Postanowienie o odstąpieniu od obowiązku sporządzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia (Przebudowa drogi gminnej Werpol- Dąbrowa)

                                                                                                          Nurzec-Stacja, dnia 16.10.2008r.

RGT 7624-10/08

           

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie  art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady Nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.7.1985r.z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d, załącznika II tej dyrektywy,  art. 51 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia  27 kwietnia  2001r. Prawo ochrony środowiska / Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 138 poz. 865/, art. 123  ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego / Dz. U. z 2000r  Nr 98, poz. 1071 ost. zm. Dz. U. z 2005r. Nr 181 poz. 1524/ oraz  § 3 ust. 1 pkt  56   Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczególnych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573, ost. zm. Dz. U. z 2007r Nr 158, poz. 1105/  i wniosku Inwestora – Gminy Nurzec-Stacja z dnia 02.10.2008r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nr 109285B Werpol - Dąbrowa w km rob. 0+000 – 1+467

 

postanawiam  stwierdzić,  że :

 

1.      Przedsięwzięcie polegające na przebudowie drogi gminnej Nr 109285B Werpol - Dąbrowa w km rob. 0+000 – 1+467, nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko.        

2.      Nie zachodzi potrzeba opracowania raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

                                                             UZASADNIENIE

Inwestor - Gmina Nurzec-Stacja w dniu  02.10.2008r. złożyła do tut. Urzędu Gminy wniosek, w oparciu o który zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nr 109285B Werpol - Dąbrowa w km rob. 0+000 – 1+467.

       Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt  56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm./  i z art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 1985r.  nr 85/337/EWG

w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.07.1985r. z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d  załącznika II tej Dyrektywy, przedmiotowa inwestycja jest zaliczana do przedsięwzięć publicznych, mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których może być wymagane sporządzenie raportu.

W załączonej do wniosku informacji Inwestor przedstawił trzy warianty przedsięwzięcia.

Wariant zerowy: polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia.

Na terenie objętym inwestycją obecnie znajduje się nawierzchnia żwirowa i brukowcowa o nieregularnej szerokości z licznymi nierównościami i zadoleniami po przekopach. Warunki ruchowe utrudnione są w związku z występowaniem zastoisk wodnych na drodze. Utrzymanie istniejącego stanu rzeczy bez zmian, skutkować będzie w dalszym ciągu negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Następować to będzie szczególnie poprzez znaczne zapylenie i hałas spowodowany parametrami technicznymi istniejącej drogi. 

Dodatkowo znajdujące się na tym terenie przepusty o znaczeniu lokalnym, wymagają przebudowy. Pozostawienie obecnego stanu tych obiektów bez zmian, skutkować będzie postępującym niszczeniem infrastruktury drogowej i wodnej.

Zaniechanie realizacji inwestycji jest wariantem nie korzystnym zarówno ze względów społeczno-gospodarczych jak również środowiskowych.

 

Wariant I:  Rozwiązanie lokalizacyjne polegające na zrealizowaniu przedsięwzięcia w istniejącym przebiegu (w istniejącym pasie drogowym).

Wariant polegający na przebudowie drogi gminnej Nr 109285B Werpol – Dąbrowa w km rob. 0+000 – 1+467 obejmować będzie:

-          wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej gr. 6 cm(3+3cm)

-          wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego, stabilizowanego mechanicznie pod zatoką postojową (grubość 27 cm),

-          wykonanie wyrównania podbudowy kruszywem naturalnym stabilizowanym mechanicznie (grubość zmienna średnio 2 cm)

-          odwodnienie odbywać się będzie poprzez powierzchniowy spływ wody do istniejących lecz wymagających przebudowy przepustów Ø60 cm w km rob. 0+136 i w km rob. 0+350 oraz do przydrożnych rowów.

Polepszenie parametrów technicznych drogi zlokalizowanej w istniejącym pasie drogowym drogi gminnej, poprzez wybudowanie nowej nawierzchni bitumicznej na podbudowie z kruszywa naturalnego, skutkować będzie zmniejszeniem zapylenia i hałasu na terenie objętym inwestycją i w jego sąsiedztwie. Nadmienić należy, iż w ramach tej inwestycji dokonana zostanie przebudowa istniejących przepustów o znaczeniu lokalnym.

Najbardziej uzasadnione ze względów społecznych i ekonomicznych jest zastosowanie powyższego wariantu. Wariant ten jest również najkorzystniejszy ze względów środowiskowych.

 

Wariant II:  Alternatywnym rozwiązaniem z uwzględnieniem założonych celów, jest budowa drogi o innym przebiegu lokalizacyjnym. Z uwagi na fakt, iż nie ma możliwości wykorzystania w całości przebiegu innej już istniejącej, lecz nieurządzonej drogi, ustanowienie zupełnie nowego przebiegu wiązałoby się z lokalizacją nowobudowanej drogi kosztem innych działek, w tym, w znacznej większości, prywatnych. Skutkować to będzie znacznymi kosztami związanymi, nie tylko z przygotowaniem formalno-prawnym terenu pod budowę, jak również związanymi z samą realizacją inwestycji na terenie nieurządzonym. Niebagatelnym też może się wydać fakt iż, przygotowanie terenu pod budowę drogi wiązałoby się z koniecznością ingerencji w środowisko, a szczególnie skutkowałoby koniecznością dokonania znacznej wycinki drzew.

Z uwagi na powyższe wybór powyższego wariantu jest całkowicie nieuzasadniony.

Jako optymalny określa się wariant I czyli przebudowa drogi w jej aktualnym przebiegu. Rozwiązanie to jest najkorzystniejsze przyrodniczo, społecznie oraz finansowo.

Inwestor nie przewiduje wariantów materiałowych.

 

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością wykorzystywania zasobów wód powierzchniowych ani podziemnych, jak też surowców mineralnych. Woda będzie używana ewentualnie jako składnik mieszanek betonowych lub zapraw murarskich oraz w razie potrzeby do pielęgnacji betonu bądź pielęgnacji podbudów z kruszyw naturalnych.

Na etapie realizacji będą wykorzystywane jedynie typowe dla tego rodzaju przedsięwzięć materiały, surowce oraz paliwa takie jak np.: beton, mieszanka mineralno – asfaltowa ( beton asfaltowy ), kruszywo naturalne ( pospółka ), piasek, cement; prefabrykaty żelbetowe lub betonowe ( bloczki betonowe, rury betonowe, itp. )

Do realizacji inwestycji zostanie wykorzystany sprzęt budowlany będzie zużywał paliwo w ilościach zwykle zużywanych.

Na etapie realizacji inwestycji wykorzystanie wody, paliw, energii oraz innych materiałów będzie w ilościach normatywnych, bez konieczności zabezpieczenia dodatkowych zasobów.

Planowane przedsięwzięcie po jego wykonaniu nie będzie wymagało wykorzystywania i zabezpieczenia dodatkowych zasobów wody, paliw i energii oraz innych materiałów.

Przebudowa drogi nie narusza istniejącej szaty roślinnej i jako inwestycja drogowa nie wymaga wykorzystywania paliw ani energii w trakcie eksploatacji.

 

            Zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2001r.  Prawo ochrony środowiska /Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm./, dnia 02.10.2008r. (uzupełnienie wniosku z dnia 06.10.2008r.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Starosty Siemiatyckiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siemiatyczach o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego ewentualnego zakresu w oparciu o  zapisy art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady  nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.7.1985r. z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d, załącznika II tej Dyrektywy. 

W oparciu o złożoną zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy Prawo Ochrony Środowiska informację o planowanym przedsięwzięciu oraz biorąc pod uwagę:

- opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siemiatyczach z dnia 14.10.2008r. znak. NZ/470-7224-75/2008, w której stwierdzono, że nie ma konieczności wykonania raportu,

- opinię Starosty Powiatu Siemiatyckiego z dnia 7.10.2008r. znak RL.7633-105/08, w której stwierdzono również, że nie zachodzi konieczność sporządzenia raportu

- określone w §4 i §5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm./ kryteria i uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu,

organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w myśl art. 51 ust.2 ustawy Prawo ochrony środowiska, uznał, że zamierzenie inwestycyjne nie będzie pogarszać dotychczasowego stanu w rozumieniu dotrzymania obowiązujących standardów jakości środowiska po zastosowaniu przyjętych rozwiązań minimalizujących wpływ na wartości środowiskowe i wobec tego stwierdził, że  nie ma potrzeby  sporządzenia raportu dla planowanego przedsięwzięcia.

Szczegółowymi uwarunkowaniami związanymi z kwalifikowaniem przedmiotowego przedsięwzięcia do sporządzenia raportu lub odstąpienia od nałożenia takowego obowiązku w ocenie Starosty Siemiatyckiego, są: skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu, usytuowanie inwestycji, istniejące dotychczasowe użytkowanie terenu, gęstość zaludnienia oraz zmniejszenie występowania uciążliwości dla środowiska.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach analizując przedłożoną informację o planowanym przedsięwzięciu polegającym na wykonaniu nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej, wykonaniu podbudowy kruszywem naturalnym stabilizowanym mechanicznie pod zatoką postojowa oraz wykonania odwodnienia poprzez powierzchniowy spływ wody do istniejących przepustów oraz przydrożnych rowów, stwierdził, że planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na stan środowiska w/w rejonie, nie będzie kolidować z istniejącą szatą roślinną a po zakończeniu realizacji znacznie poprawi standard nawierzchni drogi, poprawi bezpieczeństwo ruchu pojazdów oraz znacznie wpłynie na obniżenie natężenia hałasu, wibracji i zapylenia w w/w rejonie.

 

Wniosek Inwestora jest rozpatrywany i całe postępowanie jest prowadzone pod kontem zapisów Dyrektywy Rady  nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. Urz. UE L 175 z dnia 5.7.1985r. z późn. zm. ) oraz ust. 10 lit. d załącznika II tej Dyrektywy,  art. 51 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia  27 kwietnia  2001r. Prawo ochrony środowiska /Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm./ ponieważ Inwestor na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia będzie ubiegał się o środki pochodzące z  Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego /Dz. U. z 2000r  Nr 98, poz. 1071 z późn. zm./ stwierdzenie, że nie zachodzi  potrzeba sporządzenia raportu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wydano w formie postanowienia, na które zgodnie z art. 51 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, przysługuje zażalenie.

     

Z uwagi na fakt, iż liczba stron postępowania przekracza 20, zgodnie z art. 46a ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 49 KPA, wszystkie strony biorące udział w postępowaniu zostały o jego wszczęciu, a także etapach realizacji zawiadomione w sposób zwyczajowo przyjęty - poprzez zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nurzec-Stacja, w miejscowościach położenia nieruchomości na których zlokalizowana jest inwestycja oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy Nurzec-Stacja i w Biuletynie Informacji Publicznej.

 Dane o tym postanowieniu w dniu 16.10.2008 r. zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Referat Rozwoju Gminy tut. Urzędu – art. 19 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo ochrony środowiska.

     Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

                                                              

P o u c z e n i e:

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 51 ust.5 ustawy Prawo ochrony środowiska, służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Nurzec-Stacja w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

 

 

 

                                                                               Wójt

                                                                       Piotr Jaszczuk

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2008-10-16

Data modyfikacji: 2008-10-16

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2008-10-16