Zarządzenie Nr 49/07

Zarządzenie nr 49/07

Wójta Gminy Nurzec-Stacja

z dnia  14 listopada 2007r.

 w sprawie projektu budżetu gminy na 2008r.

 

Na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm./  oraz art. 179, art. 180, art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych  /Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm./  i uchwały Nr XV/94/2000 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 30 października 2000r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów towarzyszących projektowi budżetu zarządzam co następuje:

§ 1.  Ustala się:

            Projekt budżetu gminy na 2008r. w formie projektu uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami – załącznik nr 1.

            Objaśnienia do projektu budżetu – załącznik nr 2.

            Informację o stanie mienia komunalnego gminy – załącznik nr 3.

           Prognoza kwoty długu i spłat na rok 2008 i lata następne -  załącznik nr 4.

§ 2.  Niniejsze zarządzenie przedkłada się Radzie Gminy Nurzec – Stacja i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w terminie i na zasadch określonych obowiązującymi przepisami.

§ 3.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

                                                                                                                                                                   Wójt

                                                                                                                             Piotr Jaszczuk

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 49/07

Wójta Gminy Nurzec-Stacja

 z dnia 14 listopada 2007r.

Uchwała Nr ...............

Rady Gminy Nurzec - Stacja

z dnia ....................

w sprawie uchwalenia budżetu gminy Nurzec - Stacja na rok 2008.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d” oraz lit. „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. 165, art. 184, art. 188 ust. 2 i art. 195 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

 

Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Dochody budżetu gminy w wysokości 8 569 628  , zgodnie z załącznikiem nr 1.

W tym dochody majątkowe – 75 000 zł.

§ 2

1.    Wydatki budżetu gminy w wysokości 9 189 808  , zgodnie z załącznikiem nr 2.

W tym  zadania inwestycyjne w wysokości  840 360 zł zgodnie z załącznikiem nr 3a.

2.    Limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008 - 2009 zgodnie z załącznikiem nr 3.

3.    Wydatki na programy  i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności  zgodnie z załącznikiem nr 4.   

§ 3

1.       Deficyt budżetu gminy w wysokości 620 180 zł, który zostanie pokryty  przychodami pochodzącymi z:

1)      zaciąganych kredytów w kwocie  - 315 180 zł

2)      zaciąganych pożyczek w kwocie  - 305 000 zł

2.       Przychody budżetu w wysokości 820 180 zł, rozchody w wysokości 200 000 zł, zgodnie z załącznikiem nr 5.

§ 4

W budżecie tworzy się rezerwy:

1) ogólną w wysokości -   80 000 zł, z przeznaczeniem na nieprzewidziane wydatki,  

2) celową w wysokości -   20 000 zł , z przeznaczeniem na  wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.   

§ 5

Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 6.

 

§ 6

Ustala się dochody w kwocie 31 000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 31 000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

§ 7

Plan dochodów i wydatków w łącznej kwocie (zbiorczo) dla dochodów własnych jednostek budżetowych: dochody – 190 900 zł; wydatki – 191 100 zł, zgodnie z załącznikiem nr 7.                                     

                                                                                       § 8

  1. Dotacje podmiotowe dla gminnej instytucji kultury na łączną kwotę 237 520 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
  2. Dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące i nienależące do sektora finansów publicznych na kwotę 5 000 zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.

§ 9

Ustala się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości:

1)      przychody         - 4 100 zł,

2)      wydatki             - 5 260 zł,

zgodnie z załącznikiem nr 10.

§ 10

Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do kwoty 1 500 000 zł, w tym na :

1)      sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu – w kwocie 679 820 zł;

2)      sfinansowanie planowanego deficytu budżetu  -  w kwocie  620 180 zł;

3)      spłatę wcześniej zaciągniętych  kredytów i pożyczek zaplanowanych do spłaty w załączniku nr 5  - w kwocie  200 000 zł. 

 

§ 11

1.   Upoważnia się Wójta do:

1)        zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na występujące w trakcie roku krótkotrwałe braki płynności finansowej do wysokości 679 820 zł,  

2)        zaciągania zobowiązań:

a)    na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich do wysokości  określonej w załącznikach nr 3 i nr 4,  

b)    z tytułu umów, których realizacja w roku następnym (2009) jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w 2009 roku,  

3) dokonywania zmian w planie wydatków budżetu w granicach działu klasyfikacji 

     budżetowej ,  

4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych     bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.

 

§ 12

Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 13

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

                                                            Przewodniczący Rady Gminy

 

....................................................................

                                                                                      

 

 

 Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 49/07

                                                                                       Wójta Gminy Nurzec-Stacja

                                                                                       z dnia 14 listopada 2007r.

 

OBJAŚNIENIA DO PROJEKTU BUDŻETU GMINY NURZEC-STACJA NA 2008 ROK.

 

Projekt budżetu gminy na 2008 rok został opracowany m.in. na podstawie założeń i wskaźników przyjętych przez Ministerstwo Finansów do opracowania projektu budżetu państwa na 2008 rok, własnych szacunków oraz analizy i prognoz wykonania budżetu gminy za rok 2007.

Dokumentami , na podstawie których opracowano projekt budżetu gminy są:

- informacja o projektowanej subwencji ogólnej dla gminy na 2008 rok z podziałem na subwencję oświatową, wyrównawczą, równoważącą oraz informacja o planowanym udziale gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2008 roku,

- informacja o projektowanej dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

- informacja o projektowanej dotacji na realizację własnych zadań bieżących gminy,

- szacunek własny dochodów z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz za korzystanie z mienia komunalnego.

Ogólny plan dochodów gminy na 2008 rok wg projektu wynosi 8 569 628 zł , w tym dochody majątkowe – 75 000 zł. Dochód budżetu składa się z dochodów własnych, subwencji i dotacji. Dochody własne stanowią  30,53 % dochodów ogólnych , subwencje stanowią 48,26 % dochodów ogólnych, dotacje stanowią 21,21% ogólnego budżetu gminy.

Subwencje ogółem wynoszą – 4 135 507 zł z tego:

- część oświatowa – 2 324 496 zł

- część wyrównawcza – 1 745 651 zł

- część równoważąca – 65 360 zł

Dochody własne gminy na 2008 rok planuje się na poziomie 2 616 314 zł.

Podstawowym źródłem dochodów własnych są :

- podatki i opłaty lokalne,

- czynsz za wynajem budynków mieszkalnych i użytkowych,

- udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych,

- opłata skarbowa,

- wpływy z usług (m.in. opłata stała wnoszona przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz z tytułu świadczenia usług opiekuńczych),

- refundacja przez eksploatatora kosztów energii elektrycznej na oczyszczalni ścieków i przepompowniach wodociągowych i kanalizacyjnych,

- wpływy ze sprzedaży mienia gminnego

- wpływy za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych dochodów zawiera załącznik Nr 1 do projektu uchwały budżetowej.

         Projekt wydatków budżetu gminy na 2008 rok wynosi 9 189 808 zł i został opracowany m.in. na podstawie wskaźników przyjętych przez Ministerstwo Finansów do opracowania projektu budżetu państwa na 2008r.oraz własnych prognoz:

- wzrost cen usług i towarów 2,3 % w stosunku do wykonania w roku 2007,

- wzrost wynagrodzeń pracowniczych – 5% w stosunku do wykonania w roku 2007,

- wysokość obowiązkowych składek na Fundusz Pracy – 2,45% czyli bez zmian.

 

Wydatki w poszczególnych działach przedstawiają się następująco:

ROLNICTWO I ŁOWIECTWO

         Zaplanowaną kwotę 414 481 zł przeznacza się m.in. na :

- rozbudowę wodociągu wiejskiego we wsiach Borysowszczyzna, Zabłocie, kol.Zalesie, Sokóle, Moszczona Pańska oraz modernizację stacji uzdatniania wody w Nurcu Stacji – 305000 zł. Kwota ta będzie stanowić wkład własny  w przypadku składania wniosku do RPO WP celem pozyskania środków unijnych. Inwestycja została przewidziana do realizacji w ciągu dwóch lat tj. 2008-2009. Dotychczas poniesiono nakłady na wykonanie niezbędnej dokumentacji. Przewiduje się , że w roku 2008 zostanie wykonana sieć wodociągowa w Borysowszczyżnie i Zabłociu oraz zostanie zmodernizowana stacja uzdatniania wody w Nurcu-Stacji, natomiast w roku 2009 - sieć wodociągowa w pozostałych miejscowościach o zabudowie kolonijnej.

- na opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji sanitarnej na Osiedlu Zielone w Nurcu-Stacji – 10 000 zł.

- na finansowanie bieżącej działalności oczyszczalni ścieków i przepompowni – 44 000 zł,

- na podatek od nieruchomości – 43 031 zł,

- na opłatę ubezpieczeniową majątku – 2 500 zł,

-na należności dla Izby Rolniczej – 2% wpływu podatku rolnego 

- na finansowanie odbioru odpadów zwierzęcych

 

TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ

Z zaplanowanej kwoty 641 780 zł  na wydatki inwestycyjne przeznacza się 378 180 zł , z tego 315 180 zł zostanie wydatkowane jako wkład własny przy pozyskiwaniu środków z RPO WP na przebudowę dróg gminnych : Moszczona Pańska –Sokóle, ulica Zolzie i Okrężna w Nurcu Stacji, ulica Wierzbowa i Brzozowa w Nurcu Stacji, droga Werpol – Dąbrowa , Sycze-Sokóle i Sycze Wakułowicze.Inwestycja jest przewidziana do realizacji w latach 2008 – 2009,  a kwota 63 000 zł jest przeznaczona na przebudowę ulicy Okrężnej w Nurcu Stacji polegającej na ułożeniu chodnika.

Kwotę 120 000 zł przeznacza się na remonty dróg gminnych . Na bieżące utrzymanie dróg gminnych tj. równanie , odśnieżanie, wymiana znaków drogowych itp. Przewidziano w budżecie na 2008 r. kwotę 97 000 zł.

Dotacja dla Powiatu Siemiatyckiego na przebudowę dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja wyniesie w 2008r. 41 000 zł (zgodnie z podjętą uchwałą o pomocy finansowej).

 

GOSPODARKA MIESZKANIOWA

Planowane wydatki w kwocie 183 930 zł przeznacza się na wynagrodzenie za opracowywanie projektów decyzji o warunkach zabudowy (4 000 zł), remonty w budynkach mienia gminnego (20 000 zł) , na szacowanie, podziały, okazanie granic nieruchomości itp. (20 000 zł), na  podatek od nieruchomości za mienie gminne oraz wydatki związane z mieniem gminnym (opłata za energię elektryczną, wodę itp.).

 

DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA

Na opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy przewidziano kwotę

74 000 zł.

 

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Wydatki finansowane z dotacji na zadania zlecone w kwocie 67 000 zł związane są z realizacją zadań z zakresu ewidencji ludności i USC.

Planowane wydatki w kwocie 43 000 zł zabezpieczają działalność Rady Gminy. Na wydatki Urzędu Gminy przeznacza się kwotę 1 149 900 zł. Wydatki dotyczą wynagrodzeń, jubileuszy, odpraw emerytalnych,  pochodnych od wynagrodzeń pracowników, wydatków rzeczowych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem administracji samorządowej. Wydatki inwestycyjne w kwocie 10 000 zł związane są z zakupami do kancelarii tajnej – szafa metalowa i komputer z oprogramowaniem.  Na promocję gminy została przewidziana kwota w wysokości 10 000 zł. Wydatki w rozdziale „ pozostała działalność” dotyczą przede wszystkim obsługi bankowej oraz składek na stowarzyszenia, do których gmina należy tj. Podlaskie Stowarzyszenie Gmin i Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej oraz diet sołtysów uczestniczących w posiedzeniach Rady Gminy. 

 

URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA

Planowane wydatki w kwocie 807 zł dotyczą prowadzenia rejestru wyborców.

 

BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

Planowane wydatki w kwocie 105 830 zł przeznacza się na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych:

- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń kierowców,

- zakup paliwa i części zamiennych do wozów strażackich,

- zakup sprzętu, ubrań bojowych i innych uposażeń strażaka ochotnika,

- wynagrodzenia za akcję gaśniczą w czasie pożaru,

- remonty bieżące remiz strażackich,

- opłaty za energię, wodę, ubezpieczenie .

Kwota 900 zł dotyczy szkoleń w zakresie obrony cywilnej.

 

POBÓR PODATKÓW, OPŁAT I NIEPODATKOWYCH NALEŻNOŚCI BUDŻETOWYCH

Wydatki w tym rozdziale związane są z wypłatą prowizji sołtysom z tytułu inkasa podatków oraz  z egzekucją należności podatkowych  i wynoszą 23 000 zł.

 

OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO

Wydatki w tym dziale w kwocie 50 000 zł dotyczą odsetek od zaciągniętej pożyczki na budowę oczyszczalni i kanalizacji ścieków oraz przewidywane odsetki od planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów.

 

RÓŻNE ROZLICZENIA

Kwota 80 000 zł stanowi rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki, natomiast kwota

20 000 zł, utworzona jako rezerwa celowa , przeznaczona jest na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym .

 

OŚWIATA I WYCHOWANIE

Wydatki w tym dziale w kwocie 3 674 798 zł dotyczą finansowania dwóch szkół podstawowych, gimnazjum , przedszkola wraz z klasami przedszkolnymi, oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej w Siemichoczach, dowożenia uczniów do szkół, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, stołówek szkolnych oraz odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych emerytów i rencistów szkół. Planowane wydatki dotyczą wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wydatków rzeczowych, zakupu paliwa do autobusów, opału do szkół i przedszkola, remontów  oraz bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem szkół. Wydatki inwestycyjne w tym dziale zaplanowano na poziome

131 180 zł  na zadanie  „ Modernizacja budynku szkoły w Nurcu Stacji”. Zadanie będzie polegało przede wszystkim na wymianie dachu na budynku szkoły.

 

 

 

OCHRONA ZDROWIA

Wydatki w kwocie 31 000 zł związane są wyłącznie z realizacją gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych . Zaplanowana dotacja w kwocie 5 000 zł będzie przeznaczona na zorganizowanie letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z terenu gminy.  Kwotę 79 600 zł przeznacza się na zakup oleju opałowego, opłaty za energię elektryczną i wodę, remonty, ubezpieczenie budynków Ośrodka Zdrowia i Apteki w Nurcu Stacji.

 

POMOC SPOŁECZNA

Wydatki w kwocie 2 016 360 zł dotyczą realizacji zadań zleconych, zadań własnych dotowanych oraz zadań własnych gminy i są przeznaczone na wypłaty świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, na zasiłki stałe, okresowe i jednorazowe celowe, na dodatki mieszkaniowe, składki zdrowotne dla osób korzystających z pomocy opieki społecznej i pobierających niektóre świadczenia rodzinne, dożywianie dzieci w szkołach oraz wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pracowników usług opiekuńczych, a także bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem ośrodka.  

 

EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA

Planowana kwota 17 772 zł dotyczy wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń  pracownika przewidzianego do zatrudnienia  w świetlicy szkolnej przy Szkole Podstawowej w  Nurcu Stacji.

 

GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA

Planowane wydatki w kwocie 32 000 zł dotyczą kosztów związanych z utrzymaniem i zagospodarowaniem wysypisk śmieci i utrzymaniem czystości  ulic . Kwota 113 500 zł dotyczy kosztów oświetlenia na drogach i ulicach na terenie gminy oraz instalacji niezbędnych lamp oświetleniowych, kwota 93 130 dotyczy wynagrodzenia i pochodnych od wynagrodzeń pracowników, bieżących zakupów rzeczowych, sprzętu w zakresie gospodarki komunalnej. Planuje się zakup inwestycyjny w postaci odśnieżarki – 6 000 zł. Na opłaty za korzystanie ze środowiska przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego przeznaczona jest kwota 4 000 zł.

 

KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO

Wydatki planowane w tym dziale w kwocie 237 520 zł  dotyczą działalności instytucji kultury tj. Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury. W skład instytucji kultury wchodzą również biblioteka gminna i filie biblioteczne. Powyższe środki będą przekazywane  instytucji kultury w formie dotacji.

 

Projekt budżetu gminy w przedstawionej wersji jest budżetem deficytowym. Deficyt budżetu wynosi 620 180 zł i zostanie sfinansowany planowanymi do zaciągnięcia pożyczkami i kredytami.

W 2008r. na podstawie zawartej umowy z WFOŚiGW przeznacza się na spłatę rat pożyczki zaciągniętej  w roku 2002  kwotę 200 000 zł. Kwota ta stanowi rozchody budżetu, natomiast jako przychody budżetu planuje się  pożyczkę i  kredyt w kwocie 820 180 zł.

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2007-12-04

Data modyfikacji: 2007-12-04

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2007-12-04