Protokół Nr 1/06
Nurzec- Stacja, dnia 4 grudnia 2006 r.
P R O T O K O Ł Nr 1/06
Z wspólnego posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytego w dniu 4 grudnia 2006 r.
Obecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:
1. Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji,
2. Pan Jerzy Barańczuk - Członek Komisji,
3. Pani Beata Dubińska - Członek Komisji,
4. Pan Jerzy Fiedoruk - Członek Komisji,
5. Pani Katarzyna Jezierska - Członek Komisji,
6. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Członek Komisji.
7. Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji,
8. Pan Jarosław Nikiforuk - Członek Komisji,
9. Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji,
10. Pan Jan Raczyński - Członek Komisji,
11. Pan Roman Wudarski - Członek Komisji.
Obecni Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1. Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji,
2. Pan Michał Jadczuk - Członek Komisji,
3. Pan Wiktor Karpiuk - Członek Komisji.
Spoza Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:
Pani Raisa Pachwicewczi – Wójt IV kadencji,
Pan Piotr Jaszczuk - Wójt elekt,
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczacy Rady Gminy,
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Listy obecności w załączeniu/ Zal. Nr 1.
W wyniku jawnego glosowania Komisje jednogłośnie powierzyły przewodnictwo wspólnemu posiedzeniu Panu Jerzemu Olesiuk – Przewodniczacemu Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Olesiuk zapoznał z proponowanym porządkiem posiedzenia.
Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wprowadzenie do porządku posiedzenia jako ppkt 16/ Stworzenie uchwały lub wniosku zobowiązującego firmę obsługującą wodociągi do podłączenia osiedla wojskowego do wodociągu, a ppkt 16 aby otrzymał nr 17/ Wniosek uzasadniał tym, że brak podłączenia osiedla do sieci wodociaowej z ujęcia w Nurcu-Stacji zagraża życiu i zdrowiu mieszkańców.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby przed przystąpieniem do rozpatrywania proponowanego porządku posiedzenia zapoznać radnych z ustawą o samorzadzie gminy i statutem gminy, gdyż trudno jest rozpatrywać projekty uchwał, nie znając ustawy i statutu.
Przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie wniosek Radnego, Pana Zbigniewa Olesińskiego dotyczący wprowadzenia do porządku posiedzenia jako ppkt 16/ Stworzenie uchwały lub wniosku zobowiązującego przyłączenie osiedla wojskowego do wodociągu z ujęciem wody w Nurcu-Stacji.
W wyniku jawnego głosowania wniosek Radnego Zbigniewa Olesińskiego został przyjęty jednogłośnie w obecnosci 14 członków komisji.
Nastepnie Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod głosowanie wniosek Radnego Pana Jana Raczyńskiego dotyczący wprowadzenia do porzadku obrad jako punktu 1-go „Zapoznanie z ustawą o samorzadzie gminy i statutem gminy.”
W wyniku jawnego głosowania wniosek Radnego Pana Jana Raczyńskiego został przyjęty 7 glosami za, przy 7 głosach wstrzymujących.
Porządek obrad wraz ze zmianami brzmi następująco:
1. Zapoznanie z ustawą o samorządzie gminy i statutem gminy.
2. Rozpatrzenie materiałów na sesję 1/ - Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r.
2/ Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja.
3/ Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.
4/ Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007.
5/ Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
6/ Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok.
7/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja.
8/ Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja.
9/ Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja.
10/ Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka.
11/ Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka.
12/ Projekt uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji.
13/ Projekt uchwały w sprawie powołania samorządowych instytucji kultury.
14/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Nurcu-Stacji.
15/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Samorządowej Biblioteki Publicznej w Nurcu-Stacji.
16/ Stworzenie uchwały lub wniosku zobowiązującego przyłączenie osiedla wojskowego do wodociągu z ujęciem wody w Nurcu-Stacji.
17/ Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.
3. Sprawy różne.
Do punktu 1-go
W punkcie tym Pan Jan Raczyński – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby Sekretarz Gminy przedstawił projekt ustawy o samorządzie gminnym, a następnie statut gminy, radni, jeśli nie będą rozumieli omawianych zapisów ustawy, czy statutu będą zadawali pytania. Sekretarz Gminy powinien wyjaśnić zgłaszane niejasności.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w kwestiach niejasnych, w zapisach ustawowych, rozstrzygają sądy. Sekretarz Gminy nie jest upoważniony do wydawania rozstrzygnięć do ustaw. Następnie przystąpił do czytania ustawy o samorządzie gminnym.
Zapytania do zapisów ustawy:
1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę na zapis ustawy w art. 18 ust. 2 pkt 2, który mówi, że do kompetencji rady należy ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności. Czy trzeba przeprowadzać glosowania nad przyjęciem sprawozdań wójta?
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że na sesjach przedstawiane są informacje i sprawozdania i nie ma potrzeby przeprowadzania głosowania nad tymi zagadnieniami. Rozpatrując sprawozdanie z wykonania budżetu gminy, glosowanie przeprowadza się w zakresie absolutorium dla Wójta.
Komisja uznała, że wyjaśnienie jest wyczerpujące.
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zwrócił uwagę na zapis art. 18a, zgodnie z tym art. Do kontrolowania działalności wójta i gminnych jednostek organizacyjnych powołuje się komisję rewizyjną. Nadmienił, iż zgodnie z tym zapisem przewodniczący nie może decydować, kto może występować o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec wójta. W tej sytuacji jest władna rada lub komisja rewizyjna.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że zgodnie z art. 29 wójt złoży ślubowanie i zajdzie potrzeba nawiązania stosunku pracy, ktoś musi podpisać dokumenty związane ze stosunkiem pracy. Ponadto wójt realizuje inne zadania wynikające z ustaw, między innymi te, które w pełni nie są jawne. Do realizacji tych zadań musi być przeprowadzone postępowanie sprawdzające. Następnie zapoznał, z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych. Nadmienił, iż wobec wójta nie ma kierownika jednostki, który by wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego. Trudno jest, aby wszyscy radni podpisywali pismo o przeprowadzenie tego postępowania, dlatego ustalono, aby upoważnić przewodniczącego rady.
Pan Jan, Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że zgodnie z zapisami ustawy w celu kontrolowania wójta jest powołana komisja rewizyjna i tylko ona może tych czynności dokonywać.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż przewodniczący rady podpisuje w oparciu o upoważnienie rady tylko wniosek o przeprowadzanie postępowania, natomiast dalszych czynności dokonuje on jako pełnomocnik ds. informacji niejawnych.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, kto wystąpił z wnioskiem i projektem uchwały w sprawie upoważnienia przewodniczącego do dokonywania czynności sprawdzających wobec wójta.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż on przygotował projekt uchwały. Natomiast wójt przedkłada projekty uchwały do przewodniczącego o uwzględnienie w porządku obrad rady.
Pan Piotr Jaszczuk – Wójt elekt – stwierdził, iż przedstawiony projekt uchwały nie zabiera kompetencji komisji rewizyjnej. Zgodnie z przedłożonymi projektami uchwał przewodniczący rady jest tylko pracodawcą wobec wójta.
Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, a jednocześnie przewodniczący obrad – zaproponował, aby zakończyć dyskusję w tym temacie.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż przewodniczący zgodnie z tym upoważnieniem nie dokonuje kontroli wobec wójta. W oparciu o tę uchwałę występuje tylko z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego.
Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby w projekcie uchwały zapisać, że upoważnienie dotyczy tylko wniosku o przeprowadzenie postępowania w zakresie informacji niejawnych.
Pani Beata Dubińska - Radna, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż w projekcie uchwały w podstawie prawnej jest zapisane, że dotyczy realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że wójt nie może być powiązany z przewodniczącym rady. Biorąc pod uwagę, że jest komisja rewizyjna to powinna być upoważniona osoba z komisji rewizyjnej do dokonywania tych czynności, a nie przewodniczący rady gminy.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż jako przewodniczący rady, jeśli nie zostanie podjęta uchwała o upoważnieniu to nie będzie realizował zadania w zakresie występowania z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec wójta.
Pan Jerzy Olesiuk – przewodniczący posiedzenia – stwierdził, iż czytanie statutu wymaga dużo czasu, dlatego należałoby zorganizować dodatkowo szkolenie dla radnych w tym temacie. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy do rozpatrzenie wiele projektów uchwał, dlatego należy zakończyć omawianie statutu a przejść do rozpatrywania spraw przewidzianych do rozpatrzenia na dzisiejsze posiedzenie.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby skrócić czytanie statutu, zachowując tylko dział władze gminy.
Wniosek Pana Raczyńskiego został przyjęty jednogłośnie.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – przedstawił art. 19 i 20 ustawy o samorządzie gminnym.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż nawet na dzisiejszym posiedzeniu popełniony został błąd, gdyż zmiany porządku obrad można było dokonać tylko bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż art. 20 ustawy o samorządzie gminnym dotyczy rady gminy. Komisja zgodnie ze statutem gminy, może wprowadzać zmiany w porządku posiedzenia zwykłą większością głosów.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, na czym polega glosowanie imienne.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż jego zdaniem glosowanie imienne polega na wyczytaniu nazwiska radnego, który wypowiada się w danej sprawie, co uwidacznia się w dokumencie z głosowania.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż każdy radny powinien być zapoznany z ustawą o samorządzie gminnym i statutem gminy. Trudno jest zapoznać się z materiałami skoro materiały nie zostały właściwie przygotowane, gdyż strony w ustawie zostały niewłaściwie poskładane. Uważa, że osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiałów powinna tych spraw popilnować. Następnie zapytał, czy podejmując uchwały o powołaniu komisji nie należało uchylić uchwał poprzedniej rady.
Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że uchwały w sprawie powołania komisji powinny mieć zapis o uchyleniu, uchwał z poprzedniej kadencji, ewentualnie powinien być zapis, że uchwała obowiązuje przez okres czterech lat.
Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż wprowadzenie zapisu, że uchwała obowiązuje przez okres czterech lat może być utrudnieniem w sytuacji, gdy rada będzie chciała dokonać zmian w składzie komisji.
Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod glosowanie wniosek o zakończenie omawiania statutu gminy i ustawy o samorządzie gminnym.
W wyniku jawnego głosowania 11 głosami, 1 głosem przeciw i 1 głosem wstrzymującym ustalono, aby zakończyć omawianie ustawy o samorządzie gminnym i statutu gminy, a przystąpić do omawiania projektów uchwał będących tematem jutrzejszej sesji.
Do punktu 2-go:
Rozpatrzenie projektów uchwał:
Do p. punktu 1-go:
Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 2
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego w dziale Pomoc społeczna, rozdział usuwanie skutków klęsk żywiołowych w paragrafie 3110 po stronie dochodów występuje kreska po stronie wydatków 25888 zł.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że plan dochodów po zmianach w paragrafie 3110 jest tylko paragrafem wydatkowym, dlatego po stronie dochodów jest kreska. Nadmieniła, że kwota wykazana w paragrafie 3110 jest dotacją, a wszystkie niewykorzystane dotacje musimy przekazać do Urzędu Wojewódzkiego. W miesiącu sierpniu było podjęte rozporządzenie, że szacowanie szkód będzie przeprowadzane tylko w gospodarstwach, które będą ubiegały się o kredyty. Obecnie nie mamy tyle wniosków, aby wypłacić pomoc rolnikom, na kwotę, na którą występował Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. W związku z tym, że jest to dotacja celowa nie możemy jej wykorzystać na inne cele.
3/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że skoro otrzymaliśmy dotację na wypłatę pomocy rolnikom w związku z suszą to należy te środki wykorzystać. Sytuacja finansowa u naszych rolników jest trudna i należy te środki rozdysponować.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że przyznana dotacje ma być zwrócona, jednak nie będziemy śpieszyli się z jej zwrotem. Zapewniła, iż jeśli będzie możliwość wykorzystania to będziemy czynili starania, aby te dotację wykorzystać.
5/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby wystąpić do Wojewody Podlaskiego o umożliwienie wykorzystania tych funduszy, na pomoc dla naszych rolników.
6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że trudno będzie uzyskać zgodę na zmianę zasad przyznawania pomocy rolnikom, gdyż Wojewoda jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu dotacji.
7/ Pan Jerzy Olesiuk – przewodniczący posiedzenia – wnioskował o udzielenie pełnomocnictwa dla Wójta do dokonywania przeniesień między rozdziałami i paragrafami. Wniosek swój uzasadniał tym, że proponowane zmiany dotyczą minimalnych kwot, a biorąc pod uwagę, że na sesję rady przedkładanych jest bardzo dużo uchwał, które wymagają dokładniejszego przeanalizowania, niecelowym jest rozpatrywanie na każdej sesji zmian w budżecie gminy.
8/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż w poprzednim okresie było upoważnienie dla wójta do dokonywania zmian w budżecie. Z uwagi opóźnienie w informowaniu radnych odnośnie dokonywanych zmian upoważnienie zostało cofnięte.
9/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby przy udzielaniu upoważnienia dla wójta, w zakresie dokonywania zmian w budżecie określić kwotę, do której wójt bez zgody rady może dokonywać przeniesienia.
10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, iż nie jest w stanie określić górnej kwoty, do której wójt może samodzielnie dokonywać przeniesień, gdyż mogą wystąpić różne sytuacje.
11/ Pan Michał Jadczuk - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że nie powinniśmy określać kwoty, do której wójt może samodzielnie dokonywać przeniesień między rozdziałami i paragrafami. Udzielając upoważnienie to świadczy o zaufaniu, dlatego nie możemy ograniczać kwotami.
12/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego zabrakło środków finansowych na prowizję sołtysom.
13/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że tak jak w każdym rozdziale mamy mało środków na wypłatę prowizji sołtysom. W pewnym okresie zwiększaliśmy wydatki egzekucyjne, zmniejszając wydatki prowizyjne. Obecnie zabrakło środków na wypłatę prowizji sołtysom.
14/ Pan Michał Jadczuk - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby w sytuacji, jeśli Wojewoda wyrazi zgodę na pozostawienie środków do rozdysponowania wśród rolników, to należy opracować zasady rozdysponowania tych środków.
15/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że jeśli by zostały zmienione zasady przyznawania pomocy rolnikom w związku z klęską suszy to my nie będziemy mieli wpływu na określenie zasad.
16/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby w związku z wspólnym posiedzeniem ustalić sposób głosowania nad opinią. Czy opinia ma być wspólna, czy każda komisja przyjmie swoją opinię?
W wyniku jawnego głosowania za wspólną opinią 12 głosów, 2 głosy wstrzymujące. Wobec powyższego ustalono, że opinia będzie wspólna.
Przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wyrażania opinia do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r.
W wyniku jawnego glosowania 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Do p. punktu 2-go:
Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminie Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 4.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jerzy Olesiuk – przewodniczący posiedzenia – wnioskował, aby termin zebrań wyborczych sołtysów ustalać na dzień powszedni, gdyż w niedzielę i święta przychodzi na zebranie część osób po spożyciu alkoholu.
2/ Pan Roman Wudarski – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę, że termin zebrania będą ustalali sołtysi nie rada gminy, dlatego nie ma sensu prowadzenia dyskusji w tym temacie.
W wyniku jawnego glosowania Komisje jednogłośnie 14 głosami za, pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysów i rad sołeckich.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Do p. punktu 3-go:
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.
/Projekt uchwały wraz z informacją o stawkach w poprzednich latach w załączeniu/ zał. Nr 6.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy na terenie gminy występują przedmioty opodatkowania podatkiem od nieruchomości od budowli.
2/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że na terenie gminy występują przedmioty budowle opodatkowane podatkiem od nieruchomości.
3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, o jaką kwotę zwiększą się dochody gminy w związku z proponowanym wzrostem stawek podatku od nieruchomości.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że przy przyjęciu wyższych stawek od nieruchomości wzrosną nasze dochody o 15.132 zł. Nadmieniła, iż pomimo wzrostu stawek podatku dochody gminy ulegną zmniejszeniu w związku ze zmianą zasad naliczania podatku od PKP.
5/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby nie podwyższać stawek podatku od nieruchomości, lecz pozostawić na dotychczasowym poziomie, gdyż społeczeństwo nasze ma niskie dochody.
6/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, kto płaci podatek od nieruchomości za budowle związane z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków.
7/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, podatek od nieruchomości od budowli związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków opłacamy my z naszego budżetu, gdyż my jesteśmy właścicielami tych budowli.
Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk – poddał pod glosowanie opinię do projektu uchwały przedłożonego przez Wójta Gminy.
W wyniku jawnego glosowania Komisja 10 glosami za, 1 głosem przeciwnym i 3 głosami wstrzymującymi pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
Do p. punktu 4-go:
Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2007 omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 7.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że na terenie gminy jest jeden samochód wożący dłużycę. Pozostałe samochody wykonujące usługi na terenie naszej gminy płacą podatek w swoich gminach.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że dochody z tytułu podatku od środków transportowych są niewielkie, gdyż na terenie gminy nie mamy zbyt dużo środków transportowych podlegających temu podatkowi.
Przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie opinię do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych roku 2007.
W wyniku jawnego głosowania Komisja 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych roku 2007 w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8.
Do p. punktu 5-go:
Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy. Nadmienił, iż informacje podatkowe składają osoby fizyczne a deklaracje osoby prawne.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zal. Nr 10.
Do p. punktu 6-go:
Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 11.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy nie będzie kolidował zapis w uchwale w sprawie programu współpracy gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok, dotyczący GOUK po rozdzieleniu GOK i Bibliotek.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w chwili obecnej nie wiemy, czy zostaną podjęte przez Radę uchwały w sprawie reorganizacji w GOUK. W sytuacji, jeśli zostaną podjęte proponowane uchwały z uchwał w sprawie rozdzielenia instytucji kultury będzie wynikało, jakie zadania realizują poszczególne placówki.
W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Do p. punktu 7-go:
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 13.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierajć głos w dyskusji nad proponowanymi zmianami w statucie gminy stwierdził, iż proponowane zmiany są właściwe. Wspólne posiedzenia komisji ułatwią pracę rady, gdyż można wypracować wspólne stanowisko i wówczas nie będzie sporów co do proponowanych rozwiązań w trakcie sesji rady. Odnośnie możliwości powołania dwóch wiceprzewodniczących jest wskazane, aby sprawnie przebiegały obrady w sytuacji, gdy w posiedzeniu nie będzie uczetniczył przewodniczacy rady.
2/ Pan Roman Wudarski - Radny. Członek Komisji Propblemowo Budżetowej – zapytał dlaczego proponuje się wykreślenie ze statutu gminy § 27, 28 i 29.
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w § 27, 28 i 29 była uregulowana sprawa oceny pracowników mianowanych. Obecnie uległa nowelizacji ustawa o pracownikach samorzadowych i sprawa ta została uregulowana w ustawie.
4/ Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Propblemowo Budżetowej – zapytał, czy w uchwale tej nie należy wprowadzić zapis, że traci ważność dotychczasowa uchwała.
5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż do wszystkich uchwał niecelowym jest wprowadzanie zapisu o utracie ważności. W przypadku uchwały w sprawie uchwalenia statutu ulegają tylko zmiany niektórych paragrafów.
W wyniku jawnego glosowania komisja 13 glosami za, 1 głosem wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w statucie gminy.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 14.
Do p. punktu 8-go:
Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż w projekcie uchwały nie zostały zaproponowane stawki, pozostawiono je do ustalenia przez radnych.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zal. Nr 15.
D y s k u s j a:
1/ Pan Roman Wudarski - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż przewodniczący rady nie musi uczestniczyć w pracach komisji, dlatego zapis § 1 projektu uchwały jest niecelowy.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż przewodniczący może uczestniczyć w pracach komisji, dlatego zapis ten został ujęty do projektu uchwały.
3/ Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby zmniejszyć o 200 zł dietę ryczałtową dla przewodniczącego rady, a z tej zaoszczędzonej kwoty zwiększyć po 100 zł dietę za posiedzenie dla przewodniczących Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej.
4/ Pan Zenon Podbielski – przewodniczący rady – stwierdził, iż w projekcie uchwały nie jest określona wysokość diety dla przewodniczącego rady, dlatego trudno jest mówić o zmniejszeniu diety.
5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w projekcie uchwały nie została określona wysokość diety dla przewodniczącego rady i radnych, dlatego zgłaszając wnioski należy zaproponować wysokość diety.
6/ Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby przewodniczącemu rady ustalić dietę miesięczną w wysokości 700 zł, przewodniczącym komisji 250 zł za posiedzenie, a radnym po 150 zł za posiedzenie.
7/ Pan Michał Muszkatel - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, jaka jest najniższa dieta radnego.
8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z rozporządzeniem dieta w gminach poniżej 15 000 mieszkańców może być określona w wysokości 1200 zł. Zgodnie z obecnym rozporządzeniem nie możemy wypłacać kosztów podróży służbowych, gdyż podróż służbowa jest wówczas, gdy radny pracuje poza siedzibą gminy.
9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - proponował, aby nie zwiększać wysokości diety dla przewodniczących komisji, lecz pozostawić w wysokości przewidzianej dla pozostałych radnych.
10/ Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – proponował, aby radnym pozostawić diety w dotychczasowej wysokości, przewodniczącemu rady zmniejszyć wysokość diety, a podwyższyć wysokość diety przewodniczącym komisji.
11/ Pan Jerzy Fiedoruk - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby wysokość diety przewodniczącemu rady pozostawić w dotychczasowej wysokości.
12/ Pan Michał Muszkatel - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby podwyższyć diety radnym.
13/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskowała, aby nie podwyższać diety radnym.
14/ Pani Katarzyna Jezierska - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż pracując w radzie zostanie potrącone wynagrodzenie w zakładzie pracy. W chwili obecnej nie wiemy, w jakiej wysokości zostanie potrącone wynagrodzenie, dlatego dieta powinna rekompensować utracone wynagrodzenie.
15/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – proponował, aby przewodniczącemu rady ustalić dietę na dotychczasowych zasadach.
16/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – proponował, aby przewodniczącemu rady ustalić dietę ryczałtową w wysokości 800 zł miesięcznie, przewodniczącym 200 zł za posiedzenie, a radnym 150 zł za posiedzenie.
17/ Pan Michał Muszkatel - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby przewodniczącemu rady ustalić dietę na dotychczasowych zasadach, przewodniczącym komisji po 200 zł za posiedzenie, radnym po 150 zł za posiedzenie.
18/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie ma wniosku najdalej idącego wobec tego należy poddać pod głosowanie wszystkie zgłoszone wnioski dotyczące zaproponowania wysokości diet dla radnych.
Pan Jerzy Olesiuk – przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie wnioski dotyczące wysokości diet dla radnych. I tak:
Wniosek Pana Jana Raczyńskiego – dieta ryczałtowa 700 zł miesięcznie dla przewodniczącego rady, dieta dla przewodniczących komisji 250 zł za posiedzenie i 150 zł za posiedzenie dieta dla radnych.
W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem głosowało 7 radny, 7 było przeciw.
Wniosek Pana Jerzego Olesiuka – dieta ryczałtowa 800 zł miesięcznie dla przewodniczącego rady, 200 zł dieta za każde posiedzenie dla przewodniczących komisji i 150 zł dieta za posiedzenie dla radnych.
W wyniku jawnego glosowania za wnioskiem 1 głos, 10 głosów przeciw, 3 glosy wstrzymujące.
Wniosek Pana Michała Muszkatel - przewodniczącemu rady ustalić dietę na dotychczasowych zasadach, przewodniczącym komisji po 200 zł za posiedzenie, radnym po 150 zł za posiedzenie.
W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem 6 głosów, 7 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący.
W związku z tym, że najwięcej głosów za otrzymał wniosek Pana Jana Raczyńskiego przewodniczący posiedzenia poddał wniosek pod kolejne glosowanie.
W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem glosowało 7 radnych, 7 było przeciwnych.
W wyniku jawnego głosowania, kolejne głosowanie przedstawiało się następująco 7 głosów za i 7 głosów przeciwnych.
W związku z tym,że w wyniku trzech przeprowadzonych głosowań nie uzyskano większości, nie została rozstrzygnięta sprawa wysokości diet dla radnych.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.
Do p. punktu 9-go:
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 17.
Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż jego zdaniem projekt uchwały nie jest zgodny z prawem. Uważa jednak, że wydział prawny rozstrzygnie czy proponowana uchwała jest zgodna z prawem.
W wyniku jawnego glosowania 7 głosami za, 4 głosami przeciw i 3 glosami wstrzymującymi pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja do występowania o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.
Do p. punktu 10-go:
Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 19.
Pan Jan Raczyński - Radny. Członek Komisji Problemowo Budżetowej zapytał, czy w poprzedniej kadencji była podejmowana taka uchwała.
Pani Eugenia Naumiuk – Inspektor ds. obsługi rady – zapoznała z uchwała Rady Gminy poprzedniej kadencji w omawianej sprawie, której nadano nr II/23/02.
W wyniku jawnego glosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja Pana Zenona Podbielskiego do dokonywania czynności w zakresie prawa pracy oraz zwrotów kosztów za podróże służbowe wobec Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.
Do p. punktu 11-go:
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Pana Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 21
D y s k u s j a:
1/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, na jaki okres ustalane jest wynagrodzenie wójta.
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż wynagrodzenie jest ustalana na czas nieokreślony. Nadmienił, iż w sytuacji, jeśli wynagrodzenie wójta jest niższe od najniższego wynagrodzenia ustalonego w tabeli wynagrodzeń wówczas musimy dostosować wynagrodzenie do najniższych stawek w tabeli.
3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby ustalić wynagrodzenie wójta na dotychczasowych zasadach.
4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – zaproponował, aby ustalić wynagrodzenie wójta wyższe, aby nie podwyższać przy każdym wzroście stawek wynagrodzenia.
5/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – ponowił swój wniosek, aby ustalić wynagrodzenie wójta na dotychczasowych zasadach i dotychczasowej wysokości.
6/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, jakie jest najniższe wynagrodzenie wójta.
7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż dotychczas wójt miała najniższe wynagrodzenie określone w tabeli wynagrodzeń.
8/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, w jakiej wysokości był dotychczas dodatek specjalny.
9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż dodatek specjalny ustalany jest procentowo od 20 do 40%. Dotychczas dodatek dla Pani wójt był określony w wysokości 20%.
10/ Pan Jerzy Fiedoruk - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby ustalić wyższe wynagrodzenie dla wójta od najniższego, chociaż o 100 zł.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek dotyczący ustalenia wynagrodzenia wójta na dotychczasowych zasadach.
W wyniku jawnego glosowania Komisja 13 głosami i 1 głosem przeciwnym zaproponowała, aby wynagrodzenie wójta ustalić na dotychczasowych zasadach.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.
Do p. punktu 12-go:
Projekt uchwały w sprawie likwidacji Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż GOUK powstał w 1992 r., z połączenia Gminnej Biblioteki i Gminnego Ośrodka Kultury. W roku ubiegłym w trakcie kontroli z RIO stwierdzono, iż należy dostosować status tych placówek do istniejącego stanu prawnego.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 23.
D y s k u s j a:
1/ Pani Irena Janoszuk – kierownik GOUK – poinformowała, że dokonanie rozdzielenia biblioteki i GOK utrudni funkcjonowanie tak małej instytucji kultury jaka jest w naszej gminie. Proponowała, aby dokonać tylko zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu GOUK. Nadmieniła, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami jest możliwość rozdzielenia, lecz połączenie w sytuacji, jeśli uznamy, że decyzja jest niewłaściwa nie będzie możliwości.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że organy kontrolne zwracają uwagę, że mamy jednostki kultury, a nie instytucje kultury. Mamy obawy, że wprowadzając zmiany do statutu Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury uchwała nasza zostanie uchylona w ramach nadzoru, dlatego proponujemy rozdzielenie tych jednostek.
3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy zasięgaliśmy opinii sąsiadów tj. Gminy Mielnik. Czeremcha, jak u nich jest ta sytuacja rozwiązana.
4/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy dochody od sponsorów będą wpływały na konto gminy, czy instytucji kultury.
5/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że obecnie nie wiemy, w jaki sposób ma być prowadzona księgowość. W trakcie kontroli zwracano uwagę Wójtowi, że ma zatrudnić głównego księgowego do prowadzenia księgowości poszczególnych jednostek. Każda jednostka musi mieć nadany NIP, REGON oraz rachunek bankowy.
6/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy przy rozdzieleniu bibliotek i GOK będzie dwóch kierowników.
7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że tak jak w wielu innych gminach musimy wprowadzić takie zmiany. W Gminie Milejczyce jest Dyrektor biblioteki + 0 pracowników, GOK jest dyrektor + ) pracowników.
8/ Jerzy Olesiuk - Radny, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, jak będzie w momencie rozdzielenia tych placówek z zatrudnieniem kierownika.
9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w momencie rozdzielenia musi być dwóch dyrektorów.
10/ Pan Jan Raczyński – Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy z chwilą rozdzielnia tych placówek kultury wzrośnie zatrudnienie.
11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – wyjaśnił, iż budżet uchwali rada gminy i od budżetu będzie zależało, na jakie zatrudnienie będzie stać te placówki kultury.
12/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Radna, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż skoro są takie zalecenia pokontrolne, to musimy zaakceptować proponowane zmiany.
13/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, o zasadach wynagradzania pracowników instytucji kultury. Nadmienił, iż pracownicy ci nie mają tzw. trzynastek.
14/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy w przyszłości będzie możliwość połączenia tych jednostek kultury.
15/ Pani Irena Janoszuk Kierownik GOUK – poinformowała, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami nie będzie możliwości połączenia biblioteki i GOK. Nadmieniła, że kontaktowała się w tej sprawie z Panią prawnik w Wojewódzkim Ośrodku Animacji Kultury, która wypowiedziała się, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest dokonanie zmian w statucie GOUK.
16/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w zaleceniach Regionalnej Izby Obrachunkowej jest zapisane: dostosowanie do istniejącego stanu prawnego instytucji kultury. Realizując te zalecenia przygotowaliśmy projekty uchwał, biorąc pod uwagę przepisy prawa.
17/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – uważa, że przy rozdzieleniu instytucji kultury wystąpią problemy z organizacją imprez rozrywkowych. Trudno jest, aby jedna osoba mogła zorganizować imprezę.
Następnie przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie opinię komisji do projektu uchwały w sprawie likwidacji GOUK.
W wyniku jawnego glosowania Komisja 12 głosami za i 2 głosami wstrzymującymi negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie likwidacji GOUK.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.
Biorąc pod uwagę, że komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie likwidacji GOUK odstąpiono od rozpatrywania projektów uchwał w sprawach:
1/ Projekt uchwały w sprawie powołania samorządowych instytucji kultury.
/Projekty uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 25 i 26.
2/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Nurcu-Stacji.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 27.
3/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Samorządowej Biblioteki Publicznej w Nurcu-Stacji.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zal. Nr 28.
Do p. punktu 16-go:
Rozpatrzenie wniosku Pana Zbigniewa Olesińskiego: „Stworzenie uchwały lub wniosku zobowiązującego przyłączenie osiedla wojskowego do wodociągu z ujęciem wody w Nurcu-Stacji.”
Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Zgodnie z art. 5 pkt 1a ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę eksploatator wodociągu ma dokonywać kontroli jakości wody. W dniu 13 listopada br. Pobrano do badania wodę z hydroforni po byłej jednostce wojskowej. Zgodnie z ustaleniami z badania wody, woda nie nadaje się do spożycia z uwagi na zawartość bakterii coli, zawartość żelaza itp. Wnioskował, aby eksploatator wodociągu doprowadził do stanu, aby woda nadawała się do spożycia.
Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w dniu dzisiejszym przeprowadziła rozmowę z Panią Trzeciak, która oświadczyła, że woda została przechlorowana, pobrano próbki i przekazano do badania.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – stwierdził, iż trudno jest wierzyć na słowo. Proponował, aby wystąpić z pismem, aby mieć odpowiedź na piśmie w sytuacji, gdyby doszło do zatrucia.
Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że w miesiącu listopadzie były pobrane próbki do badania wody i otrzymaliśmy wynik negatywny. Obecnie wodociąg został przepłukany i pobrano próbki wody do badania, czekamy na nowe wyniki badań.
Pan Piotr Jaszczuk – Wójt elekt – zapytał, czy było ostrzeżenie dla mieszkańców, że woda nie nadaje się do spożycia.
Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, kto zapewni, że próbki wody zostały pobrane do badania. Nadmienił, iż na osiedlu jest zarząd i próbki wody powinny być pobrane komisyjnie.
Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że próbek wody do badania nie pobierała Pani Trzeciak lecz Stacja Sanitarno Epidemiologiczna.
Pani Beata Dubińska - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż w chwili obecnej musimy rozważyć jak ten problem należy rozwiązać.
Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – poinformował, iż w chwili obecnej z uwagi na brak środków finansowych wybudowanie spinki wodociągu jest niemożliwe. Musimy ustalić, czy woda nadaje się do spożycia dla ludzi. W sytuacji jeżeli okaże się, że woda nie nadaje się do spożycia należy dowozić wodę z wodociągu w Nurcu-Stacji.
Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – przekazał na ręce Przewodniczącego Rady interpelacje mieszkańców osiedla po jednostce woskowej, dotyczącą jakości wody na tym osiedlu.
Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż w sprawie jakości wody na osiedlu po jednostce wojskowej należy poczekać na kolejne wyniki badań wody.
Pani Katarzyna Jezierska - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, jakiej decyzji oczekuje radny Pan Olesiński Zbigniew od komisji.
Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż oczekuje, aby ustalić w jakim terminie ma być rozwiązany problem z zaopatrzeniem osiedla po jednostce wojskowej w wodę.
Do p. punktu 17-go:
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków omówił Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 29.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę do wniosku o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków powinna być dołączona kalkulacja kosztów.
2/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż Gospodarstwo Pomocnicze przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych przedłożyło kalkulacje kosztów, zgodnie z ustawą.
3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż na terenie naszej gminy mamy bardzo wysokie stawki opłat za wodę i ścieki. Nadmienił, iż w Gminie Czeremcha woda kosztuje 1,50 zł, w Gminie Mielnik 1,22 zł. Podwyższając stawki opłat za ścieki ludzie nie będą zainteresowani przyłączeniem do kanalizacji.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż możliwe, że w sąsiednich gminach cena wody jest dotowana z budżetu gminy.
5/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że należy powołać własne gospodarstwo komunalne, które będzie zajmować się eksploatacją wodociągów i kanalizacji. Prowadząc własne gospodarstwo komunalne zwiększy się zatrudnienie naszych mieszkańców i wówczas możemy dofinansowywać z budżetu gminy.
6/ Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę, że Gospodarstwo Pomocnicze przedkłada kalkulacje kosztów, lecz nie przedkłada planu modernizacji, chociaż taki obowiązek wynika z przepisów ustawy.
7/ Pani Antonina Rosa – Radna, Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – poinformowała, że od 10 lat nie były wymieniane wodomierze.
8/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż nie ma uwag co do proponowanych stawek opłaty stałej, gdyż zgodnie z ustawą Gospodarstwo ma obowiązek wymiany wodomierzy. Proponował, aby na sesję zaprosić przedstawiciela Gospodarstwa, który wyjaśni niejasności związane z eksploatacją wodociągu jak i przedstawiona kalkulacje.
9/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż zgodnie z ustawą co roku ustalane są stawki opłat za zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. W wielu gminach są sesje i trudno jest zorganizować przyjazd na naszą sesje.
10/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że na terenie jednostki wojskowej woda była zawsze złej jakości. Obecnie dwa lata prowadzi eksploatacje Gospodarstwo Pomocnicze i nic nie zostało zrobione, aby problem ten rozwiązać.
11/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż jednostka wojskowa istniała od 1952 r. i zawsze woda była dobra. Obecnie po rozwiązaniu jednostki okazuje się, że woda nie nadaje się do spożycia.
12/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż nie przyjęcie stawek opłat za wodę i odprowadzanie ścieków nie będzie miało skutków prawnych, gdyż radnym nie dostarczono kalkulacji kosztów.
13/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady – poinformował, iż analizują stawki opłat za wodę i odprowadzanie ścieków możemy występować z wnioskiem o wyjaśnienia do kalkulacji.
14/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował, aby pozostawić projekt uchwały bez opinii komisji, do czasu wyjaśnienia na sesji niejasności co do wysokości stawek przez przedstawiciela Zakładu Usług Wodnych.
Komisja w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie ustaliła, aby projekt uchwały rozpatrzyć na sesji.
/Opinia Komisji w załączeniu./ Zal. Nr 30.
Do punktu 3-go
Sprawy różne:
1/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o naprawienie skrzynki do oświetlenia ulicznego na skwerku w Nurcu-Stacji, gdyż zostało zniszczone podłączenie.
2/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy w dziale drogownictwo zostały wykorzystane wszystkie środki finansowe.
3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poionformowała, że pozostało około 2 tys. zł na zakup materiałów tj. na zakup paliwa do odśnieżania.
4/ Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że w Syczach niewłaściwie została wyrównana droga. Biorąc pod uwagę, że w budżecie gminy jest tylko 2 tys. zł na odśnieżanie dróg wycofał wniosek o równanie drogi w Syczach.
5/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na równanie dróg można by było wykorzystać około 1000 zł.
6/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy jest możliwość zaproszenia na sesję pr4zedstawiciela Policji. Nadmienił, iż na terenie Nurca była zainstalowana sygnmalizacja świetlna przy studzienkach, która została zniszczona. Uważa, że Policjanci powinni więcej uwagi poświęcać wandalom, którzy niszczą znaki.
7/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Członek Komisji Rewizyjnej – stwierdził , iż na terenie gminy wiele dróg wymaga równania.
8/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – wnioskowała o wyrównanie nawierzchni ulicy Cichej, Nowej i Poprzecznej oraz wycięcie dębów przy ul. Cichej.
9/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Radna, Nurzec Kolonia – wnioskowała o naprawę drogi w Borysowszczyźnie, która jest trudnoprzejezdna, szczególnie przy chlewni gospodarstwa Pana Krupińskiego.
10/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wycięcie drzew akacji rosnących przy ul. Poprzecznej, gdyż utrudniają równanie i odśnieżanie tej ulicy. Uważa, że na wykonanie tego zadania nie potrzebne będą nakłady finansowe, gdyż zadanie te mogą wykonać mieszkańcy w zamian za pozyskane drewno.
11/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby o wykonywanych pracach na drogach tj. równanie powiadamiać radnego lub sołtysa, którzy nadzorowaliby wykonywane zadania, gdyż często niewłaściwie wykonane są prace w tym zakresie.
12/ Pan Michał Muszkatel - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż jeśli drogi nie będą dożwirowywane do same równanie nie przyniesie porządanych efektów.
13/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – poinformowała o niewłaściwej pracy geodetów. Swego czasu geodeta wyznaczał drogę w Nurczyku, po odwołaniu okazało się, że dorga jest wyznaczona niewłaściwie.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący posiedzenia;
E. Naumiuk Jerzy Olesiuk
Metryka strony