Uchwała Nr XXII/130/09
Uchwała Nr XXII/130/09
Rady Gminy Nurzec - Stacja
z dnia 17 listopada 2009 r.
w sprawie zmiany Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Gminy Nurzec Stacja na lata 2006-2013
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52, poz. 420) oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115 poz. 728, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 590, Nr 92, poz. 753, Nr 127, poz. 1055, Nr 220, poz. 1431) Rada Gminy Nurzec Stacja uchwala co następuje:
§ 1
- W Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006 – 2013 stanowiącej załącznik do uchwały Nr XXVI/152/06 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 31 sierpnia 2006 r. wprowadza się następujące zamiany:
1) spis treści Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na
lata 2006 – 2013 otrzymuje brzmienie:
„Spis treści
Część I - Wprowadzenie
Część II - Diagnoza problemów społecznych
Rozdział I - Sytuacja demograficzna
Rozdział II - Pomoc społeczna
1. Zasoby i zadania OPS
2. Problemy bezrobocia
3. Bezdomność
4. Długotrwała choroba i niepełnosprawność
5. Profilaktyka zdrowia
Rozdział III - Zasoby mieszkaniowe
Rozdział IV - Edukacja publiczna
1. Posiadane zasoby
2. Wychowanie, dydaktyka, opieka
3. Współpraca z kuratorami.
4. Policja
Rozdział V - Instytucje i organizacje działające na rzecz integracji
i polityki społecznej
Rozdział VI - Kwestia uzależnień
1. Uzależnienia
2. Profilaktyka
3. Aktualny stan zasobów
Część III – Część Programowa
1. Kapitał społeczny Gminy Nurzec-Stacja
2. Kierunki rozwoju Gminy Nurzec-Stacja
3. Hierarchizacja problemów społecznych uznanych za dominujące w gminie:
4. Zarządzanie realizacją strategii w Nurcu-Stacji
5. Program Realizacji Zadań strategicznych w Gminie Nurzec-Stacja „
2) Część III strategii otrzymuje brzmienie:
„Część III. PROGRAMOWA
1.KAPITAŁ SPOŁECZNY GMINY NURZEC STACJA
W celu określenia potencjału gminy, jej zasobów i słabych stron zespół pracujący nad aktualizacją strategii posłużył się narzędziem oceny uwarunkowań - analizą SWOT. Jest to metoda służąca do badania otoczenia organizacji oraz analizy jej wnętrza.
Gmina Nurzec - Stacja ma ograniczony wpływ na kształtowanie się procesów społeczno – prawnych będących w jej otoczeniu. Może jednak w sposób aktywny wykorzystywać szanse oraz unikać zagrożeń płynących z otoczenia.
Analiza SWOT oparta jest na prostym schemacie klasyfikacyjnym, w którym czynniki wpływające dzielimy na:
· wewnętrzne pozytywne – mocne strony
· wewnętrzne negatywne – słabe strony
· zewnętrzne pozytywne – szanse
· zewnętrzne negatywne – zagrożenia
Ocena potencjału w aspekcie słabych i mocnych stron pozwala na określenie siły i słabości gminy w zakresie analizowanych sfer społecznych. Silny potencjał to baza umożliwiająca budowanie strategii, słabości to problemy i ograniczenia do pokonania. Zagrożenia to ostrzeżenie przed niepożądanym rozwojem warunków zewnętrznych, szanse to wsparcie i inspiracje dla lokalnej polityki społecznej.
Analiza SWOT (skala 1-5)
Pomoc społeczna i bezrobocie | |||
Mocne strony | Ocena | Słabe strony | Ocena |
- prowadzenie pracy socjalnej z rodziną, - poprawa sfery technicznej ułatwiającej codzienne życie, - dobra znajomość środowiska, - dobre warunki lokalowe GOPS, - pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych na realizację zadań własnych, - rozpoznanie dot. liczby osób niepełnosprawnych, - działalność komisji rozwiązywania Problemów Alkoholowych: kontrole sklepów, rozpatrywanie wniosków i kierowanie na leczenie, sprawozdania z działalności komisji, - praca z rodzinami bezrobotnymi, - współpraca ośrodków pomocy społecznej ze szkołami, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowym Urzędem Pracy, kuratorami sądowymi, ośrodkiem zdrowia ,itp.;
| 5 4
4
3
4 4
4 4
4
| - - obciążone stanowiska pracy, - dużo dokumentacji a za mało czasu na pracę socjalną, - brak chęci do zmiany swojej trudnej sytuacji rodzinnej, - istniejące bariery architektoniczne w budynkach użyteczności publicznej - duża dostępność alkoholu na rynku niewiadomego pochodzenia - niska świadomość oraz brak samokrytyki mieszkańców - długa procedura kierowania osób na leczenie, - zbyt łagodne przepisy dotyczące kierowania osób na przymusowe leczenie podawania napojów alkoholowych, - brak reakcji społeczeństwa na negatywne wzorce np. sprzedaż alkoholu nieletnim, - brak chęci podnoszenia kwalifikacji przez osoby bezrobotne; - niski poziom integracji społecznej | 2 2
1 2 2 1 1 2 2
2 1
2
|
Szanse | Ocena | Zagrożenia | Ocena |
- możliwość pozyskiwania środków na zatrudnienie socjalne ze środków Unii Europejskiej, - współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, - tworzenie miejsc pracy, usługi, pomoc finansowa w funkcjonowaniu nowych miejsc pracy - dostępność funduszy unijnych oraz innych dodatkowych środków - współpraca z PCPR, GOPS, - wzrost mobilności zawodowej - w środowisku lokalnym wzrasta akceptacja osób niepełnosprawnych - liczne oferty pracy za granicą, | 4
4
4 4 4 4 4 4 | - powiększanie się dysfunkcji rodzinnych, - ubożenie społeczeństwa, - powstanie chorób - uzależnienia ( alkoholizm, narkomania ) - wzrost agresji wśród młodzieży – chuligaństwo, - rozpad rodziny, - utrata pracy, - utrata zdrowia, - brak lokalnych i regionalnych działań przeciwdziałających długotrwałemu bezrobociu, - bierna postawa klientów w kwestii zmiany swojej sytuacji życiowej, - wzrost liczby osób starszych, niepełnosprawnych | 2 3
2 3 2 3 2 2
3 |
Edukacja i opieka nad dzieckiem | |||
Mocne strony | Ocena | Słabe strony | Ocena |
- dobra znajomość środowiska uczniów przez nauczycieli, - szybka wykrywalność patologii, - możliwość szybkiego kontaktu na linii nauczyciel – rodzic, - współpraca z rodzicami, - działalność świetlic opiekuńczo wychowawczych w szkołach - dożywianie uczniów - działalność pedagoga i psychologa - funkcjonowanie systemu stypendialnego - dobre wykorzystanie potencjału zawodowego pracowników | 4 4 4 4 4 4 4 4 4
| - duże rozproszenie terytorialne społeczności uczniowskiej, - brak możliwości prowadzenia działalności pozalekcyjnych, - brak wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, - luki edukacyjne rodziców, - brak miejsc spędzania czasu wolnego - brak placówek resocjalizacyjnych - trudności w nauce i w życiu rodziny | 2
4 4 4 2 4 3
|
Szanse | Ocena | Zagrożenia | Ocena |
- dostępność środków finansowych z Unii Europejskiej w okresie budżetowania 2007-2013, - alternatywne formy wychowania przedszkolnego, - tworzenie kół zainteresowań, - tworzenie ścieżek edukacyjnych w szkołach: przeciwdziałanie patologiom, - stworzenie etatu psychologa szkolnego, - wznowić działanie świetlicy socjoterapeutycznej - środowiskowa opieka nad dziećmi (świetlice opiekuńczo wychowawcze) - dobra współpraca instytucji zajmujących się problematyką dzieci i młodzieży - zainteresowanie samorządu problematyką dzieci i młodzieży oraz prowadzenie działań zapobiegających dysfunkcjom rodziny - aktywna praca na rzecz pomocy dzieciom | 4
4
4 4 4
3 4 4 | - przyzwolenie społeczne na spożywanie przez nieletnich papierosów i alkoholu i narkotyków , - małe zainteresowanie rodziców w jaki sposób dziecko spędza czas wolny, - powiększająca się bieda społeczeństwa i bezrobocie, - narastająca agresja wśród nieletnich, - brak perspektyw rozwoju - małe doświadczenie w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych (lub innych środków zewnętrznych ) - na terenie gminy nie ma placówek resocjalizacyjnych, oraz brak wystarczającej ilości placówek dla nieletnich i samotnych matek z dziećmi oraz ośrodków wsparcia dla rodzin w kryzysie, | 5
5
4 3 3 3
1
2 |
Bezpieczeństwo i kultura | |||
Mocne strony | Ocena | Słabe strony | Ocena |
- zaangażowane społeczeństwo - chęci do pracy oraz doświadczenie - czyste środowisko naturalne - walory przyrodnicze - dziedzictwo kulturowe: tradycje, obrzędy, obyczaje - predyspozycje do rozwoju turystyki (szlaki piesze i rowerowe, dziewiczość przyrody) , - rozwój turystyki wiejskiej, zwłaszcza agroturystyki oraz potencjał do jej dalszego rozwoju - bogactwo historyczne ( występowanie zabytków ) | 4 4 4 4 4 4
4
4 | - słabo rozwinięty sektor usług w obszarze turystyki, - mało imprez i działań integracyjnych na rzecz społeczności lokalnej - brak obiektów gastronomicznych, szczególnie oferujących potrawy regionalne, nawiązujących do specyfiki i regionu, - brak osób zatrudnionych jako animatorów kultury, - bierność społeczeństwa w stosunku do życia kulturalnego gminy - niewystarczający dostęp do edukacji multimedialnej - ograniczone środki finansowe - brak miejsc spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży
| 2
3
1 1 2
3
2 |
Szanse | Ocena | Zagrożenia | Ocena |
- pozyskiwanie środków na zatrudnienie socjalne ze środków Unii Europejskiej,
– możliwość pozyskania środków zewnętrznych na projekty infrastrukturalne (rozbudowę i rozwój bazy sportowej, turystycznej, informacyjnej, rekreacyjnej) – zatrudnienie instruktorów ( muzyki i rytmiki ) – modernizacja istniejącej bazy kulturalno – oświatowej – zorganizowanie na terenach wiejskich w świetlicach zajęć rekreacyjno – hobbistycznych, – możliwość zatrudnienia osób z kwalifikacjami | 3
3 3
4 3 3 | - powiększenie się dysfunkcji rodzinnych, - zubożenie społeczeństwa, - brak współpracy, - utrata zdrowia - rozpad rodziny
| 2 3 2 3 3
|
Analiza SWOT wykonana w oparciu o aktualną sytuację społeczno- gospodarczą gminy Nurzec Stacja niewątpliwie wskazuje, że mocną stroną gminy jest silny samorząd mogący sprawnie decydować o kierunku prowadzonej przez gminę polityki społecznej. Elementem wspomagającym i dającym dodatkowe szanse i możliwości w tej materii, jest decentralizacja finansów publicznych. Dzięki temu zabiegowi środki pieniężne mogą dotrzeć sprawniej oraz trafniej do ośrodków i instytucji realizujących politykę społeczną. Niestety gmina Nurzec Stacja ma również wiele słabych stron. Jedna z nich to brak rozwiniętego sektora publicznego i prywatnego usług dla małej i średniej przedsiębiorczości zarówno lokalnej jak i tej rozumianej w kontekście inwestorów zewnętrznych. Jest to bardzo istotne, ale i złożone zagadnienie. Stwarzając bowiem warunki do rozwoju przedsiębiorczości gmina przyczynia się do tworzenia miejsc pracy, ale także czerpie korzyści, np. z podatków lokalnych, które w części mogą pokrywać wydatki związane z prowadzoną przez gminę polityką społeczną. Dodatkowe miejsca pracy to również w pewnym stopniu zapobieganie pewnym patologiom, takim jak alkoholizm, narkomania czy ubóstwo. Ponadto dodatkowym utrudnieniem są występujące wśród beneficjentów postawy roszczeniowe oraz niski poziom edukacyjny tych osób, niechęć do podnoszenia bądź zmiany kwalifikacji .
Uczestnicy warsztatów analizując problemy i zasoby społeczne ocenili również poziom integracji społecznej oraz pożądanego stanu w tym zakresie, stwierdzili, że występują słabe więzi między mieszkańcami, nieliczne przejawy wzajemnej pomocy i wspólnych działań.
2.KIERUNKI ROZWOJU GMINY NURZEC – STACJA.
2.1.WIZJA
Wizja rozwoju jest określeniem takiego obrazu gminy, jaki chcieliby osiągnąć za kilkanaście lat mieszkańcy – uczestnicy procesu planowania. Wizja określa bardzo ogólnie dlaczego działamy, do czego dążymy, jakie chcemy osiągnąć cele, jeśli podejmujemy działania strategiczne. Wizja definiowana jest jako pozytywne wyobrażenie przyszłości organizacji lub osoby, wyprowadzone na podstawie uznanych wartości i idei, z którego wywodzą się cele i plany działania.
„Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.”
Wizję rozwiązywania problemów społecznych w Nurzec Stacja określono na podstawie analizy sytuacji społecznej, wyodrębnienia obszarów problemowych oraz w wyniku prac warsztatowych w Gminie Nurzec Stacja przyjęto następującą wizję polityki społecznej:
Gmina Nurzec Stacja jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla mieszkańców
umożliwiającym:
- wysoki poziom życia poprzez zrównoważony rozwój gospodarczy,
– profesjonalną pomoc społeczną,
– nowoczesną edukację i opiekę nad dzieckiem,
– dobrą pracę socjalną,
– integrację społeczności lokalnej .
Strategia pozwala zaplanować harmonijny plan rozwoju, przygotować konspekt działań zgodny z wcześniej wypracowaną wizją, ze szczegółowym podziałem na najważniejsze obszary oraz ich poszczególne etapy realizacji. Pozwolą one przybliżyć nas do wcześniej ustalonych założeń. Z powyższych oczekiwań co do działań w obszarach rozwiązywania problemów społecznych można sformułować cel nadrzędny strategii.
Wysoka jakość życia mieszkańców Gminy Nurzec Stacja, życie wolne od zagrożeń, zintegrowana społeczność. |
2 . 2. CELE
Nadrzędnym celem strategii jest zaspokojenie potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka, doprowadzenie ich do życiowego usamodzielnienia oraz integracji ze środowiskiem.
Główne cele strategiczne określają co zamierzamy osiągnąć i do czego przyczyniają się opisane osiągnięcia.
W wyniku prac warsztatowych, analizy SWOT, oraz analizy występujących problemów społecznych w gminie sformułowano następujące obszary :
1. Pomoc społeczna i bezrobocie.
2. Edukacja i opieka nad dzieckiem.
3. Bezpieczeństwo i kultura.
W ramach ww. obszarów zostały wyznaczone, dla każdego obszaru, cele główne jak niżej:
dla obszaru „Pomoc społeczna i bezrobocie”
Profesjonalna pomoc społeczna, wzmacniająca świadomość społeczną, wspierająca jakość życia lokalnej społeczności, integracja zawodowa oraz aktywizacja społeczna i zawodowa bezrobotnych |
dla obszaru „Edukacja i opieka nad dzieckiem”
Świadome i aktywne społeczeństwo, kapitał ludzki oparty na wiedzy. Sprawny system zapobiegania kryzysowi rodziny i wspierania rodzin w kryzysie z szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży |
dla obszaru „ Bezpieczeństwo i kultura ”
Bezpieczne społeczeństwo, świadome zagrożeń.
|
Realizacja tych celów odbywać się będzie poprzez realizację celów szczegółowych w poszczególnych latach.
3 . Hierarchizacja problemów społecznych uznanych za dominujące w gminie:
Zasadniczą rolą Zespołu Zadaniowego było zidentyfikowanie obszarów priorytetowych (kierunków rozwoju) polityki społecznej w Nurzec Stacja, czyli takich obszarów, które odzwierciedlają zasadnicze pola działań w zakresie tej polityki. Wybór obszarów priorytetowych był wynikiem analizy bieżącej sytuacji społecznej w Gminie, analizy otoczenia zewnętrznego oraz wymogów ustawowych.
Określanie obszarów priorytetowych dla Gminy Nurzec Stacja nastąpiło na warsztatach strategicznych, dając szansę na pracę indywidualną w zespołach.
W efekcie zidentyfikowano i przeanalizowano pod kątem zagadnień strategicznych cztery obszary priorytetowe polityki społecznej w Gminie Nurzec Stacja:
1.Pomoc społeczna i bezrobocie.
2.Edukacja i opieka nad dzieckiem.
3.Bezpieczeństwo i kultura.
OBSZAR 1.
Pomoc społeczna i bezrobocie .
Cel główny:
profesjonalna pomoc społeczna, wzmacniająca świadomość społeczną, wspierająca jakość życia lokalnej społeczności, integracja zawodowa i społeczna bezrobotnych.
Cele szczegółowe:
· zwiększenie aktywności osób starszych ,
· integracja społeczna osób starszych.
· prowadzenie usług opiekuńczych dla różnych grup osób starszych,
· aktywizacja środowiska,
· wspieranie osób niepełnosprawnych,
· aktywizacja społeczna i zawodowa bezrobotnych ,
· skuteczne przeciwdziałanie uzależnieniom
· profesjonalna pomoc terapeutyczno - profilaktyczna.
Działania:
1. Stała diagnoza środowiska osób starszych i organizacja wsparcia materialnego w zależności od indywidualnych, określonych potrzeb podopiecznych.
2. Opracowanie i wdrożenie procedury motywowania klientów pomocy społecznej do podnoszenia kwalifikacji i rozwiązywania własnych problemów.
3. Prowadzenie stałego monitoringu rodzin wymagających wsparcia w ramach systemu pomocy oraz szerzenie idei wolontariatu na rzecz pomocy osobom starszym.
4. Promowanie rękodzieła i innych umiejętności osób starszych polegających na przekazywaniu tych umiejętności młodemu pokoleniu.
5. Rozszerzenie zakresu usług opiekuńczych osobom starszym w miejscu zamieszkania.
6. Współpraca z rodziną osób starszych celem jak najdłuższego zatrzymania ich w środowisku .
7. Tworzenie możliwości zapewnienia aktywnego uczestnictwa osób starszych w życiu społeczności lokalnej.
8.Tworzenia grup samopomocowych, grup sąsiedzkich i grup wsparcia.
9.Likwidacja barier architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej i pomoc w pozyskiwaniu sprzętu rehabilitacyjnego.
10. Organizowanie działań zwiększających dostępność terapeutyczną i rehabilitacyjną dla osób niepełnosprawnych.
11. Opracowanie i wdrożenie standardów profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi.
12. Organizacja spotkań integracyjnych osobom starszym m.in. wigilia, wycieczki, uruchomienie klubu seniora.
13. Utworzenie Klubu Integracji Społecznej dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (w tym trwale bezrobotnych, zagrożonych ubóstwem i patologiami społecznymi)
14. Zmniejszenie stopy bezrobocia poprzez podpisywanie kontraktów socjalnych i wdrażanie skutecznych metod aktywacji społecznej i zawodowej bezrobotnych.
15. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy oraz między instytucjami i organizacjami promującymi na rzecz bezrobotnych w zakresie monitorowania zjawiska bezrobocia.
Lp. | Działania / zadania | Harmonogram realizacji | Nakłady | Wskaźniki osiągania celu minimum realizacyjne | Źródła danych i odpowiedzialni za realizację |
1. | Stała diagnoza środowiska osób starszych i organizacja wsparcia materialnego w zależności od indywidualnych, określonych potrzeb podopiecznych | 2008 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Pełna realizacja zadania | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
2. | Opracowanie i wdrożenie procedury motywowania klientów pomocy społecznej do podnoszenia kwalifikacji i rozwiązywania własnych problemów. | 2008 – 2009 | Bezinwestycyjne | Poprawa kondycji fizycznej | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Ankiety |
3. | Prowadzenie stałego monitoringu rodzin wymagających wsparcia w ramach systemu pomocy oraz szerzenie idei wolontariatu na rzecz pomocy osobom starszym | 2008 –2013 | Bezinwestycyjne
| Pełna realizacja zadania
| Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ankiety |
4.
| Promowanie rękodzieła i innych umiejętności osób starszych polegających na przekazywaniu tych umiejętności młodemu pokoleniu.. |
2008 -2013 |
Fundusze pomocowe |
Pełna realizacja zadania | Gminny Ośrodek Kultury, GOPS |
5. | Rozszerzenie usług opiekuńczych osobom starszym w miejscu zamieszkania. | 2008-2013 | Budżet gminy Fundusze pomocowe | Wzrost poczucia bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Urząd Gminy |
6. | Współpraca z rodziną osób starszych celem jak najdłuższego zatrzymania ich w środowisku .
| 2008 - 2013 | Bezinwestycyjne | Pełna realizacja zadania | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,UG
|
7. | Tworzenie możliwości zapewnienia aktywnego uczestnictwa osób starszych w życiu społeczności lokalnej |
2008 - 2013 |
Fundusze pomocowe |
Ograniczenie patologii | Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społ. |
8. | Tworzenie grup samopomocowych, grup sąsiedzkich i grup wsparcia | 2008-2013 | Fundusze pomocowe, PEFRON i PCPR | Wzrost poczucia bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych | GOPS ,PFRON i PCPR |
9. | Likwidacja barier architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej i pomoc w pozyskiwaniu sprzętu rehabilitacyjnego | 2008-2013 | Fundusze pomocowe | Ograniczenie patologii | Urząd Gminy, GOPS , PUP |
10. | Organizowanie działań zwiększających dostępność terapeutyczną i rehabilitacyjną dla osób niepełnosprawnych. |
2008-2009 |
Fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej osób niepełnosprawnych | Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
11. | Opracowanie i wdrożenie standardów profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi. | 2008-2009 | Fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej dzieci, młodzieży i dorosłych | Urząd Gminy i GOPS |
12. | Organizacja spotkań integracyjnych dla osób starszych m.in. wigilia, wycieczki, uruchomienie klubu seniora, | 2008-2013 | Fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej osób starszych | Urząd Gminy, GOPS i GOUK |
13. | Utworzenie Klubu Integracji Społecznej dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (w tym trwale bezrobotnych, zagrożonych ubóstwem i patologiami społecznymi) |
2010-2013 | Fundusze pomocowe | Ograniczenie patologii | Urząd Gminy |
14. | Zmniejszenie stopy bezrobocia poprzez podpisywanie kontraktów socjalnych i wdrażanie skutecznych metod aktywacji społecznej i zawodowej bezrobotnych. | 2009-2013 | Budżet gminy fundusze pomocowe |
Mniej dysfunkcji społecznych | Urząd Gminy |
15. | Współpraca z PUP oraz między instytucjami i organizacjami promującymi na rzecz bezrobotnych w zakresie monitorowania zjawiska bezrobocia Opracowanie i wydawanie ulotek promujący zdrowy styl życia. |
2008-2013 |
bezinwestycyjne |
ograniczenie patologii |
Urząd Gminy |
OBSZAR 2.
Edukacja i opieka nad dzieckiem.
Cel główny:
Świadome i aktywne społeczeństwo, kapitał ludzki oparty na wiedzy.
Cele szczegółowe:
· nowoczesny system oświaty,
· dostępność bogatej oferty edukacyjnej,
· wyrównywanie szans rozwojowych,
· inspirowanie działań w obszarze kultury,
· aktywizacja mieszkańców w zakresie sportu, rekreacji i turystyki,
· promowanie rozwijania zainteresowań i integracji społecznej
Działania:
1.Modernizacja bazy sportowej przy placówkach oświatowych i kulturalnych.
2.Doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i środki dydaktyczne.
3.Opracowanie i wdrożenie zasad dostępu do usług edukacyjnych różnych grup społecznych.
4.Alternatywne formy wychowania przedszkolnego z zabezpieczeniem placu zabaw
i aktywności rodziców dzieci korzystających z oferty.
5.Likwidacja barier architektonicznych w placówkach kulturalno - oświatowych.
6.Przygotowanie i realizacja oferty edukacyjnej dla rodziców .
7.Doskonalenie kadry pedagogicznej uwzględniające nowoczesne techniki i potrzeby rozwojowe
społeczności lokalnej.
8.Opracowanie i wdrożenie programu pomocy psychologicznej i pedagogicznej w placówkach oświatowych.
9.Prowadzenie zajęć korekcyjno – wyrównawczych dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
10.Prowadzenie efektywnych programów profilaktycznych.
11.Upowszechnianie aktywnych, bezpiecznych form spędzania czasu wolnego przez dzieci,
młodzieży.
12. Kontynuacja i innowacja gminnego kalendarza imprez kulturalnych i sportowych.
13. Tworzenie nowych przedsięwzięć kulturalnych o znaczeniu lokalnym i regionalnym.
14. Organizacja spotkań dla mieszkańców ze znanymi ludźmi sztuki, kultury, literatury i polityki.
15.Działania zmierzające do ożywienia czytelnictwa wśród dorosłych, dzieci i młodzieży.
16.Działalność promocyjno - wydawnicza poświęcona możliwościom turystycznym na terenie gminy.
Lp. | Działania / zadania | Harmonogram realizacji | Nakłady | Wskaźniki osiągania celu minimum realizacyjne | Źródła danych/ odpowiedzialni za realizację |
1. | Modernizacja bazy sportowej przy placówkach oświatowych i kulturalnych. | 2008 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe, budżet państwa | Funkcjonalna baza oświatowa | Oświata |
2. | Doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt | 2008 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe, budżet państwa | Wykształcone społeczeństwo | Urząd Gminy, Oświata |
3. | Opracowanie i wdrożenie zasad dostępu do usług edukacyjnych różnych grup społecznych. | 2008 – 2013 | Bezinwestycyjne | Wykształcone społeczeństwo | Urząd Gminy, Oświata |
4. | Alternatywne formy wychowania przedszkolnego z zabezpieczeniem placu zabaw i aktywności rodziców dzieci korzystających z oferty. | 2008 – 2010 | Budżet gminy, fundusze pomocowe, | Wykształcone społeczeństwo | Urząd Gminy, Oświata |
5. | Likwidacja barier architektonicznych w placówkach oświatowo - kulturalnych. | 2008 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe, budżet państwa | Większy dostęp do oświaty | Urząd Gminy, Oświata |
6. | Przygotowanie i realizacja oferty edukacyjnej dla rodziców i osób starszych. | 2009 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Wykształcone społeczeństwo | Urząd Gminy, Oświata |
7. | Doskonalenie kadry pedagogicznej uwzględniające nowoczesne techniki i potrzeby rozwojowe społeczności lokalnej. | 2009 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Wykształcone społeczeństwo | Oświata |
8. | Opracowanie i wdrożenie programu pomocy psychologicznej i pedagogicznej w placówkach oświatowych. | 2009 – 2013 | Bezinwestycyjne | Mniej dysfunkcji społecznych | Urząd Gminy, Oświata |
9. | Prowadzenie zajęć korekcyjno – wyrównawczych dla dzieci z deficytami rozwojowymi. | 2009 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Oświata |
10. | Prowadzenie efektywnych programów profilaktycznych. | 2009 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Urząd Gminy, Oświata |
11. | Upowszechnianie aktywnych, bezpiecznych form spędzania czasu wolnego przez dzieci, młodzież. |
2008-2009 |
Budżet gminy, fundusze pomocowe |
Poprawa kondycji fizycznej |
Urząd Gminy, Oświata |
12. | Kontynuacja i innowacja gminnego kalendarza imprez kulturalnych i sportowych. | 2008 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Urząd Gminy, Oświata |
13. | Tworzenie nowych przedsięwzięć kulturalnych o znaczeniu lokalnym i regionalnym | 2008- 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Urząd Gminy, Oświata |
14 | Organizacja spotkań dla mieszkańców ze znanymi ludźmi sztuki, kultury, literatury i polityki.
| 2009-2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Urząd Gminy, Oświata |
15. | Działania zmierzające do ożywienia czytelnictwa wśród dorosłych, dzieci i młodzieży.
| 2009 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa kondycji fizycznej | Urząd Gminy, Oświata |
OBSZAR 3.
Bezpieczeństwo i kultura.
Cel główny:
Bezpieczne społeczeństwo, świadome zagrożeń.
Cele szczegółowe:
· czyste środowisko naturalne
· walory przyrodnicze
· dziedzictwo kulturowe: tradycje, obrzędy, obyczaje
· predyspozycje do rozwoju turystyki (szlaki piesze i rowerowe, dziewiczość przyrody)
· rozwój turystyki wiejskiej, zwłaszcza agroturystyki oraz potencjał do jej dalszego rozwoju
· bogactwo historyczne ( występowanie zabytków )
· stosunkowo niewielka przestępczość na terenie gminy
· umiejętność szybkiego reagowania w kryzysowych sytuacjach
· wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców.
Działania:
1. Organizacja spotkań dla mieszkańców ze znanymi ludźmi sztuki, kultury, literatury itp.
2. Działalność promocyjna poświęcona możliwościom turystycznym na terenie gminy
3. Kontynuacja i innowacja gminnego kalendarza imprez kulturalnych i sportowych
4. Edukacja zdrowego stylu życia.
5. Rozwijanie działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki poprzez podjęcie działań w tym kierunku
6. Upowszechnianie aktywnych, bezpiecznych form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież
7. Akcje informacyjne z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży.
8. Szkolenia dla dzieci szkół podstawowych na temat zasad bezpieczeństwa w ruchu pieszym (bezpieczna droga do szkoły) .
9. Szkolenia dla młodzieży gimnazjalnej w zakresie zasad ruchu drogowego z możliwością uzyskania karty rowerowej .
10. Realizacja działań edukacyjnych i prewencyjnych ograniczających zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i umacniających poczucie bezpieczeństwa mieszkańców.
Lp. | Działania / zadania | Harmonogram realizacji | Nakłady | Wskaźniki osiągania celu minimum realizacyjne | Źródła danych /odpowiedzialni za realizację |
1. | Organizacja spotkań dla mieszkańców ze znanymi ludźmi sztuki, kultury, literatury itp. | 2009 – 2013 | Budżet gminy | Większa dostępność dla mieszkańców | GOUK |
2. | Działalność promocyjna poświęcona możliwościom turystycznym na terenie gminy | 2009 – 2013 | Budżet gminy | Pełna realizacja zadania | Urząd Gminy |
3. | Kontynuacja i innowacja gminnego kalendarza imprez kulturalnych i sportowych | 2009 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe, | Poprawa kondycji fizycznej i psychicznej dzieci, młodzieży i dorosłych | GOUK Urząd Gminy Oświata |
4. | Edukacja zdrowego stylu życia. | 2009 – 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Poprawa zdrowia mieszkańców | Służba Zdrowia Oświata |
5. | Rozwijanie działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki poprzez podjęcie działań w tym kierunku . | 2009 - 2013 | Fundusze pomocowe budżet państwa, | Większa dostępność do usług rehabilitacyjnych | Urząd Gminy, Służba Zdrowia |
6. | Upowszechnianie aktywnych, bezpiecznych form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież | 2010 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Pełna realizacja zadania | Urząd Gminy Oświata |
7. | Akcje informacyjne z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży. | 2010 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Większa dostępność do specjalistów | Urząd Gminy i Służba zdrowia |
8. | Szkolenia dla dzieci szkół podstawowych na temat zasad bezpieczeństwa w ruchu pieszym (bezpieczna droga do szkoły) . | 2009 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Pełna realizacja zadania | Szkoła i Policja |
9. | Szkolenia dla młodzieży gimnazjalnej w zakresie zasad ruchu drogowego z możliwością uzyskania karty rowerowej .
| 2008 - 2013 | Budżet gminy, fundusze pomocowe | Pełna realizacja zadania | Szkoła i Policja |
| Realizacja działań edukacyjnych i prewencyjnych ograniczających zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i umacniających poczucie bezpieczeństwa mieszkańców | 2008 - 2010 | Budżet gminy | Pełna realizacja zadania | Urząd Gminy i Policja |
4.ZARZĄDZANIE REALIZACJĄ STRATEGII w NURCU STACJI
4.1.System zarządzania realizacją strategii
Określa organizację , zasady i sposoby wdrażania strategii i jej monitorowania. System ten jest bardzo ważnym i często niedocenionym elementem planowania strategicznego i operacyjnego, który decyduje o dynamice procesu realizacji strategii. Nie stworzenie tego systemu powoduje, że strategia staje się bardzo szybko dokumentem „martwym”.
System zarządzania realizacją Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych tworzą powiązane ze sobą podmioty zarządzające realizacją strategii:
Wójt Gminy – odpowiedzialny za wdrożenie strategii oraz funkcjonowanie zespołu roboczego
(zgodnie ze zgłoszeniami osobistymi i listą)
Skład zespołu roboczego :
1. Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Urzędu Gminy
2. Bożena Szyszko - Kierownik GOPS
3. Irena Szpańska - Pracownik Socjalny
4.Urszula Popławska - Pracownik Socjalny
5.Elżbieta Wierchow - pracownik GOPS
6.Renata Gierasimowicz - Pedagog szkolny
7.Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola
8.Halina Kapuścińska - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Siemichoczach
9.Irena Janoszuk - Dyrektor GOUK
10.Beata Dubińska - nauczyciel, Radna Gminy
11.Antonina Rosa - Radna Gminy
12.Ks.Jerzy Pytel - Prawosławny Dom Opieki „Eleos” w Grabarce
13.Maria Wawrzyniak - przedstawicielka Sióstr Urszulanek z Gandino - „Betania” w Nurcu Stacji
Rada Gminy – pełni bieżący nadzór nad realizacją strategii, czuwa aby przy tworzeniu budżetu gminy uwzględniany był roczny plan realizacji strategii, prowadzi akcję informacyjną i promocyjną, uchwala zmiany w strategii.
Koordynator wdrażania strategii – Sekretarz Urzędu Gminy w Nurcu Stacji :
– zapewnia, aby każdy z zespołu roboczego posiadał aktualną wersję strategii oraz roczny plan realizacji strategii,
– gromadzi dokumentację związaną ze strategią,zbiera informacje określające postępy w realizacji strategii ,
– prowadzi monitoring realizacji strategii,
– współorganizuje raz w roku spotkania zespołu roboczego w miesiącu listopadzie każdego roku, po każdym ze spotkań opracowuje raport z realizacji
strategii( który następnie szeroko upowszechnia),
– przedkłada raport podczas sesji Rady Gminy w styczniu każdego roku,
– opracowuje wraz ze zespołem roboczym plan działania,
– przedkłada plan działania do zatwierdzenia przez Wójta.
Zapewnienie spójności strategii z innymi dokumentami strategicznymi
Podmioty zarządzające i realizujące zadania strategiczne powinny sprawować opiekę nad tym, aby zapisy Strategii były uwzględniane w innych dokumentach strategicznych gminy, np. dla zgodności celów GSRPS wprowadzić je do Strategii Rozwoju Gospodarczego oraz innych dokumentów. W przypadku aktualizacji pozostałych dokumentów strategicznych stosowane zmiany winny być uwzględniane również w niniejszej strategii.
4.2.Monitoring strategii
Jeden raz w roku – listopad – powinien być dokonywany w ramach monitoringu strategii, przegląd celów i zadań strategicznych oraz postępów i trudności w realizacji strategii przez zespół roboczy – na podstawie informacji od instytucji i partnerów realizujących zadania.
Informacje powyższe zbierane są w miesiącu poprzedzającym tj. w październiku.
System aktualizacji strategii
Zakłada wprowadzenie zmian w dokumencie strategicznym. Zmiany będą proponowane przez Koordynatora, opiniowane przez zespół roboczy i zatwierdzane przez Radę Gminy w styczniu każdego roku. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych będzie co roku poddawana przeglądowi oraz aktualizacji. System ten jest odmienny dla części dokumentu określającej wizję rozwoju i cele strategii ( główne i szczegółowe) oraz dla części programowej ( programy realizacyjne oraz zadania) ,
– część „strategiczna” ( wizje, cele strategiczne i szczegółowe rozwoju) będzie poddawana przeglądowi oraz aktualizacji raz na 4 lata,
– część „programowa” (działania/zadania i harmonogram ) będzie poddawana przeglądowi i aktualizacji co roku w formie planu działania na kolejny rok – zadanie do odbywać się będzie w listopadzie,
– po wprowadzeniu zmian w strategii Koordynator wdrażania strategii zobowiązany jest dostarczyć wszystkim zainteresowanym stronom (zwłaszcza koordynatorom poszczególnych programów realizacyjnych ) informację o dokonanej aktualizacji strategii.
Niniejszy dokument , po uchwaleniu przez rade Gminy powinien być opublikowany na stronie internetowej, a ponadto przekazany uczestnikom procesu planowania strategicznego oraz wszystkim jednostkom i instytucjom których działalność może przyczynić się do realizacji
strategii.
Odpowiedzialny za wdrożenie strategii oraz dostosowanie wszystkich planów i programów do jej ustaleń jest Wójt Gminy.
Podsumowanie
Przyjmuje się następujące formy instytucjonalne zapewniające odpowiedni program wdrożenia i monitoringu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych :
– nadzór nad sprawną realizacją Strategii będzie sprawował Wójt Gminy Nurzec Stacja
– społeczny nadzór nad wdrożeniem strategii będzie sprawował zespół roboczy
– Wójt Gminy na podstawie raportu koordynatora będzie przekazywał informacje jeden raz w roku – styczeń – Radzie Gminy z postępów realizacji
Strategii,
– koordynacją działań na rzecz realizacji Strategii zajmował się będzie Sekretarz Gminy.
Strategia jest dokumentem otwartym i wraz z upływem czasu zmiany potrzeb i możliwości będzie wymagać uaktualnienia zgodnie
z potrzebami społecznymi.
4.3. Źródła finansowania
Zidentyfikowane cele i działania w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie Nurzec Stacja wymagają odpowiednich źródeł finansowania.
Źródła te można podzielić na cztery grupy:
1. Pierwszą grupę stanowią środki finansowe pochodzące z budżetu gminy w zakresie finansowania zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej oraz w innych obszarach ujętych w strategii.
2. Środki pochodzące z budżetu państwa na zadania zlecone gminie przez administrację rządową.
3. Środki finansowe pochodzące ze źródeł organizacji pozarządowych. Pozyskiwaniem tych środków powinny się zająć organizacje pozarządowe funkcjonujące na terenie gminy.
4. Europejski Fundusz Społeczny (EFS) poprzez działania zapisane w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich oraz Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego.
5.PROGRAMY REALIZACJI ZADAŃ STRATEGICZNYCH w GMINIE NURZEC STACJA.
5.1.PLAN DZIAŁANIA
Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich ( PPWOW ) w Gminie Nurzec Stacja na lata 2008-2009
1. Adres gminy
Województwo | Podlaskie |
Miejscowość | Nurzec Stacja |
Ulica | Żerczycka |
Nr domu | 33 |
Nr lokalu | - |
Kod pocztowy | 17-330 |
2. Osoba do kontaktów roboczych z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej
Imię | Bożena |
Nazwisko | Szyszko |
Stanowisko | Kierownik GOPS Nurzec Stacja |
Nr telefonu | 085 65 75 119 |
Nr faksu | 085 65 75 119 |
Adres poczty e- mail | gops_nurzec_stacja@op.pl |
Zgodnie z potrzebami społecznymi, ustalonymi podczas spotkań roboczych z zespołem reprezentującym społeczność lokalną oraz zapisami Gminnej Strategii Integracji i Polityki Społecznej na lata 2006-2013 Gminy Nurzec Stacja planujemy w 2008- 2009 realizację następujących usług:
Grupa łączona: 1. organizacja i promocja konstruktywnych form spędzania czasu wolnego dla społeczności gminnej, w tym cykliczne imprezy z dowozem z terenu osób zainteresowanych, wycieczki, doposażenie siłowni i rozszerzenie jej usług ( za darmo) dla społeczności 2. zapewnienie form pomocy specjalistycznej i dostępności do specjalistów: psycholog, psychiatra, terapeuta, (przynajmniej 1 raz na kwartał)
Grupa dzieci, młodzieży: 1. rozszerzenie i zapewnienie różnorodnych form opieki nad dziećmi w czasie wolnym , w tym organizacja półkolonii, adaptacja placu zabaw 2. rozwój zainteresowań dzieci – prowadzenie zajęć dostosowanych do potrzeb
Grupa osób starszych 1. podniesienie standardów pomocy i opieki stacjonarnej w prowadzonym domu pomocy społecznej 2. świadczenie usług opiekuńczych na terenie gminy – rozszerzenie 2 osoby na ½
Wsparcie szkoleniowe: 1. podniesienie kompetencji osób specjalistów w gminie- terapeuta, instruktor -rehabilitant
|
4. Czy planowane usługi są zgodne z zapisami w planach strategicznych gminy (w tym w strategii rozwiązywania problemów społecznych, jeśli istnieje)?
TAK
Proszę zacytować odpowiednie zapisy:
Gminna Strategia Integracji i Polityki Społecznej na lata 2006-2013, jest dokumentem otwartym, podlegającym ewaluacji i monitoringowi. Integralną część strategii stanowi: – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Nurzec Stacja na rok 2006, który corocznie będzie opracowywany, a następnie uchwalany przez Radę Gminy – Gminny System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną Gminy Nurzec Stacja na lata 2006- 2013
Grupa łączona:
Część IV punkt 3 podpunkt 1. „Zwiększenie skuteczności edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz działań w zakresie promocji zdrowia.” Uchwała nr XXVI/159/06 Rady Gminy Nurzec - Stacja z dnia 31sierpnia 2006 roku w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. punkt 8.podpunkt 12. „Wspieranie plenerowych imprez sportowych, rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży.” Część III, punkt 2, uzależnienia- profilaktyka i rozwiązywanie problemów, „ zwiększenie dostępności pomocy socjalnej, psychologicznej i socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży.” Część IV, punkt 3, podpunkt 5. „zwiększenie dostępności usług terapeutyczno- edukacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin.” Część IV, punkt 4.1, podpunkt g. „ pomoc psychologiczna i prawna rodzinie w kryzysie, w szczególności dotkniętej przemocą i uzależnieniami.” Uchwała nr XXVI/159/06 Rady Gminy Nurzec - Stacja z dnia 31sierpnia 2006 roku w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. Wprowadzenie „aktywny udział dzieci i ich rodzin w kulturze oraz tworzenie możliwości spędzenia czasu wolnego.” Grupa dzieci, młodzieży:
Część IV, punkt 4.3, podpunkt b. „Wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych dla uczniów i rodziców.” Część III, punkt 2, Edukacja publiczna „dostosowanie wychowania, dydaktyki i opieki do aktualnych potrzeb i obowiązujących norm.” Uchwała nr XXVI/159/06 Rady Gminy Nurzec - Stacja z dnia 31sierpnia 2006 roku w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. punkt VIII, podpunkt 5. „wzbogacenie oferty zajęć pozalekcyjnych” Uchwała nr XXVI/159/06 Rady Gminy Nurzec - Stacja z dnia 31sierpnia 2006 roku w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. Punkt VI poziom 2. „Dofinansowanie wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin ubogich.” Część II, rozdział IV, cel strategiczny „nowoczesny, sprawny system edukacji, zapewnia wszechstronny rozwój psychofizyczny dziecka.”
Grupa osób starszych:
Część II, rozdział I, akapit pod tabelą nr.3. „Zauważalna jest stała liczba osób w wieku poprodukcyjnym.” „Występuje zdecydowana przewaga kobiet, które w większości są osobami samotnymi. W/w stają się klientami pomocy społecznej z potrzebami określonych form świadczeń jakimi są usługi opiekuńcze. Rodzi się tu wniosek o potrzebie systematycznego rozwoju i wzrostu tej formy pomocy poprzez zwiększenie ilości usług świadczonych przez profesjonalistów, wspomaganych wolontariatem.” Część III, punkt 2, pomoc społeczna „zwiększenie ilości środowisk objętych usługami opiekuńczymi świadczonymi przez profesjonalistów, wspomaganych wolontariatem- praca ciągła.” Część II, rozdział I, wnioski, punkt 2. „niezbędny jest systematyczny rozwój i wzrost ilości usług opiekuńczych poprzez rozszerzenie usług świadczonych przez profesjonalistów wspomaganych wolontariatem” Część II, rozdział II, akapit pod tabelą nr.11 „osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zleconą przez lekarza, pielęgniarkę oraz w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Społeczeństwo naszej gminy z każdym rokiem starzeje się i zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze wzrasta.”
Wsparcie szkoleniowe: Część IV, punkt 4.3, podpunkt c. „Organizowanie i finansowanie szkoleń dla nauczycieli i innych specjalistów zajmujących się profilaktyką uzależnień.” Część III, punkt 2, uzależnienia- profilaktyka i rozwiązywanie problemów, „budowanie profesjonalnego zaplecza osobowego w problematyce profilaktyki uzależnień,”
|
4. Prognozowany harmonogram realizacji Planu Działania
Główne etapy realizacji Planu Działania |
ROK 2008 |
ROK 2009 | ||||||
Kwartały
|
I |
II |
III |
IV |
I |
II |
III |
IV |
Przygotowanie planu przez zespół roboczy, uspołecznienie, zatwierdzenie przez Wójta Radę konsultanta, ROPS plan finansowy |
x |
|
|
|
|
|
|
|
Ogłoszenie konkursów i spotkania konkursowe, zawarcie umów na realizację usług |
|
x |
|
x |
|
|
x |
|
Zapotrzebowanie środków finansowych na realizację usług |
x |
x |
|
x |
|
|
x |
|
Usługi dla osób starszych
|
|
| x | x | x | x | x |
|
Usługi dla dzieci i młodzieży |
| x | x | x | x | x | x |
|
Usługi łączone (np.: dla dzieci i osób starszych |
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Wsparcie szkoleniowe (szkolenia, warsztaty, wizyty studyjne, itp.) – do 10% alokacji
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
Sprawozdawczość, realizacja umów usług |
|
| x | x |
|
| x | x |
Ocena działań, aktualizacja planu po ewaluacji strategii |
|
|
| x |
|
|
| x |
Końcowa ocena, przygotowanie sprawozdań |
|
|
|
|
|
|
| x |
Rodzaje usług zgodnie z podziałem w punkcie 3, np.:
| Kwota (w złotych) | % kwoty objętej Planem Działania |
Usługi dla osób starszych | 34 000 | 14 |
Usługi dla dzieci i młodzieży | 135 000 | 54 |
Usługi dla rodzin |
|
|
Usługi łączone (np.: dla dzieci i osób starszych) |
69 949 | 28 |
Wsparcie szkoleniowe (szkolenia, warsztaty, wizyty studyjne, itp.) – do 10% alokacji |
10 000 | 4 |
Razem: | 248 949 | 100% kwoty objętej Planem Działania |
Średni kurs EURO w NBP z dnia 13.12.2007 wyniósł 3,5820zł
69 500 EURO x 3,5820 zł = 248 949,00zł przeliczono na dzień podpisania porozumienia.
Podział kwot | Kwota | |
Zł | % | |
Kwota objęta Planem Działania | 74 685 | 30 |
Kwota pozostająca nadal w dyspozycji gminy | 174 264 | 70 |
RAZEM | 248 949 | 100% kwoty alokowanej na gminę |
Kwota w rozbiciu na kwartały* |
ROK 2008 |
ROK 2009 |
RAZEM | ||||||
Kwartały
| I | II | III | IV | I | II | III | IV | |
Kwota (w złotych) |
|
13 110 |
61 575 |
35 300 |
30 550 |
57 940 |
44 974 |
5 500 |
248 949 |
* - szczegółowe dane dotyczące planowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne miesiące będą przekazywane zgodnie z rozdziałem 3 Podręcznika Realizacji PIS
7. Weryfikacja planu (WYPEŁNIA ROPS / KONSULTANT REGIONALNY):
Czy wszystkie pola zostały właściwie wypełnione przez gminę? |
|
Czy prognozowany koszt działań jest zgodny z kwotą alokowaną na daną gminę? |
|
Czy zakres planowanych usług jest zgodny z zapisami w planach strategicznych gminy, w tym w szczególności w strategii rozwiązywania problemów społecznych? |
|
Podpis : Piotr Jaszczuk( Wójt Gminy) DATA : 28.02.2008r. |
Plan działania określa usługi społeczne w oparciu o zapisy w planach rozwoju danej społeczności (w tym w oparciu o strategię rozwiązywania problemów społecznych. Gmina opracowuje i przedstawia plan działania w celu uzyskania funduszy umożliwiających zakup usług społecznych. Plan działania może obejmować dwa lata lub łącznie z aktualizacjami, nawet więcej niż dwa lata. Plan działania Gminy Nurzec Stacja został zatwierdzony w dniu 28 lutego 2008r. w związku z realizacją Programu Integracji Społecznej w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich funkcję koordynatora pełni Pani Bożena Szyszko Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji.
5.2.INNE PROGRAMY GMINY NURZEC STACJA
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2009r.
Planowane środki na realizację zadań na 2009 r. - 36 500,00 zł
Niewykorzystane środki finansowe z 2008 roku - 17 515,15 zł
I. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU I ICH RODZIN.
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Prowadzenie wstępnych rozmów z osobami uzależnionymi i nakłanianie do podjęcia leczenia odwykowego: - współpraca z Posterunkiem Policji w Nurcu Stacji; - współpraca z Prokuraturą Rejonową w Siemiatyczach; - współpraca z Poradnią Leczenia Uzależnień w Siemiatyczach; - współpraca ze służbą zdrowia.
Kierowanie do Powiatowej Poradni Leczenia Uzależnień i Współuzależnień w Siemiatyczach
Zwrot kosztów podróży (dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej) za dojazd do poradni, na leczenie, rehabilitację, wyjazdy na mitingi, zwrot kosztów za leki (Anticol) i za wszywkę.
Kierowanie wniosków do sądu w sprawie przymusowego leczenia odwykowego osób uzależnionych od alkoholu.
Finansowanie kosztów opinii lekarza biegłego orzekającego o stopniu uzależnienia od alkoholu.
|
Gminna Komisja RPA, GOPS, Policja, Prokuratura, Poradnia, Służba zdrowia
Wójt Gminy, GKRPA i GOPS
Wójt Gminy Gminna Komisja RPA
Gminna Komisja RPA
Wójt Gminy GKRPA |
Przez cały rok.
Przez cały rok.
Przez cały rok.
Przez cały rok.
Przez cały rok.
|
|
II. UDZIELANIE POMOCY RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE.
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2.
3.
4. |
Prowadzenie świetlic opiekuńczo - wychowawczych przy szkołach w Nurcu Stacji i Siemichoczach: - prowadzenie programów socjoterapeutycznych, - prowadzenie zajęć- świetlicowych, - dofinansowanie dożywiania w stołówkach szkolnych dla uczniów z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, - przygotowanie bazy na świetlicę socjoterapeutyczną wraz z wyposażeniem.
Współorganizowanie i współfinansowanie w ramach działalności Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu Stacji i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu Stacji – spotkania „Mikołajkowego” oraz zabawy z okazji „Dnia Dziecka” dla dzieci z rodzin patologicznych.
Współpraca w zakresie udzielania noclegu ofiarom przemocy w siedzibie Domu Sióstr Urszulanek „BETANIA” w Nurcu Stacji i w Ośrodku Miłosierdzia w Grabarce
Współdziałanie z organami policji, kuratorami sądowymi i innymi organami w zakresie przeciwdziałania przemocy i narkomanii . |
Wójt Gminy pracownicy świetlic, GOPS.
Wójt Gminy, GOUK, GKRPA GOPS.
Dom Betania, Ośrodku Miłosierdzia w Grabarce, GOPS
Wójt Gminy, Gminna Komisja RPA, GOPS.
|
Przez cały rok
grudzień - czerwiec
Przez cały rok.
Przez cały rok.
|
|
III. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII A W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. |
Realizacja na terenie szkół programów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia: - prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych - prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej z zakresu przeciwdziałania narkomanii dla dzieci i młodzieży; - przeciwdziałanie przemocy wśród dzieci i młodzieży.
Dofinansowanie szkoleń i kursów w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą organizowanych dla nauczycieli, pedagogów.
Dofinansowanie szkoleń i kursów w zakresie pracy z osobami uzależnionymi dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Organizacja w Szkołach Podstawowych (Nurzec Stacja i Siemichocze) oraz Gimnazjum w Nurcu Stacji spotkań ze specjalistą ds. Prewencji i Nieletnich Komendy Powiatowej Policji: - spotkanie z radą pedagogiczną, - spotkanie z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami
Zorganizowanie i finansowanie dyżuru psychologa w Szkole Podstawowej / Gimnazjum w Nurcu Stacji.
Wsparcie finansowe organizowanych przez GOUK zajęć z dziećmi i młodzieżą z rodzin patologicznych. Doposażenie GOUK przez zakup niezbędnego sprzętu, gier do realizacji zadania.
Współorganizowanie i współfinansowanie w ramach posiadanych środków w okresie wakacji organizacji imprez rozrywkowych i sportowych promujących „zdrowy styl życia”, mi.: - Festyn „Majówka z rodziną” - Spektakle profilaktyczne dla dorosłych i koncerty w świetlicach wiejskich.
Współudział w prowadzeniu lokalnych lub regionalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane z profilaktyką uzależnień.
Dystrybucja w szkołach, GOPS, GOUK, ośrodku zdrowia – materiałów edukacyjno - informacyjnych. |
Wójt Gminy, Dyrektorzy szkół. GKRPA
Wójt Gminy, Dyrektorzy szkół, Gminna Komisja RPA.
Wójt Gminy.
Dyrektorzy szkół i Komenda Powiatowa Policji w Siemiatyczach
Wójt Gminy, GKRPA Dyrektorzy szkół.
GKRPA GOUK.
GKRPA GOUK Wójt Gminy.
Wójt Gminy, Gminna Komisja RPA.
Wójt Gminy Gminna Komisja RPA. |
Przez cały rok.
Przez cały rok.
Przez cały rok.
Przez cały rok.
w okresie roku szkolnego.
Przez cały rok.
lipiec/sierpień
Przez cały rok.
Przez cały rok.
|
|
IV.WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO POPRZEZ ORGANIZOWANIE I FINANSOWANIE CENTRÓW INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2. |
Rozpoznanie sytuacji osób pozostających bez pracy (uzależnionych od alkoholu i narkotyków, chorych psychicznie, zwalnianych z zakładów karnych), którzy ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym .
Przedstawienie zebranych danych Wójtowi Gminy w celu rozpatrzenia możliwości utworzenia Gminnego Centrum Integracji Społecznej. |
Gminna Komisja RPA Wójt Gminy .
Gminna Komisja RPA Wójt Gminy. |
Przez cały rok.
Przez cały rok.
|
|
V.WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INNYCH INSTYTUCJI I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2.
3.
4.
5. |
Współorganizowanie i finansowanie wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym: - kontynuowanie współpracy w/w zakresie z Dom Zakonny „BETANIA” Sióstr Urszulanek z Gandino w Nurcu Stacji oraz Caritas Diecezji Drohiczyńskiej;
Współorganizowanie i współfinansowanie pobytu dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowymi w Ośrodku Opiekuńczo – Leczniczym.
Współpraca z podmiotami realizującymi zadania wynikające z ustaw: o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zapobiegania narkomanii, na warunkach uzgodnionych między stronami.
Wspieranie organizacyjne oraz finansowe imprez sportowych i rozrywkowych organizowanych przez GOUK, szkoły w miarę posiadanych środków. Współfinansowanie działalności świetlic wiejskich i szkolnych, w tym mi. organizowanie festynów zawodów i zabaw, a także wyjazdów dzieci i młodzieży na wycieczki krajoznawcze w ramach posiadanych środków. Remonty bieżące, utrzymanie bieżące oraz urządzenie i wyposażenie w sprzęt świetlic wiejskich (np. – malowanie, zakup krzeseł i stolików i innego wyposażenia).
Wsparcie finansowe i organizacyjne działalności LZS Husar trampkarze starsi (piłka nożna) celem promowania zdrowego i aktywnego stylu życia wolnego od uzależnień wśród młodzieży oraz ich rodzin. |
Wójt Gminy Gminna Komisja RPA.
Wójt Gminy, Gminna Komisja RPA.
Wójt Gminy, Gminna Komisja RPA
Wójt Gminy, Gminna Komisja RPA
Wójt Gminy, GKRPA |
Po przedłożeniu profilaktycznego programu edukacyjnego lipiec/sierpień
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
|
|
VI.PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW ART. 131 I ART. 15 USTAWY O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI.
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2. |
Opiniowanie wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Występowanie do organów prokuratury o ściganie naruszeń przepisów art. 13 1 i art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
|
Gminna Komisja RPA.
Wójt Gminy. |
Przez cały rok.
Przez cały rok. |
|
VII.ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W NURCU STACJI.
LP. |
TREŚĆ ZADANIA |
REALIZATOR |
TERMIN |
UWAGI
|
1.
2.
|
1.Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wykonujący zadania z zakresu rozwiązywania problemów alkoholowych będą otrzymywali wynagrodzenie za wykonywanie konkretnych czynności na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło. Ustala się wykaz czynności oraz godzinowe stawki wynagrodzenia na podstawie limitu stawek opracowanych przez PARPA:
- Kontrola sklepów – 40,00 zł (za 1 godz.) - Inne czynności na rzecz GKRPA ( w tym posiedzenie komisji) – 40,00 zł (za 1 godz.) 2. Członkom Komisji za wyjazdy służbowe związane z pełnieniem obowiązków wynikających z zakresu działania Komisji, przysługuje dieta i zwrot kosztów podróży. Podstawą do wypłaty stanowić będzie pisemne polecenie Przewodniczącego Komisji.
Dodate Dodatek miesięczny Przewodniczącego Komisji oraz pracownika zajmującego się obsługą administracyjno - biurową GKRPA |
Wójt Gminy
Wójt Gminy
Wójt Gminy |
Przez cały rok.
Przez cały rok
Przez cały rok |
|
3) skreśla się część IV, V, VI i VII Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006 – 2013.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Zenon Podbielski
Metryka strony