Uchwała Nr XXVI/152/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 31 sierpnia 2006r.
Uchwała Nr XXVI/152/06
Rady Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 31 sierpnia 2006 roku
w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, z 2006 r. Nr 17, poz. 128) oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487, Nr 180, poz. 1493) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Nurzec-Stacja.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Zenon Podbielski
Załącznik
Do uchwały Nr XXVI/152/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 31 sierpnia 2006 r.
GMINNA STRATEGIA
INTEGRACJI I POLITYKI
SPOŁECZNEJ NA LATA
2006-2013
Spis treści
Część I - Wprowadzenie
Część II - Diagnoza problemów społecznych
Rozdział I - Sytuacja demograficzna
Rozdział II - Pomoc społeczna
1. Zasoby i zadania OPS
2. Problemy bezrobocia
3. Bezdomność
4. Długotrwała choroba i niepełnosprawność
5. Profilaktyka zdrowia
Rozdział III - Zasoby mieszkaniowe
Rozdział IV - Edukacja publiczna
1. Posiadane zasoby
2. Wychowanie, dydaktyka, opieka
3. Współpraca z kuratorami.
4. Policja
Rozdział V - Instytucje i organizacje działające na rzecz integracji
i polityki społecznej
Rozdział VI - Kwestia uzależnień
1. Uzależnienia
2. Profilaktyka
3. Aktualny stan zasobów
Część III – Część Programowa
1. Misja
2. Cele strategiczne
3. Monitoring i wdrażanie
Część IV – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
1.Wstęp
2.Główne strategie i kierunki działania
3. Cele
4. Zadania programu
Część V - Analiza SWOT
Część VI - Źródła finansowania
Część VII - Podsumowanie
CZĘŚĆ I
WPROWADZENIE
Strategia Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych ma stanowić podstawę do realizacji względnie trwałych wzorów interwencji społecznych, podejmowanych w celu zmiany ( poprawy ) tych stanów rzeczy ( zjawisk ) występujących w obrębie danej społeczności, które oceniane są negatywnie. Dokument charakteryzuje w szczególności działania publicznych i prywatnych instytucji rozwiązujących kwestie społeczne, podejmowane dla poprawy warunków zaspokojenia potrzeb przez wybrane kategorie osób i rodzin .
Obowiązek opracowania Strategia Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych wynika wprost z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Różnorodność problemów społecznych występujących w gminie powoduje konieczność wzięcia pod uwagę także innych aktów prawnych, które mają istotny wpływ na opracowanie dokumentu i rozwiązywanie zadań społecznych w przyszłości.
Są to m.in. :
– ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001),
– ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
– ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.),
– ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej ( Dz. U. Nr 86 , poz. 732 ),
– ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485),
– ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U z 2005 r. Nr 180 poz. 1493).
Polityka społeczna oparta na określonych zasadach, normach i wartościach może być postrzegana jako przewodnik działania państwa i władz samorządowych różnych szczebli w celu:
· kształtowania warunków życia ludności oraz stosunków międzyludzkich, a także ogólnych warunków rozwoju;
· harmonizowania i godzenia rozbieżnych interesów różnych grup społecznych .
W polityce społecznej terminem „problemy społeczne” oznacza się wszelkiego rodzaju dolegliwości, zakłócenia, niedogodności występujące w życiu zbiorowym. Natomiast określeniem „kwestia społeczna” wyróżnia się wśród nich te, które:
- odznaczają się szczególną dolegliwością dla potencjału osobowego społeczeństwa;
- są następstwem niedostosowania sposobu, w jaki funkcjonuje społeczeństwo, do podstawowych potrzeb indywidualnych i zbiorowych;
- nie są możliwe do rozwiązania siłami pojedynczych grup ludzkich.
Mechanizmy powstawania problemów społecznych i kwestii społecznych :
- dezorganizacja społeczeństwa;
- gwałtowna zmiana społeczna;
- opóźnienia kulturowe;
- przemiany gospodarcze wyprzedzające przemiany w sposobie myślenia i działania;
- dysfunkcjonalność instytucji społecznych;
- nierówności społeczne, niesprawiedliwość społeczna;
- nieprzystosowanie do pełnienia określonych ról społecznych.
Perspektywa czasowa obowiązywania niniejszego dokumentu została skomunikowana z głównymi dokumentami strategicznymi wpływającymi na rozwiązywanie lokalnych problemów tj. Narodowym Planem Rozwoju oraz Strategią Polityki Społecznej wyznaczającymi działania i możliwość ubiegania się o środki zewnętrzne do 2013 roku
z EFS.
W sytuacji postępującego rozwarstwienia i ubożenia społeczeństwa Gminy Nurzec Stacja niezbędnym wydaje się być opracowanie „Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej na lata 2006-2013”. Celem strategii jest wypracowanie sprawnego i efektywnego programu pomocy, który umożliwi skuteczne rozwiązywanie problemów społecznych oraz będzie przeciwdziałał wykluczeniu społecznemu i marginalizacji.
Pierwszym etapem prac jest uporządkowanie wiedzy odnośnie polityki społecznej oraz infrastruktury - posiadanych zasobów, jak również ustalenie kluczowych, dominujących problemów z tego zakresu na terenie naszej gminy. Mówiąc krótko, zebranie informacji o uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych oraz określenie grup beneficjentów będących grupami priorytetowymi w podejmowanych działaniach. Część diagnostyczna stanowi punkt wyjścia do dalszych wskazań kierunków działania w zakresie polityki społecznej.
Praca nad strategią jest zadaniem długofalowym, ciągłym i otwartym, ze względu na zmieniającą się rzeczywistość społeczną. Opracowywany przez nas dokument stanowi jeden z etapów ciągłego procesu budowania i wdrażania systemu rozwiązywania problemów społecznych.
W rozwiązywaniu problemów społecznych Gminy Nurzec Stacja biorą udział jednostki samorządowe razem z organizacjami pozarządowymi, które są partnerami w realizacji działań z zakresu polityki społecznej
W ramach dalszych prac nad strategią będzie dokonywany monitoring i ewaluacja zadania.
Metoda budowania strategii została oparta o w pełni partnerski i podmiotowy udział wszystkich uczestników.
Zadaniem polityki społecznej jest z jednej strony kształtowanie zasad podziału, regulowanie instytucjonalnej struktury sfery społecznej, regulowanie systemów finansowo-ekonomicznych i ich funkcjonowania - inaczej mówiąc określanie sposobu wydawania publicznych pieniędzy, by efektywnie zaspokajać potrzeby jednostek i grup oraz rozwiązywać problemy społeczne. Strategia określa również beneficjentów korzystających z systemów wsparcia społecznego oraz zasady współuczestnictwa, partycypacji odbiorców świadczeń
i usług socjalnych.
Ciężar działalności związanej z realizowaniem polityki społecznej przenoszony jest obecnie - zgodnie z zasadą pomocniczości - na samorząd terytorialny różnych szczebli, organizacje społeczne i sektor prywatny oraz na podstawowe grupy społeczne tj. rodzinę, sąsiedztwo, najbliższe kręgi społeczne.
Istotną sprawą jest też pozyskiwanie środków finansowych z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Europejskiego Funduszu Społecznego na:
· przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu,
· przeciwdziałanie dyskryminacji,
· wyrównywanie szans.
Każda społeczność wypracowuje właściwe dla siebie systemy wsparcia uruchamiane w wypadku pojawienia się problemów społecznych lub wówczas, gdy jednostka lub grupa znajdzie się w trudnej sytuacji życiowej, której przezwyciężenie wykracza poza ich własne środki, możliwości i uprawnienia. Celem głównym władz samorządowych w tej sferze działań socjalnych jest zatem dbałość o to, by jednostki i rodziny (zwłaszcza żyjące
w trudnych warunkach) miały dostęp do systemu wsparcia społecznego i zasobów społecznych umożliwiających osiągnięcie potencjału koniecznego do samodzielnego funkcjonowania.
W systemie polityki społecznej pomoc społeczna „domyka” system zabezpieczenia społecznego i jest adresowana do kręgu osób lub grup szczególnego ryzyka, które znalazły się poniżej progu bezpieczeństwa socjalnego. Dominują w tym pakiecie działania doraźne, programy ratunkowe. Uruchamiane są także programy wspomagające i asekuracyjne systemu wsparcia społecznego, uruchamiane i realizowane zgodnie z zasadą pomocniczości.
Tym, co winno ożywiać społeczność i jej zasoby jest idea rzecznictwa ludzi
w potrzebie. Rzecznictwo to realizowane winno być w trzech głównych obszarach: ochrony standardu i jakości życia, kwestii związanych z opieką (zdrowotną, socjalną), ochrony prawa stanowienia o osobie (obrona praw społecznych, rzecznictwo prawne).Polityka społeczna powinna działać w zakresie rzecznictwa.
Opracowana strategia obejmuje diagnozę i wskazuje cele w zakresie polityki społecznej gminy, wykorzystując posiadane zasoby i środki finansowe lokalnego samorządu oraz środki finansowe pozyskiwane z Unii Europejskiej. Celem jest usuwanie negatywnych zjawisk społecznych, dążenie do wypracowania zasad równego dostępu do dóbr i usług socjalnych, a także integracja lokalnej społeczności. Ważne jest też tworzenie warunków przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu, marginalizacji i dyskryminacji.
Strategia jest dokumentem otwartym, podlegającym ewaluacji i monitoringowi. Dokument ten stanowi informację dla decydentów naszej gminy o występujących problemach społecznych oraz deficytach w tym zakresie. Winien umożliwić wybór priorytetów i właściwy podział środków budżetowych na realizację zadań z zakresu polityki społecznej.
Niniejsza strategia w założeniach jest dokumentem spójnym i zgodnym
z opracowanym wcześniej „Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec Stacja” na lata 2004-2007.
Integralną część strategii stanowi:
· Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Nurzec Stacja na rok 2006, który corocznie będzie opracowywany, a następnie uchwalany przez Radę Gminy
· Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną Gminy Nurzec Stacja na lata 2006-2013
CEL STRATEGICZNY:
ZINTEGROWANY I EFEKTYWNY SYSTEM ZAPOBIEGANIA
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH W OBSZARACH:
1. POMOC SPOŁECZNA,
2. EDUKACJA PUBLICZNA,
3. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOMANII
4. PROFILAKTYKA I OPIEKA NAD DZIECKIEM I RODZINĄ
WYŻEJ WYMIENIONE OBSZARY TWORZĄ SYSTEM STANOWIĄCY WSPARCIE RODZINY.
CZĘŚĆ II
DIAGNOZA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH.
ROZDZIAŁ I - SYTUACJA DEMOGRAFICZNA
Planując działania w zakresie polityki społecznej na szczeblu gminy należy wziąć pod uwagę trzy czynniki:
1. demografię
2. stopę bezrobocia
3. możliwości finansowe gminy.
Gmina Nurzec Stacja to gmina wiejska położona w województwie podlaskim, powiecie siemiatyckim. Siedziba gminy to Nurzec Stacja. Według danych z roku 2002, Gmina Nurzec Stacja ma obszar 214,96 km 2 , w tym: użytki rolne : 50%, użytki leśne: 43%. Gmina stanowi 14,73% powierzchni powiatu.
Miejscowości wchodzące w skład gminy to:
Anusin, Augustynka, Borysowszczyzna, Chanie – Chursy, Grabarka, Grabarka – Klasztor, Klukowicze, Klukowicze kolonia, Litwinowicze, Moszczona Pańska, Nurczyk, Nurczyk – Kolonia, Nurzec, Nurzec kolonia, Nurzec-Stacja, Piszczatka, Siemichocze, Sokóle, Stołbce, Sycze, Szumiłówka, Telatycze, Tymianka, Wakułowicze, Werpol, Wólka Nurzecka, Wyczółki , Zabłocie ,Zalesie , Żerczyce.
Sąsiednie gminy :
Czeremcha Osada, Mielnik, Milejczyce, Siemiatycze, Gmina sąsiaduje z Białorusią.
Zakłady pracy i instytucje działające na terenie gminy :
· Apteka w Nurcu Stacji ,
· Bank Spółdzielczy Hajnówka O/Nurzec Stacja,
· Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Nurcu Stacji,
· Gminny Ośrodek Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji,
· Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji ,
· Posterunek Policji w Nurcu Stacji ,
· Nadleśnictwo Nurzec ,
· Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Zespół Lekarski s.c. w Nurcu Stacji,
· Prywatna Piekarnia w Nurcu Stacji,
· PKP w Nurcu Stacji,
· Zakład Produkcyjny”Drewar” w Nurcu Stacji,
· Spółdzielnia Kółek Rolniczych w Nurcu Stacji,
· Szkoła Podstawowa w Nurcu Stacji,
· Przedszkole Gminne w Nurcu Stacji,
· Gimnazjum Gminne w Nurcu Stacji,
· Szkoła Podstawowa w Siemichoczach,
· Urząd Gminy w Nurcu Stacji,
· Urząd Pocztowy w Nurcu Stacji ,
· Sklepy Spożywczo Przemysłowe w Nurcu Stacji, Nurcu, Tymiance, Klukowiczach, Siemichocze, Syczach, Wólka Nurzecka, Zalesie, Żerczycach,
· na terenie gminy prowadzą działalność również prywatne podmioty gospodarcze .
Gminę Nurzec Stacja zamieszkuje 4 808 osób, w tym 2 415 kobiety tj. 50,2% (stan na dzień 31.05.2006r.).
Tabela nr 1
Zestawienie liczby ludności w latach 2002-2006 w Gminie Nurzec Stacja
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ludność Gminy Nurzec Stacja stan na 31.05.2006 |
||||
|
|
2002r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
05.2006 r. |
|
|
gmina |
gmina |
gmina |
gmina |
gmina |
1. |
Ludność |
5 112 |
5 009 |
4 922 |
4 860 |
4 808 |
2. |
w tym kobiety |
2 544 |
2 504 |
2 459 |
2 427 |
2 415 |
Powyższe zestawienie ukazuje, iż w latach 2002-2006 nastąpił stopniowy spadek liczby ludności Gminy Nurzec Stacja. Liczba mieszkańców zmalała o ok. 6 %.
Do głównych czynników kształtujących liczbę ludności należą zgony oraz malejący przyrost naturalny i migracje.
Dane dotyczące tych zagadnień zestawiono w tabeli nr 2 poniżej.
Tabela nr 2
Gmina Nurzec Stacja |
|||||
Rok |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
|
gmina |
gmina |
gmina |
gmina |
gmina |
Urodzenia |
37 |
36 |
31 |
34 |
10 |
Zgony |
76 |
108 |
73 |
77 |
39 |
Przyrost naturalny |
- 39 |
- 72 |
- 42 |
- 43 |
-29 |
Napływ ludności |
37 |
33 |
21 |
26 |
9 |
Odpływ ludności |
53 |
61 |
69 |
54 |
32 |
Jak wynika z powyższego zestawienia, począwszy od 2002 r. występuje ujemny przyrost naturalny. W analizowanych latach saldo migracji było również ujemne.
Tabela nr 3
Liczba mieszkańców w odpowiednich grupach wiekowych
Grupy wiekowe |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
0-3 |
169 |
154 |
147 |
131 |
4-6 |
149 |
146 |
135 |
132 |
7-12 |
384 |
369 |
337 |
326 |
13-15 |
219 |
2-7 |
206 |
197 |
16-18 |
214 |
216 |
219 |
215 |
w wieku produkcyjnym |
2 704 |
2 672 |
2 647 |
2 640 |
w tym kobiety |
1 176 |
1 169 |
1 157 |
1 157 |
w wieku poprodukcyjnym |
1 273 |
1 245 |
1 231 |
1 219 |
w tym kobiety |
816 |
808 |
799 |
795 |
Razem |
5 112 |
5 009 |
4 922 |
4 860 |
Zauważalna jest stała liczba osób w wieku poprodukcyjnym, co przedstawia tabela nr 3. Występuje zdecydowana przewaga kobiet, które w większości są osobami samotnymi. W/w stają się klientami pomocy społecznej z potrzebami określonych form świadczeń jakimi są usługi opiekuńcze. Rodzi się tu wniosek o potrzebie systematycznego rozwoju i wzrostu tej formy pomocy poprzez zwiększenie ilości usług świadczonych przez profesjonalistów, wspomaganych wolontariatem.
Z demograficznego punktu widzenia zmiany struktury wiekowej ludności należy ocenić za niekorzystne chodzi tu o ujemny przyrost naturalny ludności, starzenie się społeczeństwa oraz duża migracja ze względu na wysokie bezrobocie , które zmusza mieszkańców gminy do zmiany miejsca zamieszkania w poszukiwaniu pracy .
WNIOSKI.
Na podstawie powyższych danych można skonstruować następujące wnioski:
1. należy dążyć do wzrostu ilości miejsc pracy poprzez wspieranie małej przedsiębiorczości i pozyskiwanie inwestorów,
2. niezbędny jest systematyczny rozwój i wzrost ilości usług opiekuńczych poprzez rozszerzenie usług świadczonych przez profesjonalistów wspomaganych wolontariatem,
3. inicjowanie działalności społeczności lokalnej, w tym działalności grup samopomocowych,
ROZDZIAŁ II - POMOC SPOŁECZNA
1. Zasoby i zadania GOPS.
Cel strategiczny - zintegrowany system pomocy społecznej zapewniający profilaktykę i pomoc społeczną jednostce oraz niewydolnym środowiskom.
Na podstawie diagnozy oraz analiz problemów społecznych dotykających klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji określono te problemy, których rozwiązanie jest priorytetowe i wymaga skoncentrowanych, planowych i kierunkowych działań zmierzających do ich wyeliminowania.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji jest jednostką organizacyjną Gminy Nurzec Stacja , powołany Uchwałą Gminnej Rady Narodowej Nr X-50/90 Gminy Nurzec Stacja z dnia 20.04.1990 r. realizującą zadania administracji rządowej i samorządowej z zakresu polityki społecznej.
Do zadań Ośrodka w zakresie pomocy społecznej należy w szczególności:
1. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej w Nurcu Stacji;
2. analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
3. przyznawanie i wypłacanie przewidzianych prawem świadczeń;
4. pobudzenie społecznej aktywności w zaspokojeniu niezbędnych potrzeb życiowych osób
i rodzin;
5. praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa, skierowana na pomoc osobom
i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi;
6. współpraca i współdziałanie z organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy społecznej.
Zadania Ośrodka Pomocy Społecznej realizowane są poprzez:
· pracowników socjalnych
· porady radcy prawnego, psychologa, pedagoga,
· usługi opiekuńcze ,
Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z 12 marca 2004r. (tekst jednolity Dz.U.
z 2004r. Nr 64 poz. 593 - z późniejszymi zmianami) celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka, jak również zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości i uprawnienia.
Prowadzone w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej analizy i obserwacje wskazują konieczność rozwiązywania problemów społecznych dotykających mieszkańców Nurca Stacji , nie tylko klientów Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, w sposób planowy i skoordynowany.
Społeczeństwo naszej Gminy, tak jak w całym kraju, podlega rozmaitym nieprawidłowościom, zaburzeniom i załamaniom. Zjawiska tego rodzaju nasilają się zwłaszcza w okresie gwałtownych zmian społecznych, przemian czy transformacji ustrojowych i gospodarczych.
Finansowanie i realizację świadczeń GOPS w Nurcu Stacji w poszczególnych latach przedstawia tabela nr 4. Można zauważyć wyraźne zmniejszenie nakładów finansowych na świadczenia pomocy społecznej. Z chwilą wejścia w życie ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. część zadań zostało przekazane do działu świadczeń rodzinnych oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych .
Tabela nr 4
Budżet GOPS w latach 2002-2005
Lp |
Budżet |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
1. |
Ogółem |
423 070 |
402 645 |
124 869 |
105 520 |
2. |
Zadania zlecone |
388 000 |
372 486 |
95 031 |
72 000 |
3. |
Zadania własne |
35 070 |
30 159 |
29 838 |
33 520 |
Tabela nr 5
Środki finansowe na zasiłki okresowe w latach 2002-2006 (z budżetu wojewody)
Rok |
Środki finansowe na zasiłki okresowe ( w zł ) |
Ilość rodzin |
2002 |
58 577 |
66 |
2003 |
82 607 |
107 |
2004 |
98 314 |
102 |
2005 |
115 700 |
104 |
06.2006 |
82 392 |
96 |
Tabela nr 6
Analiza finansowa wydatków na świadczenia z zadań własnych gminy w okresie 5 lat
Rok |
Środki finansowe przeznaczone na zadania własne gminy ( zasiłki celowe w zł) |
Dożywianie dzieci ( w zł ) |
liczba osób, którym przyznano świadczenie |
2002 |
26 970 |
24 900 |
186 |
2003 |
22 059 |
26 100 |
183 |
2004 |
22 038 |
26 102 |
196 |
2005 |
25 720 |
26 000 |
216 |
06. 2006 |
12 450 |
14 340 |
191 |
Tabela nr 7
Świadczenia niematerialne realizowane przez GOPS w Nurcu Stacji
Lp |
Świadczenia niematerialne |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
1. |
Porady prawne |
96 |
81 |
77 |
105 |
56 |
2. |
Porady psychologa |
15 |
21 |
27 |
36 |
12 |
3. |
Praca socjalna |
117 |
126 |
126 |
126 |
126 |
W Urzędzie Gminy Nurzec Stacja jest zatrudniony radca prawny , który raz w tygodniu w
wybrany dzień udziela nieodpłatnie porad prawnych mieszkańcom gminy . Z porad psychologa korzystają dzieci oraz ich rodzice w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Siemiatyczach . Najczęstszymi powodami udzielania pomocy przez pracowników poradni były
sprawy wychowawcze ( zaburzenia społeczno-emocjonalne ) oraz trudności w nauce .
Osoby korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są objęci pracą socjalną polegającą na
poradnictwie dotyczącym możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez
właściwe instytucje państwowe , samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w
uzyskiwaniu pomocy .
Tabela nr 8
Liczba rodzin korzystających z różnego rodzaju świadczeń oraz pomocy niematerialnej.
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
Liczba rodzin |
Liczba rodzin |
Liczba rodzin |
Liczba rodzin |
Rodziny ogółem |
384 |
380 |
365 |
351 |
Rodziny z dziećmi ogółem |
267 |
296 |
307 |
285 |
Rodziny niepełne ogółem |
25 |
25 |
33 |
32 |
Rodziny emerytów i rencistów ogółem |
14 |
14 |
12 |
34 |
Tabela nr 9
Typy rodzin objętych pomocą społeczną w roku 2005 .
|
WYSZCZEGÓLNIENIE |
LICZBA RODZIN |
LICZBA OSÓB W RODZINACH |
RODZINY OGÓŁEM |
325 |
1 223 |
|
|
o liczbie osób 1 |
41 |
41 |
|
2 |
41 |
82 |
|
3 |
51 |
153 |
|
4 |
61 |
244 |
|
5 |
50 |
250 |
|
6 i więcej |
81 |
453 |
w tym |
rodziny z dziećmi (ogółem ) |
267 |
978 |
|
o liczbie dzieci 1 |
25 |
75 |
|
2 |
31 |
93 |
|
3 |
43 |
179 |
|
4 |
37 |
148 |
|
5 |
50 |
199 |
|
6 |
51 |
180 |
|
7 i więcej |
30 |
104 |
RODZINY NIEPEŁNE OGÓŁEM |
29 |
110 |
|
|
o liczbie dzieci 1 |
12 |
29 |
|
2 |
7 |
21 |
|
3 |
3 |
12 |
|
4 i więcej |
7 |
48 |
RODZINY EMERYTÓW I RENCISTÓW OGÓŁEM |
29 |
135 |
|
|
o liczbie osób 1 |
4 |
4 |
|
2 |
3 |
6 |
|
3 |
5 |
15 |
|
4 i więcej |
17 |
110 |
Dane Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji .
Analizując strukturę rodzin korzystających z pomocy społecznej dochodzimy do wniosku że są to przedewszystkim rodziny wielodzietne z trzema i więcej dzieci . Ta grupa rodzin to podstawowi beneficjenci pomocy społecznej .
Tabela nr 10
Struktura podopiecznych korzystających z pomocy finansowej ze względu na dysfunkcję
w rodzinie
lp |
Dysfunkcja w rodzinie |
Liczba środowisk |
||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
06.2006 |
1. |
Bezrobocie |
109 |
107 |
130 |
179 |
161 |
2. |
Długotrwała choroba |
23 |
25 |
29 |
27 |
24 |
3. |
Rodziny wielodzietne |
33 |
43 |
47 |
45 |
44 |
4. |
Rodziny niepełne |
25 |
43 |
42 |
34 |
31 |
5. |
Niepełnosprawność |
60 |
61 |
63 |
58 |
49 |
6. |
Alkoholizm i narkomania |
14 |
14 |
21 |
22 |
16 |
Zasadniczą przyczyną, z którą mieszkańcy gminy zwracają się o pomoc z systemu pomocy
społecznej jest bezrobocie . W miarę przedłużania się okresu pozostawania bez pracy problemy te narastają i rodzą kolejne, tj. : ubóstwo, alkoholizm, bezradność życiową oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Kolejnym powodem przyznawania pomocy jest niepełnosprawność .
Tabela nr 11
Usługi opiekuńcze
Lp |
Usługi opiekuńcze |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
06.2006 |
1. |
Liczba świadczeniobiorców |
9 |
8 |
9 |
9 |
10 |
2. |
Poniesione koszty |
38 846 |
39 841 |
40 131 |
42 701 |
24 470 |
Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona , przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zleconą przez lekarza, pielęgnacją oraz w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Społeczeństwo naszej gminy z każdym rokiem starzeje się i zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze wzrasta .
Z analiz społecznych wynika, że grupy, które najbardziej potrzebują wielopłaszczyznowego wsparcia to rodziny z dziećmi. Dzieci i młodzież winny być objęte szeroką pomocą.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji z roku na rok odnotowuje coraz większą liczbę klientów, zwracających się o różnego rodzaju świadczenia.
Świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne
W dniu 1 maja 2004 roku weszła w życie ustawa z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych.
Ustawa przewiduje podział świadczeń rodzinnych na dwie grupy. Do pierwszej należy zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego, a do drugiej świadczenia opiekuńcze : zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne.
Zasiłek rodzinny ma charakter powszechnego świadczenia socjalnego, kierowanego do wszystkich rodzin osiągających określony dochód i wychowujących dzieci; natomiast świadczenie opiekuńcze są ściśle związane z niepełnosprawnością.
W dniu 22 kwietnia 2005 roku weszła w życie ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. Ustawa określa zasady postępowania wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego na postawie tytułu wykonawczego, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest bezskuteczna oraz przyznawania zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego, którego egzekucja jest bezskuteczna.
tabela nr 12
Ilość osób korzystających ze świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych
w 2006 roku.
L/p |
Wyszczególnienie |
Liczba dzieci |
1 |
Zasiłki rodzinne |
760 |
2 |
Dodatki do zasiłków rodzinnych : |
|
|
z tytułu : - urodzenia dziecka |
20 |
|
- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego |
6 |
|
- samotnego wychowywania dziecka |
34 |
|
- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego |
26 |
|
- rozpoczęcie roku szkolnego |
550 |
|
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania |
170 |
|
- wielodzietność |
163 |
3. |
Zasiłki pielęgnacyjne |
74 |
4. |
Świadczenia pielęgnacyjne |
9 |
5. |
Zaliczka alimentacyjna |
40 |
Roczny budżet na powyższe świadczenia to ok. 1 200 000 zł.
2. Problemy bezrobocia
Powiat siemiatycki, w tym Gmina Nurzec Stacja charakteryzuje się znacznie wyższą od wojewódzkiej stopą bezrobocia, co obrazuje tabela nr 12. Powiatowy Urząd Pracy nie dysponuje danymi odnośnie stopy bezrobocia w Gminie Nurzec Stacja. Na systematyczny wzrost liczby bezrobotnych na naszym terenie ma wpływ likwidacja zakładów pracy.
Tabela nr 13
Stopa bezrobocia .
Lp. |
Wyszczególnienie |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
1. |
Powiat siemiatycki |
15,1 |
14,4 / 16,9 |
16,1 |
15,5 |
2. |
Woj. podlaskie |
7,6 |
7,0 / 9,2 |
9,6 |
9,8 |
Dominującym problemem rodzin zwracających się o pomoc do GOPS
w Nurcu Stacji jest bezrobocie.
Bezrobocie powoduje niewydolność rodzin, które oczekują wsparcia finansowego oraz działań w ramach pracy socjalnej.
Tabela Nr 13
Zjawisko oraz dynamikę wzrostu bezrobocia obrazuje poniższa tabela .
|
Liczba bezrobotnych stan na dzień 31 grudnia |
||||
Rok |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
Gmina Nurzec Stacja |
281 |
271 |
270 |
303 |
305 |
w tym bez prawa do zasiłku |
234 |
250 |
237 |
279 |
286 |
Bezsprzecznie klientami pomocy społecznej są osoby bezrobotne pozostające bez prawa do zasiłku. Grupa ta systematycznie rośnie. Są to osoby bardzo zubożałe,
z niezaspokojonymi podstawowymi potrzebami. W grupie tej występuje bardzo niepokojące zjawisko pozostawania bez pracy powyżej 12 miesięcy a nawet powyżej 24 miesięcy, co powoduje trwałe zmiany w rodzinie i rodzi patologie. Jest to szczególnie trudna grupa klientów dla pracowników ośrodka, ponieważ osoby te utraciły nadzieję na znalezienie pracy i pogodziły się ze swoją sytuacją. Są to środowiska roszczeniowe, uzależnione od pomocy społecznej.
Tabela nr 14
Okresy pozostawania bez zatrudnienia
lp |
Czas pozostawania bez zatrudnienia |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
1. |
do 12 m-cy |
156 |
128 |
114 |
162 |
2. |
od 12 m-cy do 24 m-cy |
51 |
56 |
58 |
33 |
3. |
więcej niż 24 m-ce |
74 |
87 |
98 |
108 |
Oprócz wsparcia finansowego dla tej grupy bezrobotnych ważne jest podjęcie działań celem aktywizacji zawodowej - możliwość powrotu na rynek pracy. Jedyną szansą
w tym przypadku jest zorganizowanie nowej formy zatrudnienia, polegającej na reintegracji zawodowej, społecznej i przeciwdziałającej marginalizacji. Umożliwia to ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z dnia 14.07.2003r. Nr 122 poz.1143) oraz pozyskanie środków finansowych z funduszy Unii Europejskiej.
Tabela nr 15
Lp. |
Grupa wiekowa |
Bezrobotni według wieku w Gminie Nurzec Stacja |
|
|
||||||||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
002003 |
|
||||||
|
|
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
|
||
1. |
15-17 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||
2. |
18-24 lata |
71 |
25,3 |
59 |
21,8 |
72 |
26,7 |
77 |
25,4 |
73 |
23,5 |
|
||
3. |
25-34 lata |
80 |
28,5 |
75 |
27,7 |
62 |
22,9 |
71 |
23,4 |
79 |
25,5 |
|
||
4. |
35-44 lata |
66 |
23,5 |
70 |
25,8 |
61 |
22,6 |
62 |
20,5 |
59 |
19,4 |
|
||
5. |
45-54 lata |
54 |
19,2 |
56 |
20,7 |
62 |
22,3 |
78 |
25,7 |
78 |
25,6 |
|
||
6. |
55-59 lat |
9 |
3,2 |
9 |
3,3 |
11 |
4,1 |
10 |
3,3 |
11 |
3,6 |
|
||
7. |
60i więcej |
1 |
0,3 |
2 |
0,7 |
2 |
0,8 |
5 |
1,7 |
5 |
1,6 |
|
||
8 |
Razem |
281 |
100,0 |
271 |
100,0 |
270 |
100,0 |
303 |
100,0 |
305 |
100,0 |
|
||
Z analizy powyższego zestawienia wynika, że bardzo liczną grupą pozostającą bez zatrudnienia są ludzie młodzi. Mogą nasunąć się wnioski, że niewłaściwe są kierunki kształcenia a rynek pracy nie daję szans i możliwości podjęcia pracy przez ludzi młodych.
Następną grupą, którą „dyskryminuje i odrzuca” rynek pracy są bezrobotni
w przedziale wiekowym 45-54 lata. W większości są to długotrwali klienci GOPS. Praca socjalna z powyższymi osobami jest niezwykle trudna, gdyż obniżona samoocena, apatia i wzrost bezradności powodują trudne do przezwyciężenia bariery w kontaktach interpersonalnych.
Tabela nr 16
Podział bezrobotnych według wykształcenia.
Lp |
Wykształcenie |
Struktura bezrobotnych według wykształceniaw Gminie Nurzec Stacja |
|||||||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
|||||
|
|
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
1. |
Podstawowe |
107 |
38,1 |
112 |
41,3 |
104 |
38,5 |
122 |
40,3 |
134 |
43,9 |
2. |
Zasadnicze |
99 |
35,2 |
94 |
34,7 |
87 |
32,2 |
92 |
30,4 |
84 |
27,5 |
3. |
Średnie ogólnokształcące |
10 |
3,6 |
7 |
2,6 |
9 |
3,3 |
11 |
3,6 |
11 |
3,6 |
4. |
Średnie zawodowe |
57 |
20,3 |
52 |
19,2 |
65 |
24,1 |
63 |
20,8 |
66 |
21,6 |
5. |
Wyższe |
8 |
2,8 |
6 |
2,2 |
5 |
1,9 |
15 |
4,9 |
10 |
3,4 |
6. |
Ogółem |
281 |
100,0 |
271 |
100,0 |
270 |
100,0 |
303 |
100,0 |
305 |
100,0 |
Niepokojąca jest również z roku na rok rosnąca liczba osób bezrobotnych
z wykształceniem średnim i wyższym.
WNIOSKI.
1. Należy ułatwiać warunki prowadzenia małych przedsiębiorstw - znieść bariery działania
i funkcjonowania firm, tak aby sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy,
2. inicjować działania skierowane na poszczególne grupy i indywidualne osoby - klientów GOPS - celem organizowania grup samopomocowych, praca socjalna z jednostką .
3. Bezdomność
Zjawisko bezdomności w naszej gminie nie jest zjawiskiem ilościowo istotnym.
Z analiz GOPS z lat ubiegłych wynika, że w okresie zimowym 1 osóba zgłosiła się do Ośrodka jako osoba bezdomna. Był to mężczyzna z problemem alkoholowym . Każdy zgłaszany przypadek załatwiany jest indywidualnie, osoby umieszczane zostają w schronisku lub noclegowni, a następnie w ramach pracy socjalnej podejmowane są kolejne niezbędne działania.
WNIOSKI
1. Zjawisko bezdomności nie wymaga podejmowania działań zmierzających do zorganizowania placówki stacjonarnej na terenie naszej gminy.
4. Długotrwała choroba i niepełnosprawność.
Niepełnosprawność jest zjawiskiem o komponentach medycznych i społecznych, powodowana chorobami czy dysfunkcjami ma wymierne konsekwencje funkcjonalne
i społeczne.
Istotą działań profesjonalnych służb społecznych jest udzielanie takiego wsparcia osobom lub rodzinom środowisk niepełnosprawnych, które umożliwi im samodzielną egzystencję, da szansę na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, aktywność społeczną, skuteczną realizację ról społecznych oraz poprawi jakość życia.
Z zestawień tabelarycznych obrazujących strukturę podopiecznych korzystających z pomocy finansowej ze względu na dysfunkcję w rodzinie wyraźnie widać, że począwszy od 2002 roku problem występowania w rodzinie długotrwałej choroby utrzymuje się na jednakowym poziomie (patrz tabela nr 10). Występowanie tej dysfunkcji powoduje, że rodzina nie jest w stanie przezwyciężyć we własnym zakresie istniejącej trudnej sytuacji. W związku z brakiem możliwości pracy zarobkowej, dużych kosztów leczenia i zakupu leków niezbędna jest pomoc finansowa ze strony ośrodka.
Gmina Nurzec Stacja liczy 4 808 mieszkańców (stan na dzień 31.05.2006r.).
Z informacji uzyskanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Białymstoku wynika, że ok. 730 osób z terenu Gminy Nurzec Stacja otrzymuje świadczenie emerytalno-rentowe, natomiast ze świadczeń wypłacanych przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddziału regionalnego w Białymstoku korzysta ok. 1350 osób .
W 2005r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji udzielił różnego rodzaju świadczeń z tytułu niepełnosprawności dla ok.50 środowisk - w rodzinach tych funkcjonuje około 186 osób, w tym około 63 osób niepełnosprawnych.
Dla środowiska osób niepełnosprawnych istotną pomocą są usługi. W 2005r. usługami opiekuńczymi na terenie gminy Nurzec Stacja objętych było 9 osób niepełnosprawnych. Korzystają z nich niepełnosprawni ze względu na wiek lub stan zdrowia. Celem usług jest zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych takich jak: przygotowywanie posiłków, organizowanie pomocy medycznej, sprzątanie, pranie, dokonywanie zakupów, regulowanie bieżących płatności i inne czynności.
Osoby niepełnosprawne korzystają również z Warsztatów Terapii Zajęciowej prowadzonych przez Zgromadzenie Sióstr Dzieciątka Jezus Dom Zakonny w Siemiatyczach . Placówka ta oferuje dożywianie, drobne usługi, zajęcia usprawniająco-ruchowe prowadzone przez rehabilitanta oraz organizuje spędzanie czasu wolnego. Z usług placówki korzysta 3 osoby z terenu naszej gminy.
5. Profilaktyka zdrowia.
Na terenie gminy Nurzec Stacja opiekę medyczną sprawuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Zespół Lekarski s.c. w Nurcu Stacji ul. Szkolna 5 .
Personel medyczny i liczbę pacjentów przedstawia tabela Nr 17.
l/p |
Wyszczególnienie |
Liczba pacjentów z terenu Gminy Nurzec Stacja
|
||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
1. |
Liczba pacjentów w tym : - dorośli, - dzieci |
4 302
4 429 873 |
4 300
3 427 873 |
4 280
3 417 863 |
4 150
3 126 813 |
4 076
3 287 789 |
2. |
Zatrudnienie: w tym : - lekarze rodzinni, - pielęgniarki |
6
2 4 |
6
2 4 |
6
2 4 |
6
2 4 |
6
2 4 |
W budynku NZOZ w Nurcu Stacji pracuje również lekarz stomatolog, zatrudniony przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.
ROZDZIAŁ III. ZASOBY MIESZKANIOWE.
Cel strategiczny
- zaspokojenie w pełni potrzeb mieszkaniowych najsłabszych grup społecznych.
Gmina Nurzec Stacja nie posiada mieszkań komunalnych.
Wybudowanie przez gminę mieszkań socjalnych w znacznym stopniu rozwiązałoby problem mieszkaniowy wielu rodzin najuboższych. Jednak zasadnym byłoby przejęcie przez gminę mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Warszawie po byłej Jednostce Wojskowej w Nurcu Stacji typu m3, których powierzchnia użytkowa nie przekroczyłaby 35 m2, wówczas rodziny stać byłoby na płacenie czynszu.
WNIOSKI:
1. należy rozwijać budownictwo komunalne lub socjalne, celem powiększenia zasobu mieszkaniowego gminy
ROZDZIAŁ IV
EDUKACJA PUBLICZNA
Cel strategiczny
- nowoczesny, sprawny system edukacji, zapewnia wszechstronny rozwój psychofizyczny dziecka.
1. Posiadane zasoby:
Wykaz uczniów uczęszczających do gminnych placówek oświatowych
Tabela nr 18
GIMNAZJUM PUBLICZNE w Nurcu Stacji
l/p |
Wyszczególnienie |
Liczba uczniów w poszczególnych klasach |
||||
|
lata: |
2002/2003 |
2003/2004 |
2004/2005 |
2005/2006 |
|
1. |
kl. I |
70 |
61 |
65 |
61 |
|
2. |
kl. II |
73 |
68 |
62 |
62 |
|
3. |
kl. III |
76 |
73 |
67 |
61 |
|
|
Razem: |
219 |
202 |
194 |
184 |
|
Tabela nr 19
SZKOŁA PODSTAWOWA w Nurcu Stacji
l/p |
Wyszczególnienie |
Liczba uczniów w poszczególnych klasach |
||||
|
lata: |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
|
kl. I |
56 |
41 |
30 |
30 |
31 |
|
kl. II |
40 |
54 |
40 |
29 |
29 |
|
kl. III |
51 |
40 |
54 |
38 |
28 |
|
kl. IV |
54 |
51 |
41 |
56 |
37 |
|
kl. V |
52 |
55 |
52 |
39 |
55 |
|
kl. VI |
62 |
50 |
53 |
52 |
38 |
|
Razem: |
315 |
291 |
270 |
244 |
218 |
Tabela nr 20
SZKOŁA PODSTAWOWA w Siemichoczach
l/p |
Wyszczególnienie |
Liczba uczniów w poszczególnych klasach |
||||
|
lata: |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
1. |
kl. I |
9 |
10 |
11 |
9 |
9 |
2. |
kl. II |
12 |
9 |
10 |
11 |
9 |
3. |
kl. III |
12 |
12 |
9 |
10 |
12 |
4. |
kl. IV |
11 |
12 |
12 |
9 |
10 |
5. |
kl. V |
14 |
10 |
12 |
12 |
10 |
6. |
kl. VI |
10 |
14 |
10 |
12 |
11 |
7. |
kl. O |
10 |
11 |
9 |
9 |
10 |
|
Razem: |
78 |
78 |
73 |
72 |
71 |
Tabela nr 21
Przedszkole Gminne w Nurcu Stacji
l/p |
Wyszczególnienie |
Liczba dzieci : |
||||
|
Lata : |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
05.2006 |
1. |
Klasa Przedszkolna |
20 |
26 |
28 |
21 |
19 |
2. |
Kl „O” |
39 |
31 |
27 |
35 |
34 |
|
Razem: |
59 |
57 |
55 |
56 |
53 |
Tabela nr 22
Dożywianie dzieci w szkołach i przedszkolu w Gminie Nurzec Stacja stan na maj 2006 r.
Szkoła |
GOPS |
Rodzice |
Sponsorzy
|
Szkoła Podstawowa w Nurcu Stacji kl.I-III |
33 |
49 |
30 |
Szkoła Podstawowa w Nurcu Stacji kl. IV-VI |
50 |
48 |
35 |
Szkoła Podstawowa w Siemichoczach |
42 |
31 |
29 |
Gimnazjum Publiczne w Nurcu Stacji |
77 |
48 |
36 |
Przedszkole Gminne w Nurtu Stacji |
17 |
33 |
18 |
razem |
219 |
161 |
148 |
Współpraca z Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie terapii.
W roku szkolnym 2005/2006 Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach:
1/. dokonała pełnej diagnozy (badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne) u 102 dzieci zgłoszonych przez rodziców z gminy Nurzec Stacja w celu wyjaśnienia przyczyn występujących trudności w nauce.
2/. Na terenie Poradni udzielono 36 porad dotyczących:
– właściwego sposobu komunikowania się w rodzinie,
– rozwiązywania problemów wychowawczych,
– przekazano wskazówki, ćwiczenia dotyczące stymulacji rozwoju umysłowego i społeczno-emocjonalnego,
– wyjaśniono znaczenie wydawanych przez poradnię dokumentów zwłaszcza opinii i orzeczeń.
3/. Odbyły się 2 spotkania pedagoga z rodzicami dzieci szkoły podstawowej na tematy :
- “Dysleksja”
- “Przyczyny występujących trudności w nauce czytania i pisania”
4/. Odbywały się także telefoniczne konsultacje z pedagogiem szkolnym dotyczące spraw uczniów. Udzielano nauczycielom wskazówek dotyczących pisania indywidualnych programów nauczania dla dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego.
2. Wychowanie, dydaktyka, opieka.
1. Placówki oświatowe zapewniają wysoki poziom kształcenia:
· kadra pedagogiczna systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zgodnie z potrzebami placówki,
· organ prowadzący wspiera działania nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,
· organ prowadzący stosuje adekwatny do osiągnięć zawodowych pracowników oświaty system motywacyjny.
2. Placówki oświatowe rozwijają uzdolnienia i zainteresowania dzieci poprzez:
· organizowanie kół zainteresowań, konkursów, olimpiad itp.
· działalność rekreacyjno-sportową,
· indywidualizację programów nauczania.
3. Placówki oświatowe zapewniają pomoc psychologiczno-pedagogiczną dzieciom
z zaburzeniami rozwojowymi:
· kadra pedagogiczna jest przygotowana do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
· indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego (indywidualne programy pracy),
· ścisła współpraca placówek ze środowiskiem rodzinnym dziecka i instytucjami wspomagającymi,
4. Placówki otaczają swoich wychowanków opieką:
· rozpoznają warunki materialne środowiska rodzinnego i organizują pomoc socjalno-bytową we współpracy z OPS, PCPR i organizacjami pozarządowymi (Caritas Polski i Włoski)
· organizują dożywianie i uruchamiają system stypendialny,
· organizują zajęcia świetlicowe ze szczególnym uwzględnieniem dzieci dojeżdżających i zaniedbanych środowiskowo.
5. Placówki oświatowe promują nowoczesny system wychowania w oparciu o uznawane normy i wartości etyczno-moralne:
· każda placówka rozpoznaje potrzeby środowiska i na ich podstawie opracowuje program wychowawczy i profilaktyczny,
· uwzględniają w swojej pracy międzynarodowe zapisy konwencji praw dziecka,
· w realizacji zadań wychowawczych placówki oświatowe korzystają z dziedzictwa kultury narodowej i światowej.
Wnioski:
Baza placówek oświatowych na terenie gminy powinna zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
1. Należy zapewnić placówkom oświatowym nowoczesne, zgodne z obowiązującymi standardami wyposażenie.
2. Należy rozbudować infrastrukturę oświatową (nowoczesną salę gimnastyczną, sale socjoterapeutyczne itp.).
3. Należy sukcesywne doposażyć placówki oświatowe w nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Placówki oświatowe w środowisku lokalnym.
1. Szkoły i przedszkola powinny stworzyć warunki do aktywnego uczestnictwa środowiska lokalnego w planowaniu działań dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczych.
2. Placówki oświatowe powinny promować swoje osiągnięcia poprzez aktywne uczestnictwo w życiu lokalnym i współpracę ze środkami masowego przekazu.
3. Placówki oświatowe powinny podjąć działania celem pozyskiwania środków służących wzbogacaniu oferty edukacyjnej.
3. Współpraca z kuratorem sądowym Sądu Rejonowego III Wydział Rodzinny i Nieletnich w Bielsku Podlaskim
Tabela nr 23
lp |
Wyszczególnienie |
2002r. |
2003r. |
2004r. |
2005r. |
05.2006r. |
1 |
Sprawy Alk (osoby uzależnione od alkoholu zobowiązane do leczenia odwykowego) |
- |
6 |
9 |
6 |
2 |
2 |
Sprawy Opm (osoby z ograniczoną władzą rodzicielską : przemoc w rodzinie, alkoholizm, niewydolność wychowawcza) liczba spraw liczba dzieci |
4 18 |
7 26 |
8 27 |
6 17 |
6 17 |
3. |
Sprawy Nw (nieletni, którzy popełnili czyny karalne) |
4 |
3 |
2 |
2 |
4 |
Instytucją współpracującą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji są kuratorzy zawodowi działający przy Sądzie Rejonowym w Bielsku Podlaskim III Wydział Rodzinny i Nieletnich. Z przedstawionej tabeli nr 22 wynika, że największą grupą wymagającą nadzoru kuratora są rodziny z problemem alkoholowym.
4. Policja
Kwestia przestępczości na terenie gminy Nurzec Stacja w 2005 roku:
Tabela nr 24
Lp. |
Kategorie czynu |
Ilość popełnionych czynów karalnych |
Ilość sprawców |
1 |
Kradzież cudzego mienia |
4 |
4 |
2 |
Rozboje i wymuszenia |
- |
- |
3 |
Zniszczenie mienia |
1 |
1 |
4 |
Przestępstwa drogowe |
- |
- |
5 |
Kradzież z włamaniem |
2 |
2 |
6 |
Bójka i pobicie |
1 |
3 |
7 |
Fałszerstwo |
- |
- |
8 |
Przemoc w rodzinie |
- |
- |
|
razem |
8 |
10 |
( dane Posterunku Policji w Nurcu Stacji za 2005 rok)
Przestępczość jest jednym ze zjawisk społecznych, które odciskają dotkliwie piętno na funkcjonowaniu lokalnej społeczności. Jest to margines życia społecznego. Z przeprowadzonej analizy stanu zagrożenia przestępczością na terenie gminy Nurzec Stacja w 2005 roku wynika, że najczęściej popełnionymi przestępstwami są kradzieże i rozboje.
ROZDZIAŁ V
INSTYTUCJE I ORGANIZACJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ INTEGRACJI I POLITYKI SPOŁECZNEJ NA TERENIE GMINY NURZEC STACJA.
1. Gminny Ośrodek Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji
Działalność Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w latach 2003-2006 przedstawia poniższa tabela
Tabela nr 25
Lp |
Lata |
Nazwa zadania |
Rodzina /osób/ |
Dzieci |
1. |
2003 2004 2005- |
Popołudnie gier integracyjnych i konkursów w czasie ferii i wakacji. |
- |
15 osób |
2. |
2003-2006 |
Festyn „ Majówka z Rodziną” |
100 |
200 |
3. |
2003-2004 |
Impreza plenerowa „Witajcie wakacje” |
50 |
200 |
4. |
2003-2004 |
Festyn „ Trzeźwość z muzyką folkową”- |
100 |
200 |
5. |
2003-2006 |
Zajęcia kółka żywego słowa |
|
20 |
6. |
2003-2006 |
Sylwester w plenerze |
200 |
50 |
7. |
2004 |
Dzień Babci i Dziadka |
16 |
12 |
8. |
2004-2005 |
Przegląd kolędniczy |
60 |
30 |
9. |
2004-2005 |
Wystawa Wielkanocna twórczości ludowej |
40 |
80 |
10 |
2003-2004 |
Sportowa Olimpiada Samorządowa |
50 |
100 |
11 |
2004-2005-2006 |
Impreza plenerowa „ Muzyczne lato w Nurcu” |
100 |
150 |
12. |
2003-2006 |
Spotkanie Mikołajkowe dla dzieci z rodzin objętych pomocą społ. |
12 |
60 |
13 . |
2003-2005 |
Spotkanie Opłatkowe dla osób samotnych |
60 |
- |
14. |
2004-2005 |
Praktyczne lekcje wykonywania palm pisanek,wikliniarstwo,ceramika |
- |
50 |
15. |
2005-2006 |
Impreza plenerowa „Dzień Nurca” |
800 |
200 |
16. |
2004-2006 |
Działalność młodzieżowej drużyny piłki nożnej LZS Husar |
100 |
25 |
Gminny Ośrodek Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji:
· integruje środowisko poprzez organizację imprez kulturalnych,
· oferuje dzieciom i młodzieży alternatywne formy spędzania czasu wolnego
· prowadzi działalność drużyny sportowej „HUSAR”.
Słabą stroną Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji jest nieodpowiednia baza lokalowa oraz niedostateczne wyposażenie w sprzęt.
Dużym problemem jest również jednoosobowa obsada personalna.
2. Zakon Sióstr Urszulanek „BETANIA”w Nurcu Stacji .
Pomoc udzielaną rodzinom przedstawia poniższa tabela
Tabela nr 26
Lp. |
Wyszczególnienie |
Liczba osób |
|||
2003 |
2004
|
2005
|
05.2006
|
||
1. |
Liczba rodzin objętych pomocą |
40 |
50 |
45 |
28 |
2. |
Rodzaj udzielonej pomocy: ( ilość – kg, szt.) - żywność - podręczniki szkolne - leki - opłata za energię elektryczną + opał - remont domów ( w okresie 2003-2006 około 10 rodzin) |
40 110 15 10
|
50 25 25 5 |
43 38 18 3 |
28 - 15 2 |
3. |
Liczba dzieci objętych pomocą |
180 |
187 |
230 |
- |
4. |
Rodzaj udzielonej pomocy: - dożywianie uczniów w szkole
- odzież - schronienie rodzin - kolonie letnie - inne : 1. pomoc studentom (abonamenty, internat-akademik) 2. szkolenie muzyczne
|
102x10m-cy 50 1 180
20
25 |
108x10m-cy 35 1 187
15
- |
108x10m-cy 28 - 230
18
-
|
83x10 m-cy 5 2 -
10
- |
Z analizy danych zawartych w tabeli nr 25 wynika, że z pomocy Zakonu Sióstr „Urszulanek” w Nurcu Stacji korzystają przede wszystkim rodziny oraz dzieci z rodzin, w których dochody są poniżej kryterium dochodowego zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Są to rodziny wielodzietne, bezrobotne, dotknięte problemem alkoholowym i bezradne w sprawach opiekuńczo – wychowawczych.
Innymi powodami przyznania pomocy jest długotrwała choroba i niepełnosprawność.
3. Caritas Parafialny przy Parafii Rzymskokatolickiej w Nurcu Stacji.
Pomoc udzielona rodzinom przedstawia poniższa tabela
Tabela nr 27
Lp. |
Wyszczególnienie |
Liczba osób |
|
2005 rok |
05.2006 rok |
||
1. |
Liczba rodzin objętych pomocą
|
120 |
109 |
2. |
Rodzaj udzielonej pomocy: ( ilość – kg, szt.) żywność : – makaron – mąka – mleko – ser żółty – ryż |
- 700 kg 960 l 200 kg 1200 kg |
480 kg 480 kg 960 l 284,2 kg - |
Caritas Parafialny w Nurcu Stacji w ramach programu „Dostarczanie żywności dla najuboższej ludności Unii Europejskiej 2005” rozprowadza artykuły żywnościowe dla rodzin z terenu gminy Nurzec Stacja. Listy osób uprawnionych zostały uzgodnione z Gminnym Ośrodkiem Pomocy w Nurcu Stacji. Artykuły żywnościowe zostały przekazane na rzecz Caritas przez Bank Żywności w ramach programu nieodpłatnie.
4. Prawosławny Dom Opieki „ELEOS” w Grabarce.
Instytucją świadczącą opiekę i pomoc całodobową osobom niepełnosprawnym, schorowanym znajdującym się bez opieki na terenie gminy Nurzec Stacja jest Prawosławny Dom Opieki „ELEOS” w Grabarce - Diecezji Warszawsko-Bielskiej. Dom podlega Ośrodkowi Miłosierdzia „Eleos” w Warszawie ul. Paryska 27.
– Prowadzony jest na podstawie działalności statutowej.
– Liczba miejsc – 30 (dla kobiet i mężczyzn).
– Kierownik Domu - Ojciec Ignacy
– Personel - 9 osób ( lekarz – 1 ; pielęgniarka- 1; kucharki – 2 ; sprzątaczki – 3; sekretarko-księgowa – 1; wychowawca-opiekun – 1)
– Obecnie w domu przebywa 17 pensjonariuszy.
ROZDZIAŁ VI – Kwestia uzależnień
1. UZALEŻNIENIA
Problemy wynikające z picia alkoholu i zażywania narkotyków stanowią obecnie jedną z poważniejszych kwestii społecznych. Zjawisko to ma istotny wpływ zarówno na poczucie bezpieczeństwa społecznego. Ilość osób uzależnionych od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych jest trudna do ustalenia.
Definiując problem alkoholizmu, przyjmuje się, że jest to całokształt problemów związanych z używaniem napojów alkoholowych. Rozumie się przez to zarówno upośledzenie decyzji dotyczących rozpoczynania picia alkoholu, jak i polegających na niemożności przerwania picia alkoholu. Problem alkoholizmu rozpatrywany jest w dwóch płaszczyznach:
· jako choroba alkoholowa (utrata kontroli picia, niemożność utrzymania się w abstynencji);
· jako zagadnienie spożycia napojów alkoholowych i akceptowanych przez społeczeństwo wzorów picia, co stwarza konieczność poszukiwania alkoholu.
Aby wyeliminować niekorzystny wpływ alkoholizmu na społeczeństwo gminy konieczne jest prowadzenie działań o charakterze profilaktycznym oraz różnych form promocji zdrowego stylu życia. Ważną rolę odgrywa w tym procesie uchwalany corocznie program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz podejmowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach przysługujących jej uprawnień działań.
Razem na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w 2005 r przeznaczono kwotę 46 581zł. Środki te stanowiły podstawę finansowania i realizacji gminnego programu.
2. PROFILAKTYKA
Efektem terapii uzależnienia od alkoholu winno być trwałe zatrzymanie spożywania alkoholu przez pacjenta, uzyskanie przez niego świadomości choroby alkoholowej,wglądu w jej mechanizmy,dzięki czemu może on w przyszłości nauczyć się unikania powrotu do picia. Ale,aby osoba uzależniona takie efekty osiągnęła musi wcześniej zostać zmotywowana do podjęcia terapii. I jest to jedno z zadań instruktora terapii uzależnień pracującego w punkcie konsultacyjnym ,który mieści sie przy GOPS w Nurcu Stacji.
W 2005 roku do instruktora terapii uzależnień zgłosiło sie ogółem 196 osób , w tym 46 to osoby uzależnione od alkoholu,z tego 6 osób przebywało na oddziale odwykowym , które zostały do niego zobowiązane przez sąd .Pozostałe osoby , które kontaktowały sie z instruktorem terapii uzależnień to współuzależnieni członkowie rodzin.
Zdaniem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - punkty konsultacyjne powinny być pomostem łączącym mieszkańców danego terenu , na którym nie ma profesjonalnej oferty terapeutycznej z zakładem lecznictwa odwykowego.
W ramach profilaktyki we wszystkich szkołach na terenie gminy Nurzec Stacja zostały przeprowadzone programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz nauczycieli i rodziców. W profesjonalnych programach profilaktycznych w 2005 roku uczestniczyło ok. 340 uczniów, 23 nauczycieli i 126 rodziców.
Prowadzone były również zajęcia edukacyjne z młodzieżą przez Komendę Powiatową Policji w Siemiatyczach oraz psycholog.
Od dnia 1.07.2006r. będzie utworzona Powiatowa Poradnia Leczenia Uzależnień Alkoholowych i Współuzależnień w Siemiatyczach ul. Szpitalna 8. Zadaniem poradni jest dostarczanie informacji o możliwości podejmowania profesjonalnej terapii ,motywowanie i kierowanie do leczenia odwykowego w szpitalu specjalistycznym.
WNIOSKI.
1. Aktywizowanie i wspieranie działań profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży, prowadzonych zarówno przez placówki samorządu gminnego, jak również przez organizacje pozarządowe z terenu gminy Nurzec Stacja - pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej na ten cel.
3. AKTUALNY STAN ZASOBÓW
W roku 2005 w Gminie Nurzec Stacja funkcjonowały 24 punkty sprzedaży napojów alkoholowych w tym 20 punktów z napojami przeznaczonymi do spożycia poza miejscem sprzedaży i 4 punkty do spożycia w miejscu sprzedaży.
Ustalony uchwałą Rady Gminy limit na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do18% alkoholu wynosi: 11 punktów przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i 2 punkty w miejscu sprzedaży, natomiast powyżej 18% alkoholu -3 punkty poza miejscem sprzedaży i 1 punkt w miejscu sprzedaży.
CZĘŚĆ III. CZĘŚĆ PROGRAMOWA
1. MISJA
NURZEC STACJA - GMINA ZMIERZAJĄCA KU STANDARDOM UNII EUROPEJSKIEJ.
W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ ZAPOBIEGANIE
I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH POPRZEZ ZINTEGROWANY I EFEKTYWNY SYSTEM.
CELEM STRATEGII INTEGRACJI POLITYKI SPOŁECZNEJ JEST ZINTEGROWANY, EFEKTYWNY I SPRAWNY SYSTEM ZAPOBIEGANIA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH - DZIAŁANIA WYZWALAJĄCE POTENCJAŁ TKWIĄCY W ŚRODOWISKU LOKALNYM I W LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI ORAZ SKOORDYNOWANE DZIAŁANIA ORGANIZACJI I INSTYTUCJI DZIAŁAJĄCYCH W OBSZARZE POLITYKI SPOŁECZNEJ.
2. CELE STRATEGICZNE
Pomoc społeczna - zintegrowany system pomocy społecznej zapewniający profilaktykę i pomoc społeczną jednostce oraz niewydolnym środowiskom poprzez:
· poprawę jakości życia mieszkańców
· poprawę zdrowia mieszkańców
· usamodzielnienie się wielu osób i rodzin
· integrację ze środowiskiem osób niepełnosprawnych i osób podlegających wykluczeniu społecznemu
· zwiększenie ilości środowisk objętych usługami opiekuńczymi świadczonymi przez profesjonalistów, wspomaganych wolontariatem - praca ciągła,
· wypracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi
· aktywizacja bezrobotnych
· wykreowanie postaw prowadzących do aktywizacji zawodowej
· likwidacja barier architektonicznych
· podejmowanie działań zmierzających do zmniejszenia zjawiska przemocy w rodzinie
· poprawa dostępu informacji
· zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie
· pozyskiwanie dodatkowych środków na realizację powyższych programów ze środków Unii Europejskiej.
Rynek pracy - przeciwdziałanie bezrobociu - działania zmierzające do organizowania nowych miejsc pracy poprzez:
· pozyskiwanie inwestorów i wspieranie małej przedsiębiorczości - praca ciągła, długofalowa,
· zorganizowaniu Centrum Integracji Społecznej i pozyskane na ten cel środków finansowych z Unii Europejskiej
· pobudzanie do aktywności w poszukiwaniu zatrudnienia.
Mieszkalnictwo - zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych najsłabszych grup społecznych naszej Gminy oraz znoszenie barier architektonicznych i urbanistycznych poprzez:
· przejęcie przez gminę mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
· niwelowanie barier architektonicznych i urbanistycznych w budynku Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, szkołach, Gminnym Ośrodku Upowszechniania Kultury
· wykonanie windy dostosowanej do wjazdu wózkiem inwalidzkim w budynku Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.
Edukacja publiczna - nowoczesny, sprawny system edukacji zapewniający wszechstronny rozwój osobowości realizowany przez:
· dostosowanie wychowania, dydaktyki i opieki do aktualnych potrzeb
i obowiązujących norm,
· modernizację bazy placówek oświatowych na terenie Gminy Nurzec Stacja umożliwiających osiągnięcie powyższych celów.
Uzależnienia - profilaktyka i rozwiązywanie problemów poprzez:
· wdrażanie reguł ograniczania dostępności do substancji psychoaktywnych,
· budowanie profesjonalnego zaplecza osobowego w problematyce profilaktyki uzależnień,
· tworzenie dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych warunków do trzeźwego
i zdrowego stylu życia,
· zwiększenie dostępności pomocy socjalnej, psychologicznej
i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży.
3. MONITORING I WDRAŻANIE.
Monitoring strategii jest obserwacją realizacji celów strategicznych i realizacji programów operacyjnych wynikających z następnych faz programowania rozwoju. Monitoring realizacji strategii umożliwia : obserwację stanu zaawansowania projektów rozwojowych; umożliwiających aktualną identyfikację problemów w ich realizacji; ocenę zaangażowania jednostek odpowiedzialnych za ich realizację; weryfikację zgodności założonych celów i efektywności wykorzystania przeznaczonych na ich realizację środków; kontrolę postępu prac związanych z realizacją działań.
Strategia rozwiązywania problemów społecznych jest dokumentem określającym cele i działania do roku 2013 w zakresie problematyki społecznej, wymagającym okresowej aktualizacji do zmian zachodzących w otoczeniu, jak i w samym społeczeństwie. Przygotowanie projektu dokumentu i jego przyjęcie przez Radę Gminy kończy pierwszy etap planowania. Długookresowy charakter planowania strategicznego w zakresie problematyki społecznej wymaga stałego śledzenia zmian prawnych, gospodarczych, politycznych, społecznych i ich uwzględniania w strategii.
Podstawą skutecznego wdrażania strategii jest system informacji o zjawiskach i procesach społeczno-gospodarczych zachodzących na terenie gminy. Inicjując działania mające na celu osiągnięcie wytyczonych w strategii celów, należy systematycznie gromadzić informację o efektach ich realizacji. Głównymi obszarami monitorowania i ewaluacji strategii są wyznaczone działania.
CZĘŚĆ IV. GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2006.
1. WSTĘP
Ustawa z dnia 26 października 1982r ( z późniejszymi zmianami) o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zobowiązuje Samorząd Gminny do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.
Zadania powyższe zawarte w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych powinny być dostosowane do wcześniej zdiagnozowanych własnych potrzeb, problemów i możliwości.
2.GŁÓWNE STRATEGIE I KIERUNKI DZIAŁANIA PROGRAMU
1. Współpraca merytoryczna i finansowa z innymi samorządami, instytucjami rządowymi
i organizacjami pozarządowymi.
2. Wdrażanie reguł ograniczania dostępności alkoholu.
3. Tworzenie dzieciom i młodzieży warunków do trzeźwego i zdrowego stylu życia.
4. Zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do programów edukacyjnych
i profilaktycznych promujących zdrowy styl życia oraz uczących umiejętności potrzebnych do życia bez alkoholu.
5. Konsekwentne egzekwowanie zakazu podawania i sprzedaży alkoholu nieletnim oraz reklamy napojów alkoholowych.
6. Zwiększenie dostępności pomocy socjalnej, psychologicznej i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
3.CELE
1. Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz działań w zakresie promocji zdrowia.
2. Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego (przemocy, zaniedbań).
3. Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
4. Promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
5. Zwiększanie dostępności usług terapeutyczno- edukacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin.
6. Uruchomienie świetlic socjoterapeutycznych przy szkołach.
4. ZADANIA PROGRAMU
4. 1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
a) sfinansowanie działalności Punktu Konsultacyjnego,
b) prowadzenie poradnictwa indywidualnego w zakresie pomocy udzielonej osobom uzależnionym od alkoholu,
c) prowadzenie pracy psychologicznej, motywującej do podjęcia leczenia odwykowego,
d) prowadzenie pracy edukacyjnej w zakresie poprawienia funkcjonowania społecznego i rodzinnego osób uzależnionych od alkoholu,
e) prowadzenie poradnictwa indywidualnego w zakresie pomocy udzielonej osobom uzależnionym od narkotyków,
f) prowadzenie szkoleń dla profesjonalistów zajmujących się młodzieżą i rodziną oraz rodziców w zakresie profilaktyki pierwszo- i drugorzędowej w temacie narkomanii,
g) pomoc psychologiczna i prawna rodzinie w kryzysie, w szczególności dotkniętej przemocą i uzależnieniami.
h) wspieranie działań rehabilitacyjnych dla osób pracujących nad trzeźwością w grupach edukacyjnych i samopomocowych na terenie Punktu Konsultacyjnego i innych miejsc spotkań tychże osób,
4. 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. Prowadzenie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
a) przyjmowanie zgłoszeń w przypadkach wystąpienia nadużywania alkoholu, powodującego rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich, zakłócanie spokoju i porządku publicznego,
b) prowadzenie rozmów motywująco- interwencyjnych
c) kierowanie ww. osób na badanie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
d) przygotowywanie dokumentacji i kierowanie wniosków do sądu o wszczęcie postępowania zmierzającego do nałożenia obowiązku leczenia odwykowego wobec osób, u których stwierdzono uzależnienie od alkoholu i inne symptomy określone w pkt. 1 a.
2. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
a) prowadzenie grup pomocy psychologicznej dla ofiar przemocy domowej,
b) udzielanie porad indywidualnych w sytuacjach kryzysu rodzinnego: socjalnych, prawnych, psychologicznych,
c) pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji (ofiarom przemocy domowej)
w załatwianiu spraw urzędowych,
3. Zorganizowanie zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, skupiającego specjalistów przygotowanych do skutecznego zajmowania się tą problematyką, który podejmował będzie zadania:
a) prowadzenie indywidualnych przypadków, związanych z przemocą w rodzinie,
b) zbieranie informacji o skali zjawiska w gminie,
c) wnioskowanie o podejmowanie nowych inicjatyw.
4. W ramach działalności edukacyjnej w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, opracowanie ulotki informującej o problemie oraz formach pomocy.
5. Wspieranie placówek oferujących pomoc dzieciom.
a) finansowanie świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, prowadzonej przez Ośrodek Pomocy Społecznej,
4.3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży .
a) Wspieranie inicjatyw kształtujących wśród młodzieży nawyki i umiejętności służące zdrowemu i trzeźwemu życiu we współpracy ze szkołami i organizacjami podejmującymi takie działania.
b) Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych dla uczniów i rodziców.
c) Organizowanie i finansowanie szkoleń dla nauczycieli i innych specjalistów zajmujących się profilaktyką uzależnień.
· w zakresie opracowywania programów profilaktyki uzależnień (w tym od narkotyków),
· umiejętności potrzebnych do pracy z młodzieżą, wzmacniających czynniki chroniące i eliminujących czynniki ryzyka.
d) Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomocy młodzieży w utrzymaniu abstynencji (na łamach prasy lokalnej i na spotkaniach z rodzicami).
.
4.4. Wspomaganie działalności Instytucji i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
a) Wspieranie finansowe Powiatowej Poradni Leczenia Uzależnień Alkoholowych
i Współuzależnień
CZĘŚĆ V. Analiza SWOT
MOCNE STRONY
1. Istnienie na terenie gminy organizacji pozarządowych niosących pomoc rodzinom najuboższym.
2. Szczegółowy i spójny program działania w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.
SŁABE STRONY
1. Ubożenie społeczeństwa.
2. Wysoki poziom długotrwałego bezrobocia
3. Narastający problem uzależnień wśród młodzieży i dorosłych.
4. Niewystarczający zasób mieszkań socjalnych i komunalnych.
SZANSE
1. Sprzyjające położenie geograficzne – komunikacja (PKP, PKS)
2. Wzrost poziomu wykształcenia społeczeństwa.
3. Możliwość pozyskiwanie środków finansowych z Unii Europejskiej.
ZAGROŻENIA
1. Pogłębiające się zróżnicowanie socjalne poszczególnych grup społecznych.
2. Pogłębiające się bezrobocie którego efektem jest narastające ubożenie społeczeństwa.
3. Pogłębiający się kryzys rodziny.
4. Niewystarczająca ilość środków finansowych w budżecie gminy na realizację zadań
z zakresu polityki społecznej.
5. Częste zmiany legislacyjne, uniemożliwiające podejmowanie długofalowych działań
z zakresu polityki społecznej.
CZĘŚĆ VI – ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
Zidentyfikowane cele i działania w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie Nurzec Stacja wymagają odpowiednich źródeł finansowania. Źródła te można podzielić na cztery grupy:
1) Pierwszą grupę stanowią środki finansowe pochodzące z budżetu gminy w zakresie finansowania zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej oraz w innych obszarach ujętych w strategii.
2) Środki pochodzące z budżetu państwa na zadania zlecone gminie przez administrację rządową.
3) Środki finansowe pochodzące ze źródeł organizacji pozarządowych. Pozyskiwaniem tych środków powinny się zająć organizacje pozarządowe funkcjonujące na terenie gminy.
4) Europejski Fundusz Społeczny (EFS) poprzez działania zapisane w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich oraz Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego.
CZĘŚĆ VII – PODSUMOWANIE
Opracowana strategia pozwoli uruchomić zasoby społeczności lokalnej na rzecz zaspokajania potrzeb i wywołania zmian służących poprawie skuteczności działania ludzi w sytuacjach kryzysowych grożących ubóstwem i bezradnością.
Pozwoli również decydentom podjąć decyzje, które w efekcie osłabią ryzyko marginalizacji i wykluczenia społecznego poszczególnych grup społecznych, pobudzą aktywność obywatelską na rzecz lokalnej społeczności.
W dużej części powodzenie zaplanowanych przedsięwzięć zależeć będzie od aktywności i zmobilizowania szerokiego spektrum osób, organizacji i instytucji, część jednak od efektywności polityki społecznej i gospodarczej prowadzonej przez rząd.
Rozwój zdolności do wykonywania stojących przed nami zadań jest również jednym z kluczowych czynników wpływających na skuteczność ubiegania się o zewnętrzne środki finansowe niezbędne do realizacji części zadań stawianych w dokumencie strategii.
Dalsze prace nad strategią będą dotyczyły procesu wdrażania, realizacji i monitorowania strategii. Etap ten obejmować będzie działania rozciągnięte w czasie.Metryka strony