Uchwała Nr XV/102/08
Uchwała Nr XV/102/08
Rady Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 19 grudnia 2008 r.
w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec - Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111) oraz art. 5 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873; z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 94, poz. 651) Rada Gminy Nurzec Stacja uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się “Program współpracy Gminy Nurzec - Stacja w roku 2009 z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Przewodniczący Rady
Zenon Podbielski
Załącznik
do uchwały Nr XV/102/08
Rady Gminy Nurzec-Stacja
z dnia 19 grudnia 2008 r.
Program współpracy GMINY NUZREC-STACJA z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2009 rok.
Głównym zadaniem samorządu lokalnego jest stwarzanie optymalnych warunków do funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego, jego rozwoju i zaspokajania potrzeb w dziedzinach życia gospodarczego, społecznego i kulturalnego.
W realizacji powyższego znaczącą rolę odgrywają organizacje pozarządowe, które na zasadach partnerstwa i suwerenności mogą w znacznym stopniu wspomóc działania samorządu poprzez współdziałanie w realizacji określonych zadań publicznych. Działalność osób zrzeszonych w organizacjach pozarządowych sprzyja tworzeniu więzi społecznych, poznawaniu problemów poszczególnych środowisk społecznych oraz zaspokajaniu potrzeb najbardziej potrzebujących.
Z tą myślą Rada Gminy w Nurzec-Stacja przyjmuje program współpracy.
I. Cele programu
1. Stworzenie warunków do zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców i wspieranie ich aktywności obywatelskiej poprzez włączanie i udział organizacji pozarządowych w rozwiązywanie problemów społecznych wspólnoty samorządowej.
2. Rozwój sektora organizacji pozarządowych wspierających działania samorządu lokalnego.
3. Wspomaganie działalności tych organizacji, które po rozpoznaniu potrzeb społecznych podejmą zadania uzupełniające działania samorządu.
4. Rada Gminy i Wójt Gminy wspierać będą w miarę możliwości działalność pożytku publicznego w zakresie określonym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z poż. zm).
II. Podmioty współpracy
1. Głównymi podmiotami realizującymi przyjęte zadania programowe w roku 2009 ze strony Gminy Nurzec - Stacja będą:
1) Rada Gminy Nurzec - Stacja i jej Komisje,
2) Wójt Gminy Nurzec - Stacja,
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
4) Gminny Ośrodek Upowszechniania Kultury,
5) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Podmiotami programu obok Gminy Nurzec Stacja mogą być:
1) Stowarzyszenia i fundacje,
2) Osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych,
3) Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
III. Przedmiot współpracy
Program współpracy organizowany jest w szczególności w zakresie:
1) działalności charytatywnej – zorganizowanie i przeprowadzenie zbiorki darów z przeznaczeniem na upominki gwiazdkowe dzieciom z rodzin ubogich i zaniedbanych,
2) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
3) wymiany informacji pomiedzy podmiotami programu w ważnych sprawach typu regulacje prawne, fundusze, szkolenia, itp.,
4) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
5) pomocy organizacyjnej i technicznej w podejmowanych działaniach,
6) wsparcia finansowe inicjatyw,
7) krajoznastwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży:
a) zorganizowanie wypoczynku letniego dzieciom i młodzieży, w tym również wypoczynku z realizacją programów profilaktycznych,
b) wsparcie finansowe turystyki krajoznawczej dzieci i młodzieży,
c) promocji sportu wsród dzieci i młodzieży.
8) realizowanie programów zwiazanych z wychowaniem w trzeźwości i zdrowia i polityki społecznej:
a) realizacji programów profilaktycznych, terapeutycznych dla dzieci i młodzieży zagrożonej patologiami społecznymi,
b) przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
IV. Formy współpracy
Podmiotami współpracy są podmioty prowadzące swą działalność na terenie gminy lub dla mieszkańców gminy, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ( Dz. U. Nr 96 póz. 873, z późn. zm.).Współpraca może mieć formy: finansową i pozafinansową, w zależności od podmiotu współdziałania.
1) Do form współpracy finansowej zalicza się:
a) udzielenie dotacji na częściową realizację zadania,
b) udzielenie dotacji na całkowitą realizację zadania.
2) Do form współpracy pozafinansowej należy w szczególności:
a) wspólna identyfikacja problemów społecznych,
b) wymaina informacji o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie mające na celu ich koordynację, propagowanie realizacji wspólnych zadań,
c) pomoc w dostępie do infrastruktury technicznej,
d) organizacja poradnictwa i szkoleń,
e) pomoc w zdobyciu wsparcia z innych źródeł.
V. Zlecanie zadań publicznych i ich kontrola.
1. Zlecanie realizacji zadań publicznych podmiotom programu współpracy odbywać się będzie w trybie i na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
2. Kontrola i ocena realizacji powierzonego zadania publicznego, którą przeprowadza organ zlecający, dotyczyć będzie w szczególności:
1) stanu realizacji zadania,
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizacje zadania,
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.
3. Szczegółowe zasady przyznawania dotacji, warunki ubiegania się o dotację przez organizacje pozarządowe, tryb przyznawania, rozliczania i kontroli udzielonych dotacji określają przepisy:
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. ( Dz. U. Nr 264, poz. 2207 z w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonanego zadania.
Metryka strony