Protokół Nr 7/2011
P R O T O K O Ł Nr 7 /2011
z wspólnego posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytego w dniu 16 grudnia 2011 r.
Obecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:
1. Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji,
2. Pan Jerzy Barańczuk - Zastępca Przewodniczącego Komisji.
3. Pani Katarzyna Jezierska - Członek Komisji,
4. Pani Małgorzata Kozulko - Członek Komisji
5. Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji,
6. Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji,
7. Pan Aleksander Pachwicewicz - Członek Komisji,
8. Pan Jan Szpański - Członek Komisji,
Nieobecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:
1. Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak - Członek Komisji.,
2. Pan Piotr Nalewajek - Członek Komisji.
3. Pan Jarosław Nikiforuk - Członek Komisji
Obecni Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1. Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji,
2. Pan Kamil Grzyb - Z-ca Przewodniczącego Komisji
3. Pan Wiktor Karpiuk - Członek Komisji.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1
Spoza Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Pan Piotr Jaszczuk - Wójt,
2. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
3. Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy,
4. Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy.
Przewodnictwo wspólnemu posiedzeniu komisji powierzono Panu Jerzemu Olesiukowi– Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący posiedzenia otworzył posiedzenie i stwierdził, iż ilość obecnych na sali członków poszczególnych komisji zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych opinii. Następnie powitał wszystkich uczestników posiedzenia.
Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku posiedzenia?
Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zgłosił wniosek o rozpatrzenie dodatkowych zagadnień, które nie zostały przewidziane do rozpatrzenia w porządku posiedzenia. I tak:
1/ Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/66/2011 z dnia 9 listopada 2011 w sprawie stawek podatku od środków transportowych w 2012 r.
2/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały o przystąpieniu Gminy Nurzec-Stacja do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu”.
3/ Wniosek o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.
Uwag do proponowanego porządku posiedzenia Komisji nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 członków komisje przyjęły porządek posiedzenia. A brzmi on następująco:
1.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
1/ Uchwalenia budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2012.
2/ Uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024..
3/ Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.
4/ Przyjęcie planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2012 rok.
5/ Zmiany w budżecie gminy na 2011 rok.
6/ Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.
7/ zmieniająca uchwałę Nr VIII/66/2011 z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w 2012 r.
8/ zmiany uchwały o przystąpieniu Gminy Nurzec-Stacja do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu”.
2. Rozpatrzenie wniosku o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym.
3. Sprawy różne i wolne wnioski
Do punktu 1-go:
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
Do p. punktu 1-go:
Projekt budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2012 oraz autopoprawkę do projektu budżetu Gminy Nurzec-Stacja na rok 2012 omówiła Pani Maria Szatyłowicz Skarbnik Gminy.
//Projekt uchwały i autopoprawka w załączeniu/ Zał. Nr 2.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę, że jest błąd w załączniku nr 1 w § 1 bieżące dochody własne brakuje cyfry.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – podziękowała za zwrócenie uwagi. Wyjaśniła, iż jest to błąd pisarski.
3/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, ile mamy do spłaty na dzień dzisiejszy zaciągniętych kredytów i pożyczek? W roku 2012 planujemy zaciągnąć 2930000 zł kredytu.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że planujemy zaciągną 2930000 zł. Po spłacie 30000 zł do Banku PKAO SA będziemy mieć do spłaty 3752000 zł. Szczegółowo zadłużenie jest wykazane w wieloletniej prognozie finansowej.
5/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, jakich pracowników dotyczą wydatki związane ze szkoleniem pracowników niebędących pracownikami korpusu?
6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż takie określenie narzuca Minister Finansów, a dotyczy to wszystkich pracowników.
7/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy fundusz sołecki dla sołectwa Szumiłówka dotyczy tylko Szumiłówki, czy również Grabarki i Wakułowicz?
8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż dotyczy to tylko sołectwa Szumiłówki. Poinformowała, że otrzymaliśmy wnioski z sołectw i wszystkie te wniosku zostały uwzględnione w planie budżetu.
9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że uwzględniono w planie budżetu wszystkie wnioski, które zostały złożone. Niektóre wnioski przewidziane do realizacji w ramach funduszu sołeckiego są nierealne do realizacji, gdyż są to zadania inwestycyjne, przewidziane do realizacji na wiele lat. Jako przykład podał przyjęcie wniosku o opracowanie dokumentacji. Dokumentacja może zostać opracowana, lecz na realizację tej inwestycji nie będziemy mieli środków finansowych. Zgodnie z przepisami Wójt może odrzucić wniosek, jeżeli stwierdzi, że nie odbyło się zebranie wiejskie, wniosek nie jest zgodny ze strategią rozwoju gminy.
10/ Pan Jerzy Barańczuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, co będzie z wnioskami, które nie zostały odrzucone i nie mogą być realizowane?
11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż nie może odrzucić wniosków skoro mieszkańcy uważają, że realizacja tego zadania jest najważniejsza. Niektóre wnioski przewidują opracowanie dokumentacji na budowę chodnika lub świetlicy. Dokumentacja zostanie opracowana, natomiast realizacja zadania będzie niemożliwa z uwagi na brak środków finansowych.
12/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż przed przyjęciem wniosku przez mieszkańców Żerczyc w spawie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego zwrócono się do Urzędu Gminy o wskazanie działki, na której mogłaby być pobudowana świetlica. Wskazano dwie działki. Okazuje się, że działka, która została wybrana przez mieszkańców, ma być zakupiona w ramach pierwokupu przez mieszkańca. Mieszkańcy chcą zakupić materiał. Zapytał, jaka inna działka mogłaby być przeznaczona na ten cel.
13/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zwrócił się z prośba o przeanalizowanie, czy celowym jest dokonywać zakupu materiałów do budowy świetlicy nie mając opracowanej dokumentacji i nie mając gwarancji w zakresie możliwości pozyskania środków finansowych na realizacje tego zadania. Zakupując materiał do budowy świetlicy w obecnej sytuacji należy wyjaśnić, gdzie te materiały będą przechowywane, kto będzie odpowiedzialny za te materiały, jak zaewidencjonować ten zakup. Nie możemy dopuścić do takiej sytuacji jak było w latach poprzednich, że zakupiono deski do remontu świetlicy w Żerczycach i zginęły.
Odnośnie wnioskowanej pod budowę świetlicy działki wyjaśnił, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami spadkobierca może wystąpić do Starosty o zwrot działki przyzagrodowej. Z posiadanych nieoficjalnych informacji wiadomym jest, że spadkobierca ma wystąpić o zwrot tej działki. Na dzień dzisiejszy gmina jest właścicielem tej działki.
14/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wyjaśnił, iż mieszkańcom chodzi o zakup materiałów do ogrodzenia działki i urządzenie placu zabaw dla dzieci.
15/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż z wniosku nie wynikało, jakie to mają być zakupy materiałów. Uważał, że to chodzi o zakup materiałów do budowy świetlicy.
16/ Pan Jerzy Barańczuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy wykazane w załączniku nr 2 środki finansowe, jako wydatki na oświatę to jest ogólna kwota wraz z subwencją? Ile dokładamy z budżetu gminy do utrzymania oświaty?
17/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż są to wydatki w całości związane z oświatą. Przy ustaleniu kwoty, jaką dokładamy z budżetu gminy do oświaty musimy zminusować wydatki na realizację zadań własnych, na które nie mamy subwencji tj. dowożenie, wychowanie przedszkolne.
18/ Pani Katarzyna Jezierska – zapytała, czy subwencja oświatowa jest ustalana na placówki, czy na ucznia? Następnie zapytała, czy gdyby zerówki były przy szkole wówczas byłaby subwencja na ucznia klasy zerowej?
19/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż subwencja jest liczona na ucznia. Odnośnie subwencji na uczni klasy zerowej nie posiada pełnej informacji, gdyż szczegółowymi danymi dysponują pracownicy związani z oświatą. Na podstawie posiadanych informacji prowadzenie klas zerowych jest zadaniem własnym, na które nie mamy subwencji, gdyż uczniowie klas zerowych są przedszkolakami, pomimo, że jest obowiązek szkolny.
20/ Pan Michał Muszkatel – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy celowym jest dowożenie dzieci z terenu Klukowicz, Wólki Nurzeckiej, Stołbc i Siemichocz dwoma autobusami? Na podstawie informacji uzyskanych od kierowców dzieci mogłyby być dowożone jednym autobusem.
21/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w autobusie PKS mamy wykupionych 27 biletów dla dzieci i 15 miejsc zostaje dla mieszkańców. Z posiadanych informacji od rodziców w autobusie jest zbyt dużo osób dorosłych, a dzieciom nie ma miejsc siedzących. W drugim autobusie jest komplet dzieci, dlatego nie możemy zrezygnować z dwóch autobusów. Możliwe, że nie zawsze wszystkie dzieci dojeżdżają i wówczas jest mniejsza liczba.
22/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż z przedstawionego projektu budżetu gminy wynika, że jesteśmy bardzo bogatą gminą. Przystępujemy do realizacji tak dużej inwestycji w zakresie przebudowy ulic, mamy do spłacenia kredyty i zaciągamy kredyt, a planuje wzrost o 5% wynagrodzeń. Z jakich środków pokryty będzie wzrost wynagrodzeń i na jakiej podstawie czy to jest obligatoryjne określone ustawą.
23/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż podwyżki płac nie są ustalone ustawą ani rozporządzeniem, jeśli są blokowane wynagrodzenia odgórnie to są blokowane wynagrodzenia w administracji rządowej, a my jesteśmy administracją samorządową. Pracownicy nasi nie zarabiają dużo. Blokowane były wynagrodzenia w okresie, gdy budowano kanalizację i oczyszczalnię ścieków, wówczas przez okres kilku lat nie było podwyżek. W roku 2010 była podwyżka w wysokości rzędu inflacyjnego. Najwyższe wynagrodzenie pracownika na szczeblu inspektora wynosi brutto 2600 zł, a są pracownicy, którzy mają wynagrodzenie 2100 zł.
24/ Pan Jerzy Olesiuk- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż nie chodzi mu o blokowanie płac, a pytanie swoje skierował po to, aby wyjaśnić, czy mamy możliwości finansowe.
25/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż budżet udźwignie planowany wzrost wynagrodzeń.
26/ Pan Jerzy Barańczuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy planowane 174 703 zł jako środki finansowe na fundusz sołecki to pokrywa wydatki na wszystkie złożone wnioski?
27/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż są to środki finansowe na wszystkie złożone wnioski do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.
Po szczegółowym przeanalizowaniu projektu budżetu i wysłuchaniu wyjaśnień Pani Marii Szatyłowicz – Skarbnika Gminy i Pana Piotra Jaszczuka – Wójta Gminy w wyniku jawnego glosowania Komisje 10 głosami za, 1 głosem wstrzymującym pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu gminy na 2012 rok w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy.
/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Do p. punktu 2-go:
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 4.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania komisje jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 członków komisji pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024 w wersji przedłożonej przez Wójta Gminy.
/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Przewodniczący Komisji ogłosił 15 minutową przerwę.
Wznowienie posiedzenia.
Do p. punktu 3-go:
Projekt uchwały w sprawie przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 6.
D y s k u s j a:
1/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, czy stawki za pracę komisji są na poziomie roku poprzedniego.
2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, że stawki zostały zaproponowane na poziomie roku poprzedniego.
3/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, jak jest w świetle przepisów prawa, czy rodzinie z problemem alkoholowym przyznawana jest pomoc z Urzędu, czy na wniosek członka rodziny?
4/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – poinformowała, że dotychczas pomoc rodzinie była udzielana poprzez wsparcie dla Sióstr Urszulanek na podstawie umowy na zorganizowanie półkolonii dla dzieci, zwracano koszty dojazdu dzieci na basen, dofinansowywano kolonie dla dzieci organizowanych przez Caritas.
5/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, jaka osoba może korzystać z zadania w zakresie udzielenia noclegu dla ofiar przemocy?
6/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o przemocy Wójt Gminy ma obowiązek zapewnienia schronienia ofiarom przemocy w rodzinie. Siostry Urszulanki w Nurcu-Stacji i Siostry w Grabarce udzielają nam pomocy w zapewnieniu schronienia dla ofiar przemocy, na okres przejściowy tj. kilka dni.
7/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, dlaczego sprawca przemocy pozostaje w domu a ofiara musi opuścić mieszkanie?
8/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż od nowego roku wchodzi nowa ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. Zgodnie z tą ustawą policja natychmiast sporządza niebieską kartę i sprawca powinien być zatrzymany przez policję. W oparciu o tę ustawę powstał zespół interdyscyplinarny, który ma za zadanie pracować z daną rodziną. Wspomniany zespół musi ustalić przyczyny danej sytuacji i zasady pomocy tej rodzinie, a następnie udzielać wszechstronnej pomocy.
9/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, ile osób zostało skierowanych na leczenie w roku 2010, i jaki był efekt tego działania?
10/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż skierowano ponad dziesięć wniosków do sądu o przymuszenie do leczenia. Najczęściej sąd w swoich opiniach pisze, że na podstawie orzeczenia lekarza wymaga leczenia ambulatoryjnego. Leczenie ambulatoryjne nie daje efektów, gdyż osoba uzależniona przerywa leczenie. Po leczeniu stacjonarnym osoby uzależnione również wracają do nałogu.
11/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy zakończona sprawa związana z udzieleniem pomocy dla Pana Pisarka.
12/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – poinformowała, że Pan Pisarek został umieszczony od 21 października br w Państwowym Powiatowym Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
13/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż szeroko prowadzona jest praca z osobami uzależnionymi od alkoholu. Zapytał, jak przedstawia się sprawa narkomanii na terenie gminy.
14/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż na terenie Gminy Nurzec-Stacja narkomania dotychczas nie została zdiagnozowana. Zjawisko występuje i dlatego w szkołach są realizowane programy z tym związane.
Po szczegółowym przeanalizowaniu programu rozwiązywania problemów alkoholowych i wysłuchaniu wyjaśnień Pani Bożeny Szyszko – Kierownika GOPS w wynika jawnego glosowania jednogłośnie 11 głosami za w obecności 11 członków komisje pozytywnie zaopiniowały omawiany projekt programu.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7
Do p. punktu 4-go:
Projekt planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2012 rok omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nastepnie po prosił o zgłaszanie uwag do planu pracy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 8.
Uwag do planu pracy Rady Gminy nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Nurzec-Stacja na 2012 rok.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.
Do p. punktu 5-go:
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 10.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy wszystkie osoby wywiązały się z umów w zakresie przyłączenia do kanalizacji, jeśli nie to, jaka kwota pozostała do wpłacenia?
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, iż nie dysponuje danymi odnośnie zaległości w realizacji umów za przyłączenie do kanalizacji. Zapewniła, że w czasie przerwy w posiedzeniu sprawdzi i udzieli odpowiedzi.
3/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej –zwrócił uwagę na planowane wydatki w kwocie 26 000 zł na docieplenie wodociągu w Moszczonie Pańskiej. Wodociąg został niedawno wybudowany i już zamarza?
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż planowane wydatki na docieplenie wodociągu nie dotyczą nowo wybudowanego.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż występują nieprawidłowości w ułożeniu niektórych urządzeń w ziemi. Inwentaryzacja powykonawcza określa inne ułożenie aniżeli jest faktycznie, i tak było z wodociągiem we wsi Moszczona Pańska. Po wybudowaniu drogi okazało się, że linia wodociągowa jest w rowie i możliwe, że podczas budowy drogi na jednym odcinku wodociąg może przemarzać. Zostanie odkopana linia wodociągowa przy przepuście i wówczas zostanie sprawdzone czy nie będzie zagrożenia zamarzania wodociągu.
6/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że są odpowiednie przyrządy do wykrywania urządzeń w ziemi.
7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie mamy pełnej informacji odnośnie zgodności inwentaryzacji powykonawczej z faktycznym ułożeniem urządzeń. Niektóre odcinki wodociągu są nieczynne. Nieprawidłowości w umieszczaniu urządzeń utrudniają projektowanie kolejnych inwestycji.
Po szczegółowym przeanalizowaniu zmian w budżecie gminy i wysłuchaniu wyjaśnień Skarbnika Gminy i Wójta Komisje w wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 czł9onków pozytywnie zaopiniowały omawiany projekt uchwały.
/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Do p. punktu 6-go:
Projekt uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego glosowania Komisje jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 członków pozytywnie zaopiniowały omawiany projekt uchwały.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.
Przewodniczący posiedzenia ogłosił 5 minutową przerwę.
Wznowienie powiedzenie.
Do p. punktu 7-go:
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/66/2011 z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w 2012 r. omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy
/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 14
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania Komisje jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 członków pozytywnie zaopiniowały omawiany projekt uchwały.
/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.
Do p. punktu 8-go:
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały o przystąpieniu Gminy Nurzec-Stacja do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania – Tygiel Doliny Bugu” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Poinformował, że w poprzednim okresie naszą gminę reprezentowała Pani Lucyna Lickiewicz. Obecnie zaproponowaliśmy, Pani Janinie Czaja, która wstępnie wyraziła zgodę. Z uwagi na sprawy osobiste Pani Janina Czaja zrezygnowała z pracy w stowarzyszeniu. Zwrócił się do członków komisji o wskazanie osoby, która chciała pracować w stowarzyszeniu. Zadaniem członka tego zespołu jest rozpatrywanie wniosków do realizacji w zakresie programu małych projektów. Wskazanym byłoby, aby osoba miała przeszkolenie w zakresie realizacji projektów.
/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 16.
Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że posiedzenia odbywają się, cztery, pięć razy w roku.
Komisja pozostawia do rozpatrzenia projektu uchwały na sesji Rady Gminy. Możliwe, że w tym okresie najdzie się osoba chętna do pracy w stowarzyszeniu.
Do punktu 2-go:
Wniosek o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym w kwocie 21 700 zł przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.
/wniosek w załączeniu/ Zał. Nr 17.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że 9 grudnia br powzięliśmy informację, że w roku 2010 pobraliśmy w nadmiernej wysokości dotację z przeznaczeniem na udzielenie w formie stypendium, pomocy materialnej dla uczniów. W roku 2010 trwały dyskusje pomiędzy Ministrem Finansów a Ministrem Edukacji Narodowej i nie wypracowano jednoznacznego stawiska. W dniu 7 lipca 2010 r. Minister Edukacji Narodowej w osobie Krystyny Szumilas w odpowiedź na interpelację wyraźnie określiła, że gminy nie mają obowiązku dofinansowywać 20% jako wkład własny. Kierując się tym wyjaśnieniem nie zostało dofinansowane 20% wkładu własnego, co skutkuje zwrotem całej dotacji, tj. kwoty 71850 zł. Dotację mamy zwrócić w całości w terminie 15 dni od dnia powzięcia informacji.
Po szczegółowym przeanalizowaniu wniosku i wysłuchaniu wyjaśnień Pana Piotra Jaszczuka – Wójta i Pani Marii Szatyłowicz - Skarbnika Gminy Komisja pomimo niezadowolenia z zajmowanego stanowiska przez władze centralne jednogłośnie 6 glosami za w obecności 6 członków komisji, Komisja Problemowo Budżetowa pozytywnie zaopiniowała wniosek o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej na wydatki związane z zarządzaniem kryzysowym w kwocie 21 700 zł, na wydatki związane ze zwrotem dotacji pobranej w nadmiernej wysokości.
/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.
Do punktu 3-go:
Sprawy różne i wolne wnioski:
1/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji problemowo Budżetowej – zapytał, jaka była przyczyna, że odstępujemy od realizacji programu Kapitał Ludzki.
2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż odstępujemy od realizacji programu przedewszystkim, dlatego, że nie głosiła się osoba, która by przyjęła do realizacji tego zadania. Wstępnie liczyliśmy, że firma, która pomagała nam w opracowaniu projektu zgłosi swoją ofertę na realizacje zadania. Firma ta nie złożyła swojej oferty. Nie mając podpisanej umowy nie mamy pewności, że w roku 2013 nie będą wyższe koszty realizacji zadania, aniżeli mamy przewidziane w projekcie. Nas jako gminy nie stać na dofinansowanie tych kosztów. Z powyższych względów odstąpiono od realizacji programu.
3/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – czy odbył się przetarg na sprzedaż budynku po Urzędzie Gminy przy ul. Kolejowej i jaki jest wynik przetargu?
4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż odbył się przetarg na sprzedaż nieruchomości zabudowanej przy ul. Kolejowej, lecz nikt nie przystąpił do przetargu. Obecnie jest ogłoszony kolejny przetarg.
5/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – wnioskował o uregulowanie stanu prawnego nieruchomości po byłej agronomówce w Tymiance i ewentualne przejęcie na rzecz gminy. Uważa, że w przyszłości byłaby możliwość sprzedaży tej nieruchomości.
6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wszelkie regulacje stanu prawnego wymagają środków finansowych. Środki finansowe, które były przewidziane na rok 2011 zostały wykorzystane. W roku 2012 musimy ponieść koszty związane z uregulowaniem stanu prawnego świetlicy w remizie strażackiej w Nurcu-Stacji. Odnośnie uporządkowania terenu przy budynku w Tymiance nie jesteśmy właścicielem i nie możemy finansować tych spraw. My jako gmina mamy wiele nieruchomości, które musimy utrzymywać. Gdyby była to nieruchomość, na którą byłby chętny do jej zakupu można by było regulować stan prawny.
7/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, że gdyby była uregulowana własność nieruchomości, to może by znalazłaby się osoba chętna do zakupu.
8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na dzień dzisiejszy ogłaszaliśmy przetarg na sprzedaż nieruchomości po szkole w Wólce Nurzeckiej, świetlicy w Werpolu nie zgłosiły się osoby chętne do nabycia tych nieruchomości. Z uwagi na brak zainteresowania nabyciem nieruchomości, nie celowym jest przejmowanie kolejnych i ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem.
.9/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował o wykonanie remontu ulicy Świerczewskiego. Nadmienił, iż jest to droga gmina, która wymaga remontu. Zaproponował, aby naprawić tę drogę w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy ulic na nowym osiedlu.
10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w ramach realizowanej inwestycji z zakresie budowy ulic Młyńskiej, Pogodnej nie będzie możliwości naprawienia wnioskowanej drogi tj. ul. Świerczewskiego. W poprzednich okresach były praktyki, że firma, która realizowała zadanie wykonywała jakieś drobne prace na rzecz gminy. Obecnie zgodnie z nowymi przepisami nie ma możliwości realizacji dodatkowych zadań. Realizacja zadania w zakresie budowy ulicy Świerczewskiego w najbliższych latach będzie niemożliwa, gdyż będziemy mieli do spłaty zaciągnięte kredyty.
11/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy nie byłoby możliwości odkrzaczenia poboczy drogi dojazdowej do jego posesji i sąsiednich? Czy mogą odkrzaczyć tą drogę, sami użytkownicy tej drogi?
12/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielając odpowiedzi na zgłoszone zapytanie dotyczące odkrzaczenia drogi stwierdził, iż odkrzaczenie jej we własnym zakresie przez mieszkańców byłoby bardziej pewnym, że zadanie zostanie wykonane. Gdyby było tam grubsze drzewo można by było zlecić dla firmy wykonującej te prace za pozyskany materiał, natomiast przy drobnych zaroślach trudno jest to wykonać.
13/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy nie byłoby możliwości zakupu sprzętu, który by wycinał zarośla przy drogach?
14/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie ma problemu z odkrzaczaniem. Gorszy jest problem ze środkami finansowymi. Gdyby były środki finansowe można by było zatrudnić dodatkowe osoby, które by wykonywały te prace.
Na tym posiedzenie komisji zakończono.
Protokołowała: Przewodniczył:
Eugenia Naumiuk Jerzy Olesiuk
Metryka strony