Protokół Nr III/10

  Nurzec-Stacja, dnia 30 grudnia 2010 r.

 

            P R O T O K Ó Ł Nr III/10

z III Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 30 grudnia 2010 r.

 

            Obrady III sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1521.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

 

1.       Jezierska Katarzyna                   - Nurzec-Stacja              

2.   Rosa Antonina                           - Nurzec-Stacja   

3.   Olesiński Zbigniew                    - Nurzec-Stacja 

4.   Nalewajek Piotr                          - Nurzec-Stacja

5.   Podbielski Zenon                         - Nurzec-Stacja

6.   Szpański Jan                              -  Nurzec-Stacja     

7.    Pachwicewicz Aleksander         - Żerczyce            

8.    Kozulko Małgorzata                    Nurzec              

9.    Nikiforuk Jarosław                    - Siemichocze        

10.   Muszkatel Michał                      - Wólka Nurzecka  

11.   Olesiuk Jerzy                             - Tymianka           

12.   Barańczuk Jerzy                        - Wyczółki              

13.   Grzyb Kamil                              - Zalesie                  

14.   Miler-Wawrzyniak Magdalena  - Nurzec-Stacja         

15.  Karpiuk Wiktor                         - Moszczona Pańska

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/  Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

4/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom III sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

            Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

            Przewodniczący obrad poinformował, że protokół z I i II sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z I i II sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z I i II sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z I i II sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Podbielski przedstawił porządek obrad, a następnie zapytał, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

 

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny Wólka Nurzecka – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwał w sprawie podwyższenia diet sołtysom i radnym.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż wpłynął wniosek mieszkańców miejscowości Szumiłówka dotyczący podziału sołectwa Grabarka na sołectwo Szumiłówka i sołectwo Grabarka. W związku z powyższym wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie zgłoszone wnioski dotyczące zmian w porządku obrad.

 

            W wyniku jawnego glosowania wniosek Radnego Pana Michała Muszkatel dotyczący wprowadzenia do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwał w sprawie podwyższenia diet sołtysom i radnym został przyjęty jednogłośnie 15 głosowani za w obecności 15 radnych.

 

            W wyniku jawnego glosowania wniosek Wójta Gminy Pana Piotra Jaszczuka dotyczący wprowadzenia do porządku obrad punktu dotyczącego rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.

 

3/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zgłosił wniosek, aby wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący wydzielenia funduszu sołeckiego.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż projekt uchwały w sprawie wydzielenia funduszu sołeckiego będzie rozpatrywany w miesiącu marcu, dlatego nie jest celowym podejmowanie uchwały w tej sprawie na dzisiejszej sesji.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił porządek obrad wraz z wnioskowanymi zmianami.

            W wyniku jawnego glosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych. A brzmi on następująco:

 

1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z I i II sesji Rady Gminy.

2.  Przyjęcie porządku obrad.

3.  Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.  Interpelacje i zapytania radnych.

5. Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011.

2/ zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok.

            3/ określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

            4/ Zmian w budżecie gminy na 2010 r.

5/ W sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok.

            6/ Zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce.

7/ Zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja..

8/ Wyboru kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.

9/ Zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

10/ Przedłużenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.

11/ Ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka.

12/ Zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja. Ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

13/ Przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok.

14/ Uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020.

15/ Uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2011.

16/ Przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka.

6.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

7.  Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informacje o realizacji uchwał i zadań gminy w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy. I tak:

- w dalszym ciągu realizowane jest zadanie realizowane jest zadanie w zakresie budowy wodociągu przez przedsiębiorstwo, które wygrało przetarg na realizację tej inwestycji.

- wspólnymi siłami ze Wspólnotą Mieszkaniową osiedla „Zielone” udało się opracować dokumentację i zawrzeć porozumienie z Nadleśnictwem na budowę kanału sanitarnego do osiedla „Zielone”.

- otrzymaliśmy zwrot nakładów poniesionych na realizacje zadania w zakresie budowy oczyszczalni ścieków przy Klasztorze w Grabarce.

- w ramach budowy zbiornika wodnego wydobyto około 2000m3 kruszywa, które zostało przeznaczone na dożwirowanie dróg gminnych.

- opracowano dokumentację na budowę ulic w Nurcu-Stacji tj. ul. Młyńskiej, Pogodnej, Klonowej. Obecnie w oparciu i przepisy ustawy musimy dokonać wyceny działek.

- otrzymaliśmy już opracowaną dokumentację na budowę hali sportowej w Szkole w Nurcu-Stacji. Po nowym roku będziemy występować o wydanie zezwolenia na budowę.

- Podpisano umowę na dofinansowanie do zamknięcia składowiska śmieci w Żerczycach oraz na dofinansowanie do remontu świetlicy w Siemichoczach. Zakres prac przy remoncie świetlicy obejmuje wymianę stolarki, malowanie, wybudowanie kominka. Ogłoszono już przetarg na wyłonienie wykonawcy zamknięcia składowiska śmieci.

- ogłoszono dwa przetargi na sprzedaż działek w Siemichoczach, Werpolu, Wólce Nurzeckiej, Wyczółkach. W wyniku przetargu sprzedano nieruchomość w Wyczólkach o powierzchni 0,37 ha, za cenę 4200 zł.  W drugim przetargu w dniu 28 grudnia br  były ogłoszone do sprzedaży dwie nieruchomości w Nurcu-Stacji tj. nieruchomość po byłym punkcie skupu żywca, gdzie gmina jest właścicielem działki a budynek jest własnością Gminnej Spółdzielni i Moszczonie Pańskiej. Dokonano sprzedaży nieruchomości tylko w Moszczonie Pańskiej o pow. 2,26 ha za cenę 46000 zł.

- na wniosek Pana Ługowskiego zostało przeniesione prawo własności gruntu, na którym jest usytuowana piekarnia w Nurcu-Stacji. Dotychczas grunt pod budynkiem piekarni był w użytkowaniu wieczystym.

 

Do punktu 4-go:

Interpelacje i zapytania radnych:

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o wykonanie malowania ścian zewnętrznych i remontu dachu w hydroforni w Tymiance.

- Uregulowanie stanu prawnego własności nieruchomości po byłej agronomówce w Tymiance. Uważa, że gdyby był uregulowany stan prawny to znalazłby się nabywca na te działkę.

- naprawić zadolenia przy moście na rzece „Pulwa” na drodze powiatowej w Tymianka - Klukowicze.

2/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – wnioskował o ustawienie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów w miejscowości Żerczyce i systematyczne wywożenie.

3/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja –ponowiła wniosek o ustawienie wiaty na przystanku PKS przy ul. Leśnej w Nurcu-Stacji. Zapytała, czy jest potrzebne wsparcie ze strony mieszkańców, aby wniosek mógł być zrealizowany.

4/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – wnioskowała o uzupełnienie lamp oświetlenia ulicznego w Augustynce, gdyż obecnie świeci tylko jedna lampa. Natomiast linia oświetlenia ulicznego jest od Skulińca do Krajewskiech

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – naprawić oświetlenie uliczne, na końcu wsi Wólka Nurzecka poprzez założenie lampy oświetleniowej.

- wybudować drogi wytyczone po scaleniu w Wólce Nurzeckiej.

- podczas odśnieżania dróg odśnieżać wszystkie drogi w Wólce Nurzeckiej. Obecnie jest tylko odśnieżona droga powiatowa, a gminna pozostaje nie odśnieżona.

6/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował, aby podczas odśnieżania drogi w Wyczółkach odśnieżać również tzw. pętlę do zawracania autobusów.

- Zapytał, jaka jest stawka dla danej miejscowości funduszu sołeckiego.

7/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o uporządkowanie wysypiska śmieci na nieruchomości po byłym tartaku.

- sprawa aktualizacji na stronie internetowej gminy, zbyt mało informacji, brak publikacji protokołów itp.

- sprawa spalania odpadów przez SKR.

 

Do punktu 5-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011 omówił Pan Piotr Mudel –inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011  przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 2.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/176/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2011  została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/6/10 w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

Do p.punktu 2-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok omówił Pan Piotr Mudel – inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/175/10 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/7/10 w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 3-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – inspektor Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/8/10 w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Do p.punktu 4-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

Pani Halina Kapuścińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Siemichoczach – zwróciła się z prośba o wprowadzenie dodatkowej zmiany w budżecie gminy na 2010 r. polegającej przeniesieniu środków finansowych z funduszu płac na pokrycie kosztów zakupu węgla w Szkole Podstawowej w Siemichoczach.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych uwzględniono wniosek dotyczący przeniesienia środków finansowych na zakup węgla w Szkole Podstawowej w Siemichoczach.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r. została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/9/10 w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

Do p. punktu 5-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby ustalić konkretne kwoty pieniędzy na realizację określonych zadań. Obniżyć stawkę za 1 godzinę pracy członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż w poprzednich latach była ustala kwota na realizacje poszczególnych zadań. W praktyce okazało się, że przy realizacji zadań w niektórych zdaniach środki nie zostały wykorzystane w innych brakło minimalnej kwoty i nie można było realizować zadania, gdyż musieliśmy wprowadzić zmiany w planie. Odnośnie wynagrodzeń dla członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wyjaśniła, że w roku 2010 odbyło się 17 posiedzeń komisji z tego za 7 posiedzeń komisji nie były wypłacane diety. Na diety wydaliśmy 1959 zł, podzielić to na 12 miesięcy i 5 członków komisji wychodzi 40 zł miesięcznie na osobę. Komisja pracuje po godzinach pracy. Osoby, które wzywane są na posiedzenie komisji wstydzą się przychodzić w godzinach pracy.

 

3/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, czy w roku bieżącym były prowadzone kontrole sklepów.

 

4/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż w 2010 nie było kontroli sklepów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami o kontroli należy powiadomić sklep, dlatego kontrole nie maja racji bytu.

 

5/ Pani Renata Gierasimowicz – Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformowała o prowadzonych działaniach przez komisje.

 

6/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – zapytała, gdzie będzie organizowana świetlica socjoterapeutyczna.

 

7/ Pani Renata Gierasimowicz – Przewodnicząca GKRPA – wyjaśniła, iż początkowo będą to zajęcia socjoterapeutyczne. Od miesiąca marca możliwe, że będą prowadzone zajęcia wychowawcze.

 

8/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – zapytała czy świetlice będą doposażone w stoły pimpongowe.

 

9/ Pani Renata Gierasimowicz – Przewodnicząca GKRPA – wyjaśniła, iz w miarę posiadanych środków finansowych świetlice będą doposażone w stoły pimpongowe.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zwrócił się do radnych o zaufanie Pani Renacie Gierasimowicz Przewodniczącej GKRPA i Pani Bożenie Szyszko Kierownikowi GOPS i nie określanie środków na realizacje poszczególnych zadań.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod glosowanie wniosek Radnego Piotra Nalewajek dotyczący określenia środków finansowych na realizacje poszczególnych zadań.

 

            W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za, 14 głosami przeciw, w obecności 15 radnych wniosek dotyczący określenia środków finansowych na realizacje poszczególnych zadań nie został przyjęty.

 

            Nastepnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie wniosek dotyczący zmniejszenia wysokości wynagrodzenia za godzinę pracy członkom komisji.

 

            W wyniku jawnego głosowania 1 głosem za, 8 głosami przeciw, 6 głosami wstrzymującymi, w obecności 15 radnych wniosek dotyczący zmniejszenia wysokości wynagrodzenia za godzinę pracy członkom komisji. nie został przyjęty.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok  przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok..

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2011 rok. została podjęta 13 głosami za, 2 glosami wstrzymujacy, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/10/10 w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Do p. punktu 6-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – wnioskował o zatwierdzenie planu odnowy miejscowości Żerczyce w wersji przedłożonej Radzie Gminy.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Żerczyce została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/11/10 w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Do p. punktu 7-go:

            Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/12/10 w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Do p. punktu 8-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie wyboru kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wyboru kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – w związku z wnioskiem Komisji dotyczącym zaproponowania Pana Zbigniewa Olesińskiego na kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach zapytał, czy Pan Olesiński wyraża zgodę na kandydowanie.

 

            Pan Zbigniew Olesiński – wyraził zgodę na kandydowania do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach

 

            Projekt uchwały w sprawie wytypowania kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie wytypowania kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wytypowania kandydata do składu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach została podjęta 14 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/13/10 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p.punktu 9-go:

        

         Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz pozytywną opinię Starosty Powiatu Siemiatyckiego omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

 

         Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Prochowicz – Przewodniczący Rady Osiedla „Zielone” – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, na problem związany z uregulowaniem stanu prawnego ulicy Okrężnej. Nadmienił, iż ulica ta powstała w latach 70-tych. Nadleśnictwo sprzedając swoje nieruchomości wyznaczyło dla części ulicy służebność, pozostało 400 m ulicy, która stanowi własność Nadleśnictwa. Uważa, że skoro wyznaczono służebność dla 300 m to należało uwzględnić również całą ulicę. Zwrócił się o rozwiązanie problemu związanego z przejęciem tej ulicy na własność gminy.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż poruszony problem nie jest związany z projektem uchwały. Do rozpatrzenia tej sprawy wrócimy w punkcie sprawi różne i wolne wnioski.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/14/10 w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

Do p. punktu 10-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie przedłużenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

 

         Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie przedłużenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, jaki jest okres wypowiedzenia umowy dla gospodarstwa prowadzącego obsługę naszego wodociągu.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, że okres wypowiedzenia umowy jest 6-cio miesięczny.

 

3/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, kto jest właścicielem zakładu prowadzącego eksploatację naszego wodociągu.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż poprzednio gospodarstwo prowadzące obsługę naszego wodociągu podlegało WZMiUW, a obecnie uległo ono przekształceniu w spółkę z udziałem samorządu. Zgodnie z ustaleniami Rady, gmina nasza nie przystąpiła do spółki. Odnośnie rozwiązania umowy z dotychczas obsługującą nasze wodociągi spółką wyjaśnił, iż jego zdaniem w pierwszej kolejności należy ogłosić przetarg i wyłonić firmę do obsługi wodociągu a następnie wypowiedzieć umowę dotychczasowemu wykonawcy.

 

5/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy podjęcie uchwały nie spowoduje podwyższenia stawka opłat.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zgodnie z uchwałą przez okres 6-ciu miesięcy nie ulegnie podwyżce stawka opłat za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. W zrost opłaty może nastąpić tylko o stawkę podatku VAT.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie przedłużenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przedłużenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków została podjęta 14 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/15/10 w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

Do p.punktu 11-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

         Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji nad projektem uchwały stwierdził, iż po przeanalizowaniu podwyżka wyniesie około 500 zł miesięcznie. W związku z brakiem środków finansowych na zakup węgla w Szkole Podstawowej w Siemichoczach. Wnioskował o pozostawienie wynagrodzenia Wójta na poziomie roku 2010. Kończąc prosił o przegłosowanie jego wniosku.

 

2/ Radni poprosili o przeliczenie zaproponowanego wynagrodzenia dla Wójta Gminy.

 

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – dokonała przeliczenia zaproponowanego wynagrodzenia Wójta w stosunku do wynagrodzenia z roku 2010 i stwierdziła, iż wynagrodzenie brutto 280 zł.

 

4/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poprosiła Pana Piotra Nalewajek o wyjaśnienie związku zakupu węgla w Szkole Podstawowej w Siemichoczach a wynagrodzenia Wójta jako pracownika samorządowego.

 

5/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż chodzi mu o przesunięcie środków finansowych na zakup węgla w Szkole Podstawowej w Siemichoczach.

 

6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż w Szkole Podstawowej w Siemichoczach nie brakuje środków finansowych jako w jednostce. W szkole są niewykorzystane środki finansowe w dziale wynagrodzenia osobowe, a braku w dziale, z którego można dokonać zakupu węgla, dlatego Pani Dyrektor wnioskowała o wprowadzenie zmian w budżecie gminy. Wyjaśniła również, że planując wynagrodzenia planuje się pewną rezerwę na nieprzewidziane wydatki np. odprawy rentowe itp.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż obserwując dotychczasowe zaangażowanie Wójta oraz wyniki jego pracy nie powinniśmy stosować najniższych stawek wynagrodzenia.

 

            Pan Zenon Podbielski przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Pana Piotra Nalewajek dotyczący pozostawienia wynagrodzenia Wójta Gminy na poziomie roku 2010.

 

            W wyniku jawnego glosowania 1 głosem za wnioskiem, 12 głosami przeciw i 2 głosami wstrzymującymi w obecności 15 radnych wniosek dotyczący pozostawienia wynagrodzenia Wójta na poziomie roku 2010 nie został przyjęty.

 

Pan Piotr Jaszczuk Wójt – stwierdził, iż wynagrodzenie Wójta budzi pewne niezadowolenie społeczne, gdyż w odczuciu społecznym jest ono wysokie, ale pracy na tym stanowisko jest bardzo dużo. Nadmienił, iż mając na względzie budżet gminy, w okresie czteroletniej swojej pracy nie korzystał z delegacji, chociaż często wykorzystywał swój samochód prywatny do celów służbowych.

 

            Pan Zenon Podbielski przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji dotyczący stawek wynagrodzenia Wójta tj. wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4800 zł i dodatek funkcyjny w kwocie 1600 zł..

 

            W wyniku jawnego głosowania 14 głosami za wnioskiem, 1 głosem przeciw, w obecności 15 radnych wniosek Komisji dotyczący stawek wynagrodzenia Wójta tj. wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4800 zł i dodatek funkcyjny w kwocie 1600 zł został przyjęty.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka została podjęta 14 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/16/10 w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 15 min. Przerwę.

 

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 12-go:

 

            Przystępując do ustalenia diet radnych przewodniczącego rady i sołtysów przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poprosił Sekretarza Gminy o przedstawienie dotychczas obowiązujących stawek.

 

            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że zgodnie z uchwałami rady gminy dieta przewodniczącego rady gminy wynosi 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę, dieta dla radnych wynosi 150 zł za posiedzenie, przewodniczącego komisji 200 zł za posiedzenie, a dieta sołtysa wynosi 35 zł za posiedzenie.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zaproponował, aby ustalić następujące stawki diet: dla przewodniczącego rady na dotychczasowych zasadach, dieta radnego w wysokości 200 zł, przewodniczącego komisji 250 zł, a dieta sołtysa 60 zł.

 

2/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja –zwrócił się do Sekretarza Gminy o przybliżenie przepisów statutu gminy dotyczących ustalenia diet radnych i sołtysów.

 

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w statucie gminy nie są określone zasady ustalania diet. Zasady wypłaty diet reguluje art. 25 ustawy o samorządzie gminy. I tak: „ art. 25, pkt 4. Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

Pkt 6. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).

Pkt. 7. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet przysługujących radnemu w ciągu miesiąca, uwzględniając liczbę mieszkańców gminy, przy czym kwota wymieniona w ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie mieszkańców.

Pkt. 8. Rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

.” Aktualnie w myśl ustawy budżetowej na 2010 r. kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska wynosi 1835,35 zł. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów maksymalna dieta w ciągu miesiąca w gminach do 15 tys. mieszkańców do 50% maksymalnej wysokości diety. Odnośnie diet dla sołtysów reguluje art. 37b ustawy o samorządzie gminnym który mówi „pkt 1. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Pkt 2. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów podróży służbowej.”

 

4/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż dieta jest rekompensatą za utracone wynagrodzenie. Biorąc pod uwagę skromny budżet gminy zaproponował, aby posiedzenia zwoływać na godzinę 13-tą, wówczas nie będzie zbyt wysokiej utraty wynagrodzenia i nie podwyższać diet radnym. Natomiast sołtysom podwyższyć diety do 60 zł.

 

5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił sekretarza gminy o wyjaśnienie, który wniosek należy przegłosować w pierwszej kolejności tj. radnego Jerzego Barańczuka czy wniosek Radnego Piotra Nalewajek.

 

6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż wniosek, który wprowadza zmianę jest wnioskiem najdalej idącym, dlatego wniosek Radnego Barańczuka powinien być poddany pod głosowanie w pierwszej kolejności. Następnie zacytował zapis art. 13 w statucie dotyczące głosowania nad wnioskami.

 

7/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, iż swego czasu wnioskował o odbywanie sesji w dni wolne od pracy, lecz wniosek ten nie został przyjęty. Natomiast odbywanie sesji po godz. 13-tej nie zmienia sytuacji, gdyż większość radnych i tak będzie musiało korzystać z całego dnia wolnego.

 

8/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż w sytuacji, gdy sesje będą zwoływane na godz. 13-tą radni z terenu nie będą mieli możliwości dojazdu i powrotu z sesji.

 

            Pan Zenon Podbielski przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jerzego Barańczuka dotyczący ustalenia diety radnych w/g następujących stawek: dla przewodniczącego rady na dotychczasowych zasadach, dieta radnego w wysokości 200 zł, przewodniczącego komisji 250 zł

 

            W wyniku jawnego głosowania 14 głosami za, 1 głosem przeciw w obecności 15 radnych, wniosek Radnego Barańczuka został przyjęty.

 

            Pan Zenon Podbielski przewodniczący obrad poddał pod głosowanie Radnego Jerzego Barańczuka dotyczący ustalenia diety dla sołtysów w kwocie 60 zł.

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych wniosek dotyczący diety dla sołtysów został przyjęty.

 

Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod glosowanie.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych .

/Uchwała Nr III/17/10 w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej przedstawił Pan Zenon – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych .

/Uchwała Nr III/18/10 w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

Do p. punktu 13-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2011 rok została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/19/10 w załączeniu/ Zał. Nr 27.

 

Do p. punktu 14-go:

        

         Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 oraz Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Rady Gminy w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Nurzec-Stacja  omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 w przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 28.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak się ma wieloletnia prognoza finansowa do budżetów na przestrzeni poszczególnych lat. Czy ma ona znaczący wpływ ?

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż wieloletnia prognoza finansowa jest tworzona poraz pierwszy, przez samorządy i poraz pierwszy jest rozpatrywana przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Poprzednio do uchwał budżetowych był dołączany załącznik pod nazwą prognoza kwoty długu. Obecnie przy uchwale budżetowej nie ma prognozy kwoty długu, został ten załącznik przeniesiony do wieloletniej prognozy finansowej. W wieloletniej prognozie finansowej mamy wykonanie budżetu z roku 20008, 2009 i plan z III kwartałów 2010, mamy również prognozę wykonania z 2010 r. Trudno jest przewidzieć jak to się będzie kształtowało w poszczególnych latach aż do roku 2020. Mamy nadzieję, że nasze prognozy spełnią się.

 

3/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wyraził obawę, że zyski, jakie przewidujemy ze sprzedaży majątku na lata 2012-2013 tj. kwota 310 500 zł pokrywają nam odsetki. W sytuacji, jeśli nie sprzedamy majątku czy będziemy mogli spłacać dług i odsetki. Niepokojącym jest stan zadłużenia gminy w 2011 roku w kwocie 4 652000 zł, które będzie występowało do 2019. Podkreślił, iż od 2012 roku może być taka sytuacja, że nie będziemy mogli zaciągać pożyczek i realizować inwestycji.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż ze sprzedaży majątku uzyskujemy dochód a nie zysk. Czy zrealizujemy zadanie w zakresie sprzedaży majątku robimy wszystko, aby zbędne nieruchomości zostały sprzedane. W obecnym okresie prowadzimy bardzo poważne inwestycje i referat rozwoju gminy nie ma czasu aby zrealizować prace związane ze sprzedażą zbędnych nieruchomości. W sytuacji, jeśli nie sprzedamy majątku kwota 310 000 zł nie jest zbyt dużym obciążeniem budżetu, w porównaniu z dochodami osiąganymi. W sytuacji, jeśli będziemy mieli trudności finansowe może również ograniczyć wydatki. Kończąc poinformowała, że wieloletnia prognoza finansowa została opracowania na podstawie najlepszej wiedzy jaką posiadaliśmy, jeśli rada uważa, że należy wprowadzić zmiany w projekcie uchwały może takowe zmiany wprowadzić.

 

            Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 została podjęta 14 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/120/10 w załączeniu/ Zał. Nr 29.

 

Do p. punktu 15-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2011 oraz uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 201 przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 30.

 

D y s k u s j a:  

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – zabierając głos w dyskusji nad projektem budżetu gminy na 2011 rok stwierdził, iż jest przeciwny zadłużaniu gminy. Nastepnie zwrócił uwagę na wykaz inwestycji na przyszły rok. Stwierdził przy tym, że zadania określone w tym załączniku nie zostały uzgodnione z radnymi. Kończąc stwierdził, iż nie powinniśmy zadłużać gminy i płacić odsetki od kredytów.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż przewidziane w budżecie gminy inwestycje są kontynuacją zadań, które zapoczątkowane zostały w latach poprzednich. Wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie i otrzymaliśmy kwotę 500 000 zł na dokończenie przebudowy dróg w Werpolu i Moszczonie Pańskiej, do realizacji tego zadania mamy zapewnić 500 000 zł ze środków własnych. Nadmienił, iż na realizacje tego zadania nie została jeszcze podpisana umowa na dofinansowanie i jeśli radni uznają, że nie zaciągać kredytu możemy zrezygnować i nie podpisywać umowy na dofinansowanie. W przyszłym roku możemy nie otrzymać dofinansowania a ponadto koszty inwestycji ulegną podwyższeniu. Odnośnie likwidacji składowiska śmieci mamy podpisana umowę na dofinansowanie w kwocie 320 000 zł i mamy dołożyć 58 000 zł, jeśli nie skorzystamy, za dwa lata będziemy zmuszeni zrealizować całość zadania z własnych środków finansowych. Odnośnie sprzedaży majątku ogłosiliśmy do sprzedaży osiem działek, a sprzedanych zostało tylko dwie działki, gdyż brak jest chętnych do nabycia. Przewidujemy do budowy sieć internetu szerokopasmowego na terenie gminy. Do realizacji tego zadania dokładamy 5% kosztów inwestycji. W sytuacji jeśli otrzymamy dofinansowanie do budowy hali sportowej będziemy również zaciągnąć kredyt. Mamy opracowana dokumentację na przebudowę ulic w Nurcu-Stacji i jeśli będzie możliwość pozyskania środków finansowych z zewnątrz musimy również korzystać z kredytu, gdyż jest to korzystne dla gminy.

 

            Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2011przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2011  

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2011 została podjęta 14 głosami za, 1 głosem przeciwnym, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/21/10 w załączeniu/ Zał. Nr 31.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – podziękował radnym za przyjęcie budżetu gminy na 2011 r. Zapewnił, iż przedstawiony budżet jest realny do wykonania. Kończąc zwrócił uwagę na wydatki związane z realizacją zadań w zakresie oświaty oraz wzrastające dofinansowanie ze środków własnych budżetu gminy. W budżecie gminy na 2011 rok musimy dofinansować ze środków własnych 1 000 000 zł.  Niepokojącym jest fakt, że w szkole w Siemichoczach w klasach uczy się po 4 uczniów. Poddał pod rozwagę radnym, aby w niedługim czasie powrócić do tego tematu i rozważyć ewentualność utworzenia zespołu szkół i dalsze funkcjonowanie szkoły w Siemichoczach.

 

Do p. punktu 16-go:

 

         Wniosek mieszkańców miejscowości Szumiłówka w sprawie odłączenia od sołectwa Grabarka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

         Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy omówił przepisy związane z podziałem sołectw. Nadmienił, iż przystępując do podziału sołectwa należy przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami sołectwa. W sytuacji, jeśli będą pozytywne wyniki konsultacji zostanie podjęta przez Radę Gminy uchwała o podziale sołectwa. Wówczas zostaną przeprowadzone wybory sołtysów i rady sołeckiej w poszczególnych sołectwach.

 

         Pan Wiesław Zawadzki – sołtys sołectwa Grabarka poinformował o konflikcie w s9łectwie.

 

            Projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Grabarka została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr III/22/10 w załączeniu/ Zał. Nr 32.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 15 min przerwę.

Wznowienie obrad.

 

Do punktu 8-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytania radnych. I tak:

 

- odnośnie dokończenia remontu hydroforni w Tymiance poinformował, że w miesiącu kwietniu wystosowane zostało pismo do zakładu prowadzącego eksploatację wodociągu o wykonanie remontu, dotychczas nic nie zostało wykonane, chociaż były zapewnienia Pani Trzeciak, że wykonają malowanie hydroforni.

 

- odnośnie przejęcia nieruchomości po byłej agronomówce w Tymiance wyjaśnił, iż działka ta jest własnością Skarbu Państwa. Na terenie gminy mamy bardzo dużo spraw związanych z uregulowaniem stanu prawnego. Nadmienił, iż przyjęcie tej nieruchomości jest niekorzystne dla gminy, najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby znalazł się nabywca i nabył tę nieruchomość bezpośrednio od Skarbu Państwa.

 

- odnośnie naprawy zadoleń przy moście na rzece „Pulwa” mamy zapewnienie, że z chwilą poprawy warunków atmosferycznych zadolenia zostaną usunięte.

 

- odnośnie ustawienia koszy do selektywnej zbiórki odpadów w Żerczycach wyjaśnił, iż na terenie naszej gminy mamy dwa przedsiębiorstwa odbierające śmieci tj. PUK Hajnówka i MPO Białystok. W miejscowościach, w których w większości świadczyło przedsiębiorstwo PUK wszędzie zostały ustawione pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. W początkowym okresie opłata za te kosze była symboliczna, a obecnie jest ona znacząca. Zapewnił, że zwróci się do PUK, aby ustawiło kosze w miejscowości Żerczyce.

 

- odnośnie ustawienia wiaty przystankowej przy ul. Leśnej, wyjaśnił, iż nie mamy nieruchomości, na której można by było ustawić wiatę przystankową. Przeniesie przystanku jest również kłopotliwe z uwagi na nowe przepisy, które zobowiązują do utworzenia zatoczek do zatrzymywania autobusu.

- odnośnie oświetlenia ulicznego w Augustynce wyjaśnił, iż w pierwszej kolejności należałoby przebudować linię, gdyż obecnie ustawione słupów jest niewłaściwe. Słupy są ustawione daleko w polu. W przyszłości musimy szukać środków finansowych na przebudowanie linii energetycznej również w wielu innych miejscowościach. Ponadto istniejące lampy są stare i przy najmniejszych opadów żarówki ulegają uszkodzeniu.

- odnośnie zainstalowania lampy w Wólce Nurzeckiej, musimy opracować projekt na zainstalowanie lampy i uzyskać pozwolenie od zakładu energetycznego.

- odnośnie budowy dróg po scaleniu w Wólce Nurzeckiej wyjaśnił, iż w poprzednim okresie Starostwo wyjaśniało, że scalenie nie zostało jeszcze zakończone. Obecnie, gdy zakończono scalenie okazało się, że brak jest środków na realizacje zadania w zakresie budowy dróg. Zgodnie z przepisami drogi po scaleniu powinny być wybudowane w ramach realizacji zadania scaleniowego. Trudno jest przewidzieć, czy uda się nam wyegzekwować realizację tego zadania.

- odnośnie odśnieżania dróg powiatowych zwracaliśmy się do Powiatowego Zarządu Dróg, aby podczas odśnieżania odśnieżać wnioskowane odcinki drogi.

- odnośnie środków funduszu sołeckiego nie mamy takiej informacji. Odnośnie miejscowości Wyczółki fundusz sołecki byłby w wysokości około 5000 zł.

- odnośnie nieruchomości po byłym tartaku, jest to problem z uwagi na nieuregulowany stan prawny. Odnośnie zaśmiecania tego terenu my jako gmina możemy tylko apelować do mieszkańców, aby nie zaśmiecali tego terenu. Nie możemy wchodzić na teren prywatny i wykonywać tam prace porządkowe.

- odnośnie strony internetowej gminy wyjaśnił, iż protokoły z posiedzeń są zamieszczane po przyjęciu przez radę. Strona nasza nie odzwierciedla wszystkich informacji na bieżąco, spowodowane jest to zbyt dużym zakresem prac, na poszczególnych stanowiskach pracy. Chcąc, aby wszystkie sprawy były publikowane na bieżąco należałoby zatrudnić dodatkowo przynajmniej jedną osobę.

- odnośnie spalania odpadów z rozbiórki budynków po jednostce wojskowej trudno jest określić, kto spala.

 

 Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – rozszerzył, swoje zapytanie, czy została wykonana ekspertyza odnośnie szkodliwości dla środowiska.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że z chwilą powzięcia informacji o rozbiórce magazynów zgłoszono do Inspektora Ochrony Środowiska o wydanie ekspertyzy. Zgłoszono ten fakt również do inspektora nadzoru budowlanego o zajęcie w tej sprawie stanowiska.

 

Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż mieszkaniec widząc ten fakt spalania uważa, że Wójt wyraził zgodę na spalanie tych odpadów.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt -= wyjaśnił, iz nie wyrażał zgody na spalanie odpadów z rozbiórki magazynów.

 

Do punktu 8-go:

 

 Sprawy różne i wolne wnioski.

 

  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, kto zakupił budynek na terenie jednostki wojskowej.
  2. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iz nieruchomość ta była kilkakrotnie wystawiana na przetarg. W ostatnim okresie nabyła tą nieruchomość wraz budynkiem fundacja „Patria”. W chwili obecnej nie wiemy na jako cel budynek zostanie wykorzystany.

 

  1. Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – na jakim etapie jest sprawa uszkodzonej drogi w miejscowości Jancewicze.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż droga ta jest na granicy powiatów, dlatego sprawę tą rozpatruje sąd.

 

  1. Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zwrócił uwagę na niszczenie drogi przy budowie wodociągu. Ponadto podczas projektowania projektant okazuje się że granice przebiegają w innym miejscu.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie zawsze stan faktyczny odzwierciedla stan zastany.

 

  1. Pan Artur Trochimiak – sołtys sołectwa Borysowszczyzna – stwierdził, iż stan zastany w terenie nie zawsze odzwierciedla stan faktyczny.

 

  1. Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy możliwe jest wybudowanie chodnika od ul. Leśnej w kierunku cmentarza i od kładki nad torami w kierunku kościoła. Wybudowanie ścieżek rowerowych na terenie gminy.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wszystkie sprawy są ważne. Nadmienił, iż w pierwszej kolejności staramy się realizować te zadania, na które byłaby możliwość pozyskania środków z zewnątrz. Odnośnie budowy ścieżek rowerowych wyjaśnił, iż przewidywano wybudowanie ścieżki rowerowej od Mielnika przez Grabarkę – Nurzec w kierunku Milejczyc. W początkowym okresie miały to być one utwardzone, obecnie mają być tylko oznakowane.

 

  1. Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy nie byłoby możliwości utworzenia własnej inicjatywy i budowy ścieżek rowerowych.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – tworząc własną inicjatywę poprosił o wskazanie możliwości pozyskania środków finansowych.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady III sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół III sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                             Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                  Zenon Podbielski

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-03-05

Data modyfikacji: 2012-03-05

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-03-05