PROTOKÓŁ Nr XXIII/06 z XXIII sesji Rady Gminy
Nurzec Stacja, dnia 17 marca 2006 r.
P R O T O K Ó Ł Nr XXIII/06
z XXIII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 17 marca 2006 roku.
Obrady XXIII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 1550.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 13 radnych.
Radni obecni:
1. Pan Jan Demianowicz - Chanie Chursy,
2. Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
3. Pan Piotr Jaszczuk - Żerczyce,
4. Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
5. Pan Zbigniew Kołtek - Nurzec Stacja,
6. Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
7. Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,
8. Pan Anatol Naumnik - Nurzec Stacja,
9 Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka,
10. Pan Zenon Podbielski - Nurzec Stacja,
11. Pan Jan Raczyński - Zalesie,
12. Pani Elżbieta Stępniak - Augustynka,
13. Pan Roman Wudarski - Nurzec Stacja.
Radni nieobecni usprawiedliwieni:
1. Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,
2. Pani Adela Halina Wrona - Nurzec Stacja.
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,
2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,
5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,
6. Sołtysi.
7. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom XXIII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.
Następnie poinformował, że do protokołu z XXII sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.
Uwagi i poprawki do protokołu z XXII sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.
Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Gminy
W wyniku jawnego głosowania protokół z XXII sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.
Do punktu 2-go
W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad .
Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – zgłosiła wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu 15 dotyczącego: Zatwierdzenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja, w związku z koniecznością dokonania zmian w przedstawionym projekcie regulaminu.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Pani Raisy Pachwicewicz – Wójt Gminy – w sprawie wycofania z porządku obrad punktu 15 Zatwierdzenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja.
W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie wycofania z porządku obrad punktu 15 Zatwierdzenie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 13 głosami, w obecności 13 radnych..
Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad po zmianie.
W wyniku jawnego glosowania porządek obrad XXIII sesji Rady Gminy wraz ze zmianą został przyjęty jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych. A brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XXII sesji Rady Gminy.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
5. Przyjęcie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r.
6. Przyjęcie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja.
7. Przyjęcie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok.
8. Wprowadzenie zmian do Statutu Gminy Nurzec-Stacja.
9. Projekt uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec- Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi.
10. Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja.
11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja.
12. Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r.
13. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości.
14. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec-Stacja nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa – Nadleśnictwa Nurzec.
15. Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.
16. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
17. Sprawy różne i wolne wnioski.
Do punktu 3-go
Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt. Nadmieniła, że po złożeniu informacji z realizacji uchwał złożono wniosek o dofinansowanie do budowy chodnika przy ul. Okrężnej. Mamy również informację, że nasz wniosek w sprawie dofinansowania do budowy wodociągów nie został zakwalifikowany do dofinansowania.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy inwestycja w zakresie budowy wodociągów nie będą realizowane w 2006 roku ? Czy posiadamy zezwolenie na budowę wodociągów ?
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, która z dróg będzie wykonywania w pierwszej kolejności do Zalesia, czy w Wólce Nurzeckiej. Uważa, że w pierwszej kolejności powinna być wykonywana droga do Zalesia, gdyż wcześniej był zgłoszony wniosek.
3/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, dlaczego nie został zakwalifikowany nasz wniosek na dofinansowanie do budowy wodociągów.
4/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o uruchomienie kursu PKS Klukowicze - Tymianka – Nurzec Wieś – Milejczyce – Bielsk Podlaski – Białystok w godzinach popołudniowych w niedzielę w okresie nauki szkolnej. Nadmienił, iż autobus kursujący w niedzielę do Białegostoku nie zabiera wszystkich pasażerów i jest podstawiany dodatkowy autobus z Milejczyc. Uważa, że uruchomienie dodatkowego kursu z Klukowicz rozwiąże problem komunikacyjny dla młodzieży szkolnej jak i pozostałych mieszkańców.
5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż z odpowiedzi na jego zapytanie wynika, że zostały zablokowane środki na koncie EKOISBUD. Czy my możemy blokować czyjeś konto ?
6/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy wystąpiono o dofinansowanie do budowy drogi Nurczyk - Augustynka.
Do punktu 5-go
Projekt gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r. przedstawiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r. przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4.
Uwag do projektu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych nie wniesiono.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r . przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 r., została przyjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych
/Uchwała Nr XXIII/134/06 w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Do punktu 6-go
Projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
D y s k u s j a:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zabierając głos w dyskusji nad projektem regulaminu stwierdził, iż nakreślone w nim zadania dla mieszkańców są bardzo dobre, jednak trudno będzie wyegzekwować realizacje określonych zadań. Nadmienił, że przyjęcie tego regulaminu i nie egzekwowanie realizacji zadań w nim określonych jest niecelowym. Uważa, że w pierwszej kolejności należy zapewnić warunki a następnie ustalać zadania dla mieszkańców. Zrozumiałym jest fakt, że ustawa nakłada obowiązki na mieszkańców, ale nakreślone są w niej również obowiązki dla gminy. Jego zdaniem w pierwszej kolejności należy wykonać obowiązki wynikające z ustawy, należące do kompetencji gminy a następnie ustalić i egzekwować zadania dla mieszkańców.
2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, po tym terminie praktycznie każdego mieszkańca można ukarać w oparciu o tę uchwałę. Podkreślił, iż uchwała nakłada na mieszkańców obowiązek wyposażenia posesji w odpowiednią ilość pojemników itp. Uważa, że wykonanie zadań nakreślonych w uchwale jest nierealne do wykonania, dlatego wnioskował o odrzucenie projektu uchwały. Następnie poinformował, jakie rozwiązanie zostało przyjęte w Białowieży. W gminie tej wysypisko jest czynne w określonych godzinach, zatrudnieni są pracownicy, którzy dokonują segregacji odpadów. Ponadto gospodarka komunalna odbiera worki ze śmieciami, za odpłatnością. Stwierdził przy tym, że gdyby taka sytuacja była w naszej gminie wówczas można by było rozważać przyjęcie projektu uchwały.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę na zapisy w projekcie uchwały dotyczące zbiorników na nieczystości płynne oraz zasad odbioru nieczystości. Uważa, że na terenie gminy jest około 1500 m3 ścieków. Przywożenie ścieków z Klukowicz, czy Wyczółek do oczyszczalni w Żerczycach jest bardzo kosztowne a ponadto nasza oczyszczalnia nie jest w stanie przyjąć takich ilości ścieków. Nadmienił, że w chwili obecnej nasza oczyszczalnia przyjmie trzy beczkowozy i już więcej nie jest w stanie przyjąć. Proponował, aby w pierwszej kolejności stworzyć warunki na terenie gminy a następnie przyjmować uchwałę.
4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – udzielił wyjaśnień do uwag zgłoszonych w dyskusji nad projektem uchwały. Stwierdził, iż przygotowując projekt uchwały nie brał pod uwagę stosowania kar czy innych sankcji dla mieszkańców. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za śmieci odpowiada ich wytwórcą. Brak segregacji odpadów utrudnia ich przetwórstwo, obróbkę. Przy segregacji odpadów głównie chodzi o wydzielenie odpadów, które nie ulegają biodegradacji. W sytuacji, gdy mieszkaniec posegreguje odpady i zawrze umowę z firmą, która dokona ich odbioru, w tym momencie nie interesuje mieszkańca co dalej z tymi odpadami. Nadmienił, iż niektóre posegregowane odpady odbierane są przez firmy, które zajmują się przetwórstwem i za ich przyjęcie firma płaci, dlatego mogą być osoby zainteresowane odbiorem takich odpadów. Następnie zwrócił uwagę, na zgłaszane problemy z odbiorem i oczyszczaniem ścieków. Wyjaśnił przy tym, że jeśli zwiększona zostanie liczba przyłączy do kanalizacji , wówczas ulegnie zwiększeniu ilość ścieków dopływowych a tym samym oczyszczalnia będzie miała większe możliwości przyjęcia ścieków dowożonych. Biorąc pod uwagę konieczność zwiększenia ilości ścieków w projekcie uchwały został określony 6-cio miesięczny termin przyłączenia do kanalizacji. Zgodnie z ustawą Wójt ma obowiązek prowadzenia rejestru umów zawartych na odbiór ścieków oraz rejestru firm dokonujących odbioru nieczystości. Kończąc poinformował, ze wszystkie zadania nakreślone w regulaminie wynikają z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Projekt uchwały wymagał opinii Powiatowej Inspektora Sanitarnego i mamy pozytywna opinię Inspektora.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – poinformował, że Spółdzielnia Kółek Rolniczych dokonuje odbioru śmieci ale nie ma warunków do ich składowania na terenie gminy. Uważa, że należy stworzyć warunki do składowania śmieci na terenie gminy, gdyż wożenie do innych miejscowości jest kosztowne.
6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił uwagę na zapis w uchwale dotyczący zakazu mycia samochodów poza myjniami. Uważa, że czystą wodą można myć samochód poza myjnią.
7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zapis zarówno w ustawie jak i naszej uchwale dotyczy mycia samochodów z użyciem środków oleistych i toksycznych, natomiast brak jest zapisu odnośnie mycia samochodów czystą wodą.
8/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał jakie skutki będą w sytuacji, gdy nie zostanie uchwalony regulamin. Czy można podjąć uchwałę wówczas gdy zostaną stworzone warunki.
9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż obowiązek uchwalenia regulaminu utrzymania czystości na terenie gminy wynika z ustawy. Ustawa jest aktem wyższego rzędu i w regulaminie zostały uwzględnione zapisy wynikające z ustawy. Odnośnie skutków związanych z nie uchwaleniem regulaminu będzie decydował Wojewoda, trudno jest przewidzieć jakie skutki mogą być z tym związane.
Projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja 0 głosów, 8 głosów przeciwnych i 5 głosów wstrzymujących, w obecności 13 radnych, uchwała nie została podjęta.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 7.
Do punktu 7-go
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 r. omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8,
Uwag do programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 r. oraz do opinii komisji nie wniesiono.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania Rada jednogłośnie 13 głosami w obecności 13 radnych podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 r.
/Uchwała Nr XXIII/135/06 w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Do punktu 8-go
Proponowane zmiany w statucie gminy omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił Panią Katarzynę Sawicką Radcę prawnego o udzielenie wyjaśnień do opinii Komisji Problemowo Budżetowej, która jest negatywna do projektu uchwały.
2/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – wyjaśniła, z ustawą o samorządzie gminnym § 4 regulaminu pracy komisji rewizyjnej należy odczytywać w ten sposób, że komisja podlega radzie gminy i działa na jej zlecenie zgodnie z planem pracy komisji zatwierdzonym przez radę gminy i to jest jeden element. Natomiast drugim elementem, który może uzasadniać zwołanie komisji jest potrzeba wynikająca z życia, nawet chociażby rozpatrzenie skargi, ale wyłącznie na zlecenie rady. Taka była intencja zwołania komisji. W tak przyjętym brzmieniu nie można dopatrywać się niezgodności z ustawą. Zapis za zgodą rady ma na celu wyeliminowanie posiedzeń, które by były zwoływane bez wiedzy rady.
3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że wyjaśnienia radcy prawnego nie zawsze są zgodne z prawem. Jako przykład podał wyjaśnienia radcy prawnego na poprzedniej sesji, gdzie na pytanie czy rada musi podejmować uchwałę w sprawie załatwienia skargi, gdyż Komisja rewizyjna nie wyraziła jednoznacznej opinii i nie został przedłożony radnym projekt uchwały. Pani prawnik odpowiedziała, że zgodnie z art. 238 k.p.a, stanowisko rady jest wyrażane w formie uchwały. Następnie zacytował art. 238 K.p.a, w którym nie ma mowy o załatwieniu skargi w formie uchwały. Uważa, że radca prawny wprowadza w błąd radnych.
4/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – uważa, że statut nie uregulował kwestii załatwiania skarg i dlatego w dniu dzisiejszym jest przygotowany projekt uchwały w tej sprawie. W sytuacji, gdy wpłynęła skarga nie było innej możliwości jej załatwienia.
5/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Rada nie musiała podejmować uchwały w sprawie załatwienia skargi. Skoro stanowisko radcy prawnego jest, że musiała być forma uchwały, wystąpi do Wojewody o wyjaśnienie tej sprawy.
6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie ze statutem gminy i regulaminem obrad rady gminy rozdz. IV § 23 ust. 1 który brzmi „rada rozpatruje na sesji i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw”. Kompetencja w zakresie rozpatrzenia skargi na Wójta oraz innych kierowników jednostek organizacyjnych, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego należy do rady gminy.
7/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zapis § 23 regulaminu obrad nie dotyczy rozpatrzenia skargi. Skarga jest rozpatrywana na podstawie k.p.a. i nie ma obowiązku podejmowania uchwały, może być tylko opinia.
8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie § 23 ust. 3 regulaminu obrad rada może podejmować w formie uchwał oświadczenia, apele. Nadmienił, iż rozpatrzenie skargi wynika w k.p.a, a jest to również ustawa.
Projekt uchwały w sprawie zmian w statucie gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania za projektem uchwały w sprawie zmian w statucie gminy glosowało 4 radnych, 6 głosów było przeciwnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu w obecności 13 radnych. Wobec powyższego uchwała w sprawie zmian w statucie gminy nie została podjęta.
/omawiany projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Do punktu 9-go
Projekt uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż zgodnie z ustawą mamy obowiązek uzyskania akceptacji projektu uchwały przez Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz opinii Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Projekt uchwały został zaakceptowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, jednak opinia Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami jest negatywna z uwagi na brak zawartej umowy ze schroniskiem w którym zwierzęta będą umieszczane. W związku z negatywna opinią Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami oraz z sugestią odnośnie konsultacji projektu z przedstawicielem Okręgowego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Suwałkach, przeprowadzono rozmowę z jego przedstawicielem. Stanowisko ich odnośnie zawarcia umowy ze schroniskiem jest zbliżone jednak nie jednoznaczne.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy do projektu uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.
D y s k u s j a:
1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o wyjaśnienie radcy prawnego, czy w związku z negatywną opinią Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, czy my musimy zasięgnąć tylko opinii, czy opinia ich jest wiążąca dla rady ? Czy Rada może podjąć uchwałę w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi.
2/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że zgodnie z ustawą uchwałę w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi, podejmuje się po uzgodnieniu z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i po zasięgnięciu opinii Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Opinia Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami nie jest wiążąca do podjęcia uchwały. Następnie zacytowała przepis, na który powołuje się Sekretarz Zarządu Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami Pani Ewa Maj, który brzmi:” § 3 organ gminy podaje w sposób zwyczajowy przyjęty, co najmniej na 21 dni, przed planowanym terminem rozpoczęcia wyłapywania zwierząt bezdomnych, określając termin, granice terenu, adres schroniska w którym zostaną umieszczone wyłapywane zwierzęta. Natomiast § 4 mówi o tym, że działania w zakresie wyłapywania zwierząt bezdomnych w szczególności psów i kotów obejmują przeprowadzenie wyłapywania przez podmiot z którym została zawarta umowa, takiego wyłapywania i przewiezienia i umieszczenia zwierząt w schronisku. W § 5 jest mowa, że organ gminy może zawrzeć umowę z przedsiębiorcą dokonującym wyłapywania zwierząt. Nie ma wprost zapisu, który stanowi podstawę do tego, żeby zobowiązywał do zawarcia umowy ze schroniskiem i zapisania w uchwale schroniska z którym zawarto umowę. Może to być przedsiębiorca, który dokonuje wyłapywania i on ma obowiązek znalezienia schroniska i umieszczenia tam zwierząt. Wiadomym jest również, że gminy mają problem z zawarciem umowy ze schroniskiem, gdyż schronisko w Białymstoku nie przyjmuje zwierząt i muszą szukać schroniska na odległych terenach tj. Biała Podlaska, Siedlce. Kończąc wyjaśniła, iż gmina musi uzgodnić ze schroniskiem przyjęcie wyłapywanych zwierząt, przystępując do wyłapywania. W informacji o wyłapywaniu zwierząt musi określić schronisko, w którym będą zwierzęta umieszczone, jednak nie musi być tego zapisu, w którym schronisku będą umieszczane zwierzęta w uchwale.
3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż uchwała jest dobra, jednak należałoby określić zasady ustalania czyj to jest pies. Proponował, aby wprowadzić obowiązek nadania identyfikatorów dla psów. Nadanie numeru dla psów nie jest zbyt kosztowne a pozwoli ustalić czyj to jest pies i wyeliminuje bezdomne zwierzęta.
4/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę na wałęsające się psy, które mają swoich właścicieli. Proponował, aby wprowadzić kontrole i karać właścicieli za nieprzestrzeganie zasad utrzymania psów.
Projekt uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi została podjęta 12 głosami za, 0 głosów przeciwnych i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/136/06 w załączeniu/ Zał. Nr 13.
Do punktu 10-go
Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 14.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, dlaczego nie został wyjaśniony zapis § 12 projektu uchwały na posiedzeniu komisji. Poprosił o wyjaśnienie tego zapisu.
2/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – udzieliła wyjaśnień do § 12 uchwały
3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o wyjaśnienie, jak postąpimy w sytuacji, gdy przyjmiemy budynek mieszkalny wraz z lokatorem, czy ten lokator będzie miał możliwość nabycia tego lokalu bez przetargu.
4/ Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – wyjaśniła, iż jeżeli jest najemcą lokalu na czas nie określony to nabywa nieruchomość bez przetargu, gdyż ma pierwszeństwo w nabyciu, za cenę 100 % wartości szacunkowej. Wyjaśniła również, że w § 19 projektu uchwały jest błąd powinno być 100 % a nie 50%.
5/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, ile czasu jest ważny operat szacunkowy.
6/ Pani Irena Kowalewicz- Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że operat szacunkowy jest ważny 6 miesięcy.
Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec Stacja została podjęta jednogłośnie 13 głosami, w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr XXIII/137/06 w załączeniu/ Zał. Nr 15.
Do punktu 11-go
Projekt uchwały w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m 2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy. Omawiając projekt uchwały poinformowała, że lokale mieszkalne w Siemichoczach i w budynku Apteki są pustostanami, jednak na ewentualność zasiedlenia, proponujemy ustalić stawkę za ogrzewanie w tych lokalach. Wyjaśniła również, że z uwagi na brak informacji o cenie oleju opałowego nie jesteśmy w stanie określić, czy proponowane stawki za ogrzewanie w lokalach ogrzewanych olejem opałowym pokryją koszty. Proponowane stawki zostały ustalone w oparciu o kalkulację kosztów, za ostatnie okresy grzewcze.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m 2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy została sprawdzona kalkulacja kosztów ogrzewania, gdyż na posiedzeniu Komisji były niejasności co do kalkulacji kosztów.
2/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że kalkulacja została sprawdzona i przygotowana kalkulacja w Urzędzie Gminy jest prawidłowa. Wyjaśniła, że różnica wynikała z faktu, że w trakcie posiedzenia komisji Przewodniczący Komisji Pan Anatol Naumnik dokonał wyliczenia w oparciu o jeden miesiąc z ostatniego tankowania oleju opałowego.
3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby w związku z różnicą cen opału ustalić stawki zaliczkowo, a po zakończeniu okresu grzewczego, dokonać rozliczenia kosztów i dokonać rozliczenia najemców za ogrzewanie. Proponował, aby problem ten rozpatrzyć na następnej sesji, po wcześniejszym przedstawieniu radnym kalkulacji.
4/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy lokale mieszkalne w Siemichoczach i budynku Apteki są ogrzewane, pomimo, że są pustostanami.
5/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że lokal mieszkalny w Siemichoczach jest ogrzewany, natomiast w budynku Apteki lokale mieszkalne nie są ogrzewane.
Projekt uchwały w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m 2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania za projektem uchwały w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m 2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja głosów 0, 6 głosów przeciwnych i 7 głosów wstrzymujących, w obecności 13 radnych. Wobec powyższego uchwała w sprawie ustalenia miesięcznych stawek ciepła za ogrzewanie 1 m 2 lokalu w budynkach pozostających w gestii Gminy Nurzec-Stacja nie została podjęta.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 17.
Do punktu 12-go
Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 rok przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę, że planowane 50000 zł przewidziane w projekcie uchwały na pokrycie deficytu, przy uchwalaniu budżetu miały być przeznaczone na inwestycje w zakresie drogownictwa.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że przygotowując projekt budżetu do 15 listopada 2005 r. zakładaliśmy, że będziemy mieli więcej wolnych środków. Nadmieniła, że w momencie uchwalania budżetu gminy w dniu 29 grudniu 2005 roku informowaliśmy, że nie będziemy mieli pełnej kwoty wolnych środków. Obecnie po zamknięciu budżetu za 2005 r. okazało się, że mamy o 50000 zł mniej wolnych środków, dlatego zachodzi konieczność pokrycia deficytu. Proponujemy, aby deficyt pokryć planowanymi środkami w planie budżetu na dofinansowanie budowy drogi powiatowej Zabłocie – Żerczyce, gdyż powiat nie przyjął do realizacji tego zadania.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż przy uchwalaniu budżetu ustaliliśmy, że środki finansowe w kwocie 50000 zł, jeśli nie zostanie przyjęte do realizacji przez powiat zadanie w zakresie budowy drogi Zabłocie – Żerczyce zostaną rozdysponowane w miesiącu czerwcu na inne inwestycje w zakresie drogownictwa. Uważa, że należy realizować inwestycje na terenie wsi, a nie tylko na terenie Nurca-Stacji.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż w chwili obecnej wiemy, że nie dysponujemy wolną kwotą 50000 zł. W sytuacji, gdy przeznaczymy tę kwotę na inwestycje to musimy szukać innych oszczędności w wydatkach lub zaciągnąć kredyt aby pokryć istniejący deficyt budżetowy. Nadmieniła, że w chwili obecnej nie możemy podjąć uchwały bez pokrycia deficytu w budżecie gminy. Odnośnie realizacji inwestycji tylko na terenie Nurca-Stacji stwierdziła, iż nieprawdziwe jest takie stwierdzenie, gdyż zadania są realizowane również na terenie innych miejscowości. Jako przykład podała planowane budowy drogi do wsi Zalesie i w Wólce Nurzeckiej.
5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o opracowanie dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol, gdyż droga w tej miejscowości jest w złym stanie.
6/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby pozostawić kwotę 50000 zł na inwestycje drogowe skoro było takie ustalenie a na pokrycie deficytu należy szukać oszczędności w budżecie, ewentualnie zaciągnąć kredyt na ten cel. Stanowisko swoje uzasadniał tym, że nie mamy dokumentacji na budowę dróg. Proponował, aby środki te chociaż częściowo wykorzystać na opracowanie dokumentacji.
7/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zabierając głos w dyskusji, nawiązał do wypowiedzi Radnego Wudarskiego odnośnie zaciągania kredytu na pokrycie deficytu. Stwierdził, iż nie jest za zaciąganiem dalszych kredytów. Zaciągaliśmy kredyt na budowę oczyszczalni, obecnie okazało się, że inwestycja ta jest wielkim nieporozumieniem, o czym świadczą rozpatrywane skargi. Nadmienił, iż inwestycje są realizowane tylko w Nurcu-Stacji, a na realizację zadań w pozostałych miejscowościach nie mamy środków finansowych, dlatego nie jest za zaciąganiem dalszych kredytów. Proponował, aby deficyt budżetowy pokryć zgodnie z propozycją Wójta, zapisana w projekcie uchwały.
8/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż po zakończeniu półrocza jeśli będą wolne środki finansowe, możemy do tego tematu powrócić i rozważać przeznaczenie ich na inwestycje. Obecnie skoro nie mamy własnych środków finansowych nie powinniśmy zaciągać kredytu, na pokrycie deficytu budżetowego, a pozostawić te środki którymi dysponujemy.
9/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że jeśli pojawią się dodatkowe dochody, czy oszczędności na wydatkach, w każdej chwili jest możliwość przeznaczenia ich na inwestycje. W chwili obecnej nie mamy możliwości wygospodarowania dodatkowych środków budżetowych. Nadmieniła, że jeśli chcielibyśmy zatrzymać te 50000 zł jako dofinansowanie do drogi powiatowej Zabłocie – Żerczyce, musielibyśmy zwiększyć dochody lub zmniejszyć wydatki. Na podstawie analizy budżetu nie widzi możliwości zwiększenia dochodów ani zmniejszenia wydatków, gdyż w wydatkach tak jak widać w projekcie uchwały zmniejszamy wydatki o złotówki w poszczególnych paragrafach aby wygospodarować chociaż skromne środki finansowe. Odnośnie zarzutów, że pojawiają się możliwości pozyskania dotacji, a my nie mamy dokumentacji aby występować o dofinansowanie wyjaśniła, że faktycznie są bardzo krótkie terminy na złożenie wniosku, wówczas składamy wnioski na te inwestycje na które mamy dokumentację. Nadmieniła, że mamy opracowaną dokumentację na budowę wodociągu i składaliśmy wniosek o dofinansowanie, jednak wniosek nasz nie został zakwalifikowany do dofinansowania. Mamy opracowaną dokumentację na budowę mostu na rzece Pulwa w Klukowiczach, na budowę drogi Nurczyk – Augustynka oraz budowę chodnika w Nurcu-Stacji. Do kontraktu wojewódzkiego mogliśmy składać wniosek tylko na chodnik, gdyż musiał być niewielki wkład własny. Nadmieniła, iż w sytuacji gdy okaże się, że wkładu własnego musimy mieć 50%, wówczas być może będziemy zmuszeni zrezygnować z realizacji tej inwestycji. Do kontraktu wojewódzkiego nie mogliśmy złożyć wniosku na budowę drogi Augustynka – Nurczyk, gdyż jest to droga żwirowa i wkład własny musiałby być znacznie większy. Odnośnie zadania w zakresie budowy mostu na rzece Pulwa w Klukowiczach, kosztorys opiewa na około 100000 zł i wkład własny musiałby być znacznie większy.
10/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji podkreślił, iż najważniejszą inwestycją jest budowa wodociągów, jednak skoro nie otrzymaliśmy dofinansowania to nie jesteśmy w stanie z własnych środków finansowych zrealizować tego zadania. Uważa, że skoro jest możliwość otrzymania dofinansowania do budowy chodnika, gdzie w własnego budżetu mielibyśmy dołożyć tylko 10% to bardzo dobrze, że zadanie te będzie realizowane pomimo zarzutów, że wszystkie zadania realizowane są tylko w Nurcu-Stacji.
11/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę, że koszt budowy chodnika w Nurcu-Stacji zgodnie z dokumentacją wynosi 67000 zł, a nie mamy pewności, czy otrzymamy dofinansowanie w 90%.
12/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż jeśli nie otrzymamy dofinansowania w 90% w każdej chwili można zrezygnować z realizacji tego zadania.
13/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż należy pozostawić 50000 zł na zadania w zakresie drogownictwa, a nie wydawać na inne cele.
14/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował, aby proponowane 50000 zł na pokrycie deficytu budżetowego pozostawić na realizację zadań w zakresie drogownictwa, chociaż nie jest za zaciąganiem pożyczki. Nadmienił, iż inwestycje realizowane tylko w Nurcu-Stacji, a jest również pilna potrzeba naprawy dróg w innych miejscowościach. Wnioskował o zakończenie budowy drogi Sycze-Moszczona Pańska, z której korzystają mieszkańcy Sycz, Wakułowicz.
15/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – wnioskował, o przeznaczenie kwoty 7000 zł jako dofinansowanie do budowy chodnika, a pozostałą kwotę 43000 zł pozostawić nie rozdysponowane. W miesiącu maju, czy czerwcu może być taka sytuacja, że przystąpimy do budowy wodociągów, wówczas kwota ta będzie nam niezbędna na realizację tego zadania lub realizację innego zadania.
16/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż o 7000 zł nie została zmniejszona kwota 50000 zł. Kwota ta w całości została przewidziana na pokrycie deficytu budżetowego. Nadmieniła, iż zgadza się z tym, że mamy wiele potrzeb i należałoby pozostawić kwotę 50000 zł na ich realizację, jednak nie widzi możliwości zwiększenia dochodów własnych, ani zmniejszenia zaplanowanych wydatków. Poprosiła o wskazanie przez Radnych, gdzie mamy zmniejszyć wydatki, ewentualnie zwiększyć dochody. Nadmieniła, że podjęcie uchwały bez pokrycia deficytu budżetowego będzie przyczyną do stwierdzenia nieważności uchwały.
17/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, co to są dodatkowe wynagrodzenia roczne, w których zostały zmniejszone wydatki.
18/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby nie uwzględniać kredytu na budowę wodociągów skoro zadanie te nie zostało przyjęte do dofinansowania i nie będzie realizowane.
19/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż dodatkowe wynagrodzenie roczne, są to trzynastki, które zostały już naliczone i wiemy, że kwota ta nie zostanie wykorzystana. Odnośnie wycofania z budżetu gminy pożyczki na budowę wodociągów zaproponowała, aby pozostawić ten zapis. Nadmieniła, iż nie rezygnujemy z realizacji zadania w zakresie budowy wodociągów, jeśli pojawią się fundusze pomocowe to będziemy składali wniosek o dofinansowanie i środki te będą nam potrzebne, gdyż musi wykazać udział własny.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania 9 głosami za, 4 głosami wstrzymującymi, w obecności 13 radnych uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. została podjęta.
/Uchwała Nr XXIII/138/06 w załączeniu/ Zał. Nr 19.
Do punktu 13-go
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy to jest tylko ta jedna działka na ulicy Zakątnej, na której przebiega nasza droga, czy jest ich więcej. Nadmienił, iż niezrozumiałym mu jest ten fakt, skoro przy opracowywaniu dokumentacji na budowę tej drogi, wodociągów, wcześniej nie został ujawniony ten problem.
2/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy biorąc pod uwagę, że droga została wybudowana wiele lat temu, nie działa ustawa o zasiedzeniu. Nadmienił, iż tak jak rozmawialiśmy na posiedzeniu komisji może okazać się, że takich sytuacji jest dużo więcej.
3/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, iż nie mamy informacji o innych działkach. Pan Gierszoń dokonał okazania nieruchomości i w wyniku okazania pojawiła się taka sytuacja, że nasza droga jest w części na jego nieruchomości.
4/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca Prawny – poinformowała, iż w chwili obecnej ma zbyt mało informacji, aby móc stwierdzić, czy jest możliwość występowania o zasiedzenie. Zgodnie z przepisami dotyczącymi zasiedzenia, w tej sprawie rozstrzyga sąd, zasiedzenie w dobrej wierze jest po 20 latach użytkowania, a w złej wierze po 30 lat.
5/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż ulica Zakątna istnieje 30 lat a możliwe, że więcej. W takiej sytuacji my jako gmina musimy występować o zasiedzenie.
6/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – potwierdziła, iż my jako gmina powinniśmy występować o zasiedzenie.
7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Pan Gierszoń wyraźnie informuje, że użytkuje tę nieruchomość od 35 lat. Następnie zwrócił uwagę, że wniosek został złożony 30 listopada 2005 r., a dopiero w marcu został on przedstawiony Radzie Gminy. Nadmienił, iż wnioskodawca otrzymał zawiadomienie, że zostanie przedłożone radzie na najbliższej sesji, a sesje były we wcześniejszym terminie, co jest niezgodne z prawdą.
8/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – wyjaśniła, że pismo wpłynęło po przekazaniu radnym materiałów na sesję i nie chcieliśmy wprowadzać dodatkowego tematu, gdyż są takie wnioski radnych.
9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy znany jest koszt nabycia tej nieruchomości.
10/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zabierając głos w dyskusji proponował, aby wrócić do okresu gdy była projektowana i budowa droga. W czasie projektowania drogi być może były uzgodnienia z Panem Gierszoniem lub poprzednim właścicielem. Może wówczas właściciel przekazał tę nieruchomość pod budowę drogi. Dziwnym jest fakt, że po 30 latach wynika sprawa własności tej drogi.
11/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że w okresie projektowania drogi każdy właściciel nieruchomości mógł zgłaszać swoje uwagi zastrzeżenia. Obecnie jeśli by to dotyczyło tylko tej jednej nieruchomości to nie jest wielki problem, jednak zachodzi obawa, że problem ten może dotyczyć wszystkich właścicieli nieruchomości przy tej ulicy, wówczas to będą ogromne koszty dla gminy.
12/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że trudno jest przewidzieć jaka jest rzeczywistość. Dotarliśmy do dokumentacji na budowę ulicy. Z dokumentacji nie wynika, że droga jest na obcym terenie. Dokonana również sprawdzenia w oparciu o podkłady geodezyjne, które były opracowywane na budowę kanalizacji. Z dokumentu tego nie wynika, że droga wybudowana na działce prywatnej. Obecnie przy podziale nieruchomości Pana Gierszonia geodeta wykazał, że droga jest pobudowana na prywatnej nieruchomości.
13/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż zgodnie z wypowiedzią radnego Wudarskiego, Pan Gierszoń jest właścicielem nieruchomości od 35 lat, droga również została wybudowana wiele lat wcześniej. Biorąc powyższe pod uwagę uważa, że sprawa ta uległa przedawnieniu.
14/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zwrócił uwagę, że często są rozbieżności przy okazywaniu nieruchomości. Jako przykład podał rozgraniczenie nieruchomości w Żerczycach.
15/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – proponował, że należy podjąć decyzję albo kupić tę nieruchomość, albo powołać geodetę do sprawdzenia wydzielenia nieruchomości.
16/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż dyskusja w tym temacie zmierza do tego aby wypracować stanowisko, zgodnie z wnioskiem Radnego Pana Piotra Jaszczuka.
17/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o wyjaśnienie Pani prawnik jaka jest sytuacja prawna w tej sprawie. Czy ta część działki jest własnością Pana Gierszonia, czy jeśli użytkujemy tę drogę przez tyle lat to nie jest jego własnością, jak należy to traktować pod względem prawnym.
18/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się z zapytaniem do Sekretarza Gminy, czy nie jest podobna sytuacja na ul. Zakątnej jak była na ul. Piaskowej, że droga jest gminna a jednocześnie nie gminna, gdyż nie było dokumentów stwierdzających własność.
19/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że jeśli chodzi o Nurzec Stację, w większości drogi stały się własnością gminy z mocy ustawy, jednak nie mamy dokumentów potwierdzających własność. W tym celu należałoby zakończyć komunalizację. Na terenie Nurca Stacji nie mamy dokumentów scaleniowych, dlatego jest problem z wystąpieniem do Wojewody o wydanie decyzji komunalizacyjnej. Odnośnie przebiegu ulicy trudno jest ustalić jej granice. Pan Gierszoń również nie wiedział jakie są granice nieruchomości, jednak po okazaniu okazało się, że część działki jest w drodze. Nadmienił, iż w chwili obecnej nie ma podstaw do stwierdzenia, czy weszliśmy na obcy teren, jak również czy właściwie okazał geodeta. Nurzec-Stacja jako miejscowość powstała na terenie gruntów sąsiednich miejscowości i ul. Zakątna powstała na terenie dawnej miejscowości Żerczyce. Biorąc powyższe pod uwagę musimy podjąć jakąś decyzję w jaki sposób ten problem rozwiązać.
W związku z brakiem głosów w dyskusji przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości 0 głosów, przeciw 6 głosów, 7 radnych wstrzymało się od głosu w obecności 13 radnych. Wobec powyższego uchwała w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości nie została podjęta.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 21.
Do punktu 14-go
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec-Stacja nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa – Nadleśnictwa Nurzec omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec-Stacja nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa – Nadleśnictwa Nurzec przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczacy Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zabierając głos w dyskusji na projektem uchwały proponował, aby zapisać w uchwale, że przyjmujemy nieruchomości wraz z zadłużeniem.
2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że na posiedzeniu Komisji Problemowo Budżetowej wyjaśniono, że zgodnie z ustawą musimy przejąć nieruchomości wraz z zadłużeniem. Następnie zapytał, czy zostały przedłożone dokumenty, że nieruchomości były oferowane do sprzedaży i najemcy odmówili nabycia tych nieruchomości.
3/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – omówiła zasady przekazywania nieruchomości na rzecz gminy.
4/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał czy została przeprowadzona inwentaryzacja i czy są na to dokumenty?
5/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że nie mamy dokumentów dotyczących inwentaryzacji.
6/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż przyjęcie nieruchomości może być dokonane na wiosnę, gdyż obecnie trudno jest sprawdzić czy są ustalone znaki graniczne.
7/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że znaki graniczne zostały ustawione. Nadmienił, iż jako leśniczy uczestniczył przy podziale nieruchomości w Nurcu-Stacji dlatego jest pewny, że znaki zostały ustawione.
8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że proponowana do przekazania nieruchomość w Zabłociu jest jakoby jedną z działek. Zgodnie z dokumentacją jedna nieruchomość została sprzedana, a drugą Nadleśnictwo chce przekazać na rzecz gminy. Z przedstawionej dokumentacji wynika, że jest jakoby trzecia działka, która stanowi udział nabywcy sprzedanej nieruchomości w tej działce, gdyż jest to wydzielona droga dojazdowa do nieruchomości. Nadmienił, iż nieruchomość ta celowo została pominięta w projekcie uchwały. Poprosił, aby rada podjęła decyzję, czy przyjmujemy udział w nieruchomości stanowiącej drogę dojazdową, czy mamy ustanowić inny sposób, dojazdu do tej nieruchomości. Innym sposobem będzie służebność dojazdu do tej nieruchomości.
9/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, do czego jest potrzebna gminie ta nieruchomość. Uważa, że przyjęcie tej nieruchomości będzie kolejnym wydatkiem dla gminy, gdyż będziemy musieli ponosić koszty związane z remontem i jej utrzymanie. Dotychczasowi lokatorzy na pewno nie wykupią tych nieruchomości, ani nie będą opłacali czynszu.
10/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż ustawa nakłada na gminę obowiązek przyjęcia tych nieruchomości.
11/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapoznał z przepisami wynikającymi z ustawy o zmianie ustawy lasach /Dz. U. z 1997r. Nr 54 /, „jeżeli osoba wymieniona ust. 4-7 nie skorzysta z prawa do nabycia lokalu, w terminie 6-ciu miesięcy od daty ogłoszenia oferty, w sposób określony w art. 8, lokal można przekazać nieodpłatnie gminie”. Uważa, że zgodnie z tym zapisem, można przekazać a nie musi się przekazać gminie. Nadmienił, iż na posiedzeniu komisji wyjaśniono, że gmina musi przyjąć te lokale. Skoro zgodnie z tym zapisem nie musimy przyjąć tych lokali, to uważa, że nie powinniśmy przyjmować tych lokali. Na podstawie dokonanego rozeznania, nie ma szansy na sprzedanie tych lokali, za 100% wartości, skoro nie zostały one kupione z zastosowaniem ulg w nabyciu lokalu.
12/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – wnioskował o zakończenie dyskusji nad projektem uchwały i przystąpienie do głosowania nad przyjęciem uchwały.
13/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż przed przystąpieniem do głosowania należałoby wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
14/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – zapoznała z przepisami ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. Zgodnie z tymi przepisami nie mamy możliwości odmówić przyjęcia.
15/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie przyjęcie nieruchomości przez gminę, może wiązać się z koniecznością zapewnienia dla tych mieszkańców lokalu socjalnego.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec-Stacja nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa – Nadleśnictwa Nurzec przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy. Następnie poddał pod glosowanie projekt uchwały.
W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za przyjęciem uchwały, 12 głosów przeciwnych w obecności 13 radnych, uchwała w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec-Stacja nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa – Nadleśnictwa Nurzec, nie została podjęta.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 23.
Do punktu 15-go
Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja omówiła Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej do projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.
Opinie Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja Przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 25
D y s k u s j a:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił się pytaniem do Dyrektorów szkół czy maja uwagi do proponowanego regulaminu wynagradzania nauczycieli.
2/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – poinformował, że projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli nie był znany dyrektorom. Opiniowany on był przez związki zawodowe. Poprosił o zapoznanie z opiniami związków zawodowych.
3/ Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty w Urzędzie Gminy – poinformowała, że zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela, regulamin ma być opiniowany przez związki zawodowe, zrzeszające nauczycieli zatrudnionych w naszych placówkach. Spotkanie ze związkami zawodowymi odbyło się i zgodnie z ustaleniami ze związkami zawodowymi podwyższono dodatki za wychowawstwo klas.
W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.
W wyniku jawnego głosowania 13 głosami za w obecności 13 radnych uchwała w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie.
/Uchwała Nr XXIII/139/06 w załączeniu/ Zał. Nr 26.
Do punktu 16-go
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że zgodnie z zapewnieniami w najbliższych dniach otrzymamy pozwolenie na budowę wodociągów.
- odnośnie kolejności wykonywania budowy dróg w Wólce Nurzeckiej i do Zalesia poinformowała, że realizowane będą jako jedno zadanie. Być może, że będą wykonywane w jednym czasie. Termin odbioru przewidziany jest na 20 lipca 2006r.
- odnośnie zapytania Radnego Karpiuka wyjaśniła, że wniosek o dofinansowanie do budowy wodociągów był rozpatrywany i w I panelu nie zostały wykazane nieprawidłowości. Podczas II panelu oceny dopatrzono się nieprawidłowości. Na tym etapie rozpatrywania nie mamy możliwości poprawienia wniosku.
2/ Pan Zbigniew Koltek – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby podzielić na etapy realizację zadania w zakresie budowy wodociągów.
3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że możemy występować o dofinansowanie do innych funduszy, jednak nie mamy możliwości występowania o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Na realizację zadania nie mamy własnych środków finansowych a zaciąganie kredytu w bankach komercyjnych podwyższy koszt.
4/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, dlaczego są uwagi do wniosku o dofinansowanie do budowy wodociągów.
5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że we wniosku nie można uwzględniać wykonania przyłączy jako kosztów kwalifikowanych. Wykonanie przyłączy jest kosztem własnym i nie może być dofinansowywane.
- odnośnie budowy drogi Augustynka – Nurczyk z uwagi na brak środków finansowych nie możemy wykonać tego zadania. Droga ta będzie sukcesywnie dożwirowywana i naprawiana.
6/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy - stwierdził, iż liczył się z taką odpowiedzią, że z uwagi na brak środków finansowych zadanie w zakresie budowy drogi Augustynka – Nurczyk nie będzie realizowane. Droga ta jest w bardzo złym stanie i trudno przejezdna. Opracowana została dokumentacja, wydatkowane zostały środki finansowe, a obecnie nie będzie budowana droga.
7/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż decyzje odnośnie nie przyjęcia do realizacji zadania w zakresie budowy drogi Nurczyk – Augustynka podejmowała Rada Gminy.
8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż była blokada środków finansowych na rachunku EKOINSBUD w BPH w Bielsku Podlaskim. W miesiącu listopadzie 2005 r. syndyk zarządził zwolnienie tych środków. Nadmieniła, że prawdopodobnie. Gdyby środki te były na naszym rachunku również na wniosek syndyka musielibyśmy te środki przekazać.
9/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż przy realizacji II etapu kanalizacji nie były zabezpieczone środki pogwarancyjne.
10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że przy realizacji II etapu kanalizacji nie były blokowane środki na rachunku wykonawcy. Mamy umowę pogwarancyjną i sprawy te zostały określone w umowie.
11/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – stwierdziła, iż kolejnym wnioskiem jest wniosek Pana Muszkatla dotyczący opracowania dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol.
12/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż z uwagi na brak środków finansowych wycofuje wniosek dotyczący opracowania dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol.
Do punktu 17-go
Sprawy różne i wolne wnioski.:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o zakup i ustawienie tablicy nazwy miejscowości wsi Wakułowicze. Obecna tablica wykonana jest na płycie i jest bardzo zniszczona.
- Naprawić oświetlenie uliczne we wsi Zalesie, gdyż nie świeci 9 lamp.
2/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o oznakowanie dojazdu do Urzędu Gminy.
3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę na niewłaściwe funkcjonowanie gabinetu okulistycznego w Poradni w Siemiatyczach. Dr. Gocał nie przyjęła go z zaprószonym okiem.
4/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że zostaną zakupione znaki do wsi Wakułowicze i do oznakowania dojazdu do Urzędu Gminy. Odnośnie naprawy oświetlenia ulicznego było zgłoszenie telefoniczne, skoro zadanie te nie zostało wykonane to wystąpimy na piśmie do zakładu energetycznego.
5/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o oznakowanie ulic w Nurcu Stacji.
6/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – wnioskował o zmianę oznakowania miejscowości Nurzec. Obecnie jest Nurzec a powinno być Nurzec-Stacja, gdyż obecna nazwa myli kierowców, którzy nie znają terenu.
7/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Borysowszczyzna – poinformował, że w niektórych miejscowościach w innych gminach, przyłącza do wodociągów poszczególnych nieruchomości wykonywane są na koszt gminy, bez dofinansowania mieszkańców.
8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że nie mamy możliwości finansowych na wykonanie przyłączy do wodociągu na koszt gminy.
9/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę, że od kilku lat mieszkańcy wsi Borysowszczyzna i Zabłocie odczuwają brak wody w studni, dlatego zachodzi pilna potrzeba budowy wodociągów w tych miejscowościach.
10/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż problem braku wody jest znany, jednak na realizację tego zadania nie mamy środków finansowych. Przypomniał, iż w poprzednim okresie mieszkańcy nie wyrażali zgody na przyłączenie do wodociągu, a obecnie są pretensje, że nie są budowane wodociągi.
11/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – zwrócił uwagę na niewłaściwe utrzymanie ulic Szkolnej, Piaskowej w Nurcu Stacji, gdyż na ich nawierzchni są duże koleiny lodowe.
12/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że do odśnieżania na terenie gminy jest 150 km dróg, a mając w dyspozycji jeden samochód strażacki nie jest w stanie prawidłowo utrzymać drogi.
13/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę na niewłaściwe utrzymanie drogi Nurzec-Stacja – Siemichocze. Sprzęt RDP niewłaściwie wykonuje prace związane z odśnieżaniem. Następnie zwrócił uwagę, na odśnieżanie chodników w Nurcu Stacji przez pracowników Urzędu Gminy. Mieszkańcy poszczególnych wsi również chcieliby korzystać z odśnieżania poboczy przez pracowników gminy.
14/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że podczas odśnieżania ulic śnieg jest nasuwany na chodnik, co zniechęca mieszkańców do oczyszczania chodników.
15/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – wnioskował o oczyszczenie ulic Szkolnej i Piaskowej w Nurcu Stacji z kolein lodowych. Następnie zwrócił uwagę na niewłaściwe odprowadzanie wody z ulic w Nurcu Stacji. Uważa, że studzienki są niesprawne bądź nie oczyszczone.
16/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż studzienki kanalizacyjne są oczyszczone, być może woda nie nadąży spływać, co powoduje zastoiny.
17/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zwróciła uwagę na niewłaściwe odśnieżanie dróg przez powiat. Sprzęt odśnieżający jeździ z podniesionymi pługami a drogi są trudno przejezdne.
18/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa w sprawie zasad postępowania w związku z istniejącym zagrożeniem choroby ptaków. Nadmienił, że w przypadku zauważenia padniętych ptaków należy powiadomić Powiatowego Lekarza Weterynarii.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XXIII sesji Rady Gminy.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
E. Naumiuk Zenon Podbielski
Metryka strony