PROTOKÓŁ Nr VII/03 z VII sesji Rady Gminy
Nurzec Stacja, dnia 9 września 2003 r.
P R O T O K Ó Ł Nr VII/03
z VII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 9 września 2003 roku.
Obrady VII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 18³°.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.
Radni obecni:
1. Pan Jan Demianowicz - Chanie Chursy,
2. Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
3. Pan Piotr Jaszczuk - Żerczyce,
4. Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
5. Pan Zbigniew Kołtek - Nurzec Stacja,
6. Pan Aleksander Mikołajuk - Siemichocze,
7. Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
8. Pan Jerzy Olesiuk -Tymianka,
9. Pan Anatol Naumnik - Nurzec Stacja,
10. Pan Jan Raczyński - Zalesie,
11. Pan Zenon Podbielski - Nurzec Stacja,
12. Pani Elżbieta Stępniak - Augustynka,
13. Pan Mirosław Wierchow - Wyczółki,
14. Pani Adela Halina Wrona - Nurzec Stacja,
15. Pan Roman Wudarski - Nurzec Stacja.
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,
2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
3. Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy,
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,
5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,
6. Pan Kazimierz Bielawski – Dyrektor Przed. Wielob. „Drewar”,
7. Pan Tadeusz Niewiadomski – Biuro Powiatowe ARiMR w Siemiatyczach.
8. Sołtysi.
9. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom VII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.
Następnie poinformował, że do protokołu z VI sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zaproponował przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy..
W wyniku jawnego głosowania protokół z VI sesji Rady Gminy został przyjęty bez uwag, jednogłośnie w obecności 14 radnych.
Do punktu 2-go
W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – przedstawił, proponowany porządek obrad.
Uwag do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania proponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie w obecności 14 radnych, a brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz realizacji uchwał Rady.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
6. Projekt uchwały w sprawie programu inwestycji na terenie Gminy Nurzec Stacja w latach 2003-2004 i określenia wydatków na wieloletni program.
7. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki pomostowej krótkoterminowej.
8. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec Stacja nieruchomości Skarbu Państwa – Agencja Mienia Wojskowego.
9. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości mienia Gminy Nurzec Stacja.
10. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków.
11. Projekt uchwały w sprawie odwołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
12. Wybory ławników dla Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.
13. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
14. Informacja o planowanych spotkaniach z rolnikami w ramach kampanii informacyjnej /zasady wypełniania wniosków/.
15. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
16. Sprawy różne.
Do punktu 3-go
Informację o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz realizacji uchwał Rady przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
Uwag do przedstawionej informacji przez Wójta Gminy nie wniesiono.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, jakie działania były prowadzone w związku z suszą.
2/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż drogi na terenie gminy są w złym stanie. Proponował, aby część funduszy przeznaczonych na inwestycje w zakresie drogownictwa przeznaczyć na bieżące utrzymanie dróg.
3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy jest przyjęty plan zatrudnienia w jednostkach gminnych bezrobotnych.
4/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zwrócił uwagę, że niektóre zadania ujęte w planie nie są realizowane a realizuje się zadania, które nie były planowane np. przepust w Siemichoczach i Werpolu.
5/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – zapytała czy czynione są starania odnośnie pozyskania funduszy na remonty szkół.
6/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy jest możliwość pozyskania dodatkowych środków na budowę oczyszczalni i kanalizacji.
7/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, kiedy zostanie naprawiony płot przy Ośrodku Kultury.
8/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego nie są wykorzystane środki w drogownictwie, skoro mieszkańcy narzekają na zły stan dróg. Następnie zwrócił uwagę na realizację budżetu w zakresie wynagrodzeń.
9/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – stwierdziła, iż w dalszym ciągu nie zostały ustawione tablice informacyjne.
10/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, jakie zostały złożone wnioski na pozyskanie funduszy z zewnątrz np. na rekultywację dróg.
Do punktu 5-go
Informację o realizacji budżetu gminy za I półrocze, 2003 r. przedstawiła Pani Jadwiga Korzeniecka Skarbnik Gminy.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie informacji z realizacji budżetu gminy za I półrocze 2003 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, na jakie cele wykorzystywane są fundusze przewidziane w planie na utrzymanie GOPS.
2/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – w ramach funduszy na utrzymanie GOPS wypłacane są wynagrodzenia pracowników, energia, ogrzewanie itp.
3/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego jest wykazany deficyt w budżecie gminy.
4/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, ze deficyt był przyjęty w planie budżetu i jest on pokryty nadwyżką budżetową i pożyczką.
5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż zatwierdzaliśmy budżet z deficytem, dlaczego teraz są pytania w tej sprawie.
6/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę na wykorzystanie funduszy w zakresie dodatków mieszkaniowych. Zapytał, czy w związku z wykorzystaniem funduszy nie będą wypłacane dodatki mieszkaniowe.
7/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż na finansowanie dodatków mieszkaniowych występujemy o dotację do Wojewody, a jest ona przyznawana na nasz wniosek po dokonaniu wypłaty.
8/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, dlaczego został naprawiony przepust w Werpolu i Siemichoczach skoro nie było ujęte zadanie do planu a nie naprawiono przepustu w Klukowiczach.
9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż naprawiono przepust w Siemichoczach i Werpolu gdyż uległy załamaniu.
10/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę, aby wykonywać większe naprawy dróg a ograniczyć dotychczasowe praktyki łatania dziur, gdyż nie rozwiązuje to problemu.
11/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, dlaczego jest niska realizacja dochodów w zakresie podatków.
12/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – wyjaśniła. iż podatki realizowane przez Gminę wykonane są dobrze. Słabe wykonanie jest w podatku dochodowym.
13/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż skoro spadają nasze dochody jak będziemy mogli realizować nasze zadania rzeczowe.
14/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego nie są ściągane zaległości podatkowe skoro niektórzy podatnicy mają dość pokaźne długi.
15/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – poinformowała o realizacji zadań w zakresie ściągalności podatków.
16/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż są firmy, które nie płacą podatku i nie jest on egzekwowany. W rozmowie z Panem Brykiem Komornikiem Urzędu Skarbowego dowiedziałem się, że Gmina nie potrafi ściągnąć podatku.
17/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – poinformował, że są również osoby fizyczne, które nie płacą podatku i mają konta bankowe co pozwala na egzekwowanie zaległego zobowiązania finansowego wobec gminy.
18/ Pani Jadwiga Korzeniecka – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż należności podatkowe są egzekwowane zgodnie z przepisami. Wystawiane są tytuły wykonawcze i w większości otrzymujemy protokoły nieściągalności.
19/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – jak wiadomo Gmina ma złożone wnioski o wpis do hipoteki, ale hipoteka może przewyższyć majątek i co wówczas. Jaka będzie możliwość ściągnięcia zadłużenia.
20/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – omówił przepisy związane z egzekwowaniem należności podatkowych. Nadmienił, iż egzekwując należności podatkowe możemy występować do Sądu o przeniesienie własności nieruchomości za zadłużenia. Wspomniana możliwość egzekwowania należności często jest nie realna do wykonania z uwagi na fakt, że dłużnicy zabezpieczają się przekazując majątek innej osobie.
21/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja - zapytał, czy występując do Sądu o zajęcie nieruchomości za zadłużenia mamy pewność, że inni nas nie uprzedzą.
22/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie mamy takiej pewności, gdyż w pierwszej kolejności są realizowane zadłużenia wobec Skarbu Państwa np. Nadleśnictwa, ZUS itp.
Do punktu 6-go
Projekt uchwały w sprawie programu inwestycji na terenie Gminy Nurzec Stacja w latach 2003-2004 i określenia wydatków na wieloletni program został przekazany radnym wcześniej i odstąpiono od przedstawiania na sesji.
D y s k u s j a:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – poprosił o wyjaśnienie wydatków w poszczególnych latach w pkt 1 projektu uchwały. Zdaniem dyskutanta wydatki w 2002 t. Wynosiły 3137000 zł a ile wynosiły wydatki w 2003 r. skoro inwestycja była przekazana w 2003 r.
2/ Pani Jadwiga Korzeniecka – wyjaśniła, że środki na tę inwestycję były pozyskane w 2002 r. a częściowo wydatkowane były w 2003 r. tj. w 2002 r. wydatkowano 2500000 zł a w 2003 r. 637000 zł. Nadmieniła, że projekt uchwały był uzgodniony w Agencji, iż w przedstawionej wersji może być zaakceptowany przez SAPARD. Skoro Rada ma uwagi można go zmienić, tak jak proponują Radni.
3/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż skoro uchwała była przekonsultowana i jest zgodna z prawem należałoby ją przyjąć w wersji przedstawionej.
W związku z powstałymi niejasnościami Przewodniczący obrad zarządził kilkuminutową przerwę.
Wznowienie obrad:
4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że w trakcie przerwy ustalił, iż I wersja uchwały została opracowana prawidłowo. Poprosił o potwierdzenie stanowiska w tej sprawie przez Panią Skarbnik.
5/ Pani Jadwiga Korzeniecka- potwierdziła, iż projekt uchwały został uzgodniony w Agencji i odpowiada wymogom jakie należy spełnić aby otrzymać dofinansowanie z SAPARD. Przepływy finansowe są zgodne z planem. W programie w pkt 1 przedstawiono dane z I etapu aby mieć pełny obraz inwestycji.
6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż do wniosku o dofinansowanie z SAPARD potrzebny jest tylko pkt 2 załącznika do uchwały. Wprowadzając pkt 1 tak jak nadmieniła Pani Skarbnik chcieliśmy wykazać całość inwestycji.
W związku z brakiem głosów w dyskusji przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały przygotowany przez Wójta Gminy w I wersji.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie programu inwestycji na terenie Gminy Nurzec Stacja w latach 2003-2004 i określenia wydatków na wieloletni program została podjęta 12 głosami przy 3 głosach wstrzymujących.
/Uchwała Nr VII/45/03 w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Do punktu 7-go
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki pomostowej krótkoterminowej.
Pani Raisa Pachwicewicz - poinformowała, że w okresie gdy rozpoczęto budowę oczyszczalni nie funkcjonował jeszcze SAPARD. W roku ubiegłym złożyliśmy wniosek o dofinansowanie inwestycji z funduszy SAPARD i otrzymaliśmy promesę na dofinansowanie budowy kanalizacji w Nurcu Stacji. W związku z tym w I kwartale 2003 roku zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska o przyznanie nam pożyczki i dotacji na pokrycie kosztów tej inwestycji. Otrzymaliśmy pozytywną decyzję przyznającą nam 1645000 zł pożyczki i 300 tys. zł dotacji. Następnie poinformowała o wynikach przetargu i negocjacji na wyłonienie wykonawcy na budowę kanalizacji. W wyniku negocjacji został wyłoniony wykonawca, z którym zostanie podpisana umowa na wykonanie kanalizacji. Po podpisaniu umowy z wykonawcą, przystąpimy do podpisania umowy na dofinansowanie w funduszy SAPARD. Dofinansowanie z funduszy SAPARD możemy otrzymać po zakończeniu inwestycji. W związku z tym, że nie mamy w pełni własnych środków na zrealizowanie tej inwestycji musimy zaciągnąć pożyczkę pomostową krótkoterminową w WFOŚ.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o poinformowanie jak ma być realizowana uchwała. Czy w sytuacji, gdy nie zostanie podpisana umowa na dofinansowanie z funduszy SAPARD, zostanie ona zaciągnięta.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy - poinformował, że uchwała może być realizowana po podpisaniu umowy o dofinansowanie z funduszy SAPARD. Ponadto z wykonawcą zostały zawarte ustalenia, że do czasu podpisania umowy o dofinansowanie z SAPARD nie będzie on rozpoczynał realizacji zadania. Zadanie musi być wykonane zgodnie z dokumentacją, nie może być zwiększony jego zakres.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał jaką mamy możliwość spłaty kredytu w sytuacji gdy nie otrzymamy dotacji z SAPARD.
2/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Wójt musi zwrócić szczególną uwagę, aby zadanie było realizowane zgodnie prawidłowo, aby nie stracić dotacji.
3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż aby inwestycja przebiegała prawidłowo musi być ustalona osoba odpowiedzialna za jej nadzór. Realizacja I etapu oczyszczalni budzi wiele zastrzeżeń, dlatego są obawy, co do zaciągnięcia pożyczki. Zapytał, czy z wartości inwestycji zmniejszono koszty o zadania, które nie zostały wykonane.
4/ Pan Zenon Podbielskie – Przewodniczący obrad – poprosił o udzielenie wyjaśnień za zgłoszone zapytania przez Panią Wójt.
5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż oczyszczalnia została odebrana, działa jedna przepompownia, w dniu jutrzejszym ma być specjalista od elektroniki i ma uruchomić dwie kolejne przepompownie. Została ona przekazana do eksploatacji dla Gospodarstwa Pomocniczego Wojewódzkiego Zakładu Melioracji i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Obecnie jest na etapie rozruchu. Odnośnie nadzoru poinformowała, że tak jak przy każdej inwestycji jest inspektor nadzoru, który nadzoruje prawidłowość realizowane zadania.
6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – stwierdził, iż przepompownia nie powinna być usytuowana w centrum Nurca. Następnie zapytał, czy zostały zainstalowane przyłącza do każdej posesji aby w przyszłości nie niszczyć asfaltu.
7/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, że dokumentacją na budowę oczyszczalni były opracowywana dużo wcześniej. Z wyjaśnień projektanta wynika, iż zostały przyjęte najkorzystniejsze rozwiązania.
8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie zostały wykonane przyłącza do wszystkich posesji. Od osób, do których posesji planowane było wykonanie przyłącza pobrane zostały oświadczenia o rezygnacji. Wykonując przyłącze do posesji musimy mieć zgodę właściciela na wejście na jego nieruchomość. Odcinek kanalizacji został wykonany zgodnie z projektem. Inwentaryzacja była wykonywana na kanale otwartym i jest ona do wglądu w naszej dokumentacji.
9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radnby, Tymianka – stwierdził, iż sprawa oczyszczalni przewija się na każdej sesji dlatego każdorazowo powinien być zapraszany inspektor nadzoru.
10/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, jaką mamy pewność, że otrzymamy dotację z funduszy SAPARD.
11/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż nie mamy żadnej pewności, że otrzymamy dotację, dopuki nie zostanie podpisana umowa na dofinansowanie z funduszy SAPARD.
12/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż jest to pożyczka krótkoterminowa i musi być spłacona jednorazowo. Od pożyczki tej będą naliczane odsetki kto je pokryje.
13/ Pan Tadeusz Niewiadomski – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż SAPARD refinansuje środki wydane na inwestycję, bez spłaty odsetek.
14/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – w kilku słowach wyjaśnił cel podjęcia uchwał. Przyjęcie programu potrzebne było aby wykazać przepływ finansowy dla SAPARD. Pożyczka jest zaciągana po to by realizować inwestycję. Będzie ona pobierana sukcesywnie po przedstawieniu faktur przez wykonawcę. Jeżeli nie dojdzie do podpisania umowy na dofinansowanie z funduszy SAPARD nie będzie zaciągana pożyczka.
W związku z wyczerpaniem głosów w dyskusji Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki pomostowej krótkoterminowej.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki pomostowej krótkoterminowej została podjęta 11 głosami przy 3 głosach wstrzymujących w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr VII/46/03 w załączeniu/ Zał. Nr 6.
Do punktu 8-go
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec Stacja nieruchomości Skarbu Państwa – Agencja Mienia Wojskowego był przekazany Radnym wcześniej wobec powyższego odstąpiono od przedstawiania na sesji.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia na własność Gminy Nurzec Stacja nieruchomości Skarbu Państwa Agencja Mienia Wojskowego została podjęta 12 głosami przy 1 głosie wstrzymującym w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr VII/47/03 w załączeniu/ Zał. Nr 7.
Do punktu 9-go
Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości był przekazany radnym wcześniej dlatego odstąpiono od przedstawiania projektu.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia w załączeniu/ Zał. Nr 8.
D y s k u s j a:
1/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował o położeniu nieruchomości oraz zapoznał ze złożonymi wnioskami o ich nabycie. I tak: nieruchomość we wsi Chanie Chursy położona jest w pobliżu terenów przewidzianych w studium do planu zagospodarowania przestrzennego pod budowę zalewu. Działka ta może być w przyszłości wykorzystana na zamianę nieruchomości, ewentualnie wykorzystana na inne cele np. parking, handlowe itp.. Działka Nr 34 w Klukowiczach jest nieruchomością zabudowaną, osoby ubiegające się o jej nabycie, potwierdzili swoje zainteresowanie tą nieruchomością. W rozmowie telefonicznej stwierdzili, że nie złożą innego oświadczenia, czekają na wycenę. Wnioskowana o nabycie działka we wsi Tymianka położona jest w centrum Tymianki przy drodze do Wólki Nurzeckiej. Na działce tej jest usytuowany sklep Pana Jakowluka, obecnie jest ona przez niego dzierżawiona, chce nabyć na własność. Nieruchomość Nr 359 w Klukowiczach jest niezabudowana o jej nabycie ubiega się Pani Oreszuk.
2/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy jest ustalona wartość tych nieruchomości.
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że wycenę działek wykonujemy po podjęciu uchwały o przeznaczeniu do sprzedaży.
4/ Pan Artut Trochimiak – Sołtys wsi Klukowicze – zapytał, czy działka położona we wsi Klukowicze jest działką budowlaną.
5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż jest to działka zagrodowa.
6/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż osoby ubiegające się o kupno budynku po szkole w Klukowiczach ubiegają się o wiele innych nieruchomości na terenie innych gmin. Uważa, że są to osoby które mogą narazić gminę na koszty.
7/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy jest możliwość obciążenia kosztami wyceny nieruchomości wnioskodawcę, jeżeli rezygnuje z zakupu.
8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, że nie ma podstaw prawnych do obciążenia kosztami wyceny osób ubiegających się o nabycie nieruchomości.
W związku ze zróżnicowanymi głosami odnośnie przeznaczenia do sprzedaży poszczególnych nieruchomości przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zaproponował głosowanie oddzielnie dla poszczególnych działek.
Wniosek Przewodniczącego został przyjęty jednogłośnie.
W wyniku jawnego głosowania za przeznaczeniem do sprzedaży nieruchomości we wsi Chanie Chursy 0 głosów, 13 przeciw przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży i 1 głosie wstrzymującym w obecności 14 radnych postanowiono nie przeznaczać do sprzedaży wnioskowanej nieruchomości.
W wyniku jawnego głosowania za sprzedażą nieruchomości zabudowanej we wsi Klukowicze tj. budynku po byłej szkole głosowało 2 radnych, 7 było przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosu w obecności 14 radnych postanowiono wstrzymać się ze sprzedażą wnioskowanej nieruchomości.
W wyniku jawnego głosowania za przeznaczeniem sprzedaży nieruchomości położonej we wsi Tymianka głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu w obecności 14 radnych, postanowiono przeznaczyć wnioskowaną nieruchomość do sprzedaży.
W wyniku jawnego głosowania za przeznaczeniem do sprzedaży nieruchomości położonej we wsi Klukowicze nr 359 głosowało 14 radnych, wobec powyższego postanowiono jednogłośnie przeznaczyć wnioskowaną nieruchomość do sprzedaży.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja.
W wyniku jawnego głosowania uchwaa w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości została podjęta jednogłośnie w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr VII/48/03 w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Do punktu 10-go
Ustalenie stawek opłat za odprowadzenie ścieków.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja - stwierdził, iż w uchwale mówi się o ustaleniu stawki za zbiorowe odprowadzanie ścieków, natomiast nie jest ustalona stawka za przyjęcie ścieków dowożonych.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z pismem Gospodarstwa Pomocniczego Wojewódzkiego Zakładu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, które przyjęło eksploatację oczyszczalni będzie obowiązywała jedna stawka za odprowadzanie ścieków jak i za przyjęcie do oczyszczalni ścieków dowożonych.
3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja - stwierdził, iż stawka za przyjęcie ścieków dowożonych do oczyszczalni powinna być określona w uchwale. Następnie poprosił o poinformowanie o cenie przepływomierza, gdyż na posiedzeniu komisji wnioskowano o ustalenie ceny zakupu przepływomierza ścieków.
4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że Firma Bartosz w Białymstoku oferuje do sprzedaży przepływomierze o średnicy Ø 100 w cennie 1673 EURO+ VAT lub o średnicy Ø 150 w cenie 1973 EURO + VAT.
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzanie ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzania ścieków została podjęta 13 głosami przy 2 głosach wstrzymujących w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr VII/49/03 w załączeniu/ Zał. Nr 10.
Do punktu 11-go
W punkcie tym Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że Pani Malinowska odeszła z dniem 1 września 2003 r. na emeryturę i zachodzi potrzeba odwołania jej z zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Projekt uchwały w sprawie odwołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
D y s k u s j a:
1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja - zapytał, czy w uchwale możliwy jest zapis wejścia w życie uchwały z dniem podjęcia, skoro Pani Malinowska odeszła na emeryturę z dniem 1 września 2003 r.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie ma potrzeby wprowadzania zapisu wejścia w życie uchwały z dniem 1 września 2003 r.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odwołania zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie odwołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego została podjęta jednogłośnie 15 głosami.
/Uchwała Nr VII/50/03 w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Do punktu 12-go
Wybór ławników dla Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.
Opinię Zespołu do opiniowania kandydatów na ławników przedstawił przewodniczący Zespołu Pan Zbigniew Kołtek.
/Opinia Zespołu w załączeniu/ Zał. Nr 12
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – poinformował, że zgodnie z ustawą Prawo o ustroju sądów powszechnych Rada Gminy dokonuje wyboru ławników w głosowaniu tajnym, oddzielnie do orzekania w sprawach rodzinnych i karnych a oddzielnie w sprawach z zakresu prawa pracy. Zgodnie z wnioskiem Prezesa Sadu Okręgowego mamy wybrać 2 ławników do orzekania w sprawach rodzinnych i karnych i 1 ławnika do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy. W związku z powyższym zachodzi potrzeba powołania komisji skrutacyjnej. Poprosił o zgłaszanie kandydatów do komisji skrutacyjnej.
Zgłaszanie kandydatów do komisji skrutacyjnej:
1/ Radny Pan Roman Wudarski – zgłosił kandydaturę Radnej Pani Adeli Haliny Wrona,
2/ Radny Pan Jerzy Olesiuk – zgłosił kandydaturę Radnego Pana Jana Demianowicza,
3/ Radna Pani Adela Halina Wrona – zgłosiła kandydaturę Radnego Pana Anatola Naumnika.
Na tym zamknięto listę kandydatów do komisji skrutacyjnej.
Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na pracę w komisji skrutacyjnej.
W wyniku jawnego głosowania komisja skrutacyjna do przeprowadzenia wyborów ławników została powołana jednogłośnie 15 głosami.
W wyniku tajnego głosowania ławnikami do Sądu Rejonowego do orzekania w sprawach rodzinnych i karnych została wybrana Pani Raisa Drywulska i Pani Małgorzata Tarasiuk. W związku z tym, iż dwóch kandydatów na ławnika do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy otrzymało równą liczbę głosów w głosowaniu tym nie dokonano wyboru.
/Protokół komisji skrutacyjnej w załączeniu/ Zał. Nr 13.
W wyniku tajnego głosowania w II turze głosowania ławnikiem do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy został wybrany Pan Robert Sobieszuk.
/Protokół komisji skrutacyjnej w załączeniu/ Zał. Nr 14.
Uchwałę w sprawie stwierdzenia wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
/Uchwała Nr VII/51/03 w załączeniu/ Zał. Nr 15.
Do punktu 13-go
Informację Wójta o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby zobligowane przepisami prawa przedstawił Pan Zenon Podbielski.
Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 16.
Do punktu 14-go
W punkcie tym, Pan Tadeusz Niewiadomski – Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – poinformował o zasadach wypełniania wniosków przez rolników w związku z wejściem do Unii Europejskiej. Wnioski należy składać do Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa Biura Powiatowego w Siemiatyczach. W celu wyjaśnienia rolnikom zasad wypełniania wniosków zostaną przeprowadzone szkolenia. Szkole takowe zaplanowano w Szkole Podstawowej w Siemichoczach, w Gimnazjum w Nurcu Stacji. Gminnym Ośrodku Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji i Urzędzie Gminy w Nurcu Stacji. Druki wniosków zostaną rozdane rolnikom w trakcie szkoleń. Następnie poinformował, że zgodnie z ustaleniami do końca roku wszystkie zwierzęta muszą być zakolczykowane. Każde gospodarstwo musi posiadać rachunek rolniczy w banku.
D y s k u s j a:
1/ Pani Bugumiła Grzyb – Sołtys, Sokóle – zapytała, czy rolnik, który nie będzie korzystał z dopłat unijnych musi kolczykować zwierzęta.
2/ Pan Tadeusz Niewiadomski – Kierownik BP AMIRR w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż żadne zwierzę nie może opuścić gospodarstwa bez ewidencji, każda zmiana musi zgłoszona w terminie 14 dni.
3/ Pan Anatoliusz Strapczuk – Sołtys, Tymianka – zapytał , czy do prowadzenia rachunków rolniczych są wyznaczone banki, czy może prowadzić dowolny bank.
4/ Pan Tadeusz Niewiadomski – Kierownik BP AMIRR w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż rachunek może być założony w dowolnym banku jednak musi być 26 cyfrowy.
Do punktu 15-go
Odpowiedzi na interpelacje radnych:
1/ Pan Tadeusz Niewiadomski – Kierownik BP AMiRR w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż z tytułu suszy nie będą przyznane żadne dotacje. Ogłaszając klęskę żywiołową musi być przynajmniej 60% strat. W naszym województwie nie nastąpiły takie straty i Wojewoda nie miał podstaw do ogłoszenia klęski żywiołowej.
2/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że niewykorzystane fundusze w drogownictwie zostały z uwagi na ich przeznaczenie na modernizację ul. Słonecznej. W trakcie posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej był wniosek, aby wstrzymać modernizację ul. Piaskowej a część funduszy przeznaczyć na naprawę innych dróg gminnych. Nadmieniła, iż jeśli Rada uzna aby zmienić przeznaczenie tych środków budżetowych zostaną one przeznaczone na naprawę innych dróg gminnych
3/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, iż przepust w Siemichoczach został naprawiony sposobem gospodarczym wykorzystując kręgi zakupione w latach poprzednich. Natomiast w Werpolu naprawiono przepust sposobem gospodarczym bez większych nakładów finansowych. Odnośnie równania dróg możemy skierować równiarkę, jeżeli zostaną na ten cel zagwarantowane środki finansowe.
4/ Pan Mirosław Wierchow – Radny, Wyczółki – stwierdził, iż stan dróg na terenie gminy jest bardzo zły i należy część środków finansowych przeznaczyć na ich równanie. W trakcie wykonywania równania Pan Eugeniusz Staniszewski – jako osoba prowadząca sprawy drogownictwa, powinien bardziej nadzorować wykonywane zadania w zakresie równania dróg.
5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował aby o równaniu dróg powiadamiać sołtysów i oni określali zadania do wykonania, gdyż są najbardziej zorientowani w potrzebach.
6/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys, Kol. Klukowicze – poinformowała, że na drodze Kol. Klukowicze – Stołbce woda w czasie większych opadów uszkadza drogę.
7/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, na czyj wniosek równane są drogi powiatowe, gdyż nawierzchnia drogi Żerczyce – Nurczyk jest w bardzo złym stanie.
8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – o równanie dróg powiatowych zgłaszane są wnioski bezpośrednio do Zarządu Dróg bądź my zgłaszamy i w miarę posiadanych możliwości drogi są równane. Następnie poinformowała, że zgodnie z uchwałą Rady mamy zabezpieczone środki finansowe tylko na inwestycje, nie mamy funduszy na remonty dróg. Nadmieniła, że w dniu wczorajszym wpłynęło pismo z Zarządu Powiatowego Dróg o przekazanie dotacji na opracowanie dokumentacji na modernizację drogi Żerczyce – Zabłocie. Kończąc poprosiła o zajęcie stanowiska odnośnie równania dróg.
9/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – proponował, aby zorganizować przetarg na modernizację ul. Słonecznej, możliwe, że po przetargu zostaną fundusze na równanie dróg.
10/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż powinniśmy zrobić wszystko, aby drogi gminne zostały podrównane.
Ustalono, że po przetargu na naprawę ul. Słonecznej jeśli zostaną fundusze przeznaczyć je na równanie dróg gminnych.
11/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w Urzędzie Gminy jeżeli są zatrudniane osoby to tylko spośród bezrobotnych, kierowanych przez Biuro Pracy. Odnośnie zatrudniania pracowników przez jednostki organizacyjne trudno jest im nakazywać.
12/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż kierownicy jednostek organizacyjnych powinni zatrudniać osoby bezrobotne np. w szkołach palaczy c.o. .
13/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – wyjaśnił, iż przy zatrudnianiu osób musimy kierować się nie tylko potrzebą zatrudniania bezrobotnych lecz musimy dbać o mienie szkoły. Wprowadzanie osób postronnych do szkoły może narazić na włamania. Ponadto zatrudnienie w szkole jednej lub dwóch osób nie rozwiąże problemu bezrobocia.
14/ Pan Mirosław Wierchow – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż polityka kadrowa w szkołach jest prawidłowa. Wójt Gminy nie powinien ingerować w sprawy zatrudnienia, gdyż narusza to kompetencje dyrektorów szkół.
15/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Gmina Nurzec Stacja ma prawie 300 bezrobotnych, czy z tej liczby nie można wybrać kilku osób godnych zatrudnienia.
16/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – wyjaśnił, iż szukając oszczędności w szkołach nie możemy zmieniać pracowników. Rotacja kadrowa szkoły podwyższa koszty, gdyż należy wypłacać odprawy. Ponadto osoby, które zostały zatrudnione, przed zatrudnieniem angażowały się do pracy na rzecz szkoły, między innymi wykonali społecznie parking przy budynku na ul. Słonecznej.
17/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego w szkołach zatrudnia się emerytów na ½ etatu skoro są ludzie bezrobotni.
18/ Pan Mirosław Wierchow – Radny, Wyczółki – stwierdził, iż niż demograficzny dotknie również szkoły. Rok rocznie zmniejsza się liczba dzieci a tym samym oddziałów i trudno jest zatrudniać nowe osoby na pełny etat, gdyż przy rozwiązaniu umowy będziemy zmuszeni wypłacać odprawy co narazi gminę na dodatkowe koszty.
19/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – stwierdził, iż do powstania bezrobocia w gminie nie przyczynili się dyrektorzy szkół. Następnie wyjaśnił, iż w Szkole Podstawowej w Nurcu Stacji nie ma osób zatrudnionych na ½ etatu.
20/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż przy zatrudnianiu nowych osób na wszystkie stanowiska, muszą być osoby kierowane przez Biuro Pracy i zamieszkałe na terenie naszej gminy.
21/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – stwierdził, iż my w Urzędzie Gminy możemy zapewnić, iż będziemy zatrudniali tylko osoby bezrobotne. Trudno jest nam ingerować w zatrudnienie w innych jednostkach.
22/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę na niewłaściwą pracę konserwatora w Przedszkolu. Pan Józefowicz jest zatrudniony na 1 ½ etatu. W okresie wakacji posesja przy Przedszkolu wyglądała jak przy budynku opuszczonym, nie była wykoszona trawa, ogrodzenie uszkodzone.
23/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż m-cu sierpniu posesja została uporządkowana i przygotowana do rozpoczęcia roku szkolnego.
24/ Pani Olga Naumnik – Urzędu Gminy prowadząca sprawy oświaty - poinformowała o działaniach związanych z pozyskiwaniem funduszy na funkcjonowanie oświaty.
25/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – stwierdziła, iż interesuje ją pozyskiwanie dodatkowych funduszy na remonty szkół.
26/ Pani Olga Naumnik – stwierdziła, iż zapytanie dotyczy funduszy z rezerwy 1% MEN.
Można występować o dofinansowanie z tych funduszy jeżeli spełnione są określone warunki. My nie mieliśmy możliwości sprostania tym warunkom.
27/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – odnośnie uroczystego otwarcia oczyszczalni trudno jest przewidzieć czy jest to celowe, jednak jeżeli jest taka potrzeba możemy zorganizować.
28/ Pani Eugenia Romaniuk – Kierownik GOUK – poinformowała, że ma problem z wykonaniem ogrodzenia posesji GOUK. W sprawie wykonania ogrodzenia kontaktowała się z wieloma wykonawcami jednak trudno jest uzupełnić istniejące ogrodzenie. Pan Karolewski dokonał oględzin i ustalił, że koszt wyniesie około 20 tys. zł. Jeżeli zostaną zapewnione środki finansowe ogrodzenie może być wykonane.
29/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż ma na stanie 4 tablice informacyjne, należy tylko wskazać miejsca ich ustawienia.
30/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – zwróciła uwagę na zasady pozyskiwania dodatkowych funduszy pomocowych. Analizując możliwości pozyskania funduszy są one bardzo znikome gdyż musimy mieć środki własne a przy stanie naszych dochodów sprostanie temu warunkowi jest bardzo trudne.
31/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – proponował aby zwołać posiedzenie komisji i wypracować stanowisko odnośnie możliwości pozyskiwania funduszy oraz innych problematycznych zadań.
Wniosek Pana Wudaskiego nie został przyjęty przez Radę Gminy.
Do punktu 16-go
Sprawy różne:
1. Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – poinformowała, że Pani Wiera Szostak jest kombatantką i z tego funduszu należał się jej zasiłek. Następnie poinformowała o kryteriach przyznawania pomocy społecznej.
2. Informację o działalności drużyny piłki nożnej przedstawiła Pani Irena Janoszuk – Instruktor GOUK.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 17.
D y s k u s j a:
1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, jakie są koszty utrzymania drużyny piłki nożnej i czy celowym jest jej utrzymanie.
2/ Pani Irena Janoszuk – Instruktor GOUK – poinformowała, że drużyna nasza jest na trzynastej pozycji. Część członków drużyny zamieszkuje poza miejscowością Nurzec Stacja, co utrudnia im udział w treningach. Koszty utrzymania drużyny są znaczne tak jak przedstawiono w budżecie gminy.
3/ Pan Mirosław Wierchow – Radny, Wyczółki – stwierdził, iż pomimo kosztów skoro są chętni do gry niech grają, może w przyszłości sytuacja w drużynie ulegnie poprawie.
4/ Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja, Przewodniczący Rady Gminy - proponował, aby rozważyć możliwość utworzenia grupy juniorów, skoro nie ma osiągnięć w drużynie oraz członkowie drużyny nie mają możliwości treningu.
5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że uczestniczył w zakładaniu tej drużyny. Obecnie proponował, aby rozliczyć członków drużyny z obecności na treningach. Jeżeli nie ulegnie sytuacja poprawie należy ją rozwiązać a powołać drużynę młodzieżową.
3. Wniosek Pana Piotra Kowalewicza zam. Litwinowicze w sprawie przyłączenia jego gospodarstwa do wodociągu przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.
D y s k u s j a:
1/ Pan Mirosław Wierchow – Radny, Wyczółki – poinformował, że w gospodarstwie Pana Kowalewicza występuje brak wody. W miesiącu lipcu i sierpniu korzystał on z hydrantu, gdyż nie miał wody w swoich studniach.
2/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż sytuacja finansowa gminy jest bardzo trudna i z uwagi na brak środków finansowych wniosek nie może być załatwiony pozytywnie.
3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż w obecnej sytuacji finansowej gminy nie możemy wyrazić zgody na wykonanie przyłącza do wnioskowanej posesji. Ponadto, może wpłynąć jeszcze wiele innych wniosków i wówczas nie będziemy mogli nie przyjąć tych wniosków.
4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – stwierdził, iż wykonanie jednego przyłącza przy tej odległości od wodociągu na pewno jest trudne do przyjęcia. Uważa, że wniosek ten może być załatwiony przy realizacji dużej inwestycji.
5/ Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja, Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż skoro nie uwzględniono wykonania przyłącza przy inwestycji w Kol. Klukowicze to obecnie trudno jest przyjąć to zadanie do realizacji.
Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie do realizacji wniosku Pana Piotra Kowalewicza.
W wyniku jawnego głosowania za przyjęciem wniosku głosowało 1 radny, 8 było przeciw i 4 wstrzymało się od głosu w obecności 13 radnych, wniosek nie został przyjęty do realizacji.
4. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – przedstawił wniosek PKP w sprawie przekazania nieruchomości w zamian za zadłużenie. Proponują przekazanie terenu tz. wieży ciśnień, parku i terenu przyległego do dworca.
Po szczegółowym przeanalizowaniu postanowiono jednogłośnie odmówić przyjęcia i egzekwować zaległe należności podatkowe.
5. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że przystępując do realizacji uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu przestrzennego zagospodarowania Gminy Nurzec Stacja musimy zlecić opracowanie map. Mapy powinny być opracowane w skali 1:2000. W obecnej sytuacji jest możliwość opracowania map wspólnie ze Starostwem, koszt opracowania wyniósłby około 70 tys. zł z tego dla gminy 35 tys. zł. Do samodzielnego opracowania map potrzeba około 80 tys. zł, tak jak zaproponowała Firma Geometr. Sytuacja finansowa gminy nie pozwala na opłacenie faktury za wykonanie w roku bieżącym, dlatego umowa by została zawarta w ten sposób, że opłacilibyśmy fakturę z przyszłorocznego budżetu. Brak planu utrudnia wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, gdyż mamy obowiązek uzgodnień z uprawnionym architektem Urzędu Wojewódzkiego. Za każde uzgodnienie musimy wnosić opłaty. Koszt opracowania planu wyniesie około 2.000.000 zł. Poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie realizacji uchwały o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego gminy Nurzec Stacja i opracowania map wspólnie ze starostwem czy samodzielnie.
D y s k u s j a:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż skoro nie mamy funduszy jak możemy planować zadania do finansowania z przyszłorocznego budżetu.
2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż w związku z trudną sytuacją finansową gminy taniej nam będzie wydawać decyzje z uzgodnieniami, aniżeli opracowywać plan zagospodarowania przestrzennego.
3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt Gminy – poinformowała, że brak planu przestrzennego zagospodarowania pomimo opłat na uzgodnienia nasuwa dodatkowe trudności związane z terminem wydania decyzji. W ostatnim okresie zwrócił się jeden z mieszkańców o przyśpieszenie wydania decyzji, gdyż jeśli w tym roku nie rozpocznie budowy utraci ulgę budowlaną. My nie mamy możliwości rozwiązania tego problemu. Wywołuje to niezadowolenie społeczne.
4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy - poinformował, że jest możliwość opracowania planu dla części gminy, co praktykowały niektóre gminy, chociaż jego zdaniem korzystniejsze jest opracowanie planu całościowego. Biorąc pod uwagę koszt opracowania i nasze możliwości finansowe trudno jest podjąć decyzję w tej sprawie.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż biorąc pod uwagę sytuację finansową gminy należy przesunąć termin realizacji uchwały i odstąpić od opracowania planu przestrzennego zagospodarowania gminy.
6/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – poparł wniosek Pana Jaszczuka w sprawie odstąpienia w najbliższym czasie od opracowania planu przestrzennego zagospodarowania gminy.
7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy brak planu przestrzennego zagospodarowania pozwoli nam na ubieganie się o dotacje na inwestycje z funduszy pomocowych.
8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że przy składaniu wniosków o dofinansowanie możliwe, że mogą być problemy ze skompletowaniem dokumentacji z uwagi na brak planu. Następnie zwrócił uwagę, że jeśli opracujemy mapy do planu i nie przystąpimy do jego wykonania mogą one ulec dezaktualizacji.
9/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod rozwagę Rady czy mamy opracowywać mapy wspólnie ze Starostwem.
Jednomyślnie ustalono, że mapy należy wykonać wspólnie ze Starostwem.
6. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt Gminy – podziękowała, wszystkim uczestnikom za udział w uroczystościach dożynkowych w Drohiczynie i reprezentowanie naszej gminy. Następnie poinformowała, że został przekazany do użytku dom pomocy społecznej w Grabarce.
7. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że słuszna była decyzja Rady dotycząca przekazania budynku po szkole w Grabarce na rzecz Warszawskiej Metropolii Prawosławnej. Budynek został bardzo ładnie wyremontowany i dostosowany do działalności ośrodka pomocy.
8. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z ofertą na pożyczki dla małego biznesu. Następnie poinformował o zarządzonych na dzień 12 października 2003 r. wyborach uzupełniających do Senatu RP.
9. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Rady wystąpił do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wypłaty ekwiwalentu za urlop dla Pani Wójt. Następnie zapoznał z udzieloną odpowiedzią w tej sprawie.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż w dalszym ciągu uważa, że ekwiwalent za urlop dla Pani Wójt został wypłacony niesłusznie, gdyż nie było rozwiązania stosunku pracy.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż umowa o pracę z Wójtem wygasa z chwilą upływu kadencji.
3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował, aby Rada poprzez głosowanie ustaliła, czy wypłacony ekwiwalent za urlop dla Wójta Gminy, powinien być zwrócony.
4/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zaproponował, aby w sprawie zwrotu ekwiwalentu za urlop przeprowadzić głosowanie tajne.
5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – głosujcie jawnie ja wyjdę z sali.
6/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, ile godzin pracuje radca prawny i za jakie wynagrodzenie.
6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że radca prawny jest zatrudniony na umowę zlecenie, pracuje cztery dni w miesiącu tj. w czwartek od godz. 10°°.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wniosek Pana Wudarskiego w sprawie przeprowadzenia głosowania odnośnie zwrotu ekwiwalentu za urlop przez Wójta Gminy.
Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – nie musicie głosować ja zwrócę ekwiwalent.
W wyniku jawnego głosowania 9 głosami za i 5 wstrzymującymi ustalono, iż należy przeprowadzić głosowanie odnośnie zwrotu ekwiwalentu za urlop przez Wójta Gminy.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek Radnego Pana Zbigniewa Kołtek w sprawie przeprowadzenia głosowania tajnego.
W wyniku jawnego głosowania 11 głosami za głosowaniem tajnym i 3 wstrzymującymi ustalono, że ma być przeprowadzone głosowanie tajne.
W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie powołano Komisję Skrutacyjną w następującym składzie:
1. Pani Adela Halina Wrona,
2. Pan Jan Demianowicz,
3. Pan Anatol Naumnik.
W wyniku tajnego głosowania ustalono, że Wójt ma zwrócić ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
/Protokół Komisji Skrutacyjnej w załączeniu/ Zał. Nr 18.
10. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował, aby Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej kontroli w zakresie wykonania I etapu budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek Pana Wudarskiego.
W wyniku jawnego głosowania 10 głosami za wnioskiem i 2 wstrzymującymi w obecności 12 radnych ustalono, że Komisja Rewizyjna dokona kontroli realizacji I etatu budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków.
Na tym obrady VII sesji Rady Gminy zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
E. Naumiuk Zenon Podbielski
Metryka strony