Uchwała nr XXVII/160/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 26 październik 2006r

Uchwała Nr XXVII/160/06

Rady Gminy Nurzec stacja

z dnia 25 października 2006 r.

        w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nurzec Stacja.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz.2008, z 2006 r. Nr 180, poz. 1495), art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust.1 i 41ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006  Nr 17, poz.128, Nr 146, poz. 1055), art. 16a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628; z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984, Nr 199, poz. 1671, z 2003r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 116, poz. 1208, Nr 191, poz. 1956, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 90, poz. 758, Nr 130, poz. 1087, Nr 175, poz. 1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siemiatyczach Rada Gminy Nurzec-Stacja postanawia, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się “Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nurzec Stacja” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Nurzec Stacja.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XVIII/91/97 Rady Gminy Nurzec Stacja z dnia 16 kwietnia 1997 r.  roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec Stacja.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

Przewodniczący Rady

Zenon Podbielski

                                                                                                                                                                       Załącznik Do uchwały Nr XXVII/160/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 25 października 2006 r.

Regulamin

utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec Stacja

Rozdział i

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec Stacjai, a w szczególności:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2) rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych;

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach;

5) inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

8) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1)  ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008);

2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mające realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku, przy czym:

a) na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych,

b) na terenach wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym, torowisk pojazdów szynowych oraz przystanków komunikacyjnych obowiązki uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, należą do przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,

c) na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów na takim chodniku, należą do zarządu drogi,

3) umowach – należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy, podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości;

4) indywidualnych kontach – należy przez to rozumieć prowadzony przez podmiot uprawniony rejestr umów z właścicielami nieruchomości, w którym na bieżąco odnotowywana jest masa wyselekcjonowanych i przekazanych podmiotowi uprawnionemu przez właścicieli nieruchomości odpadów;

5) górnych stawkach opłat – należy przez to rozumieć zgodnie z treścią art. 6 ust. 2. ustawy górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi, podmiotów uprawnionych, w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych;

6) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO) – należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628) i ogłoszony w Monitorze Polskim z 2003 r. Nr 11, poz. 159 z dnia 28 lutego 2003;

7) stawkach opłat – należy rozumieć przez to wysokość opłat uiszczanych przez właściciela lub najemcę/właściciela lokalu, nieruchomości podmiotowi uprawnionemu za odbiór odpadów komunalnych lub wywóz nieczystości płynnych ze zbiorników bezodpływowych. Stawka opłaty jest naliczana na każdą z osób faktycznie zamieszkujących nieruchomość; ustalenie faktu zamieszkania dokonywane jest w oparciu o ewidencję ludności, a gdy stan faktyczny lub deklarowany odbiega od jej zapisów, w oparciu o oświadczenia właścicieli weryfikowane wywiadem środowiskowym.

8) zniżkach w opłatach – należy przez to rozumieć, zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ustawy, zniżki, w stosunku do stawek opłat, udzielane w roku następnym, właścicielom nieruchomości za zarejestrowaną na indywidualnych kontach regularną selekcję odbieranych odpadów w roku poprzednim;

9) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

10) odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nieopakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz części z drewna odpadów wielkogabarytowych i budowlanych wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

11) odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

12) odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

13) odpadach budowlanych – rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

14) odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki. Zgodnie z zapisami KPGO, jednostkami wdrażającymi system gospodarki przeterminowanymi środkami farmaceutycznymi są gminy;

15) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

16) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

17) stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

18) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez Wójta Gminy Nurzec Stacja ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:

       a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

       b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

       c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

       d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,

19) zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi;

20) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące, budynki w zabudowie szeregowej;

21) chowie zwierząt – rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

22) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach niehodowlanych;

23) zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

24) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały.

Rozdział ii

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w Rozdziale III urządzenia, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nie uzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych. Koszty wykonania przyłącza, zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków ponosi właściciel nieruchomości. 

3) przyłączenie nieruchomości do nowo budowanej sieci kanalizacyjnej w trakcie jej realizacji;

4) w przypadku braku kanalizacji sanitarnej budowy szczelnych, uniemożliwiających przedostawanie się nieczystości na zewnątrz, zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości płynnych, bądź przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych;

5) prowadzenie w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:

a) odpady kuchenne i zielone:

- gromadzone w kompostowniach,

b) odpady opakowaniowe posegregowane na butelki typu PET, papier z tekturą, tekstylia, metale oraz szkło odbierane są:

- w zabudowie jednorodzinnej, w cyklu miesięcznym, w zabudowie wielorodzinnej na bieżąco w lokalnych punktach odbioru selektywnego,

c) odpady niebezpieczne od właściciel nieruchomości nie prowadzących działalności gospodarczej odbierane są:

- w punktach sprzedaży produktów tworzących odpady niebezpieczne,

d) odpady wielkogabarytowe i budowlane odbierane są:

- w zabudowie jednorodzinnej, na indywidualne zgłoszenie uprawnionemu podmiotowi,

- w zabudowie wielorodzinnej na zasadach określonych przez zarządcę,

e) odpady nieselekcjonowane odbierane są:

-  w zabudowie jednorodzinnej, minimum raz w miesiącu;

- w zabudowie wielorodzinnej –nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu,

6) usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;

7) usuwanie zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich w należytym stanie sanitarno - higienicznym;

8) utrzymanie we właściwym stanie drzew i krzewów oraz przycinanie gałęzi stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;

9) uprzątanie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości), i ułożenie w pryzmy w sposób nie powodujący zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów z bezwzględnym zakazem usuwania zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię;

10) podjęcie działań ograniczających śliskość chodnika (z wyłączeniem środków chemicznych), przy czym piasek i inne materiały użyte w celu likwidacji śliskości należy uprzątnąć niezwłocznie po ustaniu przyczyny ich zastosowania;

11) pryzmowanie śniegu przy krawędzi chodnika w sposób nie utrudniający ruchu pieszych;

12)  usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości;

13) oznaczenie nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablic informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd;

14) utrzymywanie rowów odwadniających w stanie drożności oraz regularne ich wykaszanie;

15) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;

16)  mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki nie zawierają substancji oleistych i toksycznych;

17) doraźne naprawy i regulacje samochodów poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się w sposób nie uciążliwy dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości;

18) umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu przeznaczonych (tablice, słupy ogłoszeniowe);

19) usunięcie przez komitety wyborcze, wywieszanych w okresach przedwyborczych, plakatów i ogłoszeń w terminie 30 dni po dniu wyborów;

20) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);

21)  stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów VII i VIII niniejszego Regulaminu;

2. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1) spalania odpadów na nieruchomości w sposób uciążliwy dla współmieszkańców oraz kategorycznie na pasach drogowych, chodnikach, placach zabaw, zieleńcach, itp.;

2) postoju pojazdów mechanicznych na drogach publicznych i placach, poza miejscami dozwolonymi z tym, że postój samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 t, ciągników siodłowych, ciągników balastowych, autobusów, traktorów, przyczep i naczep możliwy jest wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych;

3) wrzucania do pojemników na odpady komunalne gorącego żużlu, gruzu budowlanego, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, odpadów medycznych oraz śniegu i lodu;

4) spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych;

5) wrzucania do pojemników na odpady komunalne odpadów medycznych lub weterynaryjnych powstających w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych;

6) składowania w koszach na odpady ustawianych w pasach drogowych, na przystankach komunikacji publicznej oraz innych terenach użyteczności publicznej lub obok nich odpadów komunalnych przynoszonych z gospodarstw domowych, a także obiektów, w których prowadzi się działalność gospodarczą;

7) niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej, np. hydrantów, transformatorów, rozdzielni, linii energetycznych, telekomunikacyjnych, wiat przystanków, roślinności, deptania trawników oraz zieleńców;

8) umieszczania na pniach drzew afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.;

9) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

10) zakopywania odpadów oraz padłych  zwierząt;

11) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

12) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz wywozu odpadów przez właścicieli nieruchomości;

13) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów, materiałów budowlanych lub wraków pojazdów mechanicznych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086);

14) wywieszania ulotek reklamowych na ogrodzeniach posesji prywatnych bez zgody ich właścicieli”.

Rozdział iii

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

§ 3. 1.Rodzaje oraz pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości:

1) właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z uwzględnieniem wymienionych poniżej zasad. Worki na odpady opakowaniowe: butelki typu PET, papier i tektura, tekstylia, metale oraz szkło są właścicielom nieruchomości dostarczane przez podmiot uprawniony nieodpłatnie;

2) właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób aby nie dopuszczać do przepełnienia zbiornika; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych;

3) urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

a) kosze uliczne,

b) pojemniki na odpady, worki,

c) kontenery,

2. Minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) jeden szczelny worek foliowy na odpady komunalne o pojemności 120l – w przypadku gospodarstwa domowego do 2 osób;

2) jeden pojemnik na odpady komunalne o pojemności 120 l – w przypadku gospodarstwa domowego od 3 do 4 osób;

3) dwa pojemniki na odpady komunalne o pojemności 120 l – w przypadku gospodarstwa domowego od 5 do 8 osób;

4) trzy pojemniki na odpady komunalne o pojemności 120 l – w przypadku gospodarstwa domowego od 9 do 12 osób;

5) 20l na każdego mieszkańca – w przypadku gospodarstw domowych, w których zamieszkuje więcej niż 12 osób;

6) jeden szczelny worek foliowy na odpady o pojemności 120 l – w przypadku ogródków działkowych w okresie od 1 marca do 31 października;

7) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami publicznymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając cykl odbioru uzgodniony z podmiotem uprawnionym.

3. Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:

1) podmioty prowadzące handlową działalność gospodarczą oraz instytucje publiczne są zobowiązani wystawić kosze na ciągach pieszych przyległych do nieruchomości;

2) miejsca publiczne takie jak: ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki powinny być przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących te nieruchomości obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne;

4. Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z póź. zm.);

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego;

3) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia;

4) pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;

5) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania;

6) wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione, w terminie ustalonym z podmiotem uprawnionym, przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej;

7) wyselekcjonowane odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej.

5. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w sposób nastepujący:

1) odpady kuchenne ulegające biodegradacji:

a) po zgłoszeniu podmiotowi uprawnionemu i zapisaniu tego faktu w umowie, właściciel nieruchomości może składać je w przydomowym kompostowniku; w sytuacji gdy właściciel nie zadeklarował składania tych odpadów w przydomowym kompostowniku, zobowiązany jest wyposażyć nieruchomość w odrębny, przeznaczony do tego celu, kubła koloru brązowego i tam składać;

2) odpady opakowaniowe (łącznie) wraz z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami oraz odpady niebezpieczne:

a) składane są do worków, odrębnych na opakowania  (koloru czarnego) i odrębnych na odpady niebezpieczne (koloru czerwonego), dostarczonych przez podmiot uprawniony i przekazywane mu zgodnie z harmonogramem; Odpady niebezpieczne muszą być zbierane do worków w oryginalnych opakowaniach transportowych zabezpieczających środowisko i ludzi przed ich oddziaływaniem;

b) mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą także zwrócić je bezpłatnie do aptek, a zużyte baterie do sklepów, które dysponują odpowiednimi pojemnikami;

c) odpady budowlane i zielone są składane do kontenera dostarczonego na wniosek właściciela nieruchomości przez podmiot uprawniony i w nim odbierane.

Rozdział IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 4.  1. Obowiązki w zakresie podpisania umów:

1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych;

2) właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub, gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynie;

3) dokumentem upoważniającym do podpisania umowy z właścicielem nowowybudowanej nieruchomości przez podmiot upoważniony jest pozwolenie na użytkowanie obiektu lub zawiadomienie o zakończeniu budowy spełniające wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.);

2. Konsekwencje nierealizowania obowiązków:

1) wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej, wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby; w przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków Wójt Gminy wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968);

2) Wójt Gminy Nurzec Stacja dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat;

3)  w przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt. 1, Wójt Gminy Nurzec Stacja wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia; w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);

4)  dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres jednego roku;

5) w przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w terminie dwu tygodni od momentu stwierdzenia tego faktu i powiadomienia o tym gminy;

6)  w sytuacji gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia w terminie dwu tygodni, wykona to za niego gmina i obciąży kosztami.

§ 5. 1.Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, zgodnie z § 2 ust.1 pkt 5 niniejszego Regulaminu, z zastrzeżeniem pkt 2 niniejszego paragrafu;

2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię,

b) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy powinno odbywać się nie rzadziej niż raz na miesiąc,

c)  właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię terenu,

d) właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie,

e) organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§ 6. 1.Sposób pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od złożenia;

2) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;

3)  do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – samochodów asenizacyjnych; pojazdy, o których mowa wyżej, winny być myte codziennie;

4) do odbierania odpadów budowlanych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

5) do odbierania odpadów opakowaniowych: butelki typu PET, papier i tektura, tekstylia, metale oraz szkło, wielkogabarytowych oraz niebezpiecznych należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

6) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;

7) podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego.

 Rozdział V

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach

§ 7. 1.System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;

2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%;

3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%;

w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, będą to następujące ilości:

a) 38kg/osobę/rok w roku 2010,

b) 25 kg/osobę/rok w roku 2013,

c) 18 kg/osobę/rok w roku 2020,

4) Obowiązek ten zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.

Rozdział VI

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 8. 1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwianiu w instalacjach lub są przekazywane innym uprawnionym podmiotom do odzysku lub recyklingu.

2. Masa odpadów komunalnych, zbieranych w sposób selektywny przez właścicieli nieruchomości jest rejestrowana przez podmiot uprawniony, z którym mają oni podpisane umowy, na ich indywidualnych kontach.

2. Stawki opłat zawarte w umowach podpisanych z właścicielami nieruchomości przez podmiot uprawniony nie mogą być wyższe niż górne stawki opłat określone odrębną uchwałą.

3. Stawki opłat zawarte w umowach ulegają obniżce za regularną selekcję odbieranych odpadów w wysokości 15%, a w przypadku utworzenia kompostownika, w którym regularnie umieszczane będą odpady kuchenne i zielone i zgłoszeniu go Wójtowi Gminy Nurzec Stacja stawki ulegają dodatkowej obniże w wysokości 5%. Zniżka ta jest uwzględniana w rachunkach wystawianych właścicielowi nieruchomości w roku następnym.

4. Gmina, poprzez podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, które są obowiązane do selektywnego ich odbierania oraz do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe ograniczanie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

5. Gmina podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; w wymaganiach tych szczegółowo określa, w oparciu o niniejszy Regulamin, zasady selekcji odpadów przez właścicieli, zasady ich odbioru oraz dalszego postępowania z nimi przez przedsiębiorców.

6. Gmina, wydając zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, poprzez określenie szczegółowych zasad odbioru i postępowania, zobowiązuje przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie.

Rozdział VII

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 9. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do psów:

a) prowadzenie psa na uwięzi i w nałożonym kagańcu,

b) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,

c) uzyskanie zezwolenia Wójta Gminy Nurzec Stacja na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687),

d) umieszczenie, celem informacji dla osób wchodzących na posesję, informacji na bramach wejściowych, furtkach i innych do posesji o przebywaniu na jej terenie psa.

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór,

b) usuwania na bieżąco odchodów pozostawionych przez zwierzęta domowe,

c) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów–przewodników,

d) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk oraz tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy,

e) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,

f) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

g) postanowienia ust. 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

3. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi.

Rozdział VIII

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 10. 1.Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej są zobowiązani do:

1) zabezpieczenia przed opuszczeniem nieruchomości zwierząt gospodarskich utrzymywanych na terenie tej nieruchomości;

2) utrzymywania pomieszczeń przeznaczonych do chowu zwierząt gospodarskich
w odpowiednim stanie techniczno–sanitarnym;

3) składowania obornika na zewnątrz budynków gospodarskich jedynie w gnojowniku;

4) wyposażenia nieruchomości w szczelne zbiorniki na gnojowicę;

5) usuwania na bieżąco odchodów zwierząt gospodarskich znajdujących się poza obrębem nieruchomości;

6) utrzymywania zwierząt gospodarskich w sposób nie stwarzający uciążliwości takich jak hałas, odory itp. wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub na nieruchomościach sąsiednich;

7) nie zanieczyszczania posesji domów mieszkalnych, ulic i innych miejsc publicznych odchodami zwierząt, przeznaczoną dla zwierząt karmą lub ściółką, odpadkami lub innymi nieczystościami.

§ 11. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w budynkach wielorodzinnych.

§ 12. Zezwala się na utrzymywanie drobnych zwierząt gospodarskich w zabudowie jednorodzinnej z zapewnieniem właściwych warunków sanitarno-higienicznych.

§ 13. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.);

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona;

3) Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów § 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto:

a) przestrzegać przepisów sanitarno–epidemiologicznych,

b) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,

c) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony.

Rozdział IX

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 14. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.

§ 15. Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Wójt Gminy Nurzec Stacja w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie.

§ 16.  W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Nurzec Stacja, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

§ 17. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 18. 1.Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Nurzec Stacja.

2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny.

Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-11-03

Data modyfikacji: 2006-11-03

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-11-03