uchwała nr XXII/133/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 8 luty 2006r.
UCHWAŁA Nr XXII/133/06
Rady Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 8 lutego 2006 r.
w sprawie załatwienia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, 1203) w związku z art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071, z 2001r. Nr 49, poz. 509, z 2002r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uznaje się skargę na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja za bezzasadną.
§ 2. Uzasadnienie stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Zenon Podbielski
Załącznik
do Uchwały Nr XXII/133/06
Rady Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 8 luty 2006 r.
Uzasadnienie
Stan faktyczny:
Radny Gminy Nurzec Stacja Pan Roman Wudarski złożył skargę do Wojewody Podlaskiego w dnu 29 grudnia 2005r. (data wpływu do Sekretariatu Dyrektora Generalnego) na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja.
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku, pismem z dnia 30 grudnia 2005 r. przekazał przedmiotową skargę do Rady Gminy Nurzec-Stacja /data wpływu do Kancelarii ogólnej Urzędu Gminy Nurzec-Stacja – 2 stycznia 2006 r./, do rozpatrzenia i załatwienia zgodnie z kompetencjami.
Przewodniczący Rady Gminy w dniu 11 stycznia 2006 roku zwrócił się z prośba do Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego przedstawienie wniosków na posiedzeniu Rady Gminy. Jednocześnie o terminie załatwienia sprawy został poinformowany skarżący.
Stan prawny:
Rada Gminy Nurzec-Stacja przy udzielaniu odpowiedzi wzięła pod uwagę następujące przepisy prawa:
1) przepisy powszechnie obowiązujące, tj.:
a) ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747, z póź. zm.),
b) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008),
c) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, z póź. zm.).
2) ustalenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja
Na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniach 17, 19, 20 i 27 stycznia 2006 r. przeprowadzono postępowanie wyjaśniające w wyniku, którego stwierdzono, że:
Po przeanalizowaniu w/w zapisów w umowie oraz dokumentów związanych z realizacją tej inwestycji Komisja uważa, że zapisy określone w § 2, 3 i 4 umowy świadczą o tym, iż jest to umowa cywilno-prawna, na podstawie której pobierane są opłaty za wykonanie przyłącza.
.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) -„Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci”.
Chcąc pomóc mieszkańcom naszej gminy, Zarząd Gminy a następnie Wójt opracował dokumentację techniczną, wybudował przykanaliki i studzienki na posesję każdego zainteresowanego mieszkańca, podpisując z nimi umowę cywilno-prawną na wykonanie przyłącza. Zdaniem Komisji nie było przymusu ze strony Urzędu Gminy w zakresie przyłączenia do kanalizacji jak i podpisania umowy.
Po przeanalizowaniu dokumentów i wysłuchaniu wyjaśnień złożonych przez Wójta i pracowników Urzędu Gminy, Komisja Rewizyjna nie zajęła jednoznacznego stanowiska w sprawie, czy Wójt Gminy Nurzec-Stacja naruszył prawo podpisując umowy na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego za odpłatnością.
W oparciu o powyższe, Rada Gminy Nurzec-Stacja zajmuje następujące stanowisko, które jest odpowiedzią na skargę.
Odpłatność za przyłącze jest zgodne z definicją przyłącza kanalizacyjnego w art.2 pkt 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.), gdzie stwierdza się, że jest to odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej, a zatem każdy zainteresowany był zobowiązany do zapłaty za koszt budowy przyłącza.
Powyższe zgodne jest także z art.5 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminie ( Dz.U. z 2005r.Nr 236,poz. 2008), który stanowi, że do obowiązków właścicieli nieruchomości należy przyłaczenie do istniejącej kanalizacji lub wyposażenie jej w odpowiednie zbiorniki, gdy budowa sieci nie jest uzasadniona. Nałożenie przez art.7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r.Nr 142,poz.1591z późn. zm.) i art. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie na gminę obowiązku budowy urządzeń kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków nie prowadzi do obowiązku budowy urządzenia, określonego wyżej na koszt własny gminy.W przemiotowej sprawie może być stosowane porównanie z wyroku z dnia 21 marca 2003 roku Sądu Najwyższegow sprawie o sygnaturze akt II CKN 1261/00, publikowanego LEX nr 78846, w którym stwierdzono brak prawa podmiotowego do roszczenia cywilnoprawnego o budowę przez gminę takiego urządzenia.
Wobec powyższego, Rada Gminy Nurzec-Stacja postanawia skargę uznać za bezzasadną.Metryka strony