PROTOKÓŁ Nr XXI/05 z XXI sesji Rady Gminy
Nurzec Stacja, dnia 29 grudnia 2005 r.
P R O T O K Ó Ł Nr XXI/05
z XXI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 29 grudnia 2005 roku.
Obrady XXI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 1420.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.
Radni obecni:
1. Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,
2. Pan Jan Demianowicz - Chanie Chursy,
3. Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
4. Pan Piotr Jaszczuk - Żerczyce,
5. Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
6. Pan Zbigniew Kołtek - Nurzec Stacja,
7. Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
8. Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,
9. Pan Anatol Naumnik - Nurzec Stacja,
10 Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka,
11. Pan Zenon Podbielski - Nurzec Stacja,
12. Pan Jan Raczyński - Zalesie,
13. Pani Elżbieta Stępniak - Augustynka,
14. Pani Adela Halina Wrona - Nurzec Stacja,
15. Pan Roman Wudarski - Nurzec Stacja.
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,
2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,
5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,
6. Sołtysi.
7. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom XXI sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.
Następnie poinformował, że do protokołu z XX sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.
Uwagi i poprawki do protokołu z XX sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.
Następnie Przewodniczący obrad podał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Gminy
W wyniku jawnego głosowania protokół z XX sesji Rady Gminy został przyjęty 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.
Do punktu 2-go
W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zapytał, czy sa uwagi do proponowanego porządku obrad .
W związku z brakiem uwag do porządku obrad Pan Zenon Podbielski – przewodniczacy poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad.
W wyniku jawnego glosowania porządek obrad XXI sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XX sesji Rady Gminy.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Uchwalenie budżetu gminy na 2006 rok.
- Przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta.
- Przedstawienie opinii regionalnej izby obrachunkowej,
- Przedstawienie opinii komisji stałych,
- Przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie opinii i wniosków komisji,
- Dyskusja,
- Głosowanie nad projektem uchwały budżetowej zgłoszonej przez Wójta.
- Informacja z analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych i zobowiązanych pracowników Urzędu Gminy oraz Kierowników jednostek organizacyjnych.
- Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2006 rok.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Sprawy różne i wolne wnioski.
Do punktu 3-go
Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych:
1. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał jak przedstawia się sprawa robót gwarancyjnych przez firmę wykonującą kanalizację, czy był zapis odnośnie robót gwarancyjnych w umowie.
Następnie zapytał jak przedstawia się wykorzystanie urlopu przez Panią Wójt. Wiadomo, że zbliżamy się do końca kadencji, żeby nie było takiej sytuacji, że trzeba będzie wypłacać ekwiwalent za urlop.
2. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy planuje się zakup agregatów prądotwórczych do hydroforni wiejskich.
Następnie zapytał, na jakiej zasadzie odbywa się zimowe utrzymanie dróg, a szczególnie drogi Augustynka – las klateczka.
3. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy została już załatwiona sprawa zwrotu wypłaconego odszkodowania dla Pani Karczewskiej. Pani Radca Prawny obiecała, że wystąpi o zwrot tego odszkodowania przez geodetę.
Na realizację jakich zadań zostały wydatkowane środki finansowe, które były przeznaczone w równej wysokości dla wszystkich miejscowości, skoro w niektórych miejscowościach takich jak Chaniach, Nurczyku, Nurcu Wsi, nic nie zostało wykonane.
Zapytał dlaczego niektórzy pracownicy Urzędu Gminy nie wykonują zaleceń rady.
Zapytał co się stało z ekwiwalentem za urlop wypłaconym dla Wójta w poprzednim okresie, skoro było rozstrzygnięcie nadzorcze w tej sprawie.
- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, czy na sesję Rady Gminy był zapraszany Starosta w związku z nie uwzględnieniem do planu zadań na 2006 r. , budowy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka.
- Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, ile jest osób chętnych do podłączenia do wodociągu w ramach planowanej inwestycji do Zabłocia, Borysowszczyzny. Prawdopodobnie część osób zainteresowanych przyłączeniem do wodociągu, zrezygnowało.
- Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy Agencja Rolna Skarbu Państwa płaci podatek, ile jest gruntów Agencji na terenie naszej gminy i do jakiej klasy zostały one sklasyfikowane.
- Pan Roman Wudarski- Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak wykorzystane są działki będące własnością gminy Czy są dzierżawione i czy wpływa od tych gruntów podatek.
- Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, czy prawdą jest, że Pani Wójt podpisuje zezwolenia na zalesienie gruntów III i IV klasy.
- Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zapytał jakie zostały podjęte działania w zakresie rozwiązania problemu wałęsających się psów we wsi Zalesie.
- Zapyta, czy został wycofany wniosek na dofinansowanie do budowy dróg do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej z ZPORR. Czy pewnym jest, że mamy zagwarantowaną dotację z Euroregionu Niemen na budowę drogi do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej.
- Zapytał, dlaczego w załączniku Nr 4 do projektu budżetu gminy na 2006 r. budowa dróg do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej zostały zapisane jako zadanie nr 2 a pod nr 1 zostały zapisane wodociągi, chociaż nie mamy decyzji /pozwolenia na budowę/.
- Czy budowa drogi powiatowej Żerczyce - Zabłocie jest ujęta do planu budżetu powiatu na 2006 rok.
- Czy zostały wykorzystane wszystkie środki finansowe planowane na realizacje zadań w zakresie drogownictwa na terenie naszej gminy.
Do punktu 5-go
Projekt budżetu gminy wraz z uzasadnieniem i autopoprawką oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Projekt budżetu gminy w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie projektu budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej w sprawie projektu budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie projektu budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał dlaczego jest tak duży wzrost wydatków w zakresie utrzymania szkół, z czym to jest związane.
Następnie zapytał, z jakiego kierunku planuje powiat budować drogę Żerczyce – Żurobice. Od Żerczyc, czy od Żurobic.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że planując wydatki w oświacie uwzględniono tylko wzrost wynagrodzeń o 1,5% oraz kilka odpraw emerytalnych. Bieżące utrzymanie szkół planujemy na poziomie roku ubiegłego.
3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się z zapytaniem do Pani Wójt, dlaczego pracownicy nie kierują się gospodarnością, oszczędnościami i nie zatrudniają palaczy z dofinansowaniem z Rejonowego Biura Pracy. Informacje, że palacze muszą być pracownikami zaufanymi nie są zadawalające, gdyż szkoła to nie jest mennica, gdzie produkowane są pieniądze, dlatego nie możemy mówić, że muszą być pracownicy zaufani.
Następnie zapytał, czy Pani Wójt wydała zezwolenie na dodatkowe zatrudnienie kierowcy OSP, na stanowisku palacza w jednej ze szkół. Jeżeli pozwolenie na dodatkowe zatrudnienie nie zostało wydane, to jakie zostaną wyciągnięte konsekwencje w stosunku do pracownika, który zatrudnia kierowcę OSP jako palacza c.o. w szkole bez zezwolenia. Nadmienił, iż zasięgał informacji w Biurze Pracy i wie, iż były możliwości zatrudnienia palaczy z dofinansowaniem przez biuro pracy.
4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt - poinformowała, że palaczy zatrudniają dyrektorzy. Odnośnie zatrudnienia palaczy ze skierowaniem z biura pracy, niejednokrotnie były prowadzone rozmowy z dyrektorami jednak zatrudnienie jest na dotychczasowych zasadach.
5/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż przedstawione wyjaśnienie nie zadawala. Dyrektorzy są pracownikami Wójta i powinni realizować zadania w jego imieniu. Przypomniał, iż w poprzednim okresie były protesty odnośnie łączenia klas, mówiono, że klasa będzie 35 osobowa. Obecnie po połączeniu klas okazało się, że pomimo przyjęcia dwójki dzieci z pora rejonu klasa jest trzydziesto osobowa. Odnośnie zawierania umów z palaczami znowu są problemy. Chociaż, wiadomym jest, że przy zatrudnieniu pracowników z dofinansowaniem z biura pracy możemy poczynić znaczne oszczędności. Biorąc pod uwagę skromny budżet gminy nie możemy dopuścić do istniejącej sytuacji.
6/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – stwierdziła, iż to co było w naszej mocy gdy dotyczyło projektów organizacyjnych szkół, problem został rozwiązany. Odnośnie zatrudnienia palaczy trudno jest wchodzić w kompetencje dyrektorów. Poprosiła o udzielenie wyjaśnień odnośnie zatrudnienia palaczy w szkołach, Panią Katarzyne Sawicką radcę prawnego, Sekretarza w jaki sposób można nakazać dyrektorom zatrudnienie.
7/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – wyjaśniła, iż pracodawcą w stosunku do palaczy jest dyrektor szkoły, Wójt może sugerować dyrektorom zatrudnienie pracowników ze skierowaniem z biura pracy, lecz nie może nakazać jako polecenie służbowe.
8/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Wójt nie musi wydawać poleceń służbowych. Ustalając wydatki budżetowe szkół można zmniejszyć środki finansowe i wówczas dyrektorzy będą zmuszeni szukać oszczędności. Biorąc pod uwagę, że środki finansowe wydawane są lekką ręką, na dzisiejszej sesji będzie wnioskował o wycofanie upoważnienia dla Wójta odnośnie przeniesień między paragrafami i rozdziałami. Nadmienił, iż analizując projekt budżetu widzimy brak środków na realizacji wielu zadań chociażby w drogownictwie. Następnie zapytał dla ilu pracowników szkół planowane są odprawy emerytalne.
9/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – stwierdziła, iż biorąc pod uwagę budżet gminy, Radny Naumnik ma rację, że tym sposobem można zmusić dyrektorów szkół do oszczędzania.
10/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż wyjaśnienia Pani Katarzyny Sawickiej radcy prawnego mają wiele uchybień. Proponował, aby pozostawić ten temat bez jej wyjaśnień.
11/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w Gimnazjum będą trzy jubileusze, dla nauczycieli. Obecnie jedna osoba przechodzi na urlop zdrowotny. Odnośnie personelu kuchennego wyjaśniła, iż planowana jest jedna osoba. W Szkole w Siemichoczach planowana jest jedna odprawa emerytalna i nagroda jubileuszowa.
12/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby przy zatrudnienie pracowników w kuchni zatrudniać z dofinansowaniem z biura pracy. Następnie zapytał, czy prawdą jest, że planowana jest oprawa emerytalna dla Wójta, gdyż są takie pytania.
13/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że odprawa emerytalna dla Wójta nie jest planowana, gdyż nie może ona być wypłacona. Wójt pracuje na poborach zasadniczych. W planie budżetu nie jest również planowana wypłata trzynastki, dla Wójta, Sekretarza i Skarbnika. Poprosiła o wyjaśnienie tej plotki wśród społeczeństwa.
14/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż sprawa odprawy dla wójta została wyjaśniona i nie może dalej dochodzić do takich pomówień.
15/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, w jakiej wysokości planowane są odprawy emerytalne sprzątaczkom w szkole. Prawdopodobnie ma odejść cztery osoby.
16/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w Gimnazjum z pracowników obsługi planuje odejście na emeryturę dwie osoby. Na odprawy dla tych osób planowane jest około 22 tys. zł tj. średnio jedna odprawa 11 tys. zł. W Szkole Podstawowej planowane jest jedna osoba tj. kwota 11 tys. zł.
17/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż wyjaśnienia Pani Skarbnik są wystarczające. Proponował, aby w przyszłości sprywatyzować sprzątanie w szkołach i wówczas nie będziemy musieli płacić jubileuszówek i odpraw emerytalnych.
Następnie zapytał, ile odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych jest planowane w administracji.
18/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w administracji planowana jest jedna odprawa emerytalna, pięć jubileuszówek w urzędzie gminy, jedna w GOUK i jedna w dowożeniu.
19/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał jaka jest różnica w ilości wypłacanych jubileuszówek i odpraw w administracji w 2005 a 2006 roku.
20/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż odprawa była jedna w 2005 r. i na 2006 r. planowana jest jedna odprawa. Nie pamięta ile było jubileuszówek w roku 2005, dlatego informacji może udzielić po sprawdzeniu w dokumentach. Zaproponowała, że poinformuje podczas przerwy.
21/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż zapytanie jego pokierowane jest wyjaśnieniem, iż odprawy są planowane jedna w roku ubiegłym i jedna w br. Natomiast nagrody jubileuszowe może być różnica.
22/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę, że w budżecie gminy planowane jest dofinansowanie do budowy drogi powiatowej Żerczyce- Zabłocie, a zaniechano budowę drogi Tymianka – Wólka Nurzecka, gdzie pozostało do wykonania około 3 km. W odczuciu mieszkańców świadomie zaniechano budowy tej drogi, a planuje się realizację tylko zadań na ter5enie Nurca-Stacji i okolicy. Buduje się kanalizację, drogi a na terenie wsi Tymianka Wólka Nurzecka nic nie jest wykonywane. Następnie zapytał, czy po autopoprawkach nie będzie potrzeby zwiększenia wydatków na oświatę w przyszłości.
23/ Pani Maria Sztayłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że planuje w projekcie budżetu wzrost wydatków na energię o 1,5%, możliwe, że ceny wzrosną więcej i w czwartym kwartale trzeba będzie szukać możliwości zabezpieczenia środków.
24/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał jakie są oszczędności z tytułu łączenia klas.
25/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na temat oszczędności z tytułu ł ączenia klas jest jeszcze zbyt wcześnie, gdyż w klasach połączonych pracujemy tylko czwarty miesiąc. Pełny obraz będzie w roku 2006.
26/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka - zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej o wyjaśnienie do wniosku komisji, odnośnie przeznaczenia zaoszczędzonych pieniędzy na budowę i modernizację dróg. Czy modernizacje należy rozumieć dożwirowanie, czy budowę dróg.
27/ Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że Komisja wnioskując o przeznaczenie tych środków na budowę i modernizację dróg miała na uwadze fakt, że w roku 2005 wydano około 100 tys. zł, a na 2006 r. planujemy tylko 30 tys. zł. Planowane środki są bardzo skromne. Komisja nie określa zadań lecz proponuje zwiększenie wydatków w drogownictwie. Zadania powinien określić pracownik Urzędu Gminy w porozumienie z sołtysami, radnymi i mieszkańcami. Wypracowane stanowiko przedstawić do zatwierdzenia przez Radę Gminy.
28/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż droga Siemichocze – Werpol była modernizowana a po roku została ona zaorana przez rolników. Uważa, że przeznaczanie nadwyżek budżetowych na takie utrzymanie dróg jest niecelowe.
29/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w planie budżetu powiatu na 2006 r. nie jest przewidziana budowa drogi Zabłocie-Żerczyce, dlatego nasuwa się pytanie, dlaczego planuje się środki finansowe na dofinansowanie do budowy tej drogi. Następnie zwrócił uwagę, że należałoby zastanowić się nad zleceniem opracowania dokumentacji na zadania inwestycyjne w zakresie budowy dróg. Dokumentacje będące w posiadaniu są bardzo skromne. Uważa, że takie wydatkowanie środków finansowych na drogownictwo jak było w 2005 r. jest niecelowe, gdyż wydano 100 tys. zł, a efekty są znikome. Po rozmowie z pracownikami, radnymi, sołtysami i mieszkańcami należy stwierdzić, iż nie ma spójności w działaniu w zakresie utrzymania dróg.
30/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak widzi Pan Przewodniczący Rady dalsze utrzymanie dróg, czy należy zwiększać środki na utrzymanie dróg i nadzorować ich właściwe wykorzystanie.
31/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w jego odczuciu nie ma konkretnego egzekwowania wykonania zadań.
32/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż były skargi, dlatego chcielibyśmy wiedzieć jak co i gdzie jest wykonywane na drogach.
33/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – stwierdził, iż dyrektorzy i pracownicy podejmują suwerenne decyzje.
34/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż Pani Wójt nie panuje nad sytuacją w gminie. Już w poprzedniej kadencji zwracano uwagę na oszczędności w oświacie. Jak dotychczas nic nie zostało zrobione w tym zakresie. Brak działań w tym zakresie powoduje, że rok rocznie zwiększamy tylko wydatki na oświatę.
35/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w oświacie zlikwidowano stanowisko v-ce dyrektora, zmniejszono ilość oddziałów i w dalszym ciągu wzrastają wydatki na oświatę, co powoduje niepokój rady.
36/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż zlikwidowano szkołę w Klukowiczach. Mówiono wówczas, że zmniejszone zostaną wydatki na oświatę. Obecnie nadal wydatki na szkolnictwo rosną.
37/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – stwierdziła, iż z wypowiedzi radnych wynika, że wójt i pracownicy są niegospodarni, jedynie radni są bezbłędni. W Urzędzie Gminy są przeprowadzane kontrole zewnętrzne i nie są wnoszone uwagi do pracy pracowników. Odnośnie wykonania zadań w zakresie drogownictwa, raz mówicie o przeznaczeniu środków na remonty dróg a następnie mówicie, że źle zostały wydatkowane fundusze. W oświacie rosną wydatki na płace jak i koszty utrzymania.
38/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby zarezerwować środki finansowe na dofinansowanie do budowy drogi powiatowej Żurobice – Żerczyce na okres pierwszego półrocza. Po pierwszym półroczu jeśli nie będzie ta droga budowana należy je rozdysponować z przeznaczeniem na drogi.
Następnie zapytał, czy zostały niewykorzystane środki finansowe na utrzymanie dróg. Jeżeli środki te nie zostały wykorzystane proponował aby przeznaczyć je na imprezy sportowe.
39/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w dziale transport i łączność pozostało jeszcze około 2 tys. zł. Środki te nie możemy przeznaczać na inne cele w 2006 r., gdyż pozostają one jako niewykorzystane. Ponadto środki te musimy zabezpieczyć na zimowe utrzymanie dróg. Następnie poinformowała, że wnioski na budowę dróg do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej zostały wycofane z programu ZPORR, gdyż pod datą 30 listopada została podpisana umowa grantowa z funduszem PHARE na kwotę 82 tys. EURO. Nadmieniła, że do umowy będzie korekta w związku z tym, że fundusz ten nie dofinansowuje podatku VAT, przewidujemy, że będzie to umowa na około 69 tys. EURO.
Zapis, że jest to drugie zadanie nie ma znaczenia przy realizacji. Odnośnie dofinansowania do budowy wodociągów nie mamy informacji na temat załatwienia naszego wniosku.
40/ Pan Piotr Jasczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czego dotyczą wydatki w kwocie 40 tys. zł w dziale pozostała działalność.
41/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że wydatki te w kwocie 15.500 zł dotyczą dotacji dla Województwa Podlaskiego na realizację zadania wdrażanie usług elektronicznych dla ludności woj. Podlaskiego /sprzęt komputerowy/, pozostała kwota jest związana z obsługą bankową i składkami na stowarzyszenie gmin.
42/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – stwierdził, iż jeśli nie będzie budowana droga powiatowa Żerczyce – Zabłocie, to po półroczu środki te przeznaczyć na budowę wodociągów.
43/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy gmina ponosi dodatkowe koszty na eksploatację oczyszczalni za energię.
44/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że wydatki te są refundowane przez Gospodarstwo Pomocnicze w Bielsku Podlaskim, które prowadzi eksploatację oczyszczalni.
45/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę na planowane wydatki na zakup ubrań dla OSP. Uważa, że ubrania nie powinny być zakupywane.
Następnie zwrócił uwagę, że za wynajem świetlicy w Wólce Nurzeckiej gmina pobiera czynsz, a nie wiadomo jest do kogo należy nadzór nad świetlicą do straży czy do kultury.
Kolejnym poruszonym problemem jest budowa drogi Tymianka - Wólka Nurzecka, w odpowiedzi na wniosek w sprawie budowy tej drogi otrzymał zapytanie w jakiej wysokości dofinansowała gmina.
46/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił uwagę na wniosek Przewodniczącego Rady dotyczący przyjęcia do realizacji zadania w zakresie opracowania dokumentacji na realizację zadań w drogownictwie. Uważa, że mamy opracowane dokumentacje i należy je realizować. Jako przykład podał opracowana dokumentację na budowę drogi Siemichocze - Augustynka - Nurczyk.
47/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż trudno jest występować o dofinansowanie do budowy drogi Nurczyk – Augustynka, skoro Rada raz odrzuciła przyznaną dotację.
48/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż jest plan rozwoju gminy i następna rada powinna kontynuować jego realizację.
49/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w bieżącym roku kończy się kadencja rada. Uważa, że nie powinniśmy narzucać kierunków działania nowej Radzie, nowa Rada sama powinna ustalić zadania do realizacji.
50/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby przed przystąpieniem do głosowania Przewodniczący obrad ogłosił przerwę.
51/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, czy nie ma możliwości pozyskania dotacji do budowy mostu na rzece Pulwa w Klukowiczach.
52/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że na razie nie ma możliwości pozyskania dotacji do budowy mostu. Istniejące fundusze nie przewidują dotowania tego typu zadań.
53/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż swego czasu Pan Wyszkowski obiecywał, że opracuje dokumentację i udzieli pomocy w uzyskaniu dotacji do budowy mostu.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski zapytał, czy są jeszcze uwagi do projektu budżetu. W związku z brakiem uwag zaproponował przystąpienie do głosowania wniosków Radnego Jana Raczyńskieo i Radnego Wiktora Karpiuka
Jako pierwszy poddał pod głosowanie wniosek Pana Raczyńskiego – Po pierwszym półroczu jeśli nie będzie realizowane zadanie w zakresie budowy drogi powiatowej Zabłocie – Żerczyce przeznaczyć planowaną kwotę 50 tys. zł na budowę innych dróg gminnych.
W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem Pana Raczyńskiego głosowało 6 radnych, 9 wstrzymało się od głosu w obecności 15 radnych.
Następnie poprosił Radnego Raczyńskiego o sformułowanie kolejnego wniosku.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – przypomniał, iż drugi jego wniosek dotyczy przeznaczenia niewykorzystanych środków w dziale transport i łączność w roku 2005 na organizację imprez sportowych.
Pan Zenonb Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy taki wniosek można poddawać pod głosowanie.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że budżet gminy zamyka z końcem roku. Jedynym niewygasającym wydatkiem sa środki funduszu alkoholowego.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – zwrócił się z zapoytaniem do Pani Katarzyny Sawickiej Rady prawnego, czy można taki wniosek poddać pod głosowanie.
Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – wyjaśniła, iż wniosek powinien być poddany pod głosowanie, jednak skutków w realizacji i zapisie w budżecie nie będzie miał.
Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie kolejny wniosek Radnego Raczyńskiego dotyczący przeznaczenia niewykorzystanych w roku 2005 środków finansowych w dziale transport i łączność, na organizacje imprez sportowych w roku 2006r.
W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za wnioskiem, 7 głosami przeciwnymi i 7 glosami wstrzymującym wniosek nie został przyjęty.
54/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie - zapytał, co się dzieje ze środkami finansowymi, które nie zostały wykorzystane w danym roku.
55/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że nie zawsze mamy do wykorzystania takie środki dochodowe jakie mamy zaplanowane. Budżet nasz jest w większości deficytowy, dlatego pozostają wolne środki a nie nadwyżka budżetowa.
56/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż gdyby zostało nawet 50 tys. zł to nie moglibyśmy jako rada ich rozdysponować.
57/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczacy obrad – stwierdził, iż na realizacje imprez sportowych mamy zabezpieczone środki w GOUK, dlatego należy w porozumieniu z GOUK wygospodarować środki na imprezy sportowe.
Następnie zaproponował, aby przystąpić do głosowania nad wnioskiem Radnego Karpiuka, aby planowane środki finansowe w kwocie 50 tys. zł na dofinansowanie do budowy drogi powiatowej jeśli nie zostaną wykorzystane przeznaczyć na budowę wodociągu.
58/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – stwierdził, iż są te same środki finansowe, dlatego nie ma sensu przeprowadzanie głosowania.
59/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – poinformowała, że są to te same środki, które zostały przegłosowane przy wniosku radnego Raczyńskiego.
60/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – stwierdził, iż jest to inne przeznaczenie środków finansowych. Pan Raczyński wnioskował o ich przeznaczeniu na drogi a Pan Karpiuk wnioskuje o ich przeznaczenie na wodociągi, dlatego uważa, że należy ten wniosek przegłosować.
61/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż skoro został przegłosowany wniosek i ustalono, że należy przeznaczyć te środki na drogi to obecnie głosowanie nad innym przeznaczeniem jest bezprzedmiotowe.
62/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – potwierdziła, iż są to te same środki finansowe i obecnie wniosek jest bezprzedmiotowy, dlatego nie ma potrzeby głosowania wniosku Pana Karpiuka.
63/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do przewodniczących komisji, aby przygotowali plan pracy komisji na 2006 rok, aby można było przyjąć łącznie z planem pracy rady. Następnie ogłosił 20 min. przerwę w obradach.
64/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, jaka suma wpłynęła z tytułu opłat za przyłączenie do kanalizacji do dnia dzisiejszego i jaka jest planowana na 2006 r. gdyż przed przyjęciem budżetu musimy wiedzieć jaka to będzie kwota. Przytoczył słowa Pani Wójt, że w przypadku niekorzystnego wyroku sądu w zakresie zwrotu wpłaconych należności przez gminę, musimy wiedzieć jaka to będzie kwota.
65/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zgodnie z ustaleniami Komisji Problemowo Budżetowej w stosunku do roku ubiegłego zawyżono o 100 tys. zł wydatki na administrację.
66/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Komisja Problemowo Budżetowa sygnalizowała o możliwości zmniejszenia wydatków w administracji o około 50 tys. zł, a 100 tys. zł dotyczyło zawyżonych dochodów z podatku.
67/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że zmniejszenie o 50 tys. zł wydatków w administracji nie dotyczy tylko wynagrodzeń lecz również innych wydatków w tym dziale. Na 2006 r planowane było w administracji 1070 tys. zł, obecnie zostaje 1022 tys. zł, tj. około 48 tys. zł.
68/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał jakie było wykonanie w roku 2005.
69/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, iż nie ma jeszcze wykonania za 2005 r.
70/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż na 2005 r. wydatki w administracji wynosiły 1152690 zł a plan na 2006 r. 1210000 zł. Obecnie zmniejszone zostało o 48 tys. zł, to zostaje około 13 tys. zł to nie jest zbyt duży wzrost.
71/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w administracji przewidywany jest wzrost o około 20 tys. zł na wszystkich paragrafach.
72/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił uwagę na zapisy w uchwale odnośnie upoważnień Wójta do zawierania umów i zaciągania kredytów. Z uchwały nie wynika na jakich zasadach będą zawierane umowy i zaciągane kredyty.
73/ Pani Maria Szatylowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że upoważnienie w § 3 dotyczą zawierania umów np. po przetargu z wykonawcami. Natomiast § 11 określa maksymalną wysokość kredytu krótkoterminowego, tj. na jeden rok. Wraz ze złożonym wnioskiem na dofinansowanie do budowy wodociągu złożony został wniosek na pożyczkę na prefinansowanie. Zaciąganie tego kredytu odbywa się na takiej samej zasadzie jak było z pożyczką na ul. Piaskową.
74/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy planowana jest odpłatność ludności za przyłącza do wodociągu.
75/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że nie są planowane wpłaty mieszkańców za przyłączenie do wodociągu, gdyż do czasu wyjaśnienia sprawy mija się z celem planowanie wpłat ludności z tytułu przyłączy do wodociągów.
76/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał jaka kwota wpłynęła za przyłącza kanalizacyjne w 2005 roku.
77/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Rada ustala zadania do realizacji a Pani Wójt w ramach upoważnienia do przeniesień między paragrafami zmienia przeznaczenie środków finansowych. Wnioskował o wycofanie z uchwały paragrafu 12, który upoważnia Wójta do dokonywania przeniesień między paragrafami. Uważa, że Rada odpowiada, za wydatkowanie środków i rada powinna decydować od początku do końca.
78/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na dzień 27 grudnia 2005 r. z tytułu wpłat od ludności za przyłącze do kanalizacji wpłynęła kwota 66.620 zł.
79/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy w 2004 r. były wpłaty od ludności z tytułu przyłączy do kanalizacji.
80/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w roku 2004 były również wpłaty z tytułu przyłączenia do kanalizacji.
81/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż przed przystąpieniem do głosowania, chcemy wiedzieć ile środków finansowych może być związanych ze zwrotem wpłat od ludności w przypadku.
82/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż obecnie zbędna jest dyskusja w tym temacie, gdyż zanim sąd wyda wyrok to będzie rok 2007.
83/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że z tytułu przyłączy kanalizacyjnych w latach 2002 – 2005 wpłynęła łączna kwota 308.970 zł. Planowana była kwota w II etapie 373.750 zł.
84/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że wpłynął wniosek od Radnego Wudarskiego o wycofanie paragrafu 12, który upoważnia Wójta do przeniesień między paragrafami.
85/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że upoważnienie te dotyczy przeniesień w danym dziale między paragrafami. Nie jest to upoważnienie ustawowe. Jest ono potrzebne Wójtowi do realizacji budżetu w ramach działu. Nie udzielenie upoważnienia Wójtowi w czwartym kwartale może skutkować brakiem możliwości opłacenia faktury.
86 Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż gdyby nie było upoważnienia dla Wójta nie zostałyby zabrane środki finansowe na budowę chodnika.
87/ Pani Maria Szatylowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że przeniesienie środków inwestycyjnych nie jest możliwe w ramach upoważnienia dla Wójta. Sprawa przeniesień środków przewidzianych na budowę chodnika była przedstawiona Radzie i Rada decydowała o ich przeniesieniu.
88/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że można było ogłosić przetarg na budowę chodnika. W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Pani Skarbnik poinformowała, że środki te zostaną przeznaczone na inne cele.
89/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniłam, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy został przedstawiony radnym, lecz radni nie musieli przyjmować tej uchwały w wersji proponowanej mogli zaproponować zmiany do uchwały.
90/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż na wybudowanie chodnika nie wystarczyłaby planowana kwota, gdyż kosztorys opiewał na 60 tys. zł, a pozostała do wykorzystania kwota na ten cel 16 tys. zł. Następnie zwrócił uwagę, na działania radnych w zakresie zwrotu partycypowanej kwoty na budowę kanalizacji. Uważa, że gdyby wiadomym było, że mieszkańcy będą występować o zwrot wpłaconej kwoty partycypacji, to na pewno nie podniósł by ręki za budową oczyszczalni i zaciąganiem kredytów. Takim postępowaniem oszukano część mieszkańców naszej gminy, którzy partycypowali na budowę wodociągów.
91/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że upoważnienie zawarte w paragrafie 12 jest usprawnieniem pracy Urzędu, a Pani Wójt nie może dokonać przeniesień z administracje na oświatę, z drogownictwa na administrację itp.
92/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił uwagę, że nie udzielając upoważnienia do przeniesień między paragrafami możemy doprowadzić do tego, że rada może być zwoływana kilka razy w miesiącu, a to wiąże się z kosztami. Następnie poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wykreślenia z projektu uchwały paragrafu 12, który mówi o upoważnieniu Wójta do dokonywania przeniesień między rozdziałami i paragrafami w ramach działów.
W wyniku jawnego głosowania 6 głosami za, 4 głosy przeciw, 4 głosy wstrzymujące, w głosowaniu brało udział 14 radnych, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu, wniosek w sprawie wykreślenia z projektu uchwały paragrafu 12, który mówi o upoważnieniu Wójta do dokonywania przeniesień między rozdziałami i paragrafami w ramach działów, został przyjęty.
93/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w najgorszym wypadku, gdy dojdzie do zwrotu wpłat za przyłącze do kanalizacji będzie suma 330 tys. zł. Następnie zapytał ile wynoszą koszty sądowe.
94/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – poinformowała, że koszty sądowe wnoszone są przy składaniu wniosku i wynoszą 8% wartości.
95/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w najgorszym wypadku będzie kwota kosztów sądowych plus odsetki.
96/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie możemy wyprzedzać faktów i roztrząsać tej sprawy.
97/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż my znamy tylko stanowisko naszej Pani Radcy, jednak nie znamy stanowiska innych radców, dlatego musimy brać ten problem pod uwagę.
98/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę, iż w poprzednim okresie były realizowane inwestycje w zakresie budowy wodociągów i mieszkańcy partycypowali w kosztach budowy. Obecnie, gdy dotyczy mieszkańców Nurca Stacji szuka się wszelkich rezerw aby odstąpić od partycypacji. Uważa, że jest to nieuczciwe w stosunku do pozostałych mieszkańców gminy.
W związku z brakiem głosów w dyskusji przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2006 r.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż głosujemy nad uchwała wraz z przyjętym wnioskiem dotyczącym wycofania paragrafu 12.
Następnie przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2006 rok.
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie budżetu gminy na 2006 rok została podjęta 8 glosami za przyjęciem, 7 głosami wstrzymującymi, w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr XXI/132/05 w załączeniu/ Zał. Nr 7.
Do punktu 6-go
Informacje z analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych i zobowiązanych pracowników Urzędu Gminy oraz Kierowników jednostek organizacyjnych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 8.
Do punktu 7-go:
Projekt plan pracy Rady Gminy na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do planu pracy rady nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania plan pracy Rady gminy na 2006 rok został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.
/Plan pracy Rady w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu planu pracy komisji rewizyjnej nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2006 rok został przyjęty jednogłośnie 15 glosami.
/Plan pracy Komisji Rewizyjnej w załączeniu/ Zał. Nr 10.
Projekt planu pracy Komisji Kulturalno Oświatowej na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu planu pracy nie wniesiono.
W wyniku jawnego glosowania plan pracy Komisji Kulturalno Oświatowej został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.
/Plan pracy Komisji Kulturalno Oświatowej w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Projekt planu pracy Komisji Problemowo Budżetowej na 2006 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu planu pracy nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania plan pracy Komisji Problemowo Budżetowej został przyjęty jednogłośnie.
/Plan pracy Komisji Problemowo Budżetowej w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Do punktu 8-go
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w umowie był zapis na roboty gwarancyjne na 365 dni do 27 lipca 2005 r.
2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż Pani Wójt ma do wykorzystania za 2005 rok 8 dni urlopu, który zostanie wykorzystany zgodnie z kodeksem pracy do końca marca 2006 r.. Na rok 2006 urlop będzie wykorzystywany zgodnie z planem urlopów.
3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że nie mamy funduszy na zakup agregatów prądotwórczych do hydroforni. W planach zarządzania kryzysowego jest możliwość pozyskania w latach przyszłych agregatów do hydroforni.
- Pan Zbigniew Kołtek – zaproponował aby wykorzystać agregat, który był na wyposażeniu w Jednostce Wojskowej.
- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż na terenie Jednostki Wojskowej nie ma agregatu prądotwórczego.
- Pan Piotr Jaszczuk Radny, Żerczyce – zaproponował, aby zakupić agregat prądotwórczy do hydroforni w ramach modernizacji stacji.
4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż mamy odpowiedź ze Starostwa, odnośnie utrzymania dróg, jednak faktycznie nie są realizowane zawarte w odpowiedzi wyjaśnienia.
- Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż drogi na terenie naszej gminy nie są właściwie utrzymywane przez powiat. Kontaktowałem się z dyrektorem Zarządu Dróg, jednak zadanie nie zostało wykonane prawidłowo.
5/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – poinformowała, że wystosowała pisma do geodety Malewskiego, jednak korespondencja nie odnosi skutku, gdyż jest zwracana z adnotacją adresat nieznany. Planuje wystąpienie o wykreślenie z rejestru geodetów.
6/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że kontaktował się z Radnym Demianowiczem, który nie zajął stanowiska co mamy wykonać.
-Pan Jan Demianowicz – nic nie zostało wykonane na terenie wsi Chanie i Nurczyku.
- Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – były skargi, że nawierzchnia drogi powiatowej jest trudno przejezdna, dlatego dowieziono tam żwiru, aby poprawić nawierzchnie tej drogi. Na terenie Nurczyka naprawiono drogę Augustynka – Nurczyk.
- Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – uważa, że naprawienie drogi Augustynka Nurczyk jest wykonaniem dobrej roboty dla osoby która wygra przetarg na budowę tej drogi
-Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że jest możliwość naprawy tej drogi we własnym zakresie przy mniejszych wydatkach finansowych.
7/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę na niewłaściwe wykonanie naprawy drogi powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka.
8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że Starostwo nie przewiduje do realizacji dróg na terenie naszej gminy. Następnie zapoznała z pismem odnośnie modernizacji drogi Żerczyce – Zabłocie.
9/ Pani Katarzyna Sawicka – radca prawny – udzieliła wyjaśnień odnośnie ekwiwalentu za urlop Pani Wójt. 20 września 2003 r. rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zwrotu ekwiwalentu za urlop. Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda uchylił uchwałę Rady Gminy. Pani Wójt pomimo rozstrzygnięcia nadzorczego zwróciła wypłacony ekwiwalent.
- Pan Roman Wudarski – zapytał, dlaczego Pani Wójt zwróciła ekwiwalent za urlop skoro jest rozstrzygniecie nadzorcze.
- Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że nie chciała wywoływać dalszych nieporozumień z Rada i zwróciła ekwiwalent.
10/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, odnośnie ilości przyłączy. I tak we wsi Borysowszczyzna mamy 4 posesje i 5 we wsi Zabłocie, łącznie jest 75 przyłączy.
11/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt – poinformowała, że podpisuje zaświadczenia odnośnie zgodności, ze studium, natomiast decyzje wydaje starostwo.
12/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że odnośnie psów była sprawa omawiana na poprzedniej sesji.
13/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że odnośnie podatku od gruntów agencyjnych odpowiedź będzie udzielona na piśmie.
Do punktu 9-go
Sprawy różne:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, o odśnieżanie ulic od kładki do kościoła i ul. Akacjowej.
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – proponował, aby pracownik Urzędu Gminy, funkcjonariusz Policji dokonali kontroli i zmobilizowali mieszkańców do właściwego utrzymania psów.
3/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o oznakowanie miejscowości Wyczółki.
4/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o podżwirowanie drogi Moszczona Pańska – Tołwin.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy w projekcie budowy na zbiorniki wyrównawcze jest przewidziany zakup agregatu prądotwórczego.
6/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że nie przewidziany agregat prądotwórczy.
7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że doszły go słuchy, że kaflarnia została zdewastowana podobnie jak tartak.
8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że kaflarnia została zdewastowana już 9 lat temu. Obecnie już nie ma co z tego budynku wynosić. Następnie poprosiła o zajęcie stanowiska odnośnie czasu oświetlania ulic zgodnie z propozycją Komisji Problemowo Budżetowej.
9/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – proponował, aby oświetlenie uliczne w miesiącu październiku i listopadzie świeciło rano.
10/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż przez wieś Żerczyce przebiega droga krajowa, dlatego powinno świecić światło w tej miejscowości przez całą noc.
11/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka - wnioskował, aby zamknąć dyskusję w tym temacie.
12/ Pan Mirosław Sycewicz – Sołtys wsi Sycze – wnioskował, aby światło uliczne świeciło rano, gdy dzieci idą do autobusu.
13/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby każda miejscowość ustaliła swoje propozycje i przekazała do urzędu gminy.
14/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna Augustynka – stwierdziła, iż sprawa oświetlenia ulicznego została uporządkowana i nie powinniśmy zmieniać.
15/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż sprawa oświetlenia ulicznego została uporządkowana i nie powinniśmy zmieniać dotychczasowych ustaleń.
16/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby oświetlenie uliczne świeciło rano w miesiącach październiku i listopadzie.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – złożył życzenia noworoczne. Życzył, wszelkiej pomyślności, szczęścia, zdrowia w nowym roku. Wyznawcom prawosławia, życzył wesołych i pogodnych świąt.
Na tym zakończono obrady XXI sesji Rady Gminy.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
E. Naumiuk Zenon PodbielskiMetryka strony