PROTOKÓŁ Nr XX/05 z XX sesji Rady Gminy
Nurzec Stacja, dnia 8 grudnia 2005 r.
P R O T O K Ó Ł Nr XX/05
z XX sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 8 grudnia 2005 roku.
Obrady XX sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 170°.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 14 radnych.
Radni obecni:
1. Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,
2. Pan Jan Demianowicz - Chanie Chursy,
3. Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
4. Pan Piotr Jaszczuk - Żerczyce,
5. Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
6. Pan Zbigniew Kołtek - Nurzec Stacja,
7. Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
8. Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,
9. Pan Anatol Naumnik - Nurzec Stacja,
10 Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka,
11. Pan Zenon Podbielski - Nurzec Stacja,
12. Pan Jan Raczyński - Zalesie,
13. Pani Adela Halina Wrona - Nurzec Stacja,
14. Pan Roman Wudarski - Nurzec Stacja.
Radni nieobecni usprawiedliwieni:
1. Pani Elżbieta Stępniak - Augustynka.
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,
2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,
5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,
6. Sołtysi.
7. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom XX sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.
Następnie poinformował, że do protokołu z XIX sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.
Uwagi i poprawki do protokołu z XIX sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.
Następnie Przewodniczący obrad podał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy
W wyniku jawnego głosowania protokół z XIX sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 14 głosami, w obecności 14 radnych.
Do punktu 2-go
W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – przedstawił wniosek Pani Wójt o wprowadzenie do porządku obrad następującego punktu: Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/80/04 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec-Stacja na lata 2004-2006. Następnie zaproponował, aby punkt ten wprowadzić po punkcie 9 jako 10.
/wniosek w załączeniu/ Zał. Nr 2
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o ujęcie do porządku obrad jako punkt 5-ty następującego tematu: Wyjaśnienia Wójta na jakiej podstawie pobiera odpłatność za przyłączenie do kanalizacji.
Przewodniczący obrad – Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wnioski w sprawie zmian w porządku obrad XX sesji Rady Gminy.
W wyniku jawnego glosowania wniosek Wójta wniosek Pani Wójt o wprowadzenie do porządku obrad następującego punktu: Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/80/04 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec-Stacja na lata 2004-2006 został przyjęty 12 głosami za i 2 głosami wstrzymującymi w obecności 14 radnych.
W wyniku jawnego głosowania wniosek Radnego Romana Wudarskiego w sprawie wprowadzenia do porządku obrad jako punkt 5-ty następującego tematu: Wyjaśnienia Wójta na jakiej podstawie pobiera odpłatność za przyłączenie do kanalizacji. Został przyjęty 9 glosami za i 5 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.
Przewodniczący obrad – Pan Zenon Podbielski – przedstawił zmieniony porządek obrad a następnie poddał pod glosowanie jego przyjęcie.
W wyniku jawnego glosowania porządek obrad XX sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XIX sesji Rady Gminy.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wyjaśnienie Wójta na jakiej podstawie pobiera odpłatność za przyłączenie do kanalizacji.
- Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych:
-
- Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości,
- Projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych,
- Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru formularzy deklaracji i informacji podatkowych.
- Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok.
- Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/80/04 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec Stacja na lata 2004-2006.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
- Sprawy różne i wolne wnioski.
Do punktu 3-go
Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy w 2006 r. planuje się kontynuowanie modernizacji drogi powiatowej Tymianka - Wólka Nurzecka.
W związku z nie wypłaceniem 3% podwyżki płac pracownikom administracji samorządowej w jakiej wysokości pozostały środki finansowe i jeśli pozostały to na jaki cel zostały przeznaczone.
Jakie są planowane wpływy z wpłat od mieszkańców, którzy podpisali umowę na przyłączenie do kanalizacji, ile wykonano a jeśli nie wykonano to w jaki sposób planuje się te zadanie wykonać.
2/ Pan Jan Demianowicz – Chanie-Chursy – dlaczego nic nie zostało wykonane w zakresie drogownictwa na terenie wsi Chanie-Chursy, Nurczyk, Nurzec Wieś, skoro miały być realizowane zadania w tym zakresie na terenie wszystkich wsi.
Jak długo mieszkańcy miejscowości Chanie Chursy będą czekać na wyrównanie drogi do tej miesjcowości w ostatnim roku droga nie była równana.
Budowa drogi Siemichocze – Augustynka – Nurczyk nie została przyjęta do realizacji, z uwagi na wysoki koszt tego zadania, obecnie okazuje się, że zostały wycięte drzewa przy tej drodze. Na jaki cel zostały pozyskane drewno zostało przeznaczone.
Dlaczego żwir do remontu dróg na wschodnim terenie gminy był wożony, ze żwirowni w Żerczycach, skoro jest bliżej żwirowniach w Chaniach.
Na drodze w Chaniach-Chursach wycięto drzewo rosnące na drodze, obecnie pozostała karpa, która zagraża bezpieczeństwu jak i można uszkodzić samochód.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – poprosił o przedstawienie informacji o przeprowadzonym przetargu na wyłonienie wykonawcy do eksploatacji wodociągu i kanalizacji.
W jakiej wysokości zostały wydatkowane środki finansowe na remont świetlicy w Zabłociu.
4/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, jakie działania były podjęte przez Wójta w zakresie naprawy dróg po kanalizacji oraz istniejącego wydobywania się nieprzyjemnego zapachu z kanalizacji.
5/ Pan Zbigniew Koltek – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował o dowiezienie piasku do posypywania dróg na osiedlu w Nurcu Stacji.
6/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, czy będzie budowany wodociąg w 2006 roku.
7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy poczyniono uzgodnienia z właścicielami nieruchomości odnośnie wyrażenia zgody na przejście linii wodociągowej przez ich nieruchomości.
8/ Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy wszystkim mieszkańcom udzielono informacji odnośnie skarg w sprawie wydostających się nieprzyjemnych zapachów z kanalizacji.
Jak zostały rozliczone wydatki na bieżące utrzymanie dróg, dlaczego nic nie zostało wykonane w zakresie remontu dróg w miejscowości Zabłocie.
9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego w jednych dokumentach związanych z budową wodociągu jest ujęta kol. Zalesie a w innych nie występuje.
Do punktu 5-go
Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że inwestycja jaką jest budowa oczyszczalni i kanalizacji była bardzo kosztownym zadaniem i nie moglibyśmy jej zrealizować bez udziału mieszkańców. Dlatego Zarząd Gminy przyjmując do realizacji te zadanie postanowił wprowadzić odpłatność mieszkańców, na którą zawarte zostały umowy z mieszkańcami. Następnie poprosiła Panią Katarzynę Sawicką – Radcę prawnego o wyjaśnienie kwestii prawnej.
Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości na terenie gminy obowiązek utrzymania czystości należy do wszystkich mieszkańców. Następnie zobowiązała się, że w dniu 12 grudnia br. przekaże szczegółową interpretację prawną w omawianej sprawie.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zgodnie z wyjaśnieniami prawników i Umową Unijną nie powinny być pobierane wpłaty od mieszkańców. W związku z wprowadzeniem wpłat od mieszkańców zmniejszona została dotacja z funduszy Sapard.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż dotacja z funduszy Sapard została obniżona dlatego, że wykazaliśmy niższy udział mieszkańców, gdyż nie braliśmy pod uwagę części wpłat, które nie mieliśmy pewności, że będą zrealizowane.
Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie-Chursy – były ustalenia Zarządu Gminy odnośnie wpłat ludności, dlaczego nie informowano, że są one bezpodstawne.
Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, jak będę egzekwowane należności od osób, które nie podpisały umowy na przyłączenie do kanalizacji a zostały podłączone.
Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy organy kontrolne zwracały uwagę na pobieranie wpłat od ludności.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że we wszystkich dokumentach wykazywaliśmy, że jest udział mieszkańców i nie były wnoszone uwagi przez osoby sprawdzające zarówno w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, jak i w trakcie sprawdzenia wniosków o dotacje.
/Wyjaśnienia Pani Katarzyny Sawickiej Radcy Prawnego w załączeniu/ Zał. Nr 4.
Do punktu 6-go
Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych:
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu./ Zał. Nr 5.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej Rady Gminy Nurzec Stacja z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Roman Wudarski.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec Stacja z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Jan Demianowicz.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Anatol Naumnik.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8.
D y s k u s j a:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż Komisja Rewizyjna jako jedyna analizowała budżet gminy na 2006 r. Z analizy wynika, że planowany wzrost dochodu z podatku od nieruchomości przeznaczony jest na podwyżkę płac pracownikom Urzędu Gminy.
Wnioskował, o odrzucenie podwyżki stawek podatku i pozostawienie stawek podatku od nieruchomości na poziomie roku ubiegłego.
2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż skoro jest wniosek najdalej idący to należy go przegłosować, gdyż dalsza dyskusja jest zbędna.
3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie-Chursy – zaproponował, aby przed przystąpieniem do głosowania wniosku dotyczącego pozostawienia stawek podatku od nieruchomości na poziomie roku ubiegłego, wyjaśnić jakie będą skutki z tytułu nie podwyższenia stawek podatku.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że projekt budżetu gminy w zakresie dochodów własnych był opracowywany w oparciu o aktualne stawki do podatku rolnego, natomiast podatek od nieruchomości był ustalony w oparciu o dotychczasowe stawki, dlatego nie możemy mówić, że podatek od nieruchomości wzrasta o podwyżki dla pracowników. Następnie poinformowała, o zasadach ustalenia subwencji. Subwencja jest wyliczana w ten sposób, że na podstawie naszych sprawozdań ustalane są nasze dochody możliwe do uzyskania wg stawek proponowanych przez Ministra Finansów. Obniżenie stawek podatku przez Radę jest traktowane jako zrzeczenie się z dochodów własnych.
5/ Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja – poprosił o bardziej obrazowe przedstawienie informacji odnośnie skutków obniżenia stawek podatku.
6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że Minister Finansów ustalając subwencje dla gminy liczy dochody wykonane i dochody hipoteczne tj. te, które gmina może uzyskać nie obniżając stawek podatku i nie stosując umorzeń.
7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Radnemu Jaszczukowi chodziło o wyjaśnienie na jaki cel będą przeznaczone dochody z podatku.
8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że dochody z podatku od nieruchomości były ustalone w oparciu o dotychczasowe stawki podatku od nieruchomości.
9/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż wykazany wzrost dochodów z podatku od nieruchomości jest zbliżony do zwiększenia wydatków w dziale administracja.
10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że Radny Jaszczuk podaje wzrost dochodu globalnie, ze wszystkich podatków a nie tylko z podatku od nieruchomości. Nadmieniła, że założony wzrost dochodu dotyczy szczególnie podatku dochodowego.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod glosowanie wniosek Radnego Jaszczuka dotyczący pozostawienia stawek podatku od nieruchomości na poziomie roku ubiegłego.
W wyniku jawnego glosowania 10 glosami za wnioskiem, 2 głosami przeciwnymi i 2 głosami wstrzymującymi wniosek w sprawie pozostawienie stawek podatku od nieruchomości na poziomie roku ubiegłego został przyjęty.
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2006 rok /ze stawkami dotychczasowymi/ przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości została podjęta 10 głosami za, 2 głosami przeciwnymi i 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XX/125/05 w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.
Opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie wniosek Komisji Kulturalno Oświatowej aby przyjąć stawki podatku od środków transportowych zapisane w projekcie uchwały w pkt 2, 4, 6, natomiast stawki określone w pkt 1,3,5,7 pozostawić na poziomie roku ubiegłego.
W wyniku jawnego glosowania 6 głosami za przyjęciem wniosku, 7 głosami przeciwnymi w obecności 13 radnych wniosek Komisji Kulturalno Oświatowej nie został przyjęty.
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w wersji proponowanej przez Wójta Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego glosowania 8 głosami za przyjęciem, 5 przeciwnymi i 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 radnych uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych została podjęta.
/Uchwała Nr XX/126/05 w załączeniu/ Zał. Nr 13.
Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.
D y s k u s j a:
1/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zapytał, czy wszyscy podatnicy muszą składać nowe informacje i deklaracje podatkowe.
2/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż osoby fizyczne składają informacje a osoby prawne składają deklaracje. Osoby fizyczne jeśli nie mają okoliczności zmieniających stan faktyczny do opodatkowania nie muszą składać nowych informacji.
Opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 29 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 14.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej z dnia 25 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej z dnia 28 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.
Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami w obecności 14 radnych uchwała w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych została podjęta.
/Uchwała Nr XX/127/05 w załączeniu/ Zał. Nr 17.
Do punktu 7-go
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 29 listopada 2005 r. do projektu omawianej uchwały przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej z dnia 25 listopada 2005 r. do projektu omawianej uchwały przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej z dnia 28 listopada 2005 r. do projektu omawianej uchwały przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.
Uwag do projekt uchwały nie wniesiono.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej a następnie poddał pod glosowanie.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr XX/128/05 w załączeniu/ Zał. Nr 21.
Do punktu 8-go
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 22.
Opinię Komisji Rewizyjnej z dnia 29 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 23.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej z dnia 25 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej z dnia 28 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 25.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż nieruchomość położona we wsi Chanie Chursy jest zabudowana budynkami Pani Jakuć.
2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy przed zaproponowaniem nieruchomości do sprzedaży pracownik Urzędu Gminy jeździ w teren i sprawdza na gruncie stan faktyczny na tej nieruchomości.
3/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że przed przeznaczeniem do sprzedaży nieruchomości jest ona sprawdzana na gruncie. Na nieruchomości w Chaniach Chursach faktycznie są budynki.
4/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja, Przewodniczący Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż Komisja Problemowo Budżetowa szczegółowo rozpatruje projekty uchwał. W czasie rozpatrywania tego projektu uchwały nikt nie informował, że nieruchomość w Chaniach Chursach jest zabudowana. Informowano nas tylko, że jest ona przylegająca do rzeki.
5/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – wyjaśniła, iż jest to nieruchomość gminna przylegająca do rzeki.
6/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż działka w Werpolu jest zabudowana. Co będzie jeśli w wyniku przetargu kupi inna osoba aniżeli właściciel budynków.
7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – omówił zasady postępowania przy sprzedaży nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości. Nadmienił, że o przeznaczeniu do sprzedaży każdej nieruchomości decyduje Rada Gminy. Po podjęciu uchwały o wyrażeniu zgody na sprzedaż zlecamy wykonanie szacunku tej nieruchomości i ogłaszamy informację o przeznaczeniu do sprzedaży. Wówczas osoba, która ma prawo pierwokupu może wnieść wniosek o prawo pierwokupu. My unikamy sprzedaży nieruchomości z obcymi nakładamy, dlatego przychylamy się do wniosku.
8/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o wycofanie ze sprzedaży nieruchomości Nr 293 położonej w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod glosowanie wniosek o wycofanie ze sprzedaży nieruchomości nr 293 położonej w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy.
W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami w obecności 14 radnych Rada przyjęła wniosek o wycofanie ze sprzedaży nieruchomości nr 293 położonej w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości gminy Nurzec-Stacja, po wycofaniu ze sprzedaży działki nr 293 położonej w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 14 głosami w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XX/129/05 w załączeniu/ Zał. Nr 26.
Do punktu 9-go:
Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
Opinie Komisji Rewizyjnej z dnia 29 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 27.
Opinie Komisji Kulturalno Oświatowej z dnia 25 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 28.
Opinie Komisji Problemowo Budżetowej z dnia 28 listopada 2005 r. do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 29.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że opiniując pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 r. był przeciwny z uwagi na przenoszenie środków finansowych, które były przeznaczone na budowę chodnika przy ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji. Nadmienił, iż niezadowolenie jego pogłębia się w związku z tym, że w planie na 2006 rok zadanie w zakresie budowy tego odcinka chodnika również nie jest przewidziane.
2/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż w planie rozwoju lokalnego na rok 2005/2006 przyjęliśmy do realizacji zadanie w zakresie budowy drogi Nurczyk – Augustynka - Siemichocze. Na realizację tego zadania otrzymaliśmy dotację w wysokości 40 tys. zł, którą Rada Gminy odrzuciła. Zapytał, co się stanie z tą dokumentacją skoro obecnie rada nie przyjmuje do realizacji tego zadania, chociaż wydatkowano na ten około 5,5 tys. zł, dlaczego podatnicy mają pokryć koszty błędnej decyzji Rady.
3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż był przeciwny przyjęciu do realizacji budowy drogi Siemichocze – Nurczyk z uwagi na wysoki koszt tego zadania. Obecnie podobna sytuacja jest z budową chodnika w Nurcu Stacji. Opracowano projekt, który określa bardzo wysoki koszt tego zadania bo około 60 tys. zł, a koszt jednego 1 m chodnika wynosi około 100 zł, gdy dyrektor szkoły ułożył chodnik przy szkole, gdzie koszt 1 m wyniósł około 30 zł. Zapytał, dlaczego tak wysokie koszty inwestycji przyjmowane są w projekcie dokumentacji.
4/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – uważa, że powinien postawić wniosek o zwrot 5,5 tys. zł do budżetu, gdyż za błędne decyzje Rady muszą płacić podatnicy.
5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż wielu radnych było przeciwnych budowie tej drogi. Skoro doszło do podjęcia decyzji odnośnie opracowania projektu na budowę tej drogi to mamy projekt, który kiedyś może być realizowany. Obecnie Pan Radny powinien przekonać Radę, aby przyjęła do realizacji budowę tej drogi. Nadmienił, iż obecnie po przyjęciu niższych stawek podatku od nieruchomości, trudno będzie zwiększać ilość zadań inwestycyjnych. Odnośnie budowy chodnika w Nurcu Stacji poprosił o wyjaśnienie Panią Wójt.
6/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że projektant opracowując dokumentację posiłkuje się wytycznymi do opracowania kosztorysu. Po wykonaniu projektu okazało się, że koszt inwestycji jest dość wysoki i nie mamy możliwości zabezpieczenia środków finansowych na zrealizowanie tego zadania.
7/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że dokumentacja na budowę chodnika jest obecnie złożona w Starostwie z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Nadmienił, iż obecnie nie jest czas na budowę chodnika. Z budową chodnika wiąże się wymiana podłoża, na co nie pozwalają warunki atmosferyczne.
8/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż zbyt długo opracowywana jest dokumentacja na budowę chodnika, gdyż decyzję o budowie podjęto 31 sierpnia 2005 r.
9/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż opracowanie dokumentacji nie trwało zbyt długo, gdyż do jej opracowania niezbędne są różne uzgodnienia.
10/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż najbardziej niepokojącym jest fakt, że zadanie w zakresie budowy chodnika nie jest przewidziane w planie budżetu na 2006 rok.
11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż obecnie został przedłożony tylko projekt budżetu gminy na 2006 rok. W trakcie uchwalania budżetu mogą wprowadzone przez Radę zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych. Zdajemy sobie sprawę, że Pan Fiedoruk będzie wnioskował o budowę mostu w Klukowiczach.
12/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż budowa mostu jest ważnym zadaniem, gdyż jest on niezbędny dla mieszkańców.
13/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego opracowywane jest studium wykonalności na budowę drogi do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej. W ubiegłym roku gdy składaliśmy wniosek do funduszu Niemen studium nie było potrzebne.
14/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że studium wykonalności potrzebne jest przy ubieganiu się o dofinansowanie do każdego funduszu, tylko do funduszu PHARE nie jest potrzebne na etapie składania wniosku. Natomiast przy funduszu ZPORR, studium wykonalności niezbędne jest na etapie składania wniosku, dlatego musieliśmy zlecić jego opracowanie. Obecnie podpisując wniosek z funduszem PHARE musimy zlecić przeredagowanie tego studium.
15/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy potrzebne jest pozwolenie na budowę drogi Siemichocze – Nurczyk.
16/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że przy składaniu wniosku o dofinansowanie nie żądano pozwolenia na budowę. Odnośnie kosztorysów wyjaśnił, iż projektant opracowując projekt opiera się o przepisy które normują te sprawy. Nadmienił, iż kosztorysy powinny być poufne, przed ogłoszeniem przetargu.
17/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, na jakiej podstawie został zakwalifikowany wniosek o dofinansowanie z funduszu PHARE skoro nie było studium wykonalności.
18/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że przy składaniu wniosku w funduszu PHARE nie jest wymagane załączenie studium wykonalności. Obecnie w okresie podpisywania umowy musimy dołączyć studium wykonalności, dlatego musimy przeredagować posiadane studium odrębnie dla każdej drogi.
19/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę, że wydaliśmy pieniądze na opracowanie studium, a obecnie musimy znowu ponieść koszty.
20/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż nie możemy mieć pretensji do Wójta, że zlecono opracowanie studium. My jako Rada podjęliśmy decyzję, że rozdzielić te zadanie z złożyć wniosek do funduszu ZPORR.
21/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż informowano, że nie można składać wniosków do kilku funduszy.
22/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że wnioski można składać do różnych funduszy lecz z chwilą podpisania umowy z danym funduszem pozostałe wnioski należy wycofać.
Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005 rok została podjęta 10 głosami za przyjęciem 4 głosami przeciwnymi, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XX/130/05 w załączeniu/ Zał. Nr 30.
Do punktu 10-go:
W punkcie tym Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie do realizacji zadania w zakresie modernizacji stacji uzdatniania wody i rozbudowy wodociągu z funduszy ZPORR zachodzi konieczność wprowadzenia zmiany w planie rozwoju lokalnego. Konieczność ta wynikła dlatego, że w planie rozwoju lokalnego jest inna nazwa zadania aniżeli we wniosku oraz niezgodny jest termin realizacji. Pozostałe zadania w planie rozwoju lokalnego nie są zmieniane.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zwrócił uwagę, że zadanie w zakresie budowy mostu w Klukowiczach nie zostało przeniesione do realizacji na 2006 rok.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że plan rozwoju lokalnego już raz był zmieniany i zadanie w zakresie budowy mostu zostało uwzględnione na rok 2005. Obecnie proponowana jest zmiana tylko w zakresie budowy wodociągu i modernizacji stacji uzdatniania wody.
3/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż skoro inne inwestycje są przesuwane na kolejne lata to i zadanie w zakresie budowy mostu należy przesunąć na 2006 rok.
4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie zrealizowane inwestycje nie są wykreślane z planu lecz pozostają nadal do realizacji. Z chwilą pojawienia się możliwości finansowych można je będzie realizować.
5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w planie wszystkie zadania pozostają nie zmieniane. Na rok 2006 zostało ujęte tylko dodatkowo zadania w zakresie podłączenia wodociągu na ul. Świerczewskiego, gdyż zadanie te zostało odłączone przy złożeniu wniosku.
6/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż przyjęliśmy hydrofornię na osiedlu Jednostki Wojskowej, a obecnie musimy ponieść koszt około 300 tys. zł na przyłączenie ul. Świerczewskiego do wodociągu. Uważa, że przyjęliśmy bubel, skoro musimy ponosić te koszty na przyłączenie wodociągu.
7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż hydrofornia na terenie po byłej Jednostce Wojskowej może być wykorzystana jako dodatkowe zasilenie w wodę, jednak musimy wykonać spinkę. Podobnie jak zostało wykonane na terenie wsi Moszczona Pańska.
8/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o przesunięcie terminu rozpatrywania omawianego projektu uchwały na następne posiedzenie, gdyż radni nie są zapoznani z celem jej rozpatrywania. Obecnie na sesji trudno jest wyjaśnić wszystkie problemy.
9/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że zmiana uchwały jest niezbędna do złożenia wniosku o dofinansowanie z funduszy ZPORR do budowy wodociągu i modernizacji stacji uzdatniania wody.
10/ Pan jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż jeśli nie przyjęcie uchwały w sprawie zmiany w planie rozwoju lokalnego ma zablokować rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie z funduszy ZPORR wycofał swój wniosek o odłożenie rozpatrywania projektu uchwały do następnej sesji.
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/80/04 Rady Gminy Nurzec Stacja-Stacja z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec-stacja na lata 2004-2006 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod glosowanie.
W wyniku jawnego głosowania uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/80/04 Rady Gminy Nurzec Stacja-Stacja z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Nurzec-stacja na lata 2004-2006 została podjęta 13 głosami za przyjęciem, i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XX/131/05 w załączeniu/ Zał. Nr 31.
Do punktu 11-go:
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:
1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że zgodnie z posiadanymi informacjami wynika, że na rok 2006 nie jest planowana kontynuacja budowy drogi powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka.
2/ Pan Sergiusz Putko – Radny, Rady Powiatu – poinformował, że budżet i zadania Rady Powiatu nie były jeszcze rozpatrywane. Prawdopodobnie w projekcie budżetu nie są ujęte do realizacji zadania na terenie naszej gminy z wyjątkiem drogi Klukowicze- Zubacze.
3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy –wyjaśniła, że w związku z wstrzymaniem podwyżki wynagrodzeń w administracji w planie budżetu gminy zostały zmniejszone wydatki o 5 tys. zł i przeniesiono je do planu finansowego szkół Do końca roku jeśli nie zostaną wykorzystane środki finansowe na wynagrodzenia, wówczas pozostaną one funduszu wynagrodzeń i będą stanowić wolne środki do wykorzystania w 2006 roku., może to być kwota około 40 tys. zł.
Odnośnie wpłat od mieszkańców jako partycypacja w kosztach budowy kanalizacji wyjaśniła, że wpływają należności z tego tytułu. Łącznie z wpłat od ludności uzyskaliśmy 308.970 zł, z niektórymi osobami zawarte zostały porozumienia i sukcesywnie wpłaty są realizowane, są też takie osoby, które nie deklarują wpłat. W stosunku do tych osób będziemy kierowali wnioski do Sądu.
4/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, że w zakresie równania dróg trudno jest realizować te zadanie w II półroczu, gdy rozpoczęte są prace z dofinansowanie z funduszy pomocowych. W okresie tym trudno jest pozyskać sprzęt, gdyż większość wykonawców ma do realizacji jakieś zadania i nie mają wolnego sprzętu.
Odnośnie pozostawienia pnia po ściętym drzewie na drodze w Chaniach Chursach wyjaśnił, iż pień po wyciętym drzewie został na wysokości 10 cm. Z usunięciem tego pnia wiążą się koszty uważaliśmy, że pozostawienie tego pnia nie będzie przeszkadzało. Jeżeli jest tako potrzeba to pień zostanie usunięty.
Odnośnie wnoszonych uwag w zakresie wożenia żwiru na drogi ze żwirowni w Żerczycach wyjaśnił, iż jest tam żwir odpowiedni na drogi. Obawiał się wozić żwir słabej jakości aby nie doszło do takiej sytuacji jak było w Zalesiu, że mieszkańcy początkowo stwierdzali, że droga jest naprawiona prawidłowo, następnie wnoszono skargi, że nawieziono niewłaściwego żwiru.
Odnośnie korzystania, ze żwiru ze żwirowni w Klukowiczah poinformował, że jest to działka Agencji i nie może z niej korzystać, natomiast żwirownia gminna jest bardzo mała.
Odnośnie wycięcia drzew przy drodze Siemichocze – Augustynka – Nurczyk, w ramach naprawy tej drogi wycięte zostało drzewa na poboczu tej drogi i przekazane jako opał do Szkoły Podstawowej w Siemichoczach. Nadmienił, iż przy wykonaniu tych prac pracowali pracownicy Urzędu Gminy i Szkoły Podstawowej w Siemichoczach. Poinformował również, że wykona naprawę tej drogi za kwotę 40-50 tys. zł. Do naprawy tej drogi nie jest potrzebne pozwolenie.
5/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż ze żwirowni w Chaniach był wożony żwir na drogę Nurzec Wieś – Borowiki i żwir był dobry, obecnie twierdzi Pan Staniszewski, że żwir jest słabej jakości. Następnie zwrócił uwagę, że nie zadawalającym jest odrzucenie dotacji przez Radę, na budowę drogi Nurczyk – Augustynka.
6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż trudno jest finansować 80 % wartości zadania aby uzyskać 20 % dotacji, w sytuacji gdy nie mamy środków finansowych. Ponadto, przy przyjmowaniu zadań do realizacji w zakresie drogownictwa należy brać pod uwagę wykorzystanie tej drogi.
7/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, jakie jest strategiczne znaczenie drogi w Wólce Nurzeckiej.
8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż droga w Wólce Nurzeckiej jest drogą we wsi i uważa, że będzie służyła ona większej ilości mieszkańców aniżeli droga Nurczyk – Augustynka.
9/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień na zapytanie Pana Jaszczuka Piotra odnośnie rozstrzygnięcia przetargu na eksploatację wodociągu i kanalizacji. Na eksploatację wodociągu i kanalizacji złożono dwie oferty. Oferty złożyli Spółdzielnia Kółek Rolniczych w Nurcu Stacji i Gospodarstwo Pomocnicze w Bielsku Podlaskim działające przy WZMiGW w Białymstoku. W wyniku przetargu do eksploatacji wodociągu wybrano Gospodarstwo Pomocnicze w Bielsku Podlaskim działające przy WZMiGW w Białymstoku.
Odnośnie wyziewów z kanalizacji sanitarnej poinformował, że w dniu 18 marca2005 r. odbyło się spotkanie wykonawców I etapu budowy kanalizacji i II etapu oraz eksploatatora, które miało za zadanie ustalenie przyczyn istniejących problemów z eksploatacją kanalizacji. Po dokonaniu przeglądu kanalizacji nie zostały ustalone nieprawidłowości w wykonaniu kanalizacji. Stwierdzono nieprawidłowości przy podłączeniu do kanalizacji u Pani Brodowskiej i Pani Iwaniuk, został zainstalowany zawór zwrotny aby nie dochodziło do zaistniałych sytuacji. Po podłączeniu do kanalizacji będzie zachodziła konieczność zainstalowania zaworu zwrotnego u Pana Jadczuka zam. przy ul. Pogodnej. Odnośnie wyziewów, oficjalna była tylko interwencja Pani Wakuluk. Po dokonaniu przeglądu ustalono, że przyczyną wyziewów jest stan instalacji wewnątrz budynku. Odnośnie wyziewów ze studzienek i przepompowni spowodowane jest to zbyt małą ilością ścieków.
10/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż pompy chodzą zbyt wolno, co powoduje zakwaszenie ścieków a następnie wyziewy z kanalizacji. Uważa, że należy szukać rozwiązania aby nie dochodziło do takiej sytuacji. Nadmienił, iż w Urzędzie też wyczuwane są nieprzyjemne zapachy wydostające się z kanalizacji.
11/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – stwierdził, iż jego zdaniem istniejące problemy z eksploatacją kanalizacji powstały dlatego, że jest zbyt mała ilość ścieków, przy zbyt dużych mocach przerobowych kanalizacji i oczyszczalni.
12/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, że ostatnie pismo w sprawie niezadowolenia z funkcjonowania kanalizacji zostało przekazane w dniu 5.11.2005r.
13/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – zapytała, czy nie ma możliwości obniżenia poziomu zawieszenia pomp w przepompowniach.
14/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że pompy zostały zawieszone na maksymalnie najniższym poziomie.
15/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż biorąc pod uwagę istniejącą sytuację związaną z wyziewami z kanalizacji należy dokonać wszelkich starań, aby sprawa ta została ostatecznie załatwiona.
16/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy nie ma możliwości zastosowania środków chemicznych aby uniknąć tych nieprzyjemnych wyziewów.
17/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że wystąpi z pismem do eksploatatora o sprawdzenie, czy nie jest możliwość zastosowania środków chemicznych w przepompowniach, aby uniknąć tych wyziewów
18/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na wniosek Pana Wudarskiego odnośnie naprawy dróg po kanalizacji zapytał o które drogi Radny zapytuje.
19/ Pan Roman Wudarski – stwierdził, iż nie została naprawiona droga od kładki do kościoła, a mieszkańcy muszą chodzić po drodze zabłoconej i nierównej.
20/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – stwierdził, iż jako mieszkaniec chodzi również po zabłoconej drodze.
21/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż firma, która wykonywała kanalizację powinna naprawić drogę do takiego stanu w jakim były przed budową kanalizacji. Nadmienił, iż drogi asfaltowane były naprawione w grudniu i nawierzchnia tej drogi została naprawiona niewłaściwie. Obecnie podatnicy muszą ponosić koszty.
22/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że drogi zostały naprawione i pozostawione w dobrym stanie.
23/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w Żerczycach droga po kanalizacji również nie została prawidłowo naprawiona. Pozostały zadolenia na drodze, co odczuwane jest, gdy drogą przejeżdża samochód o ogromnej masie.
24/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał Panią Skarbnik, czy zostały zabezpieczone środki gwarancyjne od firmy, która budowała kanalizację. Uważa, że jeśli nie zostały zabezpieczone środki gwarancyjne to żadna firma nie będzie zainteresowana właściwym wykonaniem zadania.
25/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że było zapisane w umowie zabezpieczenie środków ubezpieczeniowych. W chwili obecnej trudno jest poinformować, gdyż musi sprawdzić w dokumentach.
26/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Wudarskiego odnośnie uzgodnień z właścicielami nieruchomości na przejście kanalizacji przez ich nieruchomości. Wyjaśnił, iż nie zakończono prac związanych z uzgodnieniami z właścicielami nieruchomości. Nie uzgodnione nieruchomości dotyczą właścicieli, którzy są za granicą kraju, bądź są współwłaścicielami.
27/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy można opracować dokumentacje bez uzgodnień na przejście wodociągu przez poszczególne posesje. Uważam, że nie uzgodnienie przejścia wodociągu przez poszczególne posesje doprowadzi do powtórzenia się problemu, który wystąpił przy kanalizacji, że były problemy z ułożeniem kanalizacji.
28/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż na etapie projektowania nie ma obowiązku uzgodnień z właścicielami nieruchomości. Projektuje się najkrótszą trasą. Do projektu potrzebne są uzgodnienia, na przyłączenia budynku do wodociągu. Uzgodnienia w zakresie przejścia linii wodociągowej są niezbędne, gdy występujemy o pozwolenie na realizacje inwestycji.
29/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę, że projekt został wykonany a obecnie prowadzone są uzgodnienia na przejście linii. Co będzie z projektem jeśli ktoś nie wyrazi zgody na przejście linii wodociągowej.
30/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – stwierdził, iż obecnie naszym obowiązkiem jest przekonać ludzi, aby zgoda została podpisana.
31/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż musimy liczyć na zrozumienie mieszkańców. Czy w sytuacji, że jedna osoba nie wyrazi zgody na przejście linii wodociągowej to cała wieś jako przykład podał Borysowszczyznę ma nie mieć wody.
32/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy w przypadku braku zgody na przejście linii wodociągowej na danym terenie nie zablokuje całej inwestycji, skoro planowana jest budowa wodociągu jako jedno zadanie.
33/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w związku z tym ,że projekt nie był uzgodniony ponieśliśmy około 85 tys. zł dodatkowych kosztów.
34/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, co będzie jeśli dana osoba przy projektowaniu wyrazi zgodę a w późniejszym okresie wycofa.
35/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zainteresowane osoby podpisują oświadczenia, które zobowiązują do wyrażenia zgody.
36/ Pani Adela Halina Wrona – Radna Nurzec Stacja – stwierdziła, iż oświadczenia o wyrażeniu zgody na przejście linii wodociągowej nie rozwiązują problemu.
37/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – wnioskował o zamknięcie dyskusji.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod glosowanie wniosek Radnego Fiedoruka o zamknięcie dyskusji.
W wyniku jawnego glosowania wniosek Pana Fiedoruka w sprawie zamknięcia dyskusji został przyjęty 7 głosami za, 3 głosami przeciwnymi i 3 głosami wstrzymującymi.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż nie zadawala go udzielona odpowiedź.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż odpowiedź została udzielona.
Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – stwierdził, iż nie otrzymał odpowiedzi na zapytanie odnośnie zablokowania całości inwestycji, jeśli ktoś nie wyrazi zgody na przejście linii wodociągowej.
Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że nie została udzielona jeszcze odpowiedź na zapytanie Pana Karpiuka odnośnie zebrań mieszkańców na temat budowy wodociągu. Wyjaśnił, iż zebrania nie były organizowane z uwagi na fakt, że nie została ustalona odpłatność mieszkańców.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż skoro kwestionowana jest sprawa odpłatności za przyłączenie do kanalizacji to przy budowie wodociągów również nie powinno być odpłatności.
Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – stwierdził, iż jeśli Rada Gminy ustali, że nie pobieramy odpłatności to my będziemy informować mieszkańców, że przyłączenie wykonamy nieodpłatnie.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż skoro na dzisiejszej sesji padł zarzut, że bezprawnie pobierane są opłaty za przyłączenie do kanalizacji to do czasu wyjaśnienia tej sprawy nie możemy mówić o odpłatności za przyłączenie do wodociągu.
Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że budowa wodociągu we wsi Zalesie dotyczy dwóch gospodarstw tj. Pani Lewczuk i Pana Martyniuka, dlatego wykazujemy wieś Zalesie, gdyż pomimo że nieruchomości są położone przy wsi Moszczona Pańska lecz w ewidencji gruntów są zapisane jako grunty wsi Zalesie.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał Panią Skarbnik, czy my jeśli otrzymamy dofinansowanie do budowy wodociągu i stacji uzdatniania wody to wyniesie ono 100%, czy musi być udział własny.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy - wyjaśniła, że jeśli otrzymamy dofinansowanie to będzie ono w wysokości 85 % w tym 75 % z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a 10 % z budżetu państwa, a pozostałe 15% musimy zabezpieczyć my jako wkład własny. Nadmieniła, że jeżeli na trzy miesiące przed zakończeniem inwestycji zgłosimy zmiany w wartości inwestycji mogą one być przyjęte przez płatnika.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż mogą być problemy z przejściem linii wodociągowej jednak inwestycja musi być kontynuowana.
38/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że odnośnie remontu świetlicy w Zabłociu w roku bieżącym została wymieniona instalacja elektryczna, a w przyszłym roku zostanie wykonany dalszy remont.
39/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że piasek do posypywania dróg został dowieziony przy przedszkolu i jeśli zajdzie potrzeba będzie on rozwożony.
40/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził iż niezbędny jest piasek przy ul. Wodociągowej i na innych skrzyżowaniach na osiedlu w Nurcu Stacji.
41/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że na terenie wsi Zabłocie nie były wykonane prace, z uwagi na planowaną budowę wodociągu. Na terenie wszystkich wsi nie można było wykonać zadań z uwagi na skromne środki finansowe rozliczając na każdą wieś. Na terenie wsi Nurzec Kol., Nurczyk, Augustynka wykonano naprawę części drogi Augustynka – Nurczyk.
42/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – uważa, że skoro jest opracowana dokumentacja na budowę drogi Nurczyk – Augustynka to nie powinniśmy tego zadania realizować w ramach naprawy dróg.
43/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że przed opracowaniem dokumentacji proponował, że jeśli zostaną zabezpieczone środki finansowe to naprawi drogę Augustynka – Nurczyk we własnym zakresie.
44/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż na budowę chodnika w Nurcu Stacji były zabezpieczone środki finansowe to dlaczego te zadanie nie zostało wykonane we własnym zakresie.
45/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż budowa chodnika jest zadaniem precyzyjnym i nie jest w stanie wykonać tego zadania.
46/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż na terenie Gminy Milejczyce chodniki układane są we własnym zakresie. Układaniem chodników zajmują się skazańcy skierowani przez Sąd.
47/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż swego czasu otrzymał odpowiedź od Pana Staniszewskiego, że skazanego należy zatrudnić tam gdzie on chce.
48/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że zgodnie z przepisami osobę skazaną musimy zatrudnić tam gdzie on chce.
Następnie zwrócił poinformował, że z wypowiedzi Radnego Demianowicz wynika, że w Gminie Milejczyce jest robione tak bardzo dobrze. U nich też są problemy, gdyż od mieszkańców Rogacz były zbierane pieniądze na budowę drogi, nasi mieszkańcy nie partycypują w kosztach budowy dróg.
49/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż na posiedzeniu Komisji wnioskował o przedstawienie rozliczenia z realizacji zadań w zakresie wykorzystania środków finansowych w poszczególnych miejscowościach. Poprosił o przedstawienie takiego rozliczenia.
50/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – przekazał rozliczenie na piśmie odnośnie wykorzystania środków i zrealizowanych zadań.
Do punktu 12-go:
Sprawy różne:
- Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poprosiła o zajęcie stanowiska przez Radę Gminy odnośnie przyjęcia mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, które są pustostanami. Nadmieniła, że tak jak informowano na posiedzeniach Komisji Agencja nie wyraża zgody na przekazanie tzw. Emek.
D y s k u s j a:
1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – proponował, aby nie analizować tej sprawy na sesji, gdyż była ona szczegółowo rozpatrywana przez Komisje lecz odczytać protokoły z poszczególnych komisji.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż opinie komisji kierunkują daną sprawę lecz nie rozstrzygają danej kwestii. Nadmienił, iż przyjęcie mienia od Agencji będzie wymagało uchwały Rady. Obecnie prosimy tylko o opinię Rady, aby móc odpowiedzieć dla Agencji czy przyjmiemy te mieszkania.
3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował aby odmówić przyjęcia mieszkań od Wojskowej Agencji Mienia Wojskowego.
Przewodniczący Rady Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Radnego Wudarskiego w sprawie odmowy przyjęcia mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
W wyniku jawnego głosowania Rada 11 głosami za przyjęciem wniosku i 1 głosem wstrzymującym w obecności 12 radnych wyraziła opinię o nie przyjmowaniu mieszkań od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
- Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – zapoznała z wnioskiem Parafii Prawosławnej w Telatyczach w sprawie nieodpłatnego, lub za symboliczną odpłatnością przekazania autobusu na rzecz Parafii.
D y s k u s j a:
1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że wniosek ten był szeroko dyskutowany na posiedzeniu komisji.
2/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że autobus nie spełnia wszystkich wymogów technicznych, dlatego nie powinien być przekazywany dla parafii lecz złomowany. Nadmienił, iż zgodnie z przepisami, autobus nie zostanie przerejestrowany i w dalszym ciągu będzie zaewidencjonowany na stanie gminy, dlatego proponował aby autobus został złomowany.
3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że Komisje rozpatrzyły tę sprawę, ustalony został koszt złomowania autobusu. Poprosiła o przedstawienie opinii Komisji.
Opinie Komisji Problemowo Budżetowej przedstawił Pan Anatol Naumnik Przewodniczący Komisji.
Opinie Komisji Rewizyjnej przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
4/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał Jaki jest koszt złomowania.
5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że nie możemy podać ustalonej ceny z uwagi na fakt, że nie wiemy jaka będzie decyzja odnośnie sprzedaży.
6/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że nabywca może kupić autobus i jeśli go nie zarejestruje to będzie on nadal figurował na stanie gminy. My nie możemy zmusić nabywcy do przerejestrowania.
7/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował o nie przekazywanie autobusu nieodpłatnie lecz sprzedanie go w drodze przetargu.
W wyniku jawnego głosowania 8 głosami za wnioskiem i 5 głosami wstrzymującymi ustalono aby nie przekazywać autobusu nieodpłatnie lecz sprzedanie w drodze przetargu.
- Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poprosiła o zajęcie stanowiska odnośnie przeznaczenia do sprzedaży budynku Ośrodka Zdrowia i Apteki. Nadmieniła, że sprawa sprzedaży wspomnianych budynków była szczegółowo analizowana przez poszczególne komisje Rady. Poprosiła o przedstawienie opinii komisji.
Opinie Komisji Rewizyjnej przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.
Opinie Komisji Problemowo Budżetowej przedstawił Pan Anatol Naumnik Przewodniczący Komisji.
Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.
D y s k u s j a:
1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w między czasie był mgr Apteki i dogadaliśmy się, że rezygnuje z kupna Apteki.
2/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował o nie sprzedawanie budynku Ośrodka Zdrowia i Apteki.
W wyniku jawnego głosowanie 10 głosami za wnioskiem, 3 wstrzymującymi w obecności 13 radnych wniosek w sprawie nie sprzedawania budynku Ośrodka Zdrowia i Apteki został przyjęty.
4. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że zgodnie z wnioskiem Komisji Problemowo Budżetowej wszczęliśmy postępowanie w sprawie odpłatności za obiady w stołówkach szkolnych. Poprosiła Panią Olgę Naumnik o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie.
Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty – poinformowała, że przestało obowiązywać od stycznia Rozporządzenie Ministra, które mówiło, że uczniowie w stołówkach szkolnych wnoszą odpłatność w wysokości wartości produktów włożonych do kotła. Na podstawie wyjaśnień Ministerstwa Edukacji jak i opinii naszej Pani prawnik, ustaliliśmy że uczniowie będą wnosili odpłatność w wysokości wartości produktów. Natomiast odnośnie odpłatności wnoszonych przez inne osoby Rada Gminy powinna określić, kto może korzystać ze stołówki szkolnej i na jakich warunkach.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o podanie przepisu z którego wynika, że sprawa ustalenia osób które mogą korzystać z wyżywienia w stołówkach szkolnych należy do kompetencji Rady Gminy. Nadmienił, iż wspólnie z Sekretarzem Gminy nie potrafili znaleźć przepisu, że sprawa ta należy do kompetencji Rady Gminy.
Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty – poinformowała, że zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa na podstawie art. 48 ustawy o samorządzie gminnym, gmina może określić zasady i tryb korzystania ze stołówek szkolnych.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż z zacytowanego przepisu wynika, że gmina może określić a nie rada gminy. Uważa, że rada nie powinna wchodzić w kompetencje dyrektora szkoły.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę, że w okresie gdy był tartak jego pracownicy korzystali ze stołówki szkolnej. Kto wówczas ustalał odpłatność za obiady.
Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty – wyjaśniła, że odpłatność ustala dyrektor po zaopiniowaniu przez organ prowadzący szkołę.
Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – poinformował, że Komisję Problemowo Budżetową zainteresowała odpłatność dlatego, że za posiłki uczniowie płacą w wysokości wartości wsadu do kotła, natomiast pozostali powinni płacić według wyższych stawek. Z otrzymanej analizy wynika, że sprawa ta wymaga podjęcia ustaleń. Obecnie Pani Wójt w porozumieniu w Dyrektorami szkół ma obowiązek wypracowania ustalenia, które pozwolą na prawidłowe ustalanie odpłatności za wyżywienie w stołówkach szkolnych.
Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – stwierdził, iż stołówka jest częścią składową szkoły a pracownicy są pracownikami szkoły. Koszty żywienia są zróżnicowane z uwagi na różne czynniki np. w miesiącu wrześniu zakupywane są ziemniaki i wówczas koszty są wyższe. W szkole szuka się różnych rozwiązań oszczędnościowych np. zatrudnia się osoby ze skierowaniem z biura pracy wówczas koszty są niższe natomiast w innym okresie są wyższe.
Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – uważa, że kompetencje do ustalania odpłatności za wyżywienie w stołówkach szkolnych powinny należeć do Dyrektorów szkół, Rada nie powinna wkraczać w nie swoje kompetencje.
Pani Halina Kapuścińska – Dyrektor Szkoły w Siemichoczach – poinformowała, że ze stołówki szkolnej korzysta 65 uczniów i zatrudnionych jest dwie Panie w kuchni. Z dyskusji wynika, że podwyższenie opłat za wyżywienie dotyczy nauczycieli. Uważa, że nauczyciele w trakcie posiłku opiekują się dziećmi w czasie posiłku. Nauczyciele zrezygnują z posiłku jeśli będą wnosić wyższe opłaty. Ponadto jeśli nauczyciele zrezygnują z obiadów wówczas będą wyższe koszty obiadów dla dzieci. Nadmieniła, że gospodarzem placówki jest dyrektor i on wie najlepiej co jest korzystniejsze dla szkoły.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż z wypowiedzi Pani Dyrektor wynika, że my chcemy wchodzić w kompetencje dyrektora. Zapewnił, iż Rada nie chce wchodzić w kompetencje dyrektora. Następnie zapytał, czy nauczyciele Przedszkola korzystają z posiłków razem z dziećmi.
Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty – poinformowała, że jest przygotowana do udzielenie informacji odnośnie przepisu o spożywaniu posiłków przez personel przedszkola.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, kto korzysta ze stołówki szkolnej poza personelem szkoły. Czy Rada może określić kto może korzystać z wyżywienia w stołówce szkolnej.
Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował. Że z wyżywienia w stołówce szkolnej korzysta Pan Kurpeta emeryt szkoły, Pani Olszewska emerytka szkoły i Pan Biesiadowski, na wniosek GOPS z posiłków korzysta Pan Raczyński, 1 obiad jest wydawany do ośrodka zdrowia. Nadmienił, iż szkoła nie może ustalać zbyt wysokich kosztów wyżywienia, gdyż wówczas należałoby zarejestrować działalność gospodarczą. Odnośnie żywienia osób z tartaku, było to w poprzednim okresie i wówczas wszyscy chcieliśmy, aby zakład ten funkcjonował w naszej miejscowości.
- Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował, aby Rada Gminy skierowała pismo do Wojewody Podlaskiego o zbadanie czy umowa na pobieranie opłat za przyłączenie do kanalizacji na podstawie uchwały budżetowej Nr XXIV/151/02 jest zgodna z prawem.
W wyniku jawnego głosowania 3 głosami za wnioskiem, 3 głosami przeciwnymi i 7 głosami wstrzymującymi.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy faktycznie umowa jest zawierana na podstawie uchwały budżetowej.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – stwierdziła, iż umowa podczas II etapu została zmieniona.
Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – stwierdziła, iż nie ta sprawa w trybie nadzoru Wojewody. Wojewoda nie bada umów cywilno prawnych. Na podstawie wyjaśnień Pani Skarbnik umowa ta funkcjonowała przy realizacji I etapu kanalizacji. Odnośnie umowy na II etap była przygotowania inna umowa. W chwili obecnej Pani Skarbnik z Panem Putko poszła sprawdzić. Nadmieniła, że w sprawie tej przygotuje opinię prawną.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż czy Rada przegłosuje ten wniosek, czy nie to w tej sprawie zwróci się jako Radny do Wojewody o wyjaśnienie.
Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – zapytała, czy jest przepis regulujący te sprawy.
Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że do obowiązku gminy należy budowa wodociągu i kanalizacji. Natomiast do właściciela należy wykonania przyłącza od linii do przyłącza.
Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – uważa, że odpłatność powinna być, jednak może krzywdzącym jest to, że jedną stawką są obciążeni mieszkańcy bloków.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że w gminie Czeremcha były pobierane opłaty, jednak zwracano je w formie zwolnień z opłaty za odprowadzenie ścieków.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż w gminie Czeremcha była podjęta uchwała takiej samej treści jak nasza, lecz nam uchylono w ramach nadzoru a Gminie Czeremcha nie.
6. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił uwagę na wykonywanie zadań w zakresie drogownictwa. Z przedstawionej informacji wynika, że zadania nie zostały wykonane w równej ilości i na równą wartość. Dlaczego nie ma kosztów wykonania prac we wsi Borysowszczyzna, gdzie pracowała równarka. Na jakiej podstawie pracowała równarka „Białoruś”. Dlaczego nie wykonano równania dróg.
Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż były trudności w pozyskaniu sprzętu. Odnośnie równarki, która była we wsi Zalesie wyjaśnił, iż wykonawca ten niewłaściwie wykonuje zadania, dlatego nie chce zatrudniać takiego wykonawcy. Odnośnie żwirowni w Klukowiczach jest żwirownia 10 ar., która jest wyeksploatowana. Odnośnie sprzętu Białoruska my płacimy za dowiezienie m żwiru. Wartość prac jest niższa, gdy jest mała odległość transportu żwiru. Środki finansowe na remonty dróg zostały wykorzystane, musimy zabezpieczyć środki finansowe na odśnieżanie dróg.
Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – stwierdził, iż ze żwirowni w Wyczółkach wywieziono żwir do innych miejscowości a obecnie nie ma żwiru na drogi na terenie tej wsi. W czasie naprawy drogi nawieziono żwir z kamieniami, które mogą uszkodzić samochód.
Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, czy występowano do Agencji, czy można skorzystać, ze żwirowni w Klukowiczach.
Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że nie występował do Agencji o udostępnienie żwiru.
7. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż poinformował Pana Staniszewskiego, że w Zalesiu jest firma, która wykonywała drogi w Nadleśnictwie i zaproponował, aby skorzystać z jej usług. Uważa, że nie powinniśmy korzystać tylko z usług PDM lecz należy szukać tańszych wykonawców.
Następnie zwrócił uwagę, że we wsi Zalesie istnieje problem psów. W miejscowości tej, jeden z właścicieli nie pilnuje psów. Psy pogryzły nie jedna osobę, ostatnio podusiły one króliki. Proponował, aby powołać komisję, która dokona kontroli i problem wałęsających się psów zostanie rozwiązany.
Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzedu Gminy – poinformował, że sprawa wałęsających się psów w Zalesiu jest znany. Z wyjaśnień Pani Sołtys wynika, że właścicielem tych psów jest Pan Antoni Dmitruk. W sprawie psów kontaktował się z tym Panem. W rozmowie oświadczył on, że faktycznie karmi te psy, jednak one wychodzą poza ogrodzenie. Zobowiązał się, że w ciągu dwóch tygodni zabezpieczy te psy. Następnie poinformował, że w ostatnim okresie zostały przyniesione trzy psy do Urzędu Gminy i musieliśmy odwieść je do schroniska w Białymstoku, zapłaciliśmy 1200 zł. Ostatnio odwieziono dwa psy do schroniska w Białej Podlaskiej i zapłaciliśmy 600 zł. Nadmienił, iż problem psów występuje również w innych gminach.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że powinna być powołana komisja, która dokona kontroli i zastosuje kary w stosunku do ich właścicieli, wówczas problem zostanie rozwiązany.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w terenie trudno jest ustalić właściciela psa. Najczęściej jeżeli stwierdzimy, że pies nie jest uwiązany, właściciel nie przyzna się do jego posiadania. Odnośnie psów bezpańskich, gmina ma obowiązek przekazać je do schroniska. W najbliższym czasie będziemy przygotowywać uchwałę o zabezpieczeniu się przed psami wałęsającymi. Musimy na ten cel zabezpieczyć środki finansowe.
Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – stwierdził, iż sprawę wałęsających się psów najłatwiej jest rozwiązać przy współpracy z sołtysami.
Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego sołtys ma rozwiązywać problem wałęsających się psów.
Pan Trochimiak Artur – Sołtys wsi Borysowszczyzna – stwierdził, iż na sesji kłócimy się o równanie i naprawę dróg, a właściciele nieruchomości przy wykonywaniu prac zniszczą drogę lub zaorzą rów. Podobna sytuacja jest z wałęsającymi psami.
- Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o przekazanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg o ujecie do planu na lata następne ułożenie nawierzchni asfaltowej na drodze powiatowej od sklepu do mostka w Tymiance, gdyż zadanie te nie zostało ujęte przy budowie drogi Tymianka - Wólka Nurzecka.
- Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, w jakiem terminie możemy otrzymać dotację do budowy wodociągów.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że wniosek o dofinansowanie do budowy wodociągu i stacji uzdatniania wody został złożony, lecz kiedy zostanie rozpatrzony trudno jest przewidzieć. Nadmieniła, że obecnie rozpatrzono tylko wnioski pod względem formalnym. Następnie, gdy będą określone środki będą one rozpatrywane przez Zarząd. Wstępnie wiadomym jest, że na nasze województwo jest przyznanych 20 mln. zł, a nasz wniosek jest złożony na 2 mln. zł.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady XX sesji Rady Gminy.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
E. Naumiuk Zenon Podbielski
Metryka strony