Zarządzenie Nr 49/07
Zarządzenie nr 49/07
Wójta Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 14 listopada 2007r.
w sprawie projektu budżetu gminy na 2008r.
Na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm./ oraz art. 179, art. 180, art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych /Dz.U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm./ i uchwały Nr XV/94/2000 Rady Gminy Nurzec-Stacja z dnia 30 października 2000r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów towarzyszących projektowi budżetu zarządzam co następuje:
§ 1. Ustala się:
Projekt budżetu gminy na 2008r. w formie projektu uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami – załącznik nr 1.
Objaśnienia do projektu budżetu – załącznik nr 2.
Informację o stanie mienia komunalnego gminy – załącznik nr 3.
Prognoza kwoty długu i spłat na rok 2008 i lata następne - załącznik nr 4.
§ 2. Niniejsze zarządzenie przedkłada się Radzie Gminy Nurzec – Stacja i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku w terminie i na zasadch określonych obowiązującymi przepisami.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
Piotr Jaszczuk
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 49/07
Wójta Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 14 listopada 2007r.
Uchwała Nr ...............
Rady Gminy Nurzec - Stacja
z dnia ....................
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Nurzec - Stacja na rok 2008.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d” oraz lit. „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. 165, art. 184, art. 188 ust. 2 i art. 195 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Dochody budżetu gminy w wysokości 8 569 628 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1.
W tym dochody majątkowe – 75 000 zł.
§ 2
1. Wydatki budżetu gminy w wysokości 9 189 808 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2.
W tym zadania inwestycyjne w wysokości 840 360 zł zgodnie z załącznikiem nr 3a.
2. Limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008 - 2009 zgodnie z załącznikiem nr 3.
3. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności zgodnie z załącznikiem nr 4.
§ 3
1. Deficyt budżetu gminy w wysokości 620 180 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1) zaciąganych kredytów w kwocie - 315 180 zł
2) zaciąganych pożyczek w kwocie - 305 000 zł
2. Przychody budżetu w wysokości 820 180 zł, rozchody w wysokości 200 000 zł, zgodnie z załącznikiem nr 5.
§ 4
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości - 80 000 zł, z przeznaczeniem na nieprzewidziane wydatki,
2) celową w wysokości - 20 000 zł , z przeznaczeniem na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.
§ 5
Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 6.
§ 6
Ustala się dochody w kwocie 31 000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 31 000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 7
Plan dochodów i wydatków w łącznej kwocie (zbiorczo) dla dochodów własnych jednostek budżetowych: dochody – 190 900 zł; wydatki – 191 100 zł, zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 8
- Dotacje podmiotowe dla gminnej instytucji kultury na łączną kwotę 237 520 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
- Dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące i nienależące do sektora finansów publicznych na kwotę 5 000 zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
§ 9
Ustala się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości:
1) przychody - 4 100 zł,
2) wydatki - 5 260 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 10.
§ 10
Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do kwoty 1 500 000 zł, w tym na :
1) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu – w kwocie 679 820 zł;
2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 620 180 zł;
3) spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek zaplanowanych do spłaty w załączniku nr 5 - w kwocie 200 000 zł.
§ 11
1. Upoważnia się Wójta do:
1) zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na występujące w trakcie roku krótkotrwałe braki płynności finansowej do wysokości 679 820 zł,
2) zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich do wysokości określonej w załącznikach nr 3 i nr 4,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym (2009) jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w 2009 roku,
3) dokonywania zmian w planie wydatków budżetu w granicach działu klasyfikacji
budżetowej ,
4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
§ 12
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
....................................................................
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 49/07 Wójta Gminy Nurzec-Stacja z dnia 14 listopada 2007r. OBJAŚNIENIA DO PROJEKTU BUDŻETU GMINY NURZEC-STACJA NA 2008 ROK. Projekt budżetu gminy na 2008 rok został opracowany m.in. na podstawie założeń i wskaźników przyjętych przez Ministerstwo Finansów do opracowania projektu budżetu państwa na 2008 rok, własnych szacunków oraz analizy i prognoz wykonania budżetu gminy za rok 2007. Dokumentami , na podstawie których opracowano projekt budżetu gminy są: - informacja o projektowanej subwencji ogólnej dla gminy na 2008 rok z podziałem na subwencję oświatową, wyrównawczą, równoważącą oraz informacja o planowanym udziale gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2008 roku, - informacja o projektowanej dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, - informacja o projektowanej dotacji na realizację własnych zadań bieżących gminy, - szacunek własny dochodów z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz za korzystanie z mienia komunalnego. Ogólny plan dochodów gminy na 2008 rok wg projektu wynosi 8 569 628 zł , w tym dochody majątkowe – 75 000 zł. Dochód budżetu składa się z dochodów własnych, subwencji i dotacji. Dochody własne stanowią 30,53 % dochodów ogólnych , subwencje stanowią 48,26 % dochodów ogólnych, dotacje stanowią 21,21% ogólnego budżetu gminy. Subwencje ogółem wynoszą – 4 135 507 zł z tego: - część oświatowa – 2 324 496 zł - część wyrównawcza – 1 745 651 zł - część równoważąca – 65 360 zł Dochody własne gminy na 2008 rok planuje się na poziomie 2 616 314 zł. Podstawowym źródłem dochodów własnych są : - podatki i opłaty lokalne, - czynsz za wynajem budynków mieszkalnych i użytkowych, - udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, - opłata skarbowa, - wpływy z usług (m.in. opłata stała wnoszona przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz z tytułu świadczenia usług opiekuńczych), - refundacja przez eksploatatora kosztów energii elektrycznej na oczyszczalni ścieków i przepompowniach wodociągowych i kanalizacyjnych, - wpływy ze sprzedaży mienia gminnego - wpływy za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Szczegółowe dane dotyczące poszczególnych dochodów zawiera załącznik Nr 1 do projektu uchwały budżetowej. Projekt wydatków budżetu gminy na 2008 rok wynosi 9 189 808 zł i został opracowany m.in. na podstawie wskaźników przyjętych przez Ministerstwo Finansów do opracowania projektu budżetu państwa na 2008r.oraz własnych prognoz: - wzrost cen usług i towarów 2,3 % w stosunku do wykonania w roku 2007, - wzrost wynagrodzeń pracowniczych – 5% w stosunku do wykonania w roku 2007, - wysokość obowiązkowych składek na Fundusz Pracy – 2,45% czyli bez zmian. Wydatki w poszczególnych działach przedstawiają się następująco: ROLNICTWO I ŁOWIECTWO Zaplanowaną kwotę 414 481 zł przeznacza się m.in. na : - rozbudowę wodociągu wiejskiego we wsiach Borysowszczyzna, Zabłocie, kol.Zalesie, Sokóle, Moszczona Pańska oraz modernizację stacji uzdatniania wody w Nurcu Stacji – 305000 zł. Kwota ta będzie stanowić wkład własny w przypadku składania wniosku do RPO WP celem pozyskania środków unijnych. Inwestycja została przewidziana do realizacji w ciągu dwóch lat tj. 2008-2009. Dotychczas poniesiono nakłady na wykonanie niezbędnej dokumentacji. Przewiduje się , że w roku 2008 zostanie wykonana sieć wodociągowa w Borysowszczyżnie i Zabłociu oraz zostanie zmodernizowana stacja uzdatniania wody w Nurcu-Stacji, natomiast w roku 2009 - sieć wodociągowa w pozostałych miejscowościach o zabudowie kolonijnej. - na opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji sanitarnej na Osiedlu Zielone w Nurcu-Stacji – 10 000 zł. - na finansowanie bieżącej działalności oczyszczalni ścieków i przepompowni – 44 000 zł, - na podatek od nieruchomości – 43 031 zł, - na opłatę ubezpieczeniową majątku – 2 500 zł, -na należności dla Izby Rolniczej – 2% wpływu podatku rolnego - na finansowanie odbioru odpadów zwierzęcych TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ Z zaplanowanej kwoty 641 780 zł na wydatki inwestycyjne przeznacza się 378 180 zł , z tego 315 180 zł zostanie wydatkowane jako wkład własny przy pozyskiwaniu środków z RPO WP na przebudowę dróg gminnych : Moszczona Pańska –Sokóle, ulica Zolzie i Okrężna w Nurcu Stacji, ulica Wierzbowa i Brzozowa w Nurcu Stacji, droga Werpol – Dąbrowa , Sycze-Sokóle i Sycze Wakułowicze.Inwestycja jest przewidziana do realizacji w latach 2008 – 2009, a kwota 63 000 zł jest przeznaczona na przebudowę ulicy Okrężnej w Nurcu Stacji polegającej na ułożeniu chodnika. Kwotę 120 000 zł przeznacza się na remonty dróg gminnych . Na bieżące utrzymanie dróg gminnych tj. równanie , odśnieżanie, wymiana znaków drogowych itp. Przewidziano w budżecie na 2008 r. kwotę 97 000 zł. Dotacja dla Powiatu Siemiatyckiego na przebudowę dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja wyniesie w 2008r. 41 000 zł (zgodnie z podjętą uchwałą o pomocy finansowej). GOSPODARKA MIESZKANIOWA Planowane wydatki w kwocie 183 930 zł przeznacza się na wynagrodzenie za opracowywanie projektów decyzji o warunkach zabudowy (4 000 zł), remonty w budynkach mienia gminnego (20 000 zł) , na szacowanie, podziały, okazanie granic nieruchomości itp. (20 000 zł), na podatek od nieruchomości za mienie gminne oraz wydatki związane z mieniem gminnym (opłata za energię elektryczną, wodę itp.). DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA Na opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy przewidziano kwotę 74 000 zł. ADMINISTRACJA PUBLICZNA Wydatki finansowane z dotacji na zadania zlecone w kwocie 67 000 zł związane są z realizacją zadań z zakresu ewidencji ludności i USC. Planowane wydatki w kwocie 43 000 zł zabezpieczają działalność Rady Gminy. Na wydatki Urzędu Gminy przeznacza się kwotę 1 149 900 zł. Wydatki dotyczą wynagrodzeń, jubileuszy, odpraw emerytalnych, pochodnych od wynagrodzeń pracowników, wydatków rzeczowych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem administracji samorządowej. Wydatki inwestycyjne w kwocie 10 000 zł związane są z zakupami do kancelarii tajnej – szafa metalowa i komputer z oprogramowaniem. Na promocję gminy została przewidziana kwota w wysokości 10 000 zł. Wydatki w rozdziale „ pozostała działalność” dotyczą przede wszystkim obsługi bankowej oraz składek na stowarzyszenia, do których gmina należy tj. Podlaskie Stowarzyszenie Gmin i Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej oraz diet sołtysów uczestniczących w posiedzeniach Rady Gminy. URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA ORAZ SĄDOWNICTWA Planowane wydatki w kwocie 807 zł dotyczą prowadzenia rejestru wyborców. BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA Planowane wydatki w kwocie 105 830 zł przeznacza się na utrzymanie Ochotniczych Straży Pożarnych: - wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń kierowców, - zakup paliwa i części zamiennych do wozów strażackich, - zakup sprzętu, ubrań bojowych i innych uposażeń strażaka ochotnika, - wynagrodzenia za akcję gaśniczą w czasie pożaru, - remonty bieżące remiz strażackich, - opłaty za energię, wodę, ubezpieczenie . Kwota 900 zł dotyczy szkoleń w zakresie obrony cywilnej. POBÓR PODATKÓW, OPŁAT I NIEPODATKOWYCH NALEŻNOŚCI BUDŻETOWYCH Wydatki w tym rozdziale związane są z wypłatą prowizji sołtysom z tytułu inkasa podatków oraz z egzekucją należności podatkowych i wynoszą 23 000 zł. OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO Wydatki w tym dziale w kwocie 50 000 zł dotyczą odsetek od zaciągniętej pożyczki na budowę oczyszczalni i kanalizacji ścieków oraz przewidywane odsetki od planowanych do zaciągnięcia pożyczek i kredytów. RÓŻNE ROZLICZENIA Kwota 80 000 zł stanowi rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki, natomiast kwota 20 000 zł, utworzona jako rezerwa celowa , przeznaczona jest na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym . OŚWIATA I WYCHOWANIE Wydatki w tym dziale w kwocie 3 674 798 zł dotyczą finansowania dwóch szkół podstawowych, gimnazjum , przedszkola wraz z klasami przedszkolnymi, oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej w Siemichoczach, dowożenia uczniów do szkół, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, stołówek szkolnych oraz odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych emerytów i rencistów szkół. Planowane wydatki dotyczą wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wydatków rzeczowych, zakupu paliwa do autobusów, opału do szkół i przedszkola, remontów oraz bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem szkół. Wydatki inwestycyjne w tym dziale zaplanowano na poziome 131 180 zł na zadanie „ Modernizacja budynku szkoły w Nurcu Stacji”. Zadanie będzie polegało przede wszystkim na wymianie dachu na budynku szkoły. OCHRONA ZDROWIA Wydatki w kwocie 31 000 zł związane są wyłącznie z realizacją gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych . Zaplanowana dotacja w kwocie 5 000 zł będzie przeznaczona na zorganizowanie letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z terenu gminy. Kwotę 79 600 zł przeznacza się na zakup oleju opałowego, opłaty za energię elektryczną i wodę, remonty, ubezpieczenie budynków Ośrodka Zdrowia i Apteki w Nurcu Stacji. POMOC SPOŁECZNA Wydatki w kwocie 2 016 360 zł dotyczą realizacji zadań zleconych, zadań własnych dotowanych oraz zadań własnych gminy i są przeznaczone na wypłaty świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych, na zasiłki stałe, okresowe i jednorazowe celowe, na dodatki mieszkaniowe, składki zdrowotne dla osób korzystających z pomocy opieki społecznej i pobierających niektóre świadczenia rodzinne, dożywianie dzieci w szkołach oraz wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pracowników usług opiekuńczych, a także bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem ośrodka. EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA Planowana kwota 17 772 zł dotyczy wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń pracownika przewidzianego do zatrudnienia w świetlicy szkolnej przy Szkole Podstawowej w Nurcu Stacji. GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA Planowane wydatki w kwocie 32 000 zł dotyczą kosztów związanych z utrzymaniem i zagospodarowaniem wysypisk śmieci i utrzymaniem czystości ulic . Kwota 113 500 zł dotyczy kosztów oświetlenia na drogach i ulicach na terenie gminy oraz instalacji niezbędnych lamp oświetleniowych, kwota 93 130 dotyczy wynagrodzenia i pochodnych od wynagrodzeń pracowników, bieżących zakupów rzeczowych, sprzętu w zakresie gospodarki komunalnej. Planuje się zakup inwestycyjny w postaci odśnieżarki – 6 000 zł. Na opłaty za korzystanie ze środowiska przekazywane do Urzędu Marszałkowskiego przeznaczona jest kwota 4 000 zł. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO Wydatki planowane w tym dziale w kwocie 237 520 zł dotyczą działalności instytucji kultury tj. Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury. W skład instytucji kultury wchodzą również biblioteka gminna i filie biblioteczne. Powyższe środki będą przekazywane instytucji kultury w formie dotacji. Projekt budżetu gminy w przedstawionej wersji jest budżetem deficytowym. Deficyt budżetu wynosi 620 180 zł i zostanie sfinansowany planowanymi do zaciągnięcia pożyczkami i kredytami. W 2008r. na podstawie zawartej umowy z WFOŚiGW przeznacza się na spłatę rat pożyczki zaciągniętej w roku 2002 kwotę 200 000 zł. Kwota ta stanowi rozchody budżetu, natomiast jako przychody budżetu planuje się pożyczkę i kredyt w kwocie 820 180 zł.
Metryka strony