dzikich wysypisk śmieci?

8/ Z jakich funduszy we wsi Tymianka wykonano ogrodzenie z metalowych słupków i siatki (o ile dobrze pamiętam budżet na 2008 r. nie przewidywał takiej inwestycji)?

9/ Po ile samochodów żwiru przydzielono na poszczególne sołectwa w związku ze żwirowaniem dróg w bieżącym roku?

10/ Jaka kwota pieniędzy została wykorzystana przez Pana Wójta z rezerwy budżetowej do dnia dzisiejszego i ile na jaki cel.

      /Pytania w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

  1. Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że najemca lokalu w świetlicy w Wólce Nurzeckiej na działalność handlową z chwilą zaprzestania działalności zabrał ławki i stoliki będące na wyposażeniu świetlicy.

 

  1. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja - zapytał, czy w związku, że skażeniem bakteriami wody na osiedlu „Zielone” wystąpiono z pismem do eksploatatora o zastosowanie zwolnienia w opłacie za wodę?

            Czy są nowe wyniki badań wody?

 

  1. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy i kiedy będzie remontowana droga Borysowszczyzna – Werpol i droga w Augustynce /koło Kondeja/?

      Zapytał, jak będzie rozwiązany problem składowiska śmieci w Nurcu-Stacji skoro nasze składowisko ma ważne zezwolenie do 2009 r., jakie są plany odnośnie likwidacji wysypiska.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, iż pomimo zapewnień Pani Trzeciak, Kierownika Gospodarstwa Pomocniczego w Bielsku Podlaskim nie została zamontowana pompa na hydroforni w Tymiance. 

 

Do punktu 5-go

 

            W punkcie tym, przedstawiono multimedialną prezentację realizacji programu PPWOW w Nurcu-Stacji na lata 2008-2009, który był realizowany w okresie od czerwca do października 2008 r.

 

Do punktu 6-go

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4

 

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

 

            Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości została podjęta 10 głosami za, 1 głosem przeciwnym, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr XIV/88/08 w załączeniu/ Zał. Nr 5

 

Do p. punktu 2-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na 2009 r. omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjne do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w 2009 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6,

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego proponuje się tak znaczną podwyżkę stawki podatku od autobusu.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na terenie gminy mamy tylko nasze gminne autobusy służące do dowozu dzieci. Stosując górną stawkę podatku unikniemy negatywnych dla budżetu skutków przy ustalaniu subwencji.

 

W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2009, który następnie poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2009 została podjęta 10 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr XIV/89/08 w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Do p. punktu 3-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjne do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

 

Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r., który następnie poddał pod głosowanie.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. została podjęta 10 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr XIV/90/08 w załączeniu/ Zał. Nr 9

 

Do p. punktu 4-go:

  

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Nurzec-Stacja do stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjne do projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Nurzec-Stacja do stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu” przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.                

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – zapytał, jakie koszty będzie ponosić gmina z tytułu przystąpienia do stowarzyszenia? Czy stowarzyszenie posiada program?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż z tytułu przystąpienia do stowarzyszenia będziemy ponosić koszty /składki członkowskie/, jednak przynależność do stowarzyszenia jest konieczna z uwagi na przewidywane profity. Pozyskania funduszy jest możliwe poprzez lokalne grupy działania. W ramach stowarzyszenia planuje się do realizacji następujące zadania: internet szerokopasmowy, który będzie dostępny w placówkach publicznych typu świetlice, remizy strażackie, budowa ścieżek rowerowych, remonty świetlic itp.

 

            Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Nurzec-Stacja do stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu” przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Nurzec-Stacja do stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu” została podjęta jednogłośnie 12 głosami za w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/91/08 w załączeniu/ Zał. Nr 11.

                    

Do p. punktu 5-go:

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjne do projektu uchwały w sprawie ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu / Zał. Nr 12.      

 

            Radni nie zabrali głosu w dyskusji.         

 

   Projekt uchwały w sprawie ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

 W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie ustalenie ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym została podjęta jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/92/08 w załączeniu/ Zał. Nr 13

 

Do p. punktu 6-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjne do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu / Zał. Nr 14.               

 

Radni nie zabrali głosu w dyskusji.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie omawiany projekt uchwały.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji została podjęta jednogłośnie 12 glosami za, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/93/08 w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Do p. punktu 7-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji Pani Bożeny Marianny Szyszko do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

   Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji Pani Bożeny Marianny Szyszko do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu / Zał. Nr 16.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy – Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji Pani Bożeny Marianny Szyszko do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, który następnie poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji Pani Bożeny Marianny Szyszko do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych została podjęta 11 glosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/94/08 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p. punktu 8-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie przedłużenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie przedłużenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu / Zał. Nr 18.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy – Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie przedłużenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, który następnie poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przedłużenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków została podjęta 11 glosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/95/08 w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

Do p. punktu 9-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia Komisji w załączeniu / Zał. Nr 20.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy – Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego, który następnie poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego została podjęta jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/96/08 w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

Do p. punktu 10-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka, odcinek dł. 1,050 km” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, skąd weźmiemy środki finansowe na realizację tego zadania.

 

2/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił się do radnych z prośbą o podjęcie przedstawionej uchwały. Wniosek swój uzasadniał tym, że droga ta jest budowana od szeregu lat i w dalszym ciągu jej budowa nie została zakończona. Nawierzchnia drogi jest w złym stanie w związku, z czym PKS zawiesza kursowanie autobusów.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że na dzień dzisiejszy na drogi powiatowe na terenie naszej gminy jest ważna tylko dokumentacja na budowę drogi Tymianka – Wólka Nurzecka. Nadmienił, iż jeśli nie podejmiemy uchwały o dofinansowaniu budowy tej drogi to możemy utracić możliwość budowy dróg powiatowych z tego programu na terenie naszej gminy. Inne gminy chętnie dofinansują realizację zadań na swoim terenie.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że 15 listopada br upłynął termin opracowania projektu budżetu. Zgodnie z tym terminem budżet został opracowany i przekazany do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej i Przewodniczącemu Rady Gminy. W projekcie budżetu przewidziano środki finansowe na realizację omawianego zadania. Nadmieniła, że w projekcie budżetu przewidziano dość wysoki kredyt, jednak podobnie jak w roku bieżącym nie musimy zaciągać tego kredytu. Zadania będziemy realizowali z własnych środków.

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jakie inwestycje, określone w planie rozwoju lokalnego, zostały zaplanowane do realizacji w 2009 roku.

 

6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że w projekcie planu budżetu gminy na 2009 r. przewidziano wszystkie inwestycje w zakresie przebudowy dróg, które nie zostały zrealizowane w br, na które mamy opracowaną dokumentację. W chwili obecnej trudno jest przewidzieć, czy otrzymamy dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, dlatego Pan Wójt proponuje złożenie tego samego projektu również do Wojewody w ramach programu tzw „schetynówek”. Planowane zadania w zakresie drogownictwa przechodzą na rok następny.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jakie inwestycje zostały ujęte do planu na 2009 r. z pozycji planowanej tj. w planie rozwoju lokalnego. Na podstawie jego spostrzeżeń, wodociągi przechodzą na plan dalszy, rozbudowa stacji uzdatniania wody na plan dalszy, kanalizacja na plan dalszy.

 

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – zwrócił uwagę Radnemu Raczyńskiemu, że jego wypowiedź nie dotyczy omawianego projektu uchwały.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w planie budżetu gminy na 2009 r. przewidziano te wszystkie zadania, które były planowane w 2008 r. i nie zostały zrealizowane. Nadmienił, iż jeśli pojawiają się nowe programy w ramach, których możemy pozyskać środki finansowe na realizację zadania to proponujemy przystąpienie do ich realizacji. Z chwilką pojawienia się programu Przebudowy Dróg Lokalnych zastanawialiśmy się nad przebudową drogi Nurzec-Stacja – Augustynka – Siemichocze, jednak nie możemy przystąpić do realizacji tego zadania z uwagi na brak opracowanej dokumentacji technicznej. Na dzień dzisiejszy mamy ważną dokumentację tylko na przebudowę odcinka drogi Tymianka – Wólka Nurzecka, dlatego proponujemy budowę tej drogi.

 

            W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka, odcinek dł. 1,050 km”, a następnie poddał pod glosowanie przedstawiony projekt uchwały.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka, odcinek dł. 1,050 km” została podjęta jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/97/08 w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

Do p. punktu 11-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżetach Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych w Gminie Nurzec-Stacja realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż realizując zadania w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” musimy zapewnić środki finansowe w 100%, gdyż dopiero po opłaceniu faktur zostanie udzielona dotacja.

 

2/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy przewidziana w projekcie uchwały kwota 3 408 930 zł stanowi 100% kosztów zadania w zakresie przebudowy wszystkich planowanych dróg.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że wykazana kwota 3 408 930 zł stanowi 10% zadania, na który składaliśmy wnioski o dofinansowanie.

 

            Projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżetach Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych w Gminie Nurzec-Stacja realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżetach Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Przebudowa dróg gminnych w Gminie Nurzec-Stacja realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” została podjęta jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

/Uchwała Nr XIV/98/08 w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Do punktu 10-go:

 

            Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych pracowników dokonane przez Wojewodę Podlaskiego, Przewodniczącego Rady Gminy i Urząd Skarbowy oraz Wójta Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski.

/Informacje w załączeniu/ Zał. Nr 24, 25, 26, 27.

 

            Po wysłuchaniu informacji radni nie zabrali głosu w sprawie przedstawionych informacji z analizy oświadczeń majątkowych.

 

Do punktu 11-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Pana Zbigniewa Olesińskiego dotyczące badań wody z wodociągu na osiedlu po Jednostce wojskowej. Ostatnie próbki były pobrane w dniu 6.11.2008 r.. W wyniku badania wody stwierdzono, że jest ona w dalszym ciągu niezdatna do spożycia w stanie surowym.

Odnośnie obniżenia stawki opłaty za wodę wystąpimy z pismem do Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiGW.

 

2. Odpowiedzi na zapytania radnego Pana Jana Raczyńskiego. I tak:

    1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt - równanie dróg nie zostało przeprowadzone w wielu miejscowościach w okresie jesiennym z uwagi na fakt, że równarkę otrzymaliśmy tylko na kilka dni i nie było możliwości wykonania tych prac. Obecnie trudno jest określić czy celowym jest dalsze równanie dróg. Nadmienił, iż w roku bieżącym na równanie dróg wydano 23 000 zł, jeżeli zajdzie taka potrzeba i pozyskamy, równarkę to drogi zostaną wyrównane nie tylko na terenie Zalesia, ale i innych miejscowości.

 

 2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – odnośnie rozgraniczenia drogi w Zalesiu, było wyjaśniane już kilkakrotnie. Budowa drogi zagumiennej we wsi Zalesie nie jest przewidziana do realizacji. Koszty związane z pracami geodezyjnymi są dość wysokie, a wytyczanie drogi bez jej przebudowy spowoduje, że droga po pewnym okresie wróci do stanu obecnego, więc nie ma sensu wydatkowania pieniędzy.

 

3/ Pan Krzysztof Popławski – Inspektor Urzędu Gminy – odnośnie wylewania gnojowicy przez Pana Zasieńczuka na pas drogowy poinformował, że w dniu 25.09.2008 r. na wniosek mieszkańców wystosowaliśmy pismo do Pana Zasieńczuka oraz do Przedsiębiorstwa, które zajmuje się takimi rzeczami.

 

4/ Pan Krzysztof Popławski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące wylewania nieczystości ciekłych przez firmę SKR na wysypisko zamiast przekazywania do oczyszczalni. Poinformował, że przeprowadzono rozmowę z Prezesem SKR, który zapewnił, iż nie będzie wywoził nieczystości na wysypisko śmieci.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące odkrzaczenia drogi od wsi Zalesie do przystanku PKS. Poinformował, że na posiedzeniu Komisji Radny Raczyński zwrócił uwagę, że nie została odkrzaczona droga od przystanku w kierunku Sokóla. W tym czasie nie dysponował informacją odnośnie wykonanych prac na tej drodze. Po rozmowie z pracownikiem okazało się, że droga ta została odkrzaczona już jakiś czas temu.. Zgłaszane zapytania nasuwają wniosek, jaki cel mają zadawane pytania. Czy wnioskodawca ma na celu przypisanie sobie, że po jego interwencji są realizowane zadania? Na poprzedniej sesji Radny Raczyński stwierdził, iż po interwencji Głosu Siemiatycz został naprawiony przystanek w Zalesiu. Po sesji na której była zgłaszana interwencja radnego odnośnie naprawienia przystanku, był telefon redaktora Głosu  Siemiatycz z zapytaniem czy przystanek w Zalesiu został naprawiony. Wobec powyższego nasuwa się pytanie, czy radny sprawdza wiarygodność udzielanych odpowiedzi. W dniu dzisiejszym wnioskuje Radny, o odkrzaczenie innej drogi tj., od przystanku w kierunku wsi Zalesie. Poprosił o określenie, które drogi należy odkrzaczyć, aby niknąć tych nieporozumień.

 

6/ Pan Krzysztof Popławski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż od miesiąca kwietnia do dnia dzisiejszego na terenie gminy odkrzaczono 21 km dróg. Na terenie wsi Zalesie odkrzaczono 7 km dróg na następujących odcinkach: droga gminna o nawierzchni asfaltowej w kierunku wsi Zalesie, droga wnioskowana przez Panią Sołtys w kierunku Pana Grzyba. Nadmienił, iż wszystkie sygnały mieszkańców nie są lekceważone, lecz staramy się je realizować.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że na poprzedniej sesji wnioskował o odkrzaczenie drogi w kierunku Sokóla. Nadmienił, iż wnioskował również o odkrzaczanie drogi od Pana Filipka, gdyż w okresie zimy droga ta jest bardzo zawiewana. Odnośnie drogi od torów w kierunku Sokóla wyjaśnił, iż w ostatnim okresie nie korzystał z tej drogi i nie był zorientowany o jej odkrzaczeniu. Odnośnie remontu przystanku w Zalesiu poinformował, że przed interwencją Głosu Siemiatycz przystanek nie został naprawiony. Zadanie te wykonano po interwencji redakcji Głosu Siemiatycz, dlatego zwrócił się do Wójta o nie wprowadzanie radnych w błąd, że on złośliwie wyszukuje problemy.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w trakcie posiedzenia, gdy radny zgłaszał wniosek o odkrzaczenie drogi to jednoznacznie określił, iż trzeba odkrzaczyć drogę od drogi wojewódzkiej w kierunku Sokóla. Przypomniał, iż aby uniknąć rozbieżności zapytał, czy chodzi o drogę, którą Pan jeździ do pracy? Wówczas Pan odpowiedział, iż ja również jeżdżę tą drogą, więc uważałem, że chodzi o tą drogę, która została odkrzaczona. Nadmienił, iż jeśli chodzi o odkrzaczenie odcinka drogi od Zalesia w kierunku drogi wojewódzkiej również odkrzaczymy ten odcinek drogi. Niepokojącym jest jednak fakt, że Radny wyszukuje ciągle nowych problemów, krytykując wszystkie działania Wójta i Urzędu.

 

9/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił, uwagę, że na terenie gminy mamy bardzo dużo dróg i w pierwszej kolejności powinniśmy dbać o odkrzaczenie i właściwe utrzymanie dróg, którymi jeździ autobus szkolny i te, na których jest największy ruch

 

10/ Pan Krzysztof Popławski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień odnośnie remontu przystanku w Zalesiu. Nadmienił, iż mając na uwadze, że w miesiącu sierpniu odbywają się uroczystości na Św. Górze Grabarka w czasie, których przez teren naszej gminy przechodzi dość duża liczba pielgrzymów staramy się zadbać o wizerunek naszej gminy. Zawsze na początku sierpnia dokonywane są przeglądy przystanków i innych obiektów gminnych, które rzutują na wizerunek gminy. Przystanek w Zalesiu został naprawiony w pierwszej połowie sierpnia, a artykuł w Głosie Siemiatycz okazał się pod koniec miesiąca sierpnia, co pozwala twierdzić, iż przystanek został naprawiony przed artykułem w gazecie.

Kończąc poinformował, że na terenie Nurca-Stacji przy każdym święcie, gdy są wywieszone flagi, są one niszczone. W bieżącym roku zginęło 41 flag, których koszt łącznie z kijkiem wynosi 20 zł szt. Apelował o zaprzestanie niszczenia flag na ulicach Nurca-Stacji.

 

11/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy przystanki autobusowe są porządkowane, remontowane w miarę potrzeb, gdy zgłaszają radni, sołtysi, czy tylko raz w roku w okresie uroczystości na Św. Górze Grabarka?

 

12/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt - stwierdził, iż wypowiedź Radnego Pana Raczyńskiego jest oczernianiem jego osoby. Przystanki autobusowe są sprzątane, systematycznie, a dokonane remonty w miesiącu sierpniu były zbiegiem okoliczności. Wspomniał, iż niektóre przystanki były wyremontowane w miesiącu maju, bądź czerwcu.

 

13/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego w Zalesiu nie został wyremontowany przystanek do miesiąca sierpnia, skoro inne przystanki były remontowane.

 

14/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w wypowiedziach swoich Radny Raczyński łapie pracowników za słowa i wyszukuje pretensji.

 

15/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Raczyńskiego dotyczące zatrudnienia opiekuna do świetlicy w Szkole w Nurcu-Stacji. Wyjaśnił, iż zorganizowanie opieki dla dzieci i zatrudnienie pracowników w świetlicy należy do kompetencji dyrektora szkoły. Przebywanie dzieci na podwórzu pod opieką nauczyciela jest właściwym rozwiązaniem, gdyż dzieci powinny przebywać na powietrzu, grać w piłkę lub brać udział w innych zabawach.

 

16/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w księgowości analizowano sprawę zatrudnienia w świetlicy szkolnej. Po szczegółowym przeanalizowaniu ustalono, że praca w świetlicy nie trwa 18 godzin tygodniowo, lecz 26. Nauczyciele zatrudnieni w szkole dodatkowo pracują w świetlicy. Liczba godzin za pracę w świetlicy nie daje 26 godzin, co pozwala domniemywać, że dyrektor, dlatego nie zatrudnia dodatkowej osoby, gdyż nie zabezpieczy jej pełnego etatu.

 

17/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące likwidacji wysypisk śmieci, w Zalesiu i Syczach. Poinformował, że składowisko śmieci w Zalesiu i Syczach zostało zlikwidowane, ustawiono tabliczki informujące o zakazie wysypywania śmieci. Mieszkańcy pomimo zakazu w dalszym ciągu wywożą śmieci obok uporządkowanego składowiska w miejscowości Zalesie. Nadmienił, iż składowisko w Syczach było wykorzystywane nawet przez mieszkańców Siemiatycz. Obecnie zostało ono orowowane, aby uniemożliwić wjazd na składowisko i z naszych obserwacji wynika, że na tym składowisku nie przybywa znaczącej ilości śmieci.

 

18/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie dotyczące funduszy, z jakich wykonano ogrodzenie świetlicy w Tymiance. W budżecie gminy na działalność instytucji kultury tj. bibliotek i GOK przyznano kwotę 237 000 zł. Z tych środków, w ramach bieżących wydatków wykonano ogrodzenie świetlicy w Tymiance

 

19/ Pan Krzysztof Popławski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące ilości żwiru przeznaczonego do żwirowania dróg w poszczególnych miejscowościach. W okresie od maja do dnia dzisiejszego na terenie naszej gminy zostało użyte 2041 m3 żwiru, w tym w miesiącu wrześniu na żwirowanie dróg wykorzystano 1330 m3. W porozumieniu z sołtysami w poszczególnych miejscowościach wykorzystano następujące ilości żwiru: Stołbce – 76 m 3, Werpol – 56 m3, Wyczółki – 56, Klukowicze – 54 m3, Klukowicze Kolonia – 54, Litwinowicze – 54, Nurczyk - 56, Nurzec – 40, Wólka Nurzecka – 96, Nurzec-Kolonia 56, Augustynka – 112, Chanie Chursy – 28, Borysowszczyzna – 112, Sokóle – 68, Grabarka – 96, Moszczona Pańska – 56, Zalesie – 68, Sycze – 48.

 

20/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie zostało wymienione sołectwo Zabłocie.

 

21/ Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż do Zabłocia nie był dowożony żwir, gdyż do Zabłocia jest droga powiatowa, a we wsi jest nawierzchnia brukowana.

 

22/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż należało dowieść żwiru do wsi Zabłocie do naprawienia odcinka drogi od drogi powiatowej w kierunku wsi Zabłocie.

 

23/ Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż w trakcie wykonywania prac trudno było zabezpieczyć wszystkie potrzeby. Sołtysi i radni prosili, aby dowieźć jeszcze jedną lub dwie wywrotki żwiru. W Nurcu-Stacji na żwirowanie ulic wykorzystano 480 m3. Wykonane prace nie pokryły w pełni potrzeb, gdyż ciągle są wnioski dotyczące dożwirowania drogi.

 

24/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że na budowę drogi w Augustynce, która była budowana przez Nadleśnictwo zużyto ponad 4000 m3 żwiru, to bardzo łatwo wyobrazić jak zostały pokryte potrzeby w zakresie żwirowani dróg przy wykorzystaniu 2041 m3 na terenie całej gminy.

 

25/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego są tak duże różnice w wykorzystaniu żwiru w poszczególnych miejscowościach.

 

26/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w pewnym sensie, za nierównomierne przekazanie żwiru do poszczególnych miejscowości ponosi on odpowiedzialność osobiście. Zgodnie z wnioskami radnych daliśmy dowolność w rozdysponowaniu żwiru dla radnych i sołtysów. Okazało się, że nie zostały dożwirowane drogi, którymi jeździ autobus szkolny, dlatego zwiększono ilości żwiru na naprawienie tych dróg. Zakres wykonanych prac wiąże się z kosztami zakupu żwiru i transportu. Żwir był wożony ze żwirowni w Pakaniewie. Odnośnie pominięcia wsi Zabłocia  poinformował, że zabrakło żwiru, jednak po dzisiejszej sesji zostały zwiększone wydatki na utrzymanie dróg i żwir na drogę do Zabłocia zostanie dowieziony.

 

27/ Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że na 23 sołectwa, jakie są na terenie gminy, sołectwo Zalesie ma dość dobre drogi w porównaniu z innymi, dlatego dowieziono tam nieco mniejsze ilości żwiru.

 

28/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – na terenie wsi Zalesie firma wykonująca żwirowanie dróg prawidłowo wykonywała zadania. Miał być dowieziony jeszcze kamaz żwiru do zasypania dołów na drodze w Zalesiu. Zadanie te nie zostało zrealizowane, a obecnie trudno jest jeździć po nawierzchni z istniejącymi zadoleniami. Poprosił, o dowiezienie żwiru do wsi Zalesie, w ramach obecnie wykonywanych prac.

 

29/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że obecnie jest wożony piach do posypywania ulic. Żwirowanie dróg nie jest wykonywane. Nadmienił, iż w miejscowości został wykorzystany cały limit żwiru przyznany tej miejscowości a następnie rozpoczęły się telefony o dowiezienie żwiru do zasypania dołków we wsi Zalesie. Uważa, że w pierwszej kolejności należało zasypać te doły, które są utrudnieniem. W miejscowości Zalesie wykorzystano 68 m3 żwiru, co jest więcej aniżeli w innych miejscowościach np. Sycze, Moszczona Pańska itp..

 

30/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż miał być jeszcze dowieziony jeden kamaz żwiru, który nie został dowieziony.

 

31/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie dotyczące wykorzystania środków rezerwy budżetowej przewidzianej do dyspozycji Wójta. Poinformowała, że z 80 000 zł rezerwy ogólne, została wykorzystana kwota 66 927 zł w tym: na inwestycje remontowe w szkole podstawowej została wykorzystana kwota 37 127 zł, na zakup budynku od Agencji Mienia Wojskowego pierwotnie były przewidziane 25 000 zł okazało się, że budynek kupiliśmy za 20 600 zł, więc pozostało 4 400 zł w rozdziale gospodarka nieruchomościami na wydatki bieżące. Kwota 4 800 zł została przesunięta na wydatki związane z opłaceniem składek na PFRON. Wydatki nie były planowane w takiej wysokości z uwagi na fakt, że w roku ubiegłym płaciliśmy te składki miesięcznie w granicach 300 zł, a w roku bieżącym w wysokości 600 zł. Obecnie zaprzestano opłacania tych składek z uwagi na fakt, że przybyło nam osób niepełnosprawnych. Pozostała do dyspozycji Wójta kwota 13 073 zł.

 

32/ Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – stwierdził, iż w budżecie gminy na 2008 r. przewidziano środki na likwidację wysypisk śmieci w wysokości 40000 zł, na żwirowanie dróg przewidziano kwotę 120 000 zł i w dalszym ciągu na gruncie okazuje się, że prace nie zostały wykonane. Wysypiska śmieci, nie zostały właściwie zlikwidowane. Drogi nie zostały właściwie naprawione. Niewłaściwie realizowane są wnioski przyjmowane przez Radę Gminy. Jako Przykład podał wytyczenie drogi zagumiennej we wsi Zalesie, wniosek został przegłosowany, a Wójt nie realizuje tego wniosku.

 

33/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż Radny zadaje tak dużo pytań, że czasami trudno jest ustalić, co zostało przegłosowane. Odnośnie przegłosowania wniosku dotyczącego wytyczenia drogi zagumiennej we wsi Zalesie sprawdzone zostanie w protokołach sesji. Uważa jednak, że gdyby wniosek został przegłosowany zapewne Wójt przystąpiłby do jego realizacji..

 

34/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że na jednym z posiedzeń komisji zostało przegłosowanych wiele wniosków, które nie miały pokrycia w budżecie gminy. Być może i ten wniosek był przyjęty w trakcie tego posiedzenia komisji. Odnośnie rozgraniczenia działek uważa, że należy wykonywać te zadania wówczas, gdy przystępujemy do budowy drogi.

 

35/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Michała Muszkatel dotyczące zabrania ławek i stolików ze świetlicy przez osobę wynajmującą świetlicę. Poinformował, iż lokal nie został przejęty, w poprzednim okresie był złożony wniosek o rozwiązanie umowy najmu, który został wycofany. Obecnie nie mamy informacji o zaprzestaniu działalności.

 

36/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy ławki były na wyposażeniu świetlicy.

 

37/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że nie jest zorientowany odnośnie wyposażenia lokalu w Wólce Nurzeckiej. Z chwilą przejmowania lokalu zostaną sprawdzone protokoły i komisja przyjmująca lokal zwróci uwagę na ten fakt.

 

38/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że ławki były na wyposażeniu świetlicy, a obecnie Pan Malczewski przewiózł je do Rogacz.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Jadczuka dotyczące naprawy drogi Borysowszczyzna Werpol i drogi w Augustynce koło Pana Kondeja. Droga w Augustynce została odkrzaczona. Obecnie ubiegamy się o pozwolenie na wycięcie drzew grubszych. W roku 2009 zostanie ona podżwirowana. Podobnie na drodze w Borysowszczyźnie zostanie ona dożwirowana w roku 2009, być może będą inne możliwości pozyskania żwiru.

 

Odnośnie zezwolenia na składowanie odpadów na wysypisku w Żerczycach poinformował, że z uwagi na przedłużające się prace związane z uruchomienie wysypiska w powiecie Bielskim, prawdopodobnie otrzymamy decyzję przedłużającą funkcjonowanie naszego wysypiska. W zakresie wysypisk śmieci w podobnej sytuacji jest wiele innych gmin.

 

Odnośnie zainstalowania pompy na hydroforni w Tymiance informowaliśmy Zakład usług o konieczności wymiany pomp. Przesłany został protokół z badania ciśnienia i w wyniku badania ustalono, że ciśnienie wytrzymuje normy.

 

Do punktu 10-go:

 Sprawy różne i wolne wnioski.

 

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o dożwirowanie drogi we wsi Anusin.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że Anusin wchodzi w skład sołectwa Werpol i prace powinny być wykonane w ramach tego sołectwa.

 

3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż żwir został wykorzystany we wsi Werpol, a dla miejscowości Anusin nie udostępniono żwiru do naprawienia drogi w tej miejscowości.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w ramach rezerwy zostanie dowieziony żwir do wsi Anusin.

5/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – wnioskowała o dowiezienie jednej wywrotki żwiru na ul. Wąską.

 

6/ Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – poinformował, w Nurcu-Stacji na ul. Cichą dowieziono 54 m3 żwiru, na ul. Nowej mieszkańcy nie wyrazili zgody na jej dożwirowanie.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jaki był koszt ustawienia tablic informacyjnych z nazwami ulic w Nurcu-Stacji.

 

8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na oznakowanie ulic w Nurcu-Stacji wydatkowano około 5 000 zł.

 

9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że podczas wykonywania prac przy równaniu drogi od Kozickiego do Łukianiuka w Augustynce został zniszczony kopiec graniczny. W poprzednim okresie po interwencji radnego kopiec został naprawiony obecnie znowu nie ma tego kopca.

W jaki sposób została przeprowadzona inwentaryzacja eternitu. Mieszkańcy mówią, że chodzili spisywali eternit, lecz nie przeprowadzano rozmów z mieszkańcami i uzgodnień. Jaki był koszt przeprowadzonej inwentaryzacji.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – inwentaryzacja została przeprowadzona i na najbliższej sesji zaprezentujemy wyniku prac. Na opracowanie inwentaryzacji i programu wydatkowano 21000 zł. Środki pochodziły z Ministerstwa Ochrony Środowiska bez udziału środków gminy.

 

11/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy w 2009 roku będzie realizowana inwestycja w zakresie budowy kanalizacji do wsi Zalesie.

 

12/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w 2009 r. będą realizowane inwestycje, które nie zostały zrealizowane w 2008 r., na które mamy opracowaną dokumentacje. Kanalizacja w Zalesiu nie może być budowana do czasu zrealizowania inwestycji, na które mamy już opracowaną dokumentację.

 

13/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o dowiezienie piasku do posypywania ulicy w Wyczółkach w okolicy przystanku..

 

14/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – wnioskował o naprawienie drogi przy stawach Pana Nowaka w Stołbcach.

 

15/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o dowiezienie piasku na ulicę na osiedlu jednostki wojskowej.

 

16/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że piasek wożony do posypywania ulic nie nadaje się do murowania.

 

17/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wywiezienie piasku z ulicy Pogodnej przy jego posesji, gdyż została zasypana studzienka.

 

18/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy w roku 2009 będzie remontowana i odkrzaczona droga Borysowszczyzna Werpol.

 

19/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – Droga Borysowszczyzna – Werpol będzie remontowana w ramach bieżącego utrzymania dróg. Odnośnie jej odkrzaczenia poinformował, iż jeśli w przyszłym roku będzie program w ramach, którego będzie można pozyskać pracowników droga zostanie odkrzaczona.

 

20/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – skoro nie zostały wykorzystane środki finansowe przewidziane na zamykanie wysypisk śmieci wnioskował o zakończenie zamykania składowiska w Syczach i Zalesiu.

 

21/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wnioskował o zaprzestanie wykonywania prac związanych z likwidacja wysypisk śmieci, gdyż w dalszym ciągu mieszkańcy wywożą śmieci na teren składowiska.

 

            Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Radnego Raczyńskiego dotyczący zakończenia prac związanych z likwidacją wysypisk śmieci w Zalesiu i Syczach do końca br roku.

 

            W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem Radnego Raczyńskiego głosowało 1 radny, 4 było przeciw, 5 wstrzymało się do głosu, w głosowaniu wzięło udział 10 radnych. Wobec powyższego wniosek nie został przyjęty.

 

22/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o przywiezienie piasku do posypywania drogi do wsi Moszczona Pańska /przy wyjeździe do drogi wojewódzkiej/.

 

23/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapoznał z pismem Pana Jarosława Terebuna dotyczącym wstrzymania sprzedaży drogi, która jest drogą dojazdową do jego działki. Następnie zapoznał z udzieloną odpowiedzią przez Wójta Gminy.

/Pismo Pana Terebuna i odpowiedź udzielona przez Wójta w załączeniu/ Zał. Nr 28.

 

Nastepnie zapoznał z pismem Komitetu Protestacyjnego Przeciw Lokalizacji Odpadów we wsi Dubiażyn.

/Pismo w załączeniu/ Zał. Nr 29.

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął obrady XIV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja.

 

            Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                                                  Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                                 Zenon Podbielski

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2009-01-09

Data modyfikacji: 2009-01-09

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2009-01-09